Mitä työtä tuntemasi heikkolahjaiset aikuiset ovat tehneet?
Onko sellaisia töitä enää?
80-luvulla oli vielä kadunlakaisijoita, kauppa-apulaisia, haudankaivajia (käsityöntä) yms. Onko enää mitään oikeita töitä, jossa ei vaadita juuri lainkaan "kouluälykkyyttä"?
Kommentit (245)
Meillä riittäisi työtä heikkolahjaiselle: postitus, kahvin keittäminen, ovien avaaminen, leimaaminen. Nyt tehdään nuo itse, pitkin hampain, isohkolla palkalla.
Ex-naapuri, keski-ikäinen nainen, kouluttautui nelikymppisenä joksikin laitosapulaiseksi/siivoojaksi/tms ja tekee niitä töitä. Tuota ennen hän oli elektroniikkapajalla juottamassa piirilevyjä.
Oli pitseriassa töissä muutaman viikon.
Aivotoi minta riittää parturista raakkumaan vaikkapa annankadulle tarjoamaan taka-aasialaista alapäätänsä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä, kauppias jne.
Onhan paljon yrittäjiä, jotka tekevät kymmenien miljoonien liikevaihtoa ja tahkoavat rahaa, kouluja käymättä, mutta heillä on muuta osaamista ja taitoja, kuin kouluviisaus esim. Keskinen, Sokuri jne. ja onhan siellä muutama nainenkin, mutta en muista nimeä esim. Lapin vaikutusvaltainen naisyrittäjä, sekä Anu Pentik jne.
Opiskelu ei vielä takaa ammattipätevyyttä ja on vain paperilappunen, vaan rautaiseen ammattitaitoon tarvitaan myös muita avuja ja taitoja ja osa niistä tulee jo geeneistä esim. käden taidot.
Tuskin ovat heikkolahjaisia, vaikka eivät olisi käyneet kouluja. Heikkolahjaisella miljoonayritys... joopa joo. Googlaa heikkolahjaisuus.
Minä sain ainakin aloituksesta sen käsityksen, että ihmiset jotka ei pärjää koulussa tai joilla ei ainakaan ole "kouluälykkyyttä" olisi muka heikkolahjaisia.
No ei kai se nyt noin yksinkertaista ole.
Ei mitään mutta sukulainen sijoitti puolestaan joitain satasia bitcoiniin silloin kun sen kurssi oli edellisen kerran alhaalla ja myi ne sitten ihan hyvällä voitolla joten sai ostettua asunnon ja jäi vielä sijoituksiinkin, joita tuo sama sukulainen hoitaa. Bitcoin on muuten taas alhaalla joten sama mahdollista tehdä uudestaan jos nousee. Ihan pelirahaahan se on eli kun toinen voittaa niin toinen häviää, siinä ei ole samanlaista reaalitalouden pohjaa kuin pitkäjänteisessä osakesäästämisessä.
Politiikkkaa, urheilua, myyntityötä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani heikkolahjaiset ovat joko työttömiä tai kotiäitejä. Harvalla on edes ajokortti. Osalla on erityisammattiopisto käytynä, muilla peruskoulu.
k
Kotiäitejä??Oletko tosissasi?Kyllä vaatii aika paljo jaksaa pyörittää perhearkea nonstop.Entäpä perinnöllisyys?Leikkivätkö suomalaiset miehet makkaran piilotusta heikkolahjaisten kanssa? Saavat jälkikasvua?
Automarketin pihalla keräsi, siirteli ja vei sisään ostoskärryjä.
Julkishallinnon sihteeri. Ottaa vastaan tietyntyyppisiä asiakirjoja pitkänä sarjana ja käsittelee ne jotenkin eteenpäin. Kirjaa kai kirjaamossa.
Vientiasia- tai rahtikirjojen käsittelijäapulainen jossain isossa vientiyrityksessä voisi olla sellainen paikka, jonka pystyy tekemään. Ne ovat kuitenkin aika pitkälti samanlaisia ja jos siinä lähellä on vienti- ja vientitaloushallinto-osaajia niin ovat opettamassa alkuun ja neuvomassa/ratkomassa jos tulee ongelmia.
Ei ole enää sellaisia töitä, joihin ei vaadita koulutusta. Siksi esim. maa han muu tta jat eivät helposti työllisty.
Oikeastaan mikä hyvänsä työ mitä tehdään pitkänä sarjana eli iso työpaikka tai esim. pienikin myymälä jossa on joka päivä hyllyttämistä tai samaa toistuvaa tehtävää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuskäsittelijä.
AY-pomo (joka asiaan EI)
F1-kuski (pyöriä ympyrää niin kovaa kuin uskaltaa)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää sellaisia töitä, joihin ei vaadita koulutusta. Siksi esim. maa han muu tta jat eivät helposti työllisty.
Tämä on ongelma täällä Ruotsissa.Tulijat unelmoivat insinöörin, lääkärin urasta. Ovat kuitenkin analfabeetteja.
Esm. so ma leil la todettu alhaisempi lykkyysosamäärä.Nyt vaan pitäs jostain taikoa yksinkertaisia töitä jotta saataisiin työllistymään.Tyhjästä on vaikea nyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjaisin tuntemani on ollut henkilökohtainen avustaja, siivooja sekä tehdastyöntekijä elintarvikepuolella. Sai kaikista potkut.
Toiseksi heikkolahjaisin on ollut sihteerinä ja etuuskäsittelijänä.
Kolmanneksi tyhmin olen minä itse, olen myynyt kaikkea puhelimitse ja koska menestyin siinä palikkahommassa hyvin, etenin tuotekehittelyn puolelle, nyt olen "myyntijohtaja". Älyä ei tarvi, vaan oman alan seuraaminen riittää.
En ole sinut tämän kanssa, ja haaveilen yliopistosta, tiedostan kuitenkin olevani sinne liian tyhmä ja vanha. Vanhempani ovat akateemisia, mutta en perinyt heiltä älyä. Heidän mielestään olen menestynyt, koska vuosituloni ovat ok.
:) Kerro enemmän - tää oli hauska. Ja mielenkiintonen.
Yksi vanha luokkalainen ala-asteelta on tällä hetkelle siivoustyönjohtajana. Tyypille kertotaulujen oppiminen tuotti valtavia vaikeuksia ja pääsi peruskoulun läpi todistus täynnä vitosia ja kutosia.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei ole akateemikko, on heikkolahjainen? Aha.
Tiedätkö edes, mikä akateemikko on?
Sivistä itseäsi.
Kaikki tuntemani heikkolahjaiset ovat joko työttömiä tai kotiäitejä. Harvalla on edes ajokortti. Osalla on erityisammattiopisto käytynä, muilla peruskoulu.