Autistin puheen oppiminen?
Olisin kysynyt autististen lasten vanhemmilta, miten ja missä iässä lapsenne oppi " uudelleen" puhumaan, vai jäivätkö sanat kokonaan pois? Kuinka yleistä lievästi autistisen lapsen jääminen täysin sanattomaksi on? Miten siinä tapauksessa kommunikoitte? Voiko puhe olla alun perinkin viivästynyttä kehitykseltään, vai onko aina niin, että jo opitut sanat jäävät käytöstä? Tarkoitan tällä sitä, että jos puheen kehityksessä on todettu viivettä, onko silloin enemmän kyseessä dysfasia, johon esim. liittyy joitakin autistisia piirteitä/toimintatapoja, vai " puhdas" autismi? Sori epäselvä selostukseni, olen vähän pihalla näiden termien kanssa...?
Kuitenkin olisi kiva kuulla miten olette oppineet kommunikoimaan, myös jos puhetta ei kuulu? Miten arki sujuu?
Kiitos!
Kommentit (3)
Nyt kuusivuotiaana poika puhuu enimmäkseen yksittäisiä sanoja ja joitakin lauseita. Kaikupuhetta on edelleen jonkin verran, saattaa esim. toistaa jotain videolta kuulemaansa fraasia, joka kylläkin saattaa sopia tilanteeseen. Teemme lehtikuvista lausenauhoja pecs-kuvien avulla esim " poika heittää palloa" ja sitten pojan pitää toistaa lause. Näin yritetään saada ilmaisua laajemmaksi. Tunteiden ilmaisu muuten kuin kiljumalla olisi myös pitkän tähtäimen tavoitteena.
Noin puolella autisteista ei puhetta tule ollenkaan, mutta saattavat osata kommunikoida kirjoittamalla ja lukemalla. Joillakin puhe säilyy koko ajan ja joillakin jää välillä pois ja joillakin kokonaan pois. Kaikilla autistisilla lapsilla on todennäköisesti käytössä pecs-kuvat oli puhetta tai ei. Dysfasian ja autismin oireet saattavat varsinkin alussa olla hyvinkin samankaltaiset, minkä vuoksi diagnoosia ei voi tehdä ilman osastotutkimuksia. Diagnoosi saattaa myös muuttua vuosittaisissa tutkimuksissa.
saimme aikaiseksi kyllä ja ei-viittomat, lähinnä " kiristämällä" ruualla ja parilla suosikkilelulla, niin kauhealta kuin se kuulostaakin*hih*
sen jälkeen tuli viittomia n. kymmenen ja nyt viittomien paikalla koodisanoja tyyliin" juotavaa" tai " ulos" . kaksivuotiaana siis lähti kaikki puhe täysin pois, mutta nyt 9 v . puhuu muutaman kymmentä yksittäistä sanaa. puhe on koodimaista ja toimintaan tai saamiseen tähtäävää, minkäänlaista kertomisen tai kuvailun puhetta ei ole, eikä tunnu olevan pojalla tarvettakaan em. jakamiseen.
Kannattaa ottaa heti kuvia mukaan kommunikointiin ja lähteä tällä tavoin varmistamaan, että viestin välittäminen onnistuu jollakin keinolla. Tämä edistää myös puheen tuottoa, esim. PECS-kuvanvaihtosysteemi. Jos saatte kuntoutusta, suosittelen kysymään asiasta omalta puheterapeutilta.