Tyttö ei tullut kotiin.
Tyttö täyttää pian 14 ja tähän mennessä on mennyt kaikki hyvin eli ei tarvitse aloittaa elämämkoulusta huutelua. Kotiin tulo aikana on ollut 20:00, mutta kun lähetin viestin 20:15 paikkeilla niin tyttö ilmoitti, että ei ole tulossa kotiin tänään tai vastaamassa viesteihin. Lähettelin viestejä ja yritin soittaa, mutta vastausta ei tosiaan vastaa. Puhelut katkaisee, joten ei ole vielä ainakaan mitään tapahtunut. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset soittako tossa tilanteessa poliiseja. Haluatteko pelleillä mahdollisesti siihen asti kun tyttö on 18 niin lastensuojeluviranomaisten kanssa.. Tuskin! Hirveetä piinaamista koko perheelle.. Tyttö on jossain poikien kanssa tai dokaamassa. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.
Ihan omasta kokemuksesta voin kertoa ettei lastensuojeluviranomaiset mitään piinaa jos katsovat että asiat ovat kunnossa kotona.
Mun lapseni törttöili teininä niin huolella että hänestä tehtiin lasu. Lastensuojeluviranomaisella kesti 2 viikkoa ottaa minuun yhteyttä, hän olisi kuitannut jutun puhelinsoitolla mutta minä vaadin että me tullaan vanhemmat ja tytär tapaamaan hänet. Tapaaminen olisi jäänyt ainoaksi ellei sossu olisi kysynyt miten me vanhemmat voimme. Minä pillahdin itkuun kun multa tuntui keinot lapsen kanssa jo loppuneen ja hätääntynyt sossu järjesti teinin kanssa tapaamisen kahdestaan.
Kahden kuukauden päästä tuli päätös ettei lastensuojelullisia toimenpiteitä tarvita sillä kodin tuki on vahva. Että silleen lastensuojeluviranomaiset piinaa lasun jälkeen. Kilin kellit kans.
Kyllä ne piinaa jos nuoren vanhempi soittaa poliisille poissa olosta. Pahimmassa tapauksessa lähtee kaikki lapset, vaikka tapaus ei liittyisi heihin mitenkään.
Tuskin. Tai sitten oikeasti on syytäkin piinata.
Äitinä Ap:n tehtävänä on laittaa lapselle rajat ja pitää niistä kiinni. Sinä olet aikuinen ja auktoriteetti ja määräät mm. kotiintuloajat. 13-vuotias on lapsi ja lapsi ei voi asettaa itselleen rajoja. Äidin kannattaisi hakea ajoissa apua ja tukea, jos lapsen kanssa tulee jatkuvasti erimielisyyksiä ja riitoja. Sukulaiset, ystävät, koulupsykologi, koulukuraattori, nuoriso-ohjaaja kunnasta tai seurakunnasta, MLL jne. ovat tahoja, joista apua voi löytyä.
Ihmettelen, että tällä palstalla jotkut "mummot" puolustelevat karkailevan teinin käytöstä ja jopa kehuskelevat omilla kaljanjuonneillaan! Pyyhkiikö dementia mielestänne, millaista on olla murrosikäisen vanhempi?! Ja jos oma lapsenne ei ole ollut murrosiässä erityisen hankala (esim. kotoa karkaileva, koulusta pinnaava, päihteitä kuten tupakkaa ja alkoholia kokeileva, näpistelevä jne.), niin lapsenlapsenne voi sitä olla.
Murrosikäinen lapsi ilkeilee ja kapinoi äidilleen ja isälleen. On tyypillistä, että teini-ikäinen kaunistelee ja jopa valehtelee isovanhemmille käytöstään ja tekemisiään. Siinä ei äitiä ja isää paljoa naurata, jos oma lapsi ei tule ajoissa kotiin. Isovanhempana on helppo huudella sivusta, kun lapsenlapsesta ei ole mitään hoito- ka kasvatusvastuuta. Isovanhemmat saavat poimia vain rusinat pullasta.
Sisaruskatraassa yhdellä lapsella voi olla hyvin hankala murrosikä ja kotona on monta vuotta helvetti irti! Toisten sisarusten kanssa ei tule samoja tai muitakaan ongelmia teini-iässä. Ovatko äiti ja isä siis kasvattaneet yhden sisaruksen täysin pieleen ja muut sisarukset oikein???
Ootteko tosissanne? Sano lapsellesi että ok, jos vain päivittää missä menee pitkin iltaa
Tätä ei olisi koskaan tapahtunut, jos antaisit teinillesi yleistä vapautta enemmän, ja jos olisi inhimillisemmät kotiintuloajat. Ei teineille mitään pikkulasten kotiintuloaikoja sentään voi laittaa.
Liian tiukat rajat johtavat aina ja väistämättä kapinointiin.
Käyttäjä7011 kirjoitti:
Ootteko tosissanne? Sano lapsellesi että ok, jos vain päivittää missä menee pitkin iltaa
Öö, 13-vuotiaalle? Ap ei kertonut missä asuvat, mutta tuonikäiselle on kyllä olemassa vielä ihan kotiintuloajat jo lapsen oman turvallisuudenkin vuoksi. Tämä onneksi on suurimmalle osalle selvää.
Mitäs tämä tyttö on sitten tehnyt? Saiko ap kiinni koskaan? Itseäni kyllä etoo esim Kampissa pyörivät n 30v ulkkarit jotka pokailee teinejä. Ei mitään häpyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tämä tyttö on sitten tehnyt? Saiko ap kiinni koskaan? Itseäni kyllä etoo esim Kampissa pyörivät n 30v ulkkarit jotka pokailee teinejä. Ei mitään häpyä.
Tää on niin totta. Mäkin näin Kampissa kun vanhempi ulkomaalainen mies pysäyttää noin 12-13v tytön. "Hey babe" ja tunkee kätensä tytön farkkujen sisään etupuolelta! Iso lauma näitä miehiä ympärillä.. ei uskalla itse sanoa mitään. Vartijatkaan eivät tehneet mitään koska eivät itse nähneet. Uskomatonta.
Miksi ihmeessä 14-vuotias joutuu tulemaan noin aikaisin kotiin? Ei ihme, että karkaillasn ja rikotaan rajoja, jos rajat ovat noin naurettavan tiukat ilman mitään järkevää syytä.
Ap:n tapaus onneksi jo selvinnyt ja tyttö turvallisesti kotona.
Minkälaisia seuraamuksia te, joilla oikeasti on tämänikäisten kanssa ollut haastavaa, olette teineillenne antaneet? Monet täällä ovatkin kommentoineet, mitä pitäisi tehdä, mutta teoriat ja käytäntö ovat näissä jutuissa kuin yö ja päivä eli ideaalikasvatuskeinot eivät välttämättä toimikaan, kuten olit suunnitellut.
Oikeita kokemuksia ja oliko toivottava vaikutus?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7011 kirjoitti:
Öö, 13-vuotiaalle? Ap ei kertonut missä asuvat, mutta tuonikäiselle on kyllä olemassa vielä ihan kotiintuloajat jo lapsen oman turvallisuudenkin vuoksi. Tämä onneksi on suurimmalle osalle selvää.
Ei asuin paikalla Suomess ole väliä, paitsi jos asuu Lapissa yli sadan kilometrin päässä naapurista niin ehkä sitten, mutta muuten ei ole mitään vaarallisia ja turvallisia alueita Suomessa.
https://munmennyt.blogspot.fi/ Käykää lukemassa muutama tämän uuden blogin teksteistä. Blogi yrittää antaa ihmisille toivoa eri asioissa ja antaa uusia neuvoja pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta. Mäkin näin Kampissa kun vanhempi ulkomaalainen mies pysäyttää noin 12-13v tytön. "Hey babe" ja tunkee kätensä tytön farkkujen sisään etupuolelta! Iso lauma näitä miehiä ympärillä.. ei uskalla itse sanoa mitään. Vartijatkaan eivät tehneet mitään koska eivät itse nähneet. Uskomatonta.
No mitä sinä teit? Jos kerran näit.
Onkohan jotain tapatunut jos yhtäkkiä ilmoittaa tuollaista. Eikö jostain syystä uskalla tulla? Onko kotona mueheita tm? Vai onko jostain syystä jokun kaverin takia jossain?
Vierailija kirjoitti:
https://munmennyt.blogspot.fi/ Käykää lukemassa muutama tämän uuden blogin teksteistä. Blogi yrittää antaa ihmisille toivoa eri asioissa ja antaa uusia neuvoja pärjäämään.
Täällä ainakin yksi lukija :).
Vierailija kirjoitti:
En tiedä enää missä hän on, koska hän lähti kaverinsa luota pois.
-ap
Hanki tytön puhelimeen paikannustoiminta. Ota tytöltä puhelin määräajaksi pois ja laita tyttö kotiarestiin. Ehdottomasti laita tytöllesi aikaisemmat kotiintuloajat. 13-vuotias on lapsi eikä hänen tarvitse kuljeskella kylänraiteilla iltaisin! Onko lapsen isä mukana arjessa ja miten isä osallistuu lapsen kasvatukseen?
Miten tyttösi koulu sujuu? Miten ja missä tyttösi viettää vapaa-aikaa (kotona, harrastuksissa, kavereilla, kylillä)? Onko tytöllä harrastuksia? Tunnetko tyttösi koulukavereita ja muita kavereita ja kavereitten vanhempia? Onko tytölläsi ns. kunnolliset kaverit ja mitä kaverit he harrastavat ja missä liikkuvat koulun jälkeen ja viikonloppuisin?
Onko tytön kaveripiirissä ongelmia kuten päihteiden (tupakka, sähkötupakka, nuuska, alkoholi, huumeet jne.) käyttöä, koulupinnausta, käytösongelmia koulussa, kaupoista näpistelyä, kotoa karkailua, jatkuvaa riitelyä vanhempien ja/tai sisarusten kanssa?
Nyt on viimeiset ajat laittaa lapselle pitävät rajat ja säännöt, jos rajoja ja sääntöjä ei ole tähän asti laitettu! Jos lapselle tulee murrosiässä pahoja ongelmia ja ympärillä on huono, epämääräinen kaveripiiri, lapsen tulevaisuus voi luisua väärään suuntaan. Vanhemman tehtävänä on olla aikuinen ja ottaa kasvatusvastuu lapsesta. Tehtävään kuuluu myös kodin sääntöjen ja rajojen asettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Onnex ei oo Pentui eikä tuu. KUMPIKAAN: sekä mun ukko että mä ei haluta
N32
Onneksi ette halua. Kuulostat nimittain hyvin yksinkertsiselta kirjoitustyylin perusteella, olettaen etta olet yli seitseman vuotta.
No ap onko tyttös maha pystyssä?
Olen kyllä joutunut turvautumaan vastaavassa tapauksessa poliisiin. Homma vaan oli niin, että joo oli poikaystävän kanssa. Mutta kyseessä oli tyyppi, joka kayttää huumeita. Seura oli niin huonoa ja tyttö oli tavoittamattomissa liian kauan, joten vaihtoehtoa ei ollut. Enhän voinut olle vamra onko enää hengissä.
Toisin sanoen tein itse lastensuojeluilmoituksen, siitähän tuossa oli kyse. Oltiin tekemisissä sossujen kanssa kauankin, mikä oli hyvä asia tytön kannalta. Muut lapset ovat olleet kilttejä, eikä huostaanotosta edes puhuttu missään vaiheessa näiden tai tuon kadonneen tytön kohdalla.
En vaan voinut ottaa omalle tunnolleni, jos hän olisi löytynyt jostain kuolleena ja minä en olisi tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä joutunut turvautumaan vastaavassa tapauksessa poliisiin. Homma vaan oli niin, että joo oli poikaystävän kanssa. Mutta kyseessä oli tyyppi, joka kayttää huumeita. Seura oli niin huonoa ja tyttö oli tavoittamattomissa liian kauan, joten vaihtoehtoa ei ollut. Enhän voinut olle vamra onko enää hengissä.
Toisin sanoen tein itse lastensuojeluilmoituksen, siitähän tuossa oli kyse. Oltiin tekemisissä sossujen kanssa kauankin, mikä oli hyvä asia tytön kannalta. Muut lapset ovat olleet kilttejä, eikä huostaanotosta edes puhuttu missään vaiheessa näiden tai tuon kadonneen tytön kohdalla.
En vaan voinut ottaa omalle tunnolleni, jos hän olisi löytynyt jostain kuolleena ja minä en olisi tehnyt mitään.
Ai että oman tuntosi takia kyttäät? Oletpa harvinaisen hyvä ihminen.
Kyllä ne piinaa jos nuoren vanhempi soittaa poliisille poissa olosta. Pahimmassa tapauksessa lähtee kaikki lapset, vaikka tapaus ei liittyisi heihin mitenkään.