Tyttöä kiusataan eskarissa
On kousattu joka päivä, mutta nämä opettajat eivät todennäköisesti olisi ottaneet asiaa esille, ellei pikkutyttöni olisi kertonut ettei halua mennä eskariin kun muut kiusaa.
Kuulema nämä opettajat puuttuvat joka kerta, mutta mietin onko puuttuminen enemmänki lässytystä kiusaajille kuin että oikeasti tekisivät selväksi että se on väärin.
Mietin että jos se ei lopu, menen itse sinne vahtimaan ja sitten teen itse heille selväksi miten toisia kohdellaan. Kumma jos aikuiset ei saa kiusaajia kuriin.
Kommentit (137)
Millaista tämä kiusaaminen sitten on? Huomionhakua vai todellista kiusaamista? Provosoiko lapsesi tilanteen tähän pisteeseen? Jotain konkreettista pitäsi sentään esittää ennen syytöksiä ajanvietteenä käyttettävällä keskustelupalstallakin.
Vierailija kirjoitti:
On kousattu joka päivä, mutta nämä opettajat eivät todennäköisesti olisi ottaneet asiaa esille, ellei pikkutyttöni olisi kertonut ettei halua mennä eskariin kun muut kiusaa.
Kuulema nämä opettajat puuttuvat joka kerta, mutta mietin onko puuttuminen enemmänki lässytystä kiusaajille kuin että oikeasti tekisivät selväksi että se on väärin.
Mietin että jos se ei lopu, menen itse sinne vahtimaan ja sitten teen itse heille selväksi miten toisia kohdellaan. Kumma jos aikuiset ei saa kiusaajia kuriin.
Meillä oli sama tilanne ja kolmannen huomautuksen jälkeen mulla meni hermot ja sanoin todella rumasti hoitajille, jotta meni jakeluun ja sanoin jossei lopu tähän päivään, niin otan yhteyttä kaupungin päivähoidon johtoon, kirjoitan lehteen ja otan myös tarvittaessa virkavaltaan yhteyden. Loppui.
Ehdottelivat kaikenlaista, että minä olisin kiusaajien vanhempiin yhteydessä plaaplaa, mutta sanoin, että ei ole mun tehtävä vaan kun lapsi on täällä se on teidän vastuulla ja te hoidatte asian keinolla millä hyvänsä.
Piti olla tiukka ja ilkeä, mutta auttoi.
Sosiaalisia taitoja myös opetellaan eskarissa. Myös ristiriitojen selvittelyä. Miten tyttöä kiusataan? Minun lapsi puhui kiusaamisesta, kun toisilla oli rajut leikit ja hän ei tykännyt siitä. Eli ei ollut sittenkään kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaaminen sitten myös sellaista lässytystä, josta ei pitäisi joka kerta ottaa hikeä ja tehdä numeroa?
Joka kerta? Jospa se on jatkunut jo pidempään päiväkodissa, mutta nyt kamelin selkä katkeaa.
Sitten tuon ikäiset kyllä aika helposti sanovat kiusaamiseksi esim. Riitojaankin.
Oletiukempi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne ja kolmannen huomautuksen jälkeen mulla meni hermot ja sanoin todella rumasti hoitajille, jotta meni jakeluun ja sanoin jossei lopu tähän päivään, niin otan yhteyttä kaupungin päivähoidon johtoon, kirjoitan lehteen ja otan myös tarvittaessa virkavaltaan yhteyden. Loppui.
Ehdottelivat kaikenlaista, että minä olisin kiusaajien vanhempiin yhteydessä plaaplaa, mutta sanoin, että ei ole mun tehtävä vaan kun lapsi on täällä se on teidän vastuulla ja te hoidatte asian keinolla millä hyvänsä.
Piti olla tiukka ja ilkeä, mutta auttoi.
Niin ja siis mun lasta nimiteltiin r-vian takia ja lyötiin esim. nyrkillä turpaan ja mahaan. Mulle on aivan sama ovatko nämä kiusaajat tajuissaan vai ei kun tuota tekevät, mutta mun lapseen ei kajota ja sen tein selväksi myös päivähoitoon ja siinä ei anteeksipyytelyt auta, jos nyrkillä isketään nenään tai potkastaan vatsaan. Nyt ekalla luokalla ja nämä kiusaajat ovat edelleen mun lapsen kanssa samassa koulussa, mutta olen myös kouluun kertonut taustat ja sanonut, että näitä lapsia pitää seurata etteivät ota ketään uusia kohteita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiusaaminen sitten myös sellaista lässytystä, josta ei pitäisi joka kerta ottaa hikeä ja tehdä numeroa?
Joka kerta? Jospa se on jatkunut jo pidempään päiväkodissa, mutta nyt kamelin selkä katkeaa.
Ajattele, JOS lehmät ihan oikeasti lentävisivät, eikö silloin lokikkakka otsalla ole aika pikkujuttu?
Jos se onkin "kiusaajalla" kamelin selkä katkennut ap lapsen käytökseen muita kohtaan?
Eli, jos jätetään tälläiset jossitelut. Tässä on tilanne esitettynä hyvin vähillä tiedoilla yhden osapuolen lasien läpikatsottuna, joten...
Mun lapsi kokee kiusaamisena esim. kaikenlaisen hölmön lällättelyt, mitä kaveri heittää. Itse yritän antaa keinoja ja vaihtoehtoja, mitä sanoa ja miten selvittää itse asiaa. Lapsi tarvitsee sosiaalisia taitoja. Millaista kiusaamista teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Millaista tämä kiusaaminen sitten on? Huomionhakua vai todellista kiusaamista? Provosoiko lapsesi tilanteen tähän pisteeseen? Jotain konkreettista pitäsi sentään esittää ennen syytöksiä ajanvietteenä käyttettävällä keskustelupalstallakin.
Opettaja kertoi että se on nimittelyä ja lällättelyä ja eivät ota leikkeihin mukaan.
Vain koska tytölläni on ollut puheenkehityksessä hieman viivästymistä ja ei ole sitten varmaan muiden mielestä normaali.
Vaikka hän ei ole vammainen tai epänormaalin näköinen.
Mutta nämäkään ei ole syitä kiusaamiselle. Vaikka näyttäisi apinalta tai puuttuisi pää, niin lapset pitää opettaa kunnioittamaan muita. Piste.
Täällä on heti näitä jotka yrittääkin kääntää kiusaamisen kiusatun syyksi. Ei ihme että kouluissa kiusaaminen ei lopu koskaan.
Ap
Taidatte kiusaajien puolustajat olla itse niitä entisiä koulukiusaajia. Hävetkää.
Minuakin hämmenttää että tällaiseen aloitukseen tulee heti kymmenen kysymystä mitä lapsi tekee aiheuttaakseen kiusaamisen.
Se on kyllä totta, että jotkut kokevat kiusaamisena senkin että toiset leikkii eri tavalla - esim. liian vauhdikkaita leikkejä, oikeasti vitseiksi tarjoitettuja juttuja (keksivät keskenään kaikille nimille riimipareja). Mutta siihenKIN tarvitaan aikuinen puuttumaan ja ohjaamaan niin että kukaan ei KOE tulevansa kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kertoi että se on nimittelyä ja lällättelyä ja eivät ota leikkeihin mukaan.
Vain koska tytölläni on ollut puheenkehityksessä hieman viivästymistä ja ei ole sitten varmaan muiden mielestä normaali.Vaikka hän ei ole vammainen tai epänormaalin näköinen.
Mutta nämäkään ei ole syitä kiusaamiselle. Vaikka näyttäisi apinalta tai puuttuisi pää, niin lapset pitää opettaa kunnioittamaan muita. Piste.
Hakeutuuko hän sitten itse mukaan näihin leikkeihin vai vetäytyykö omiin oloihinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain koska tytölläni on ollut puheenkehityksessä hieman viivästymistä ja ei ole sitten varmaan muiden mielestä normaali.Vaikka hän ei ole vammainen tai epänormaalin näköinen.
Hakeutuuko hän sitten itse mukaan näihin leikkeihin vai vetäytyykö omiin oloihinsa?
Tää tyttö on aina ollut tosi sosiaalinen eikä ole koskaan hävennyt sitä että kaikki ei aina saa puheestaan selvää. Puistoissakin tämä on aina saanut leikkikavereita tuntemattomista lapsista.
Nyt hän kertoi että hän leikkii yksin kun kukaan ei halua olla hänen kanssaan.
Surullista.
Ap
Tämä niin sanottu "kousaaminen" on varmasti lapsen oma syy. Itse olen kasvattanut 5 poikaa, ja itse omatoimisesti "kousannut" heitä, sillä se oli hauskaa ^.^ Yksi lapsistani on hyvässä työssä kaupan hyllyttäjänä, muut taipuivat itsemurhaan ei perheellisistä syistä. Mielestäni lastasi pitäisi "kousata" enemmän, sillä lapsesi luultava ylipainokin voi liittyä asiaan akuutisti, ehkä se lapamato olisi tässä paikkaa paras vaihtoehto!
T: 54v äiti, Pirjo
Vierailija kirjoitti:
Täällä on heti näitä jotka yrittääkin kääntää kiusaamisen kiusatun syyksi. Ei ihme että kouluissa kiusaaminen ei lopu koskaan.
Ap
Taidatte kiusaajien puolustajat olla itse niitä entisiä koulukiusaajia. Hävetkää.
Ihmissuhteet, kun on kahden kauppaa tulisikin aina miettiä yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisiko kummassakin vikaa. Moni kokee kiusaamiseksi, jos kaikki ei mene tismalleen niin kuin hän haluaa. Sinunkin olisi kannattanut tuodan jo aloituksessa esiin niitä esimerkkejä eikä yksin syyttää hoitohenkilökuntaan lässyttämisisestä. Kaikki tilanteet kun ei auttamatta vaadi aikuisten puuttumista ja lastenkin on opittavan käymään omat sotonsa.
On myös vanhempia, jotka liikaa sekaantuvat lasten riitoihin ja muihin. Puolustavat lasta niin paljon, että lapsesta tulee epävarma ja pelokas. Hän ei osaa puollustaa itseään ja solmia ystävyyssuhteita, koska vanhemmat ovat ne tehneet. Kiusaaminen on onngelma varmasti ja väärin. Jos lapsen omat sosiaaliset taidot eivät riitä ja jää yksin, on tämä kiusaamista?
Jos äiti istuu vauvapalstalla aamusta iltaan, saako sen huomion kertomalla rajusta kiusaamisesta? Tämä toki olisi kiusaamista "kiusaajia" kohtaan.
Ennen kuin ryntää haukkumaan eskariopeja kannattee käydä läpi vähän muitakin asioita ja keskustella lapsen kanssa johdattelematta tätä.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hämmenttää että tällaiseen aloitukseen tulee heti kymmenen kysymystä mitä lapsi tekee aiheuttaakseen kiusaamisen.
Se on kyllä totta, että jotkut kokevat kiusaamisena senkin että toiset leikkii eri tavalla - esim. liian vauhdikkaita leikkejä, oikeasti vitseiksi tarjoitettuja juttuja (keksivät keskenään kaikille nimille riimipareja). Mutta siihenKIN tarvitaan aikuinen puuttumaan ja ohjaamaan niin että kukaan ei KOE tulevansa kiusatuksi.
Aloitus oli vähän huonosti perusteltu. Aiheuttaa kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hetkinen nyt asioiden kyseenalaistaminen ei ole auttamatta syyttelyä. Haluatko nyt jaxuhaleja vai keskustella? Jos kyse on halusta herättää keskustelua silloin ei pidä pitää erilaista mielipidettä uhkana. Kai sinäkin sentään ymmärrät, että nämä on vähän monimutkaisempia asioita kuin mustavalkoisesti jaettuna kiusaaja ja kiusattu.
Ja kyllä olen ollut kiusaaja ja aikuisena oppinut sitä häpeämään. Olen ollut myös kiusattu lähen koko ala-asteen, mutta epävarmuuttani käänsin sen kiusaamiseksi. Ehkä sinun lapsesi osaa paremmin.