Tyttö ei tullut kotiin.
Tyttö täyttää pian 14 ja tähän mennessä on mennyt kaikki hyvin eli ei tarvitse aloittaa elämämkoulusta huutelua. Kotiin tulo aikana on ollut 20:00, mutta kun lähetin viestin 20:15 paikkeilla niin tyttö ilmoitti, että ei ole tulossa kotiin tänään tai vastaamassa viesteihin. Lähettelin viestejä ja yritin soittaa, mutta vastausta ei tosiaan vastaa. Puhelut katkaisee, joten ei ole vielä ainakaan mitään tapahtunut. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian moni vanhempi lepsuilee teinien kanssa.
Teinit tarvitsevat rajoja ja rakkautta, välillä tiukastikin.
Meillä on selkeät säännöt: jos kotona asutaan ja oletetaan, että etuuksia (nettiliittymä luuriin ja koneeseen), vaatteet, ruoka, harrastukset, tavarat, kuskaukset jne. on, niin silloin on myös velvollisuuksia. Näihin velvollisuuksiin kuuluu mm. se, että vanhemmat tietävät missä teini menee ja suunnilleen kenen kanssa. Viesteihin vastataan ja jos kotiintuloaikaan haluaa esim. kivan ollan takia pidennystä, sitä kysytään.
Homma toimii oikein hyvin, luottamus on molemmin puolista. Teinit tietävät, että jos sen luottamuksen menettää, niin saa tehdä hommia sen takaisin saamiseen.
Olemme suoraan sanoneet, että jos sääntöjä ei noudata, niin sitten ei voi olettaa etuuksiakaan olevan. Ei voi olettaa, että luurissa on se nopein liittymä. Tasan kerran olen katkaissut liittymän (toki ensin varoittanut asiasta), sen jälkeen sitä ei ole tarvinnut tehdä.
Meillä teinit saavat mennä melko vapaasti, kunhan kertovat suunnilleen missä ja minkä porukan kanssa + pitää olla tavoitettavissa. Saavat välillä olla yötä kavereillaan ja erityistilanteissa kotiintuloaikaa on pidennetty yli puolen yön. Luotamme, koska mitään syytä epäluottamukseen ei ole tullut.
Meillä teinit tietävät, että jos eivät tulisi kotiin sovittuna aikana eivätkä vastaisi viesteihin, me vanhemmat aloittaisimme soittokierroksen kavereiden vanhemmista välittömästi (ihan sama, mikä vuorokauden aika kyseessä). Meillä teinit myös tietävät, että jompi kumpi vanhemmista lähtisi etsimään. Teinit myös tietävät, että katoamisilmoitus alaikäisestä lähtisi heti näiden toimien jälkeen. Ja etuudet katoaisivat taivaan tuuliin.
Olen vierestä seurannut, ettei tämä liiallinen "lässyn lässyn, pitää ymmärtää" -linja toimi - mutta jos sen on aloittanut jo sieltä lapsuudesta, niin aika vaikeaa on enää teini-iässä korjata omia virheitään. Ne teinit kyllä tietävät, jos vanhemmat ovat ihan lapasia.
Joku varmasti siellä nyt kauhistelee, että kamala kuri ja n*tsimeininki - ei muuten ole, väittäisin vain, että tarvittavat rajat. Kuten sanottu, teinimme liikkuvat hyvinkin vapaasti, pitävät kuitenkin sovituista säännöistä kiinni.
Kuulostaa ihan hyvältä, mutta tosiasiassa sulle nyt vaan ei ole sattunut kohdalle oikein hankalaa teiniä.
Tähänkin ketjuun ovat monet vastailleet, että jos meidän teini tekisi noin, niin sitten tekisin näin ja näin. Tai että minullakin on teinejä, mutta eivät ne koskaan noin tee, koska sitä ja tätä. Se on niin helppoa päteä, kun kuvittelee itse onnistuneensa kasvattajana. Kun sopivan temperamentin omaavan teini tulee rajuun murrosikään, niin mikään näistä "minä kyllä tekisin niin ja näin" ja "meillä ei kyllä tapahdu tällaista koska ollaan niin hyviä kasvattajia" -tyyppien keinoista ei toimi.
Ai mikä sitten toimii? En minä tiedä. Parhaamme on yritetty, on ollut rajoja ja rakkautta, mutta silti tuo 14 v kapinoi niin, että olen tulla hulluksi. Sen olen kuitenkin oppinut, että kasvatusasioissa en mene neuvomaan ketään.
Olet oikeassa - osittain. Ihan varmasti on myös niitä teinejä, jotka kipuilevat niin paljon murrosiässä, ettei mikään auta. Siitä huolimatta väitän, että iso osa näistä hankalista teineistä on kasvatuksen tulosta. Yllättävän usein juuri näiden hankalien lapsien vanhemmat "syyttävät" jo pienten lasten kohdalla sitä temperamenttia, sen taakse on kiva mennä piiloon, jos ei syystä tai toisesta halua olla se rajoja asettava vanhempi.
Olemme asuneet samalla alueella jo 15 vuotta ja jo pikkulapsivaiheessa pystyi arvaamaan, kenelle tulee rajoja rikkova murrosikä - juuri ne perheet, jotka perustelivat jo siellä hiekkalaatikolla lapsensa käytöstä haastavalla temperamentilla, vaikka helposti oli nähtävissä, että lapsi kaipasi vain rajoja.
Useampi läheinen on koulussa töissä, he sanovat samaa: ykkös-kakkosluokkalaisista pystyy jo lähes poikkeuksetta kertomaan, kuka kipuilee murrosiässä; on kuulemma melko lailla nähtävissä siitä, mikä on kodin suhtautuminen eri asioihin ja miten lapsen ja aikuisen vuorovaikutus toimii.
No höpö höpö. Ei pidä paikkaansa. Kenen tahansa nuoresta voi tulla teini-iässä ongelmanuori ja se tapahtuu vieläpä ihan yhdessä yössä. Se mitä siihen tarvitaan on huono seura ja päihteet. Nykyään ikävä kyllä yleensä tosi nopeasti huumeet, vähintään kannabis.
Hyvä kasvatuskaan ei ikävä kyllä suojaa kaikkia siinä murrosiän vaiheessa kun nuoren aivot on ihan sekaisin. Silloin voi tapahtua mitä vain. Monesti kuulee sanottavan että olet nuori vain kerran. Tulee joskus mieleen että kunpa osalla olisi kaksi nuoruutta niin voisi korjata ne ensimmäisen virheet.
T.nuorten parissa työskenteleväEn ole tuo edellinen, mutta luitko edes kommenttia johon vastasit? Siinähän nimenomaan sanottiin, että aina ei voi tehdä mitään, mutta usein on nähtävissä syytä myös kasvatuksessa. Kukaan ei ole kiistänyt, etteikö hyvälläkin kasvatuksella voi tulla vaikea murrosikä, mutta kyllä kykenemättömyys laittaa rajoja lisää sen riskiä huomattavasti.
Ja mitä tulee tuohon höpöhöpöttelyyn, niin toivon todella ettet nuorten kanssa käytä tuollaisia toisen mielipidettä halventavia ja väheksyviä ilmaisuja silloin kun asia-argumentit loppuu. Tuolla asenteella menettää nuorten kunnioituksen hyvin nopeasti.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on selkeät säännöt: jos kotona asutaan ja oletetaan, että etuuksia (nettiliittymä luuriin ja koneeseen), vaatteet, ruoka, harrastukset, tavarat, kuskaukset jne. on, niin silloin on myös velvollisuuksia. Näihin velvollisuuksiin kuuluu mm. se, että vanhemmat tietävät missä teini menee ja suunnilleen kenen kanssa. Viesteihin vastataan ja jos kotiintuloaikaan haluaa esim. kivan ollan takia pidennystä, sitä kysytään.
Homma toimii oikein hyvin, luottamus on molemmin puolista. Teinit tietävät, että jos sen luottamuksen menettää, niin saa tehdä hommia sen takaisin saamiseen.
Olemme suoraan sanoneet, että jos sääntöjä ei noudata, niin sitten ei voi olettaa etuuksiakaan olevan. Ei voi olettaa, että luurissa on se nopein liittymä. Tasan kerran olen katkaissut liittymän (toki ensin varoittanut asiasta), sen jälkeen sitä ei ole tarvinnut tehdä.
Meillä teinit saavat mennä melko vapaasti, kunhan kertovat suunnilleen missä ja minkä porukan kanssa + pitää olla tavoitettavissa. Saavat välillä olla yötä kavereillaan ja erityistilanteissa kotiintuloaikaa on pidennetty yli puolen yön. Luotamme, koska mitään syytä epäluottamukseen ei ole tullut.
Meillä teinit tietävät, että jos eivät tulisi kotiin sovittuna aikana eivätkä vastaisi viesteihin, me vanhemmat aloittaisimme soittokierroksen kavereiden vanhemmista välittömästi (ihan sama, mikä vuorokauden aika kyseessä). Meillä teinit myös tietävät, että jompi kumpi vanhemmista lähtisi etsimään. Teinit myös tietävät, että katoamisilmoitus alaikäisestä lähtisi heti näiden toimien jälkeen. Ja etuudet katoaisivat taivaan tuuliin.
Olen vierestä seurannut, ettei tämä liiallinen "lässyn lässyn, pitää ymmärtää" -linja toimi - mutta jos sen on aloittanut jo sieltä lapsuudesta, niin aika vaikeaa on enää teini-iässä korjata omia virheitään. Ne teinit kyllä tietävät, jos vanhemmat ovat ihan lapasia.
Joku varmasti siellä nyt kauhistelee, että kamala kuri ja n*tsimeininki - ei muuten ole, väittäisin vain, että tarvittavat rajat. Kuten sanottu, teinimme liikkuvat hyvinkin vapaasti, pitävät kuitenkin sovituista säännöistä kiinni.
Kuulostaa ihan hyvältä, mutta tosiasiassa sulle nyt vaan ei ole sattunut kohdalle oikein hankalaa teiniä.
Tähänkin ketjuun ovat monet vastailleet, että jos meidän teini tekisi noin, niin sitten tekisin näin ja näin. Tai että minullakin on teinejä, mutta eivät ne koskaan noin tee, koska sitä ja tätä. Se on niin helppoa päteä, kun kuvittelee itse onnistuneensa kasvattajana. Kun sopivan temperamentin omaavan teini tulee rajuun murrosikään, niin mikään näistä "minä kyllä tekisin niin ja näin" ja "meillä ei kyllä tapahdu tällaista koska ollaan niin hyviä kasvattajia" -tyyppien keinoista ei toimi.
Ai mikä sitten toimii? En minä tiedä. Parhaamme on yritetty, on ollut rajoja ja rakkautta, mutta silti tuo 14 v kapinoi niin, että olen tulla hulluksi. Sen olen kuitenkin oppinut, että kasvatusasioissa en mene neuvomaan ketään.
Olet oikeassa - osittain. Ihan varmasti on myös niitä teinejä, jotka kipuilevat niin paljon murrosiässä, ettei mikään auta. Siitä huolimatta väitän, että iso osa näistä hankalista teineistä on kasvatuksen tulosta. Yllättävän usein juuri näiden hankalien lapsien vanhemmat "syyttävät" jo pienten lasten kohdalla sitä temperamenttia, sen taakse on kiva mennä piiloon, jos ei syystä tai toisesta halua olla se rajoja asettava vanhempi.
Olemme asuneet samalla alueella jo 15 vuotta ja jo pikkulapsivaiheessa pystyi arvaamaan, kenelle tulee rajoja rikkova murrosikä - juuri ne perheet, jotka perustelivat jo siellä hiekkalaatikolla lapsensa käytöstä haastavalla temperamentilla, vaikka helposti oli nähtävissä, että lapsi kaipasi vain rajoja.
Useampi läheinen on koulussa töissä, he sanovat samaa: ykkös-kakkosluokkalaisista pystyy jo lähes poikkeuksetta kertomaan, kuka kipuilee murrosiässä; on kuulemma melko lailla nähtävissä siitä, mikä on kodin suhtautuminen eri asioihin ja miten lapsen ja aikuisen vuorovaikutus toimii.
No höpö höpö. Ei pidä paikkaansa. Kenen tahansa nuoresta voi tulla teini-iässä ongelmanuori ja se tapahtuu vieläpä ihan yhdessä yössä. Se mitä siihen tarvitaan on huono seura ja päihteet. Nykyään ikävä kyllä yleensä tosi nopeasti huumeet, vähintään kannabis.
Hyvä kasvatuskaan ei ikävä kyllä suojaa kaikkia siinä murrosiän vaiheessa kun nuoren aivot on ihan sekaisin. Silloin voi tapahtua mitä vain. Monesti kuulee sanottavan että olet nuori vain kerran. Tulee joskus mieleen että kunpa osalla olisi kaksi nuoruutta niin voisi korjata ne ensimmäisen virheet.
T.nuorten parissa työskentelevä
Joo minäkin kasvatin lapseni hyvin, mutta nyt hän on saastainen kannabisnarkomaani, joka ryöstää siwoja ja palottelee porukkaa, jotka kertovat poliisille.
Kokemuksesta voin kertoa, kun minä en mennyt kotiin 14-16-vuotiaana, niin syynä oli pojat ja täällä pk-seudulla ne olivat ulkkareita. He olivat kaikki meitä muutaman vuoden vanhempia ja seksiähän siellä harrastettiin poikaystävän (!) kanssa.. alkoholia juotiin joskus, mutta ei teini dokaa koko yötä, kun pari siideriä riittää.
Vanhemmille valehtelin aina olevani jonkun Jonnan tai Jennin luona yötä..eikä vanhemmat siksi kyselleet enempää. Koulu alkoi mennä päin vittua. Kannattaa laittaa se tyttö kunnolla kuriin vielä kun voit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin tehokas rangaistus tuollaisesta myöhästymisestä on laittaa nurkkaan seisomaan ja seisottaa siellä sama aikamäärä, minkä oli myöhässä. Kyllä kun sen aikaa seinää tuiottaa liikkumatta, tulee sen verran tylsää, ettei karkaa uudestaan.
No sitten teini lähtee perjantai iltana ja tulee takaisin sunnuntai iltana. 48h nurkassa seisominen ei kouluviikkoon sovi kovin hyvin.
Näinhän ne tekee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa lapsia tehdä tähänkin maailmaan. Viimeistään teini-iässä on sitten helvetti edessä. Onnea valitsemallesi tielle!
Jokainen meistä on ollut nuori. Jos sinuakaan ei olisi tullut tähän maailmaan, olisit varmaan tyytyväinen? Ja vanhempasi olisivat saaneet paljon paremman elämän? Jokainen lapsi/nuori on arvokas, koska meillä kaikilla on ihmisarvo, joka on itseisarvo, jota ei tarvitse lunastaa millään sanomisella tai tekemisellä. Joskus ihmettelen, miksei lapsille opeteta ihnisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi erittäin tehokas rangaistus tuollaisesta myöhästymisestä on laittaa nurkkaan seisomaan ja seisottaa siellä sama aikamäärä, minkä oli myöhässä. Kyllä kun sen aikaa seinää tuiottaa liikkumatta, tulee sen verran tylsää, ettei karkaa uudestaan.
No sitten teini lähtee perjantai iltana ja tulee takaisin sunnuntai iltana. 48h nurkassa seisominen ei kouluviikkoon sovi kovin hyvin.
Sen voi toteuttaa erissä, mutta minnekään muualle kuin kouluun ei ole asiaa ennen kuin rangaistus on suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiintuloajat inhimillisemmäksi niin ei tule kapinaa.
13-ja 14-vuotias arkisin 21 kotia (läksyt ja harrastukset hoidettuna), viikonloppuisin klo 22. ->14-vuotiaalla voi löysätä lähempänä 15 vuoden ikää sinne klp 23 kieppeille.15- vuotias arkisin myös 21 kotiin, mutta voi olla viikonloppuisin 23 asti kaupungilla.
17-vuotiaalla kotiintulo viikonloppuisin klo 24-01, aikuisena olkoon vaikka aamuun asti mut sit ei välttämättä enää asu vanhempien kodissa...
-Ihan sen perusteella miten omassa nuoruudessa meni normaalit kotiintuloajat. Ja kunnon kansalaisia meistä tuli.
Tämä riippuu aika paljon asuinkaupungistakin. Omani tapailee kavereitaan Kampin kauppakeskuksessa, en haluaisi että käy siellä ollenkaan, jos ei varsinaista asiaa esim. tiettyyn kauppaan. Meillä 14 v. ja todellakaan en anna lupaa pyöriä tuolla iltamyöhään, kotiintuloaika klo 20. Pelkästään kotimatka metrolla ja vielä bussilla tuntuu pahalta, varsinkin iltapimeällä ja syksyn edetessä kotiintuloaika aikaistuu, jos Kamppiin menee. Jos olisi vaikka kaverillaan tuossa sadan metrin päässä, olisi myöhempi aika sovittaessa ok.
Ja tosiaan maailma on kyllä erilainen tänään. Eilen tätä ketjua justiinsa luin ja mietin, onko joskus edessä meilläkin tilanne, että jättää tulematta sovittuna aikana. Ei se aina ole niin helppoa käytännössä, tilanne on inhottava, jos eteen tulee.
Hyvä ap, että tyttö löytyi kuitenkin.
Noita vittuaviljeleviä teinipissiksiä siellä onkin geelitukkien hierottavana ihan joka ilta...riesaksi asti.
Ei taida vanhemmat tietää, kuinka siellä päälle parikymppiset saalistaa näitä pissisprinzessoja...
Sitten räitään ja sikaillaan pitkin ja poikin, varsinkin narinkkatorin puolella.
Etoo nähdä tuollaista iltaisin kun töistä tullessa siitä läpi menee.
Eikä vanhemmat tiedä missä jälkikasvu luuraa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa tarkastaisin tytöltä peräaukon alueen, jotta mahdolliset yhdynnästä aiheutuneet sulkijalihaksen repeämät ja peräsuolen tyräymät saataisiin korjattua asianmukaisesti ja mahdollisimman nopeasti. Kivuliaat peräpukamat ja ulosteenpidätysvaikeudet olisivat ikävä muisto nuoruuden kokeiluista.
Tyttö ei näistä varmasti halua tulla itse kertomaan pelätessään vanhempien reaktioita, joten asia kannattaa ottaa itse puheeksi.
Työkaverille kävi itse asiassa just näin kun se raiskattiin etelänlomalla, mutta sinne oli työnnetty myös nyrkkiä tai joku kaljapullo. Hyi kun ajattelenkin.
Joo ja minun serkun serkulleni työnnettiin lipputanko! Nyt lopettakaa näiden pelottelu tarinoiden kertominen.
Ei ole tarinoita. Yks Oululainen pissis oli vetänyt Epsanjan aurinkolomalla kunnon kännit...sammunut sitten biitsituolille ja sen oli 3 mustaa raiskannut...mitään ei voinut tehdä, kun ei se pystynyt edes antamaan tuntomerkkejä. Oli ollut kuulemma monta tuntia käsittelyssä... Suomen kundikaveri oli väkivaltainen paska ja tää likka just niitä onnettomia, jotka ei uskalla vastustaa mitään.Oli siis karannut aurinkolomalle yksin.... Päivät se sitten jaksoi olla selvänä ja illat ja yöt dokas ihan hulluna. Mahtoi olla kiva loma. Oppaat oli ihan helisemässä sen kanssa. Itse asuin samassa hotellissa ja kattelin se perään päivät. Ei se siitä raiskauksestakaan mitään oppinut...sama meno jatkui loppuloman. Ihme tapaus.....
Tulipa nuoruusmuistot mieleeni. Olin teini 60-luvulla ja olin vapaa kuin taivaan lintu.
Kotiintuloaika oli silloin, kun isä lähti kuudeksi töihin, aina tulin aikaisemmin. Alkholia kaverit käyttivät ja polttivat tupakkaa, e-pillerit oli käytössä ja aika hulvatonta joskus oli meno.
Huumeita ei ollut olemassakaan eikä ulkomaalaisia miehiä. Kotimaisia oli riittävästi.
Kaikki koulujen lomat olin töissä ja ansaitsin rahaa vaatteisiin ja kouluun(oppikoulussa kaikki maksoi).
Olin varsin kokenut nainen, kun tapasin nykyisen mieheni 19 vuotiaan ja olemme edelleen yhdessä(pian 50 vuotta)
Selvisin teini-iästä, villistä ja vapaasta, ihan omaa järkeä käyttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi toteuttaa erissä, mutta minnekään muualle kuin kouluun ei ole asiaa ennen kuin rangaistus on suoritettu.
Jos nyt ei mennä edes siihen, että tällainen rangaistus on ihmisarvoa alentava eikä millään logiikalla liity teinin rikkeeseen, niin tyypillinen teinihän käyttäytyy siten, että mitä ankarammat rangaistukset, sen suurempi kapina. Joku tuossa suositteli puhelinliittymän sulkemista, jos teini ei kerran vastaa puhelimeen. En todellakaan suosittele. Sittenhän teiniä ei ainakaan saa kiinni. Oma teini karkasi kotoa, kun suljin puhelimesta datasiirron, koska ei ollut mennyt kouluun. Logiikka oli, että jos et mene kouluun, et todellakaan jää kotiin sänkyyn makaamaan ja somettamaan. Teinin logiikka oli erilainen. Se että puhelin on ollut käytössä, on auttanut teinin löytämisessä monet kerrat. Lopulta on jossain vaiheessa tullut hätä ja soittanut kotiin tai jollekin muulle aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.nuorten parissa työskenteleväJoo minäkin kasvatin lapseni hyvin, mutta nyt hän on saastainen kannabisnarkomaani, joka ryöstää siwoja ja palottelee porukkaa, jotka kertovat poliisille.
Kaverin kakaralle kävi just noin. Vanhemmat aina duunissa ja kukaan ei kotona, eksyi väärään seuraan ja siitä se lähti...huvittavinta on se helvetillinen sinisilmäisyys kun kaveri ei muka ole ikinä ryöstöjengeissä mukana, mutta ne kaverit oli....
Ei tuollaista voi edes ymmärtää...helvetillistä päänsilittelyä vaan jatkuvasti, ei se meidän pekkamutteri nyt niin paha ole ja lässyn lässyn...kukaan ei jaksa tuollaista kuunnella...tekis jumalauta selväksi, että eletään kuten notmaalit ja se hullu narkkarikaveripiiri pitää jättää.
Vierailija kirjoitti:
Sanot irti tytön puhelimen liittymän, jos ei kerran sana kuulu!
No mitäs jos tyttö haluaisi soittaa, mutta vuoden vanhempi katkaisi liittymän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavassa tilanteessa tarkastaisin tytöltä peräaukon alueen, jotta mahdolliset yhdynnästä aiheutuneet sulkijalihaksen repeämät ja peräsuolen tyräymät saataisiin korjattua asianmukaisesti ja mahdollisimman nopeasti. Kivuliaat peräpukamat ja ulosteenpidätysvaikeudet olisivat ikävä muisto nuoruuden kokeiluista.
Tyttö ei näistä varmasti halua tulla itse kertomaan pelätessään vanhempien reaktioita, joten asia kannattaa ottaa itse puheeksi.
Työkaverille kävi itse asiassa just näin kun se raiskattiin etelänlomalla, mutta sinne oli työnnetty myös nyrkkiä tai joku kaljapullo. Hyi kun ajattelenkin.
Joo ja minun serkun serkulleni työnnettiin lipputanko! Nyt lopettakaa näiden pelottelu tarinoiden kertominen.
Ei ole tarinoita. Yks Oululainen pissis oli vetänyt Epsanjan aurinkolomalla kunnon kännit...sammunut sitten biitsituolille ja sen oli 3 mustaa raiskannut...mitään ei voinut tehdä, kun ei se pystynyt edes antamaan tuntomerkkejä. Oli ollut kuulemma monta tuntia käsittelyssä... Suomen kundikaveri oli väkivaltainen paska ja tää likka just niitä onnettomia, jotka ei uskalla vastustaa mitään.Oli siis karannut aurinkolomalle yksin.... Päivät se sitten jaksoi olla selvänä ja illat ja yöt dokas ihan hulluna. Mahtoi olla kiva loma. Oppaat oli ihan helisemässä sen kanssa. Itse asuin samassa hotellissa ja kattelin se perään päivät. Ei se siitä raiskauksestakaan mitään oppinut...sama meno jatkui loppuloman. Ihme tapaus.....
Tarina on tarina, vaikka se olisi tositarina. Ei muista tuntomerkkejä, mutta mustia ne oli. Puolustat satuiluasi tunteisiin vedoten ja tarinassasi on epäloogisuus eli aika huono satu.
Laita kurinpalautus tytölle. Hae tyttö kotiin. Ota puhelin pois ja laita kotiarestiin. Kyllä 13-vuotiaan pitää noudattaa sääntöjä, uskoa puhetta ja totella vanhempiaan!
Millaisessa kaveripiirissä lapsi liikkuu? Äitinä ja vanhempana olisin huolissani kaveripiirin vaikutuksesta lapseen, jos kotiin ei tulla ajoissa. 13-vuotias on lapsi ja lapsen paikka on illalla ja yöllä omassa kodissa. Kyllä äidillä ja isällä pitää olla määräysvalta ja auktoriteetti alaikäisiin lapsiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ei mennä edes siihen, että tällainen rangaistus on ihmisarvoa alentava eikä millään logiikalla liity teinin rikkeeseen, niin tyypillinen teinihän käyttäytyy siten, että mitä ankarammat rangaistukset, sen suurempi kapina. Joku tuossa suositteli puhelinliittymän sulkemista, jos teini ei kerran vastaa puhelimeen. En todellakaan suosittele. Sittenhän teiniä ei ainakaan saa kiinni. Oma teini karkasi kotoa, kun suljin puhelimesta datasiirron, koska ei ollut mennyt kouluun. Logiikka oli, että jos et mene kouluun, et todellakaan jää kotiin sänkyyn makaamaan ja somettamaan. Teinin logiikka oli erilainen. Se että puhelin on ollut käytössä, on auttanut teinin löytämisessä monet kerrat. Lopulta on jossain vaiheessa tullut hätä ja soittanut kotiin tai jollekin muulle aikuiselle.
Eli anna elää kuin pellossa, koska mitään et mahda? Tämä selvä.
Meillä tuo kokeilu on vielä edessä, poika 15v. Vasta nyt käy enemmän kylillä. Olen sanonut että mopo pitää jättää just siihen, jos jotain juo. Ja olen luvannut tulla hakemaan kotiin ihan mistä vain ja mihin aikaan vain. Nyt kotiintuloaika viikolla20 ja viikonloppuna22.30. Vielä ei ongelmia, tosin jalkapallo vie paljon aikaa. Odotellessa...
Älkää hyvät ihmiset soittako tossa tilanteessa poliiseja. Haluatteko pelleillä mahdollisesti siihen asti kun tyttö on 18 niin lastensuojeluviranomaisten kanssa.. Tuskin! Hirveetä piinaamista koko perheelle.. Tyttö on jossain poikien kanssa tai dokaamassa. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot irti tytön puhelimen liittymän, jos ei kerran sana kuulu!
No mitäs jos tyttö haluaisi soittaa, mutta vuoden vanhempi katkaisi liittymän?
Silloin nuorelle annetaan Nokian 3210 prepaidina ja puhelimeen ladataan kerran kuussa juuri sen verran kuin kotiin soittamiseen tarvitaan. Ei yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset soittako tossa tilanteessa poliiseja. Haluatteko pelleillä mahdollisesti siihen asti kun tyttö on 18 niin lastensuojeluviranomaisten kanssa.. Tuskin! Hirveetä piinaamista koko perheelle.. Tyttö on jossain poikien kanssa tai dokaamassa. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Ihan omasta kokemuksesta voin kertoa ettei lastensuojeluviranomaiset mitään piinaa jos katsovat että asiat ovat kunnossa kotona.
Mun lapseni törttöili teininä niin huolella että hänestä tehtiin lasu. Lastensuojeluviranomaisella kesti 2 viikkoa ottaa minuun yhteyttä, hän olisi kuitannut jutun puhelinsoitolla mutta minä vaadin että me tullaan vanhemmat ja tytär tapaamaan hänet. Tapaaminen olisi jäänyt ainoaksi ellei sossu olisi kysynyt miten me vanhemmat voimme. Minä pillahdin itkuun kun multa tuntui keinot lapsen kanssa jo loppuneen ja hätääntynyt sossu järjesti teinin kanssa tapaamisen kahdestaan.
Kahden kuukauden päästä tuli päätös ettei lastensuojelullisia toimenpiteitä tarvita sillä kodin tuki on vahva. Että silleen lastensuojeluviranomaiset piinaa lasun jälkeen. Kilin kellit kans.
Tarkoitan 70-luvun loppupuolella (huh, niin kauan sitten! ;)