Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein on normaalia herätä yöllä?

Vierailija
03.09.2017 |

Siis kun ei ole vauvoja tai kuorsaavaa miestä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko elämäni herännyt 10-20 kertaa yössä, enkä ole koskaan ajatellut, että se olisi jotenkin epänormaalia. En käänny unissani, joten jos nukkuisin heräämättä, olisin aamulla ihan puuduksissa. En usko, että olen ikinä nukkunut neljää tuntia putkeen, normaalisti herään vähintään kahden tunnin välein, välillä useammankin kerran tunnin sisällä. Katson kelloa, vaihdan asentoa ja nukahdan saman tien uudestaan. En ole päivisin väsynyt, ja aamulla on helppo päästä ylös sängystä. Sanoisin, että riippuu ihmisestä mikä on kullekin normaalia.

Vierailija
22/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v nainen. Nukun yöt heräämättä kertaakaan, ellei lapseni tai kissani herätä minua. Nukahdan ongelmitta,mutta olen ns. aamu unista tyyppiä. Illalla pystyn, niin halutessani, valvomaan pitkäänkin. Mieheni on erilainen. Hänen on pakko mennä nukkumaan ajoissa,koska hän ei enää yksinkertaisesti pysy hereillä. Hän kertoo olleen useita tilanteita että on väsyneenä meinannut nukahtaa rattiin. Omalle kohdalle en pysty moista kuvittelemaan. Hänen unensa on kevyttä jahän pyörii ja säpsähtelee öisin. Aamulla hän herää virkeänä. Alkuun tämä toisen iltaunisuus ja toisen aamu unisuus hieman ärsytti,kunnes totesimme,että olemme erilaisia.

Samaa mieltä olisin,että muutos unessa kertoo jostain. Naisella hormoniyason muutokset voi vaikuttaa.Aamuyön heräämiset voi viitata stressiin tai masennukseen. Kannattaa tarkistaa omia elämäntapoja ja pohtia onko niillä vaikutusta huonoon unen laatuun.Osa meistä valitettavasti on aina ns. huonoja nukkujia, vaikea sanoa siitä tarkemmin kun itse kuulun hyvin nukkuviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ihmisellä unijaksojen välissä on, tai ainakin pitäisi olla, kevyempi vaihe jossa käydään melkein tai kokonaan hereillä. Jos kaikki on kunnossa, niin levollisesti nukkuva ihminen kääntää kylkeä ja jatkaa unia sen kummemmin rekisteröimättä tilannetta. Riippuu ihan ihmisestä kuinka hereillä tuossa käy, jotkut ovat sitä mieltä, että ovat nukkua torsottaneet samassa asennossa koko yön ja toiset heräävät ihan tiedostamaan tilanteen, mutta nukahtavat saman tien uudelleen. Tämä on siis normaalia ja suotavaa.

Se ei ole normaalia jos uni ei jatkukaan, vaan väliin tulee paria kolmea minuuttia pidempi tauko. Vessareissu on toki asia erikseen, mutta tarkoitan siis sitä, että unet katkeavat kokonaan jokaisessa kevyemmän unen vaiheessa ilman ilmeistä syytä.

Suurin piirtein kaikilla ihmisillä on jossain elämänvaiheessa hetkellisiä häiriöitä nukkumisessa. Epänormaaliksi tilanne muuttuu, jos tilanne syystä tai toisesta, ja varsinkin ilman syytä, ei korjaudukaan vaan unihäiriöt pitkittyvät.

Itse en pysy enää lääkkeettä unessa. Nukahtamiseen menee tolkuttoman kauan ja sitten havahdun hereillä muutama minuutti nukahtamisen jälkeen. Pahimmillaan johtaa siihen, että näen unta, mutta samaan aikaan rekisteröin kaiken mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
24/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju näyttää muodostuvan sellaiseksi että kun joku kertoo nukkuvansa hyvin se on huono juttu ja tulee peukku alas.ja kun jollain yöt menee huonosti niin kohtalotoverit tsemppaa painamalla peukun ylös :D Suomalaista kateutta parhaimmillaan :D Olla nyt kade toisen hyvistä unista!? Vmäinen vaiva tuo unettomuus varmasti.Ei se muiden hyväunisuus kuitenkaan ole pois huonounisilta.

Vierailija
25/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä miten reagoit heräämisiin? Jos heräily aiheuttaa huolta ja ahdistusta, sanoisin että asia kannattaa tutkituttaa. Sitten taas jos heräilee, mutta asiaan ei kiinnitä huomiota ja nukahtaa uudelleen, niin mitäpä se haittaa. Mutta mielestäni on ihan normaalia käydä yöllä hereillä ja esim.vessassa. 

Uni on kyllä yleensä ensimmäinen asia joka alkaa kertoa ongelmista. Itse olin aina aiemmin hyvä nukkumaan, ja joskus saatoin heräillä yöllä mutta nukahdin hyvin uudestaan eikä se haitannut tai vaivannut. 

Mutta sitten pikku hiljaa nukahtaminen alkoi kestää kauemmin, ja heräsin aamuyöllä selkeämmin. Asia alkoi vaivata. Tuli lisäksi outoa oloa jota en tuntenut ahdistukseksi. Lopulta menetin uneni kokonaan. Olin sairastunut masennukseen ja koin voimakasta ahdistusta, enkä enää saanut nukuttua. Uni oli mulla se asia mikä toi sairauden tosissaan päivänvaloon. Jouduin pitkälle sairaslomalle. Sain lääkkeet ja luojan kiitos niiden avulla nukuttua. Unettomuuden kanssa kärvistely on niin hirveää, että en ala enää siihe kierteeseen kun kerran toimivia lääkkeitä on tarjolla. Omalla kokemuksella voin sanoa että unettomuudesta kärsiminen on miljoona kertaa pahempaa kuin pieni annos lääkettä. 

Omassa toipumisessa isoimmassa osassa oli monivuotinen terapia, jossa koko sairastumisen syyt puitiin läpi. Hoidosta huolimatta heräilin yhä pari vuotta aamuöisin, ja mietin itsekin silloin että onkohan tämä normaalia. Mutta niin vain heräily loppui kun mielen ongelmat alkoivat lopullisesti ratketa. Ihmisen keho ja mieli on ihmeellinen kapistus. Edelleen olen herkkäuninen, ja stressi tai aikainen herätys aiheuttavat huonoa unta ja välillä on vaikeaa nukahtaa. Mutta pääosin nukun hyvin, enkä herää yöllä. Aamusta saatan herätä sitten nukuttuani 6-8h, jos on aikaa ja väsyttää, käyn vessassa ja otan vielä pienet torkut. 

Tämä nyt oli minun kokemukseni. Uni on yksilöllistä kuten jokainen meistä. Vaikea edes kertoa mikä on nukkumisessa kenellekin normaalia. Toinen nukkuu 4 tunnin yöunet ja herää virkeänä, toinen tarvitsee 10h. Mutta aika hyvä mittari on se, herääkö virkeänä vai väsyneenä, ja se onko huolestunut omasta nukkumisestaan. 

Vierailija
26/30 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju näyttää muodostuvan sellaiseksi että kun joku kertoo nukkuvansa hyvin se on huono juttu ja tulee peukku alas.ja kun jollain yöt menee huonosti niin kohtalotoverit tsemppaa painamalla peukun ylös :D Suomalaista kateutta parhaimmillaan :D Olla nyt kade toisen hyvistä unista!? Vmäinen vaiva tuo unettomuus varmasti.Ei se muiden hyväunisuus kuitenkaan ole pois huonounisilta.

Ai, itse taas ajattelin, että joku ärsyyntyi ensimmäisen sivun hyväunisista, jotka olivat vahvasti sitä mieltä, että ei missään nimessä ole normaalia heräillä öisin, koska HE nukkuvat kuin tukit :D

Vierailija
27/30 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei ole luotu nukkua posottamaan 8 tuntia taju kankaalla, vaan on ihan normaalia havahtua hereille pari kertaa yössä. Jos heräämisen jälkeen nukahdat helposti uudelleen, kaikki on kunnossa. Jos sen sijaan alat valvoa yöllä eikä uni tule, sinulla on ongelma.

T: uniongelmainen

Ei ihminen tiedä todellisten heräilyjensä määrää ilman tieteellisiä menetelmiä. Itse luulin herääväni unipolygrafian testiyönä 5 kertaa. Todellisuudessa heräsin 26 kertaa. Jopa kesken syvänunen sukelsin hetkeksi hereille ja takaisin syvään uneen. Ei voi tuijottaa pelkkiä vessakäyntejä. Jos tuntee aamulla ja päivällä väsymystä, kannattaa tutkituttaa. Tiedostamaton unihäiriö voi sekoittaa koko kropan palautumisjärjestelmän, aineenvaihdunnan, rasittaa sydäntä kun esim sykkeet ja verenpaineet ei edes öisin laske. Ottaisin vakavasti.

T: vakavasti uniongelmainen

Vierailija
28/30 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön unilääkettä pitkäaikaiseen unettomuuteen ja silti herään yöllä ihan muuten vain kerran, pari ja kerran vessaan.

Vierailija
29/30 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En herää yössä kertaakaan

Vierailija
30/30 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni nuku huonosti vaikka heräilenkin usein. Olen heräillyt lapsesta asti eikä se ole koskaan aiheuttanut minulle ongelmia tai väsymystä, koska nukahdan helposti uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä