Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokottaisitko lapsen vesirokkoa vastaan?!?!?

Vierailija
03.09.2017 |

Itse olen vesirokon sairastanut mutta nyt se on tuotu ihan viralliseen rokotusohjelmaankin. Ainakin tämän jutun mukaan: https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/ei-mikaan-viaton-lastentauti-rokotus…

Luulisi että tuolla rahalla mikä noihinkin menee voisi parantaa jotain oikeita tauteja.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti rokotutan kolmannen lapseni. Kaksi isompaa ehtivät jo sairastaa vesirokon, vaikka suunnitelmissa oli rokotuttaa heidät omakustanteisesti.

Vierailija
2/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotutin jo monta vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ajatellut, että rokotuttaisin mikäli lapsi ei olisi kouluikään mennessä sairastanut vesirokkoa. No, hän sairasti sen viime vuonna ollessaan 2,5-vuotias joten ei tarvitse sitä miettiä.

Joskin olisi voinut jäädä suunnitelmani toteuttamatta, jos kerran ohjelmaankin on jo tullut.

Vierailija
4/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusu on paha tauti, jonka voi tällä rokotteella poissulkea. Vesirokko jää ihmiseen tavallaan kytemään ja saattaa puhjeta uudestaan tai vielä kurjempi on vyöruusu. 

Olisin ottanut lapsille rokotteet. Sairasta jos joku on vesirokkobileet :( Ihmiset ei välitä mitä ne aiheuttaa lapselleen, vaikka eläkeikäisenä saattaa tuo vielä tulla. Joskus harvoin alakouluikäiselläkin voi vyöruusu puhjeta kun on vesirokko hallussa. 

Vierailija
5/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ajatellut, että rokotuttaisin mikäli lapsi ei olisi kouluikään mennessä sairastanut vesirokkoa. No, hän sairasti sen viime vuonna ollessaan 2,5-vuotias joten ei tarvitse sitä miettiä.

Joskin olisi voinut jäädä suunnitelmani toteuttamatta, jos kerran ohjelmaankin on jo tullut.

Siis toteuttamatta siten, että olisikin täytynyt rokotuttaa jo aiemmin.

Vierailija
6/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rokottanut. Kiireinen työtilanne ja epidemia lähipiirissä vaikutti päätökseen. Jos meillä olisi ollut aikaa hoitaa sairaita lapsia kotona, en olisi rokottanut. Sitähän emme tiedä miten esim. Sairastettu vesirokko triggeroi jotain positiivisia vaikutuksia elimistössä. Tuntemillani vesirokko on ollut suht helppo, mutta valitettavasto kolmen lapsen perheessä se sairasteluaika ja hoidsta poissaolo olisi ollut liian haastava.

Vierailija
7/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ekaluokkalainen ja meinaan rokottaa.

Vierailija
8/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottaisin. Kumpikin ovat sairastaneet vesirokon ihan viimeisen päälle. Vieläkin näkyvät arvet, vaikka aikaa on jo 16 vuotta sairaudesta. Samaan aikaan myös mies sairasti sen, vaikka oli jo lapsena sairastanut taudin. Lääkärin mukaan kanta oli muuttunut.

Vierailija
9/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olisin ottanut ja pitikin ottaa kun 7 v ei vielä ollut sairastanut. Mutta sitten ehti saafda sen, viikko siitä kun olin kouluterveydenhoitajan kanssa alustavasti sopinut rokotuksesta.

Vieläkin muistan ne tuskanhuudot kun tyttöparalla oli kaikki limakalvotkin täynnä rakkuloita ja yritti käydä pissalla :(

Ikuiset arvet jäi myös kasvoihin.

Vierailija
10/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rokotuttaisin jos ei olisi nyt jo yli-ikäinen ja sen sairastanut. Vesirokko ei ole mikään viaton pikkutauti, varsinkaan jos pääsee aikuiseksi asti. Vesirokko voi tappaa perusterveen aikuisen, riskiryhmistä nyt puhumattakaan.

Itse sairastin 28 -vuotiaana, sairaalassa meni toista viikkoa kun rakkulat pääsivät kehkoihin asti.

Vierailija
11/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rokotuttanut omalla kustannuksella. Itse olen aikoinaan sairastanut, eikä se ollut mukava tauti ollenkaan.

Vierailija
12/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta ja olenkin 2 nuorinta rokotuttanut ja rokotuksista maksanut.

Vierailija
13/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotutin muutama vuosi sitten omakustanteisesti. Ystävän lapsi menehtyi vesirokkoon vuosia sitten. En miettinyt kahta kertaa, että rokotetaanko oma lapseni.

Vierailija
14/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on nyt 11 ja saa ilmaisen rokotteen. Hän ei ole sairastanut vielä mitään rokkoa, joten riskiä en ota. Tyttö rokotetaan.

Vierailija
15/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset olen jo omakustanteisesti rokottanut. Suomi on niitä harvoja länsimaita, joissa vesirokkorokotus ei vielä ollut rokotusohjelmassa. Vesirokko aiheuttaa joskus ihan perusterveellekin lapselle vaikeita jälkitauteja.

Vierailija
16/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsuudessani 80-luvulla vesirokon pahana. Oli kova kuume ja vesikelloja oli koko kroppa ja naama täynnä. Jäi arpia, joita aikuisena olen korjauttanut ihotautilääkärillä.

Tiedän myös erään aikuisen, joka kuoli vesirokkoon tai sen jälkitautiin.

Hyvä, että nyt tätä vastaan rokotetaan.

Vierailija
17/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat pojat rokotettu omakustanteisesti jo vuosia sitten, varmasti jo kuusi vuotta siitä kulunut. Ei pienintäkään epäilystä asiasta, kun katseli ja kuunteli lähipiirin lasten kärsimyksiä ja sairaalahoitoa yhden kohdalla. Rokotteen hinnalla ei montaa vuorokautta sairaalamaksuja maksettu ainakaan tuolloin, jälkitautien välttämisestä puhumattakaan. En myöskään tajua noita järjettömiä "vesirokkobileitä", järki on kyllä hävinnyt tyystin näiltä vanhemmilta, ei liene koskaan ollutkaan.

Vierailija
18/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia mielipiteistä ja erityisesti noista omakohtaisista kokemuksista! Olin itse ollut kahden vaiheilla, koska jossain uutisessa mainittiin sen olevan "vain" 93% varma. Tämä jäljellä oleva 7% vähän pelotti, koska oma lapseni on tyttö ja tautihan on hyvin vaarallinen sikiöille (eli erittäin huonolla onnella sen olisi saattanut saada rokotuksesta huolimatta raskausaikana - rokottamaton todennäköisesti sairastaisi sen lapsena).

Vierailija
19/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia mielipiteistä ja erityisesti noista omakohtaisista kokemuksista! Olin itse ollut kahden vaiheilla, koska jossain uutisessa mainittiin sen olevan "vain" 93% varma. Tämä jäljellä oleva 7% vähän pelotti, koska oma lapseni on tyttö ja tautihan on hyvin vaarallinen sikiöille (eli erittäin huonolla onnella sen olisi saattanut saada rokotuksesta huolimatta raskausaikana - rokottamaton todennäköisesti sairastaisi sen lapsena).

Kaksi huomiota: ensinnäkin vesirokon voi sairastamallakin sairastaa useammin kuin kerran. Ja toiseksi: kun suurin osa ikäluokasta rokotetaan, ei vesirokkoa enää sairastetakaan lapsena ellei sitä varta vasten jostain haeta - tämän eettisyydestä voidaankin olla monta mieltä.

Vierailija
20/56 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on annettu rokote vesirokkoa vastaan ja pidän sitä hienoimpana asiana mitä vanhempani ovat koskaan minulle tehneet. Ei ole tarvinnut pelätä vesirokon tarttumista, kutiavia rakkuloita tai pahoja rokonarpia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme