Pidättekö muraaleista?
Kommentit (22)
Täällä ne on maalattu muuten järkyttävän rumien DDR-kerrostalojen päätyihin, joten pidän. Silloin kun ne on maulla tehtyjä.
Minä suorastaan rakastan niitä! Nyttenkin niitä on kaksi lemmikkinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Sanalla on vain yksi merkitys. Outo kommentti.
Enimmäkseen en. Ne ovat liian isoja, harvoin talon seinään sopivia. Sama kuin ottaisi ison tatuoinnin näkyvälle paikalle.
Vallillassa on hieno se mustavalkoinen, jossa 2 ihmistä (tyttö ja isä?). Hämeentiellä.
Minä luin, että pidettekö moraaleista. Piti tulla tarkastamaan, millaisia moraaleita on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän luuli, että puhutaan murateista?
Pidän. Ne parantaa huomattavasti näitä "ornamentti on rikos"-ajalla rakennettuja kuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on muratteja lemmikkinä. Kunhan vaan varoo ettei oo myrkkymuratteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on muratteja lemmikkinä. Kunhan vaan varoo ettei oo myrkkymuratteja.
Kuka luulee, että puhutaan jostain muusta, kun otsikossa lukee muraali.
Vierailija kirjoitti:
Enimmäkseen en. Ne ovat liian isoja, harvoin talon seinään sopivia. Sama kuin ottaisi ison tatuoinnin näkyvälle paikalle.
Tämä oli hyvä vertaus. Onko siis niin, että muraali on kuin tatuointi ja niistä pitää vain wt?
Kyllä ja en. Rakastan taidetta, varsinkin kun sillä piristetään betonilähiöitä. En kuitenkaan pidä kasvokuvista, joita on harmittavan paljon. Väriä ja muuta piristävää katson mielelläni ennemmin kuin harmaita seiniä.
piti googlettaa että mitä muraali tarkoittaa. olisit käyttänyt sanaa graffiti tai seinämaalaus, niin ei tarviisi arvailla että mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
piti googlettaa että mitä muraali tarkoittaa. olisit käyttänyt sanaa graffiti tai seinämaalaus, niin ei tarviisi arvailla että mistä on kyse.
Graffiti on eri asia ja seinämaalauskin voi olla pienempi.
Vähän on sellainen samanlainen käry kuin näissä "katujuhlissa" ja block partyissä: kyseessä pienen, sosiaalisilta arvoiltaan todella itsekkään porukan juttu, josta yritetään tehdä sellaista "kattokaa hei meitä kun meillä on kiva tosi siisti juttu ja vain huonot ja tylsät ihmiset ei tykkää meistä..eiku tästä"-tyyppistä itsekorostusasiaa.
Voi ne maalaukset olla hienojakin, en sitä sano. Mutta Suomessa ehkä vähän päälleliimatun ja muovisen oloista. Ulkomaillahan noiden taustalla on monesti poliittinen tai uskonnollinen perinne. Esim. lattarimaissa ja Pohjois-Irlannissa.
Kyllä! Kiva, että katukuvassa on muutakin kuin kuluttamiseen kannustavia mainoksia
Olisi. Iillä täälälkin uskonnollinen perinne. Kaikissa meidän keskiaikaisisa rakennuksissa on ollut muraaleja ulkona ja sisällä. Vahinko, että suurin osa niistä on ollut puuta, lahonnut tai palanut pois ja lopuista on rappaukset rapisseet alas maalauksineen päivineen. Jäljellä on enää muutama kirkko ja Turun linnan maalaukset. 1600- ja 1700-lukujen maalausperinnettä on sitten lähinnä Pohjanmaalla.
Joo, jossain taiteilijayhteisön valloittamissa rakennuksissa alleviivaamassa yhteisön toimintaa ja kulttuuria,muttei jossain vanhemman asuinalueen tavallisten ihmisten asuttaman kerrostalon seinässä.
En pidä. Ne ovat kitchiä ja niihin kyllästyy jo ennen kuin ovat valmiita. En ymmärrä, kuka niitä tilaa ja miksi.