kuuluuko kylässä käyneiden lasten siivota lelut jos ovat niitä sotkeneet?
miten teillä toimitaan? esim jos teille tulee hoitoon lapsia tai teidän lapset menee jonnekkin hoitoon?
Kommentit (33)
niin pitääkö sinun lapsesi sitten siivota ne yksin?
Ajattele niin että teille tulisi lapsi ja kun se saisi vaatteet pois päältä, menisi 3 sekuntia kun kämppä olisi sekaisin *pommin jäljiltä* niin sinä vaan laitat oman lapsesi siivoamaan tai siivoat itse. JA tätä jatkuisi joka päivä ja parhaimpina kertoina parikin kertaa päivässä.
Kyllä mun mielestä tälläsessä tapauksessa sen kuka tulee leikkimään pitäs edes hiukan siivota.
Vierailija:
niin pitääkö sinun lapsesi sitten siivota ne yksin?
Ajattele niin että teille tulisi lapsi ja kun se saisi vaatteet pois päältä, menisi 3 sekuntia kun kämppä olisi sekaisin *pommin jäljiltä* niin sinä vaan laitat oman lapsesi siivoamaan tai siivoat itse. JA tätä jatkuisi joka päivä ja parhaimpina kertoina parikin kertaa päivässä.Kyllä mun mielestä tälläsessä tapauksessa sen kuka tulee leikkimään pitäs edes hiukan siivota.
Eli tarkoititko siis, että se sama lapsi tulisi aina sotkemaan...? Sitä en hyväksyisi, että yksi ja sama aina kävisi päivittäin talon/lapsen huoneen sotkemassa, mutta meillä yleensä käy eri kaveri aina eri päivinä... Koulun jälkeen tulee joku luokkakaveri tms., silloin en vaadi, että hänen pitää siivota. Mutta jos joku naapurin lapsi tulisi aina päivittäin sotkemaan, niin kyllä hänen pitäisi siivota.
arvaa kaks kertaa alkaako menemään hermot sen kanssa ja vielä kun se ei usko edes mua. =(
rasittavaa kun sotkee vaan, onneksi ei enää niin paljoa.
rasittavaa kun sotkee vaan, onneksi ei enää niin paljoa.
ellei isäntäväki sano, ettei tarvitse siivota. Yleensä meillä käyvät leikkikaverit eivät leluja raivaa, koska mielestäni se ei ole tarpeellista. Itsekin haluan, että lelut tulevat oikeille paikoilleen, joten helpommalla pääsee kun raivaa ne lattialta paikoilleen kuin vääristä laatikoista oikeaan paikkaan. Ja yleensä lelujen siivoamisesta vastaan minä, en velvoita lapsiani toisten sotkuja raivaamaan. Kotioloissa lapset raivaavat leikit paikoilleen ennen iltapalaa.
Meillä on yksi tuttavaperhe, joiden omassa kodissa on kaksi lastenhuonetta täynnä leluja. Lelut lojuvat lattioilla, en ole koskaan nähnyt niitä siististi paikoillaan. Tämän perheen käydessä meillä heidän lapsi levittää leluja pelkästä levittämisen ilosta; kaataa laatikko kerrallaan kaikki lelut lattialle. Eikä koskaan ole vanhemmat sanoneet mitään tai kehottaneet raivaamaan. Ratkaisuni ongelmaan: lelut piiloon ennen heidän vierailuaan. Lastenhuoneen viereiseen vaatehuoneeseen vein viimeksi osan leluista (lelut ovat laatikoissa kirjahyllyssä ja sängyn alla). Vaatehuoneen ja lastenhuoneen kaappien ovet lukkoon ja kerrankin pysyi sotku siedettävänä. Muksu intti koko ajan, että missä se ja se lelu mutta sanoin etten tiedä... Rasittavaa olisi, jos joka päivä kävisi meillä.
Ja jos joku lapsi rikkoo lelun niin mielestäni vanhemmat ovat vastuussa siitä. Lähettäisin rikkoutuneen lelun lapsen mukana (jos menee itse kotiin), laittaisin mukaan lapun mistä kyseisiä leluja voi ostaa (siis uusi tilalle) tai ilmoittaisin korvattavan summan. Myös lapsen vanhemmalle sanoisin asiasta suoraan. Tämän tuttavaperheen kauhukakara kerran rikkoi meillä lelun, vanhemmat lupasivat korvata ja ostivat jotain ärsyttävää krääsää tilalle...
mutta sitten levitetään jotain muuta, kuten petivaatteet tai kirjat tms...
AP
Liian tiukkapipoisesti en niuhota, koska joskus ei vaan ehditä ja muisteta.
Mielestäni vieraille lapsillekin tulee myös hiukka olla kohtelias, eikä niin kamalasti heitä vaatia. Omat lapset saa sitten siivota enemmän..
Meillä on parin perheen kanssa sovittu, että " Te ette siivoa meillä, eikä me siivota teillä!" ja hyvin on toiminu =)
kannattaa toki käyttää järkeä.
Jos kylässä käy aina joku lapsi, joka tekee hillitöntä sotkua, niin hänet laittaisin kyllä siivoamaan aina ennen kotiin lähtöä yhdessä omien lasteni kanssa. Koska kyllä lastenkin kuuluu oivaltaa, että sotkut on siivottava. Ja osaavat - ainakin vähän isommat - hyvin jo miettiäkin, että kuinka paljon tavaraa kannattaa levittää..
on kylmästi se, että ovia kiinni, osa leluista piiloon. Ei lapset tarvi mielin määrin leluja, hyvin riittää kun on yksi tai kaksi koppaa tavaraa ja on helpompi sitten kerätäkin ne ja lasten mielenkiinto säilyy kun ei ole liikaa tavaraa. Muut asiat jos alkaa tulla alas hyllyistä (koriste-esineet, kirjat ym.) niin se pitää tiukasti kieltää. Mä en ainakaan hyväksyis petivaatteiden levittelyä!
Jos ei totella niin sitten sellaset kaverit eivät vaan ole enää tervetulleita. Meillä lapset eivät itse saa päättää kuka tulee leikkimään ja ajankohdat neuvotellaan vanhempien kesken, myös isommilla lapsilla samat säännöt. Mä en ainakaan jaksais jos joka päivä olis eri kaveri tai kavereita kylässä.
aina jälkikäteen on!