Ihminen ei kadu mitään niin paljon, kuin lapsien hankkimatta jättämistä
Omat lapset tuovat ihmisen elämälle jotain aivan erityistä ja syvää merkitystä ja mittaamattoman paljon rakkautta. Oman lapsen kasvaminen ja oman lapsen elämän edistyminen ja seuraaminen on jotain sellaista, joka tarjoaa niin ainutlaatuista merkitystä elämään, ettei sitä voi edes kuvailla. Lapset kasvattavat myös aikuisia ihmisinä aivan eri tavalla kuin lapsettomana oleminen. Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja näkökulmia elämään. Lapsilta vanhempi saa myös vilpitöntä ja ainutlaatuista rakkautta, sellaista mitä kukaan toinen ei voi antaa. Ei edes oma puoliso.
Lapsettomilla taas elämä pyörii vain turhanpäiväisten, yksitoikkoisten ja hyvin pienten ja merkityksettömien asioiden ympärillä. Kaikki hedonismi, materialismi, matkustelu, omat harrastukset jne. nämä ovat pelkkää pintaa. Ovat todellakin vain pelkkää hyvin pientä pintaa ja hyvin merkityksettömiä asioita elämässä, kun aletaan puhumaan niistä asioista elämässä, jotka todella merkitsevät. Se matkustelu yms. on lapsettomille ihmisille selvästikin vain epätoivoista pakenemista arjesta ja epätoivoisia yrityksiä täyttää se valtava tyhjiö, joka heillä elämässään on. Toki he yrittävät kaikella sillä pitää pelkkää kulissia yllä, että kaikki olisi onnellista ja iloista, mutta todellisuudessa he ovat ja tiedostavat itsekin olevansa koko ajan hyvin yksinäisiä, jopa silloinkin kun ovat matkalla siellä jossain aurinkoisessa ihmisvilinää täynnä olevassa turistirysässä.
Ihminen ei kadu elämässään mitään muuta niin paljon kuin sitä, että jättää lapset hankkimatta. Jos seurustelukumppani/miesystävä/naisystävä/avopuoliso jne. on sitä mieltä, että hän ei lapsia halua, niin siinä vaiheessa suosittelen välittömästi kumppanin vaihtamista. Ihan jo nuorella iälläkin, jo parikymppisenäkin. Mitä sitä turhaan pitkittämään ja vuosiaan tuhlaamaan, kun kyse on noin isosta asiasta. Näitä lapsia haluamattomia odottaa erittäin yksinäinen ja pinnallisuutta täynnä oleva elämä, mutta sitten kun vaihdatte kumppania ja löydätte sellaisen, joka niitä lapsia kanssanne haluaa, niin te tulette saamaan oikein rikkaan elämän ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Kommentit (455)
Vierailija kirjoitti:
Ikää 52 eikä ole katumuksen tippaakaan, milloinkahan se on tulossa? Entinen työkaveri kerran puuskahti voitonriemuisena "sun haudalle ei kukaan tuo kukkia tai kynttilöitä!" Sittenhän mä sen oivalsin, kyllä haudassa kaduttaa ja surettaa kun naapurihaudan äippää niin muistetaan ja mua ei! 😂
:D Sulla on olleet sitten kuukautiset aina, eikä katkoja koskaan. Onks ollut kivaa puljata menkkojen kanssa alati?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja näkökulmia elämään... ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Ei uskoisi, kun tarkkailee näitä äiti-ihmisiä töissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen kasvaa mm. ajatusmaailmaltaan valtavan paljon viisaammaksi ja oppii lasten mukana valtavan paljon uusia asioita ja näkökulmia elämään... ja opitte ja kasvatte ihmisenä samalla valtavasti itsekin.
Ei uskoisi, kun tarkkailee näitä äiti-ihmisiä töissä..
Mutta ehkä ne on olleet vielä tyhmempiä aiemmin?!
Vierailija kirjoitti:
Ikää 52 eikä ole katumuksen tippaakaan, milloinkahan se on tulossa? Entinen työkaveri kerran puuskahti voitonriemuisena "sun haudalle ei kukaan tuo kukkia tai kynttilöitä!" Sittenhän mä sen oivalsin, kyllä haudassa kaduttaa ja surettaa kun naapurihaudan äippää niin muistetaan ja mua ei! 😂
Mä luulen, että aika moni hautapaikka jää kukittamatta ja kynttilöimättä. Munkin äiti sanonut, että hän haluaa tuhkattavaksi ja tuhkat mereen, jottei meille lapsille tuu mitään pakotteita hautapaikan hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan katunut. Olen viisikymppinen nainen.
Niin turhaahan se nyt olisikaan enää ton ikäisenä akkana katumuskaan.
Elät siis lapsettomana koko lopun ikääsi, ja ota se vastaan vaan, ettei sulla ole veresi perillisiä puolittain -tietenkin sun veren.
Hei kutistunut aivokudos! Niitä sanotaan geeneiksi nykyään.
Jos tuo on totta, niin voi miten kiitollinen tulenkaan olemaan. Olen välillä huolissani, että mitä kaikkea sitä ehkä joutuukaan katumaan elämän ehtoopuolella - ja jos se suurin kaduttava asia tulisikin olemaan se, että päätin olla tekemättä lapsia, niin upea juttu! Semmoisen kanssa voin vallan hyvin elää sen loppuaikani! Tuskallisinta olisi tajuta kohdelleensa kaltoin jotakin ihmistä, tai tajuta möhlänneensä vaan muuten jotakin tärkeää omassa elämässään. :) Hyvä juttu! T: 45-vuotiaas Vela-nainen
Luulin otsikon luettuani, että aloituksessa olisi linkki johonkin tutkimukseen jossa on otsikon mukainen väite todettu, mutta tämä olikin jonkun sekopään omia houreita.
En tee lapsia niin kauan kun miestä kutsutaan perheen pääksi ja naisen työn kunnia menee miehelle ja miehen sukuun. Ei ole mitään katumista siinä etten ole miesten ja yhteiskunnan hyväksikäyttämä pikkupiika ja seksiorja. Säälin jokaista äitiä joka luulee että rakkaus poistaa sen faktan että olette kaikkien halveksimia. Olette miehen ja yhteiskunnan tuista riippuvaisia ja työnne jää aina näkymättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että aika moni hautapaikka jää kukittamatta ja kynttilöimättä. Munkin äiti sanonut, että hän haluaa tuhkattavaksi ja tuhkat mereen, jottei meille lapsille tuu mitään pakotteita hautapaikan hoidosta.
Eipä sitä haudassa enää murehdita asioista eikä kaduta tekemättä jätettyjä. Se on elossa olevien ahdistus jos tyhjä hautapaikka ahdistaa.
Minusta surullisinta on perheellisten haudat joissa on seurakunta hoitaa-merkki. Eli on lapsia jopa samassa kaupungissa muttei ehditä/viitsitä haudalle. Tiedän eräänkin mummon jolle hautuumaalla käynti oli tärkeää, halusi pitää huolta läheistensä haudoista, mutta nyt kun mummo on itse haudassa niin perilliset käyvät vain jouluna. Kukatkin istutetaan seurakunnan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Sulla on olleet sitten kuukautiset aina, eikä katkoja koskaan. Onks ollut kivaa puljata menkkojen kanssa alati?
Muuten äitinä ja naisena olen todellakin ollut tyytyväinen siihen etuisuuteen tai hyvään puoleen lapsiani vartoessani, että menkat jäävät 9 kuukaudeksi pois ja vielä pitkään synnyttämisen jälkeenkin moneksi kuukaudeksi, koska imetin lapsiani, niin saipahan olla siitä menkkariesasta rauhassa pitkän aikaa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin ja mieheni myös. Emme ole katuneet.
Vierailija kirjoitti:
Luulin otsikon luettuani, että aloituksessa olisi linkki johonkin tutkimukseen jossa on otsikon mukainen väite todettu, mutta tämä olikin jonkun sekopään omia houreita.
Tää oli ehkä tämän jankkausketjun paras kommentti!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten äitinä ja naisena olen todellakin ollut tyytyväinen siihen etuisuuteen tai hyvään puoleen lapsiani vartoessani, että menkat jäävät 9 kuukaudeksi pois ja vielä pitkään synnyttämisen jälkeenkin moneksi kuukaudeksi, koska imetin lapsiani, niin saipahan olla siitä menkkariesasta rauhassa pitkän aikaa aikoinaan.
Kylläpäs teet "menkkariesasta" eroon pääsyn vaikeaksi :D Kerrot lapsellekin, että juu äiti teki sinut että saa olla ilman menkkoja vähän aikaa.
Menkoista pääsee nykyisin eroon ihan pillereillä tai kierukoilla. Itselläni ei ole edes kipuja, joten hoidan "riesan" kuukupilla. Menkat on mun mielestä ihan kivat omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät siis lapsettomana koko lopun ikääsi, ja ota se vastaan vaan, ettei sulla ole veresi perillisiä puolittain -tietenkin sun veren.
Hei kutistunut aivokudos! Niitä sanotaan geeneiksi nykyään.
Olkootpa vaan geenit, mutta veren perintö se on kuitenkiiiiiiiin.
Lapset kylläkin laajentavat aivokudosta, ja tekevät ihmisestä avarakatseisemman ja etenkin epäitsekkäämmän ihmisen, kun pitää ottaa muutkin huomioon kuin oma napa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tämä kuukautiskommentti oikein on? Lapsettomat kuulemma valittaa aina pikkuasioista, mutta kuukautiset on kyllä itselle olleet aina niin luonnollinen juttu että eipä ole tullut mieleenkään valittaa niistä tai hankkiutua raskaaksi sen vuoksi etten vuotaisi!! Sehän on ihan pieni juttu elämässä että vuotaa verta muutaman päivän kuusta. Täysin normaali asia. Ja onhan sitä keksitty hormonikierukat, pillerit, termoablaatio ja kohdunpoisto jos kuukautiset ahdistaa. Siis paljon järkevämpiä keinoja poistaa kuukautiset kuin raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs teet "menkkariesasta" eroon pääsyn vaikeaksi :D Kerrot lapsellekin, että juu äiti teki sinut että saa olla ilman menkkoja vähän aikaa.
Menkoista pääsee nykyisin eroon ihan pillereillä tai kierukoilla. Itselläni ei ole edes kipuja, joten hoidan "riesan" kuukupilla. Menkat on mun mielestä ihan kivat omalla tavallaan.
Hormonikierukka kyllä lopetuttaa joillakin naisilla menkat tyystin kokonaan, mutta sitähän ei synnyttämättömille naisille asenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan tosissaan yritä syyllistää sellaisia lapsettomia, jotka ovat lapsettomia vastoin tahtoaan! Jos ei lapsia saa, niin sitten ei saa. Mutta sitä en ymmärrä, että jotkut oikein glorifioivat lapsetonta elämää, mutta eivät tunnu tajuavan, että jokainen lisääntymiskykyinen suomalainen, joka päättää olla lisääntymättä, on taakka muiden lapsille siinä vaiheessa kun ihmisestä aiheutuu suurimmat kulut ja hän on itse kaikkein eniten avun tarpeessa, eli vanhana ja sairaana. Vanhustenhoito on hirveää jo nyt, voin vain kuvitella minkälaiseksi se menee siinä vaiheessa kun ei enää ole maksajia nykyisenkään vertaa.
Glorifioi? Kun elää omanlaistansa elämää? Ok.
Et kai nyt tosissasi ole sitä mieltä, että tässä pitäisi tehdä kaikkensa tulevien sukupolvien eteen sen kustannuksella, ettei saisi elää tätä omaa ainutkertaista elämäänsä niin kuin oikeaksi katsoo? Jopa tehdä ei-toivottuja lapsia, jotta kansan tulevaisuus on taattu. Aikamoista hurskastelua.. Kyllä on iloinen kansa, kun murehtii ja huolehtii kaikki mahdolliset skenaariot etukäteen.Monesta kyllä huokuu tietynlainen glorifiointi ja oman ainutkertaisen elämänsä korostaminen. Hedonismi ja omien nautintojen maksimointi koko elämänsä ajan. Heidän ajattelematta, kuinka etuoikeutetussa asemassa he tässä maailmassa ovat, ja kuinka elämässä voi tehdä muutakin kuin vain miettiä omaa länsimaista nautintoaan 24/7.
Tietenkään kaikki lapsettomat eivät todellakaan ole tuollaisia, mutta tuonkaltaiset perustelut lapsettomuudelleen kuvottavat minua.
No, luulenpa että jos joku asian oikeasti noin esittää, on kyse siitä, että omaa valintaa joutuu puolustamaan. Ehkä argumentointi ei silloin ole aina terävintä.
Mutta muutoin, eikö elämästä ole kuitenkin tarkoitus ihan nauttia, tai ylipäätään elää niin, että ratkaisut ovat omaan elämään sopivia? Eihän omavalintainen lapsettomuus tarkoita sitä, etteikö niitä haasteita ja murheita tulisi vastaan itse kullekin. Minua kuvottaa se, että joku erehtyy pitämään omia luonnollisia valintojani jonain hedonismina tai itsekkyytenä.
Synnytyskiihkoilijoilla ei ole tietoa kahdesta merkittävästä asiasta: tulevaisuuden vanhukset hoitaa automatiikka ja robotiikka. Paremmin. Toinen asia on yhteiskunnan muuttuminen; ei enää tarvitse tehdä töitä - katso edellinen kohta - ja vauraus ja rahamekanismit tulevat muuttumaan.
Ainoa asia missä minä näen järkeä lisääntymisessä on ihmiskunnan laajeneminen muille planeetoille ja maailmankaikkeuteen. Siellä tarvitaan lisäväkeä.
Ja minä yli viisikymppisenä tajuan tämän, mutta valtakunnan pääministeri ei saati nuoret kommentaattorit täällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka kyllä lopetuttaa joillakin naisilla menkat tyystin kokonaan, mutta sitähän ei synnyttämättömille naisille asenneta.
Mitä ihmettä horiset?