kuuluuko kylässä käyneiden lasten siivota lelut jos ovat niitä sotkeneet?
miten teillä toimitaan? esim jos teille tulee hoitoon lapsia tai teidän lapset menee jonnekkin hoitoon?
Kommentit (33)
itse / meidän lapset kyllä keräävät lelut kyläpaikassa edes vähän kasaan ennenkun lähdetään kotiin. Itse en missään nimessä oleta että vieraamme näin tekisivät enkä pistä merkille millaiseen kuntoon kotimme kenenkin vieraan jäljiltä jää. Keräävtä jos keräävät, jos taas eivät niin sitten keräämme ne itse kun vieraat on lähteneet.
jos mennään johonkin kylään ja lapseni levittää leluja niin käsken heidän kyllä siivota (ellei sitten talon omat lapset vielä jatka leikkejä).
monesti kyllä kun olen käskenyt muksut siivoamaan jälkensä kylässä niin siellä on sanottu että antakaa olla kun ne olis saman tien uudestaan levällään.
kun meillä vieraiden lapset levittää leluja niin sanon myös itse ettei niitä tarvitse kerätä, voi olla kyllä eri asia sitten kun lapset on isompia.
..no mutta, riippuu siis tilanteesta.
ja niin olen lapsellenikin perustellut kun se on yrittänyt, ettei se Maijakaan koskaan meillä siivoa..
ja myös se ärsyttää meidän lasta kun hän joutuu ne sitten siivoamaan (kyllä minä siinä tilanteessa autan).
Tämä lapsi ihan vaan levittämisen riemusta kippaa joka ainoan lelulaatikon kumoon ja kaikki kaapit tyhjentää, eikä vahingossakaan niitä siivoa, ja siihen kaupan päälle vielä rikkoo kaiken. =( ja minä en kehtaa kauheasti kuitenkaan komentaa kun ei ole oma. Vaikka kyllä kieltämättä välillä tekisi mieleni pyörittää pikkasen aikaa sitä lasta pitkin seiniä että opiis jotain.
AP
Jos meille tulisi esim. yöhoitoon lapsia, niin kyllä kaikki leikit siivottaisiin pois illalla, siivoukseen osallistuisivat niin hoito- kuin omatkin lapset ja minä tietysti valvoisin.
Jos meille tulisi kylään lapsiperhe, niin en kyllä kuluttaisi usein niin lyhyttä yhteistä aikaa siivoamiseen. Siivoan sitten itse tai oman lapsen kanssa kun lähtevät. Ihan vain siksi, että se yhteinen aika on kiva käyttää seurusteluun ja leikkimiseen... Siivota ehtii sitten joskus.
Ja olettaisin samoja toimintatapoja myös kun meidän lapsi menee hoitoon/kyläilemme. Tosin aina itse kysyn kyläpaikassa ennen lähtöä, että siivotaanko lasten leikit, mutta aina olen saanut saman vastauksen kuin mitä itsekin sanon: " Siivoan sitten myöhemmin!" .
Mutta osaan kyllä itsekin komentaa hoidossa olleet lapset siivoamaan jälkensä. Lapset tottelevat yleensä helposti, kun komentaja ei ole oma äiti. Ja ihan tilanne selvittämällä asia hoituu, tyyliin: " katsokaa nyt millainen sotku teidän kaikkien leikeistä on levinnyt tänne - en todellakaan kykene tätä kaikkea yksin siivoamaan - nyt hommiin!"
En oleta aikuistenkaan keräävän likaisia astioita tai tiskaavan. Samoin kylässä olevat lapset saavat lähteä ilman siivoustalkoita. Totta kai olen iloinen, jos apua tarjotaan! Mutta en sitä odota enkä oleta -enkä pahastu lainkaan, jos sotkut jää isäntäväelle.
Pari poikkeusta:
1) Tahallinen sotkeminen sotkemisen ilosta. Tähän toivon kyllä vanhempien puuttuvan.
2) Viereiluiksi ei lasketa sitä, että naapurin lapset käyvät täällä leikkimässä useamman kerran viikossa. Näissä tilanteissa lapset siivoavat yhdessä. Samoin yökylässä olevat kaverit.
En odota, että vanhempien kanssa kylässä käyvät siivoavat, vaikka olisihan se mukavaa jos niin tekisivät. Itse jos ollaan kylässä, kerätään ainakin ne lelut kasaan tai osa niistä, millä ollaan leikitty. Pääpointti on se, että ainakin joku lelu kerätään eli yleensä se millä on viimeksi leikitty, vaikka perheen omat lapset jäisivätkin vielä leikkimään. Tämä on sitä hyvää tapakasvatusta, mihin ainakin minä haluan lapseni kasvattaa. Kannattaa olla johdonmukainen, että joko siivotaan aina tai sitten ei koskaan sillä pienen lapsen on vaikea ymmärtää miksi joskus siivotaan ja joskus ei.
Eikä siihen edes mene kauan. Monesti lapset jopa " kilpailevat" kuka siivoaa nopeimmin, enämmän jne.
Omilleni käyn n. 10 min. ennen kotiin lähtöä vinkkaamassa että, lelut pitäisi kerätä.
Jos joku ei sitä meillä tee, niin en vedä hernettä nenuun, mutta oisihan se ihan kiva jos leikkinsä siivoisivat.
Meillä 1.5v lapsi ja kovasti ollaan harjoittelemassa lelujen keräämistä paikoilleen. Missä iässä muut on alottaneet tällaisen kasvatuksen?
Vierailija:
Pari poikkeusta:
1) Tahallinen sotkeminen sotkemisen ilosta. Tähän toivon kyllä vanhempien puuttuvan.
2) Viereiluiksi ei lasketa sitä, että naapurin lapset käyvät täällä leikkimässä useamman kerran viikossa. Näissä tilanteissa lapset siivoavat yhdessä. Samoin yökylässä olevat kaverit.
Laitoin huonon alotuksen mutta siis juuri tuota tarkoitin että jos käy vaikka joka päivä joku leikkimässä että ei niinkään ole kylään tulemista, vaan ajan kuluttamista.
meillä vanhin lapsi on 6 vuotias.
Ja tämä joka käy leikkimässä/sotkemassa on 4 vuotias.
AP
Vierailija:
Meillä 1.5v lapsi ja kovasti ollaan harjoittelemassa lelujen keräämistä paikoilleen. Missä iässä muut on alottaneet tällaisen kasvatuksen?
Meillä on omat laatikot eri leluille, joten en voi antaa vieraiden siivota leluja ja sotkea järjestystä. Oma lapsi osaa kyllä laittaa lelut oikeisiin laatikoihin. Siivotaan aina iltaisin ennen nukkumaan menoa.
Kylässä siivotaan muutama lelu.
Ja kyllä minusta olisi kiva jos vieraat siivoaisivat. Meillä nimittäin tyttö levittelee hyvin vähän leluja, leikkii aina samoilla. Sitten joskus ärsyttää, kun vieraiden jäljiltä on hirmu homma siivota. Varsinkin kun itsellä iso vauvamaha ja lelujen keräily lattialta on aika tuskaa.
Muakin kyllä ärsyttää aivan tajuttomasti, kun jotkut tulevat vaan sotkemaan ja sitten lähtevät, mutta silti mun mielestä vieraan ei kuulu siivota.
Meillä omat lapset on aika siistejä, ottavat esim. yhden kirjan kerrallaan (nuorin 1.5-vuotias!) ja kun sitä ei lueta, palauttavat hyllyyn. Muutenkaan eivät levittele kaikkea sikin sokin. Sitten kun on kavereita kylässä, asunto on kuin sotatantere. Kaikki kirjat revitty alas, palapelit nurin päin...ei oikein voi kieltääkään jos on vanhemmat mukana!
Vierailija:
Muakin kyllä ärsyttää aivan tajuttomasti, kun jotkut tulevat vaan sotkemaan ja sitten lähtevät, mutta silti mun mielestä vieraan ei kuulu siivota.
Meillä siis tapakasvatus toimii siten, että lapsi oppii siivoamaan jälkensä myös kylässä, mutta kotona oppii vieraanvaraisuutta eli sen, että vieraita ei komenneta siivoamaan tms. vaan vieraat toimivat tyylillään. Tapakasvatusta on siis se, että jos ollaan isäntäväkenä, niin " siedetään" siis se vieraista johtuva epämukavuus ;) Ja jos se on ylivoimaista, niin sitten ei kutsuta tiettyjä vieraita niin usein..! Joutuuhan lapsi mm. antamaan lelujaan vieraiden leikittäväksi koska nämä ovat kylässä. Ja kakkupöydässä vieraat saavat syödä vaikka koko kakun, koska se on taas heidän asiansa huolehtia omista tavoistaan... On siis mielestäni hyviä tapoja olla myös puuttumatta vieraiden huonoihin tapoihin.
ja todellakin sotkee niin ettei ovesta mahdu sisälle, ja vielä rikkoo osan leluista. AP
Vierailija:
Meillä siis tapakasvatus toimii siten, että lapsi oppii siivoamaan jälkensä myös kylässä, mutta kotona oppii vieraanvaraisuutta eli sen, että vieraita ei komenneta siivoamaan tms. vaan vieraat toimivat tyylillään. Tapakasvatusta on siis se, että jos ollaan isäntäväkenä, niin " siedetään" siis se vieraista johtuva epämukavuus ;) Ja jos se on ylivoimaista, niin sitten ei kutsuta tiettyjä vieraita niin usein..! Joutuuhan lapsi mm. antamaan lelujaan vieraiden leikittäväksi koska nämä ovat kylässä. Ja kakkupöydässä vieraat saavat syödä vaikka koko kakun, koska se on taas heidän asiansa huolehtia omista tavoistaan... On siis mielestäni hyviä tapoja olla myös puuttumatta vieraiden huonoihin tapoihin.
säännöstä että lapset siivoaa kylässä lelut takaisin paikoilleen. Sama se on meillä kotona että vieraat lapset kerää ne omien lasten kanssa yhdessä pois.