Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä tuntemasi heikkolahjaiset aikuiset ovat tehneet?

Vierailija
30.08.2017 |

Onko sellaisia töitä enää?

80-luvulla oli vielä kadunlakaisijoita, kauppa-apulaisia, haudankaivajia (käsityöntä) yms. Onko enää mitään oikeita töitä, jossa ei vaadita juuri lainkaan "kouluälykkyyttä"?

Kommentit (245)

Vierailija
241/245 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti kallistunut tuohon Aspergerin oireyhtymään, joka voisi selittää osittain epävarman luonteeni. Tässäpä esimerkkitilanne: kotona osaan vaahdottaa maitoa ja tehdä espressokoneella erikoiskahvia, mutta työympäristössä minulla kädet alkaa vapista ihan kuin minulla olisi kiire tehdä se. Videoiden kautta olen katsonut, että miten ne tehdään vaihe vaiheelta. Tiedän siis, että mitä tarvitaan ja miten tehdään.

Huono itsetunto ja sosiaalinen jännittäminen voivat aiheuttaa vahvaa stressiä, ahdistusta, vapinaa jne. Sellaisessa tilanteessa ei toimintakyky ole normaali. Näihin asioihin voi saada apua psykoterapiasta.

Toisaalta aspergerin oireyhtymään liittyy keskushermoston poikkeava tapa käsitellä aistien välittämää tietoa. Siksi se voi aiheuttaa vaikeuksia tilanteissa, joissa on paljon ulkoisia ärsykkeitä, varsinkin jos on myös muita ihmisiä, eli sosiaalista informaatiota käsiteltävänä kaiken muun lisäksi. Tämä voi johtaa keskushermoston ylikuormitukseen, jolloin asperger-henkilö ei pääse käsiksi normaaleihin resursseihinsa ja toimintakykyynsä. Keskushermoston kannalta tilanne voi siis vastata niin vahvaa stressitilaa, että toimintakyky alenee. Tästä syystä olisi hyvä pystyä tunnistamaan olosuhteet, joissa toimintakyky on parhaimmillaan sekä hyödyntämään sisäsyntyistä motivaatiota ja kiinnostuksenkohteita, sillä ne edesauttavat toimintakykyä. Tähän saa apua neuropsykiatrisesta valmennuksesta.

Suosittelisin menemään neuropsykologisiin testeihin ja selvittämään, mistä ongelmasi oikein johtuvat, jotta voit saada niihin oikeanlaista apua ja tukea, niin että pääset hyödyntämään lahjakkuuksiasi ja toteuttamaan täyttä potentiaaliasi.

Teen nyt sen päätöksen, että otan yhteyttä terveyskeskukseen ja kerron, että aiemmin koululääkäri laittoi lähetteen neuropsykiatrisiin tutkimuksiin, joihin en päässytkään johtuen siitä, että laitoin noina aikoina erohakemuksen vireille as-oireiden ollessa esteenä opiskeltavaan ammattiin. Voisin sitä psykoterapiaakin harkita.

Ja kun ihmiset ovat tuntuneet älykkyyttäni kyseenalaistavan, niin varmaan pitää tulostaa nettikirjoituksiani ja ehkä joidenkin kommentteja analysoivasta kirjoitustaidosta. Olen koittanut aiemminkin koulupsykologille todistella "normaaliuttani" näyttämällä muutamia kirjoituksiani, joista yksi oli kannanotto huonojen geenien leviämiseen ja toinen oli kirjoitus AS-epäilyistäni. Heikkolahjainen olen edelleen, vaikka osaankin puhua mm. feminismin tuhoavista vaikutuksista tai kulttuurimarxismista. Heikkolahjaisten tai kehitysvammaisten sekaan en kuitenkaan sovi liiallisen sosiaalisuuden ja turhien keskustelun aiheiden takia.

On minulla hyviäkin uutisia: tulin valituksi yrittäjyyslinjalle. Se voisi varmaan ollakin minulle hyvä työllistymismuoto. Olisi kiva oppia itsekin jotain, josta voisi keksiä yritysmuodon. Jos kädet väsyvät kirjoittaessa tai ruokaa laittaessa reuman takia, perustan sitten jonkun ketogeeniseen ruokavalioon perustuvan tilauspalvelun. Kuitenkin olen kyseistä leivontaa tai ruuanlaittoa oppinut ja aion opetella itse.

Olen ihastellut jopa joidenkin yrittäjien tekemiä koruja, joissa on materiaalina koivuvaneria. Sitä on tullut ajateltua, että osaisinpa minäkin koruja tehdä, mutta sitten tulee vain heti se ajatus, että tietysti pitäisi olla tutkinto ja mieluummin korkeakoulututkinto, jonne olisin liian tyhmä.

Tämä on taas sitä samaa, mutta niinpä vain rohkeasti otin eilen tk:hon yhteyttä ja kerroin, että lähete oli aiemmin tehty, mutta se tuli bumerangina takaisin johtuen siitä, etten ollut enää opiskelija ja sen perusteella en tietenkään kuullut enää kouluterveydenhuollon piiriin. Lupaan kertoa kaiken rehellisesti.

Näköjään varmaan joudun tuota kahvilayrittäjyyttäkin miettimään kaksi kertaa. Nämä epäilykset tuli nyt kaupungin kuntakokeilun omavalmentajalta, jolle kerroin käsieni väsyvän ja joita ravistankin, jos kirjoitan kynällä tai pitää sekoittaa koko ajan kastiketta tai itse tehtyä toffeeta pitkään kunnes tulee toivottu lopputulos. Tämän takia tietysti sen välinehuoltajan ammatinkin unohdin miettiessäni, voiko minun käsilläni sellaista työtä tehdä. Perehdyin jopa ennakkoon välinehuollon tutkintoon, kun ihan tosissani pidin sitä kiinnostavana työnä kunnes totuus tuli vastaan, että se työ voi olla vaikeaa reuman takia. Reuma-vertaistukiryhmästäkin hain tietoa, eikä sitä välinehuoltajan ammattia pidetty hyvänä vaihtoehtona. Toki se ammattiin liittyvä keskustelu ei koskenut minua siellä vertaistukiryhmässä. Toivon löytäväni jonkun fyysisesti kevyen työn, joka vaatisi ammattikoulualan, mutta eipä sitä helposti keksitä. Korkeakouluista sellaisia löytyisi, mutta äly ei sinne riitä.

Silti minulla on se tunne, että yrittäjyys voisi olla minulle parempi keino tehdä töitä kuin olla muiden ihmisten silmillä, koska olen helposti pelännyt, että mitä jos minun tapaa tehdä asioita ei hyväksytä, vaikka saisin sillä saman lopputuloksen. Ihan jo työssäoppimisessakin sain kuittailua, että enkö pysty enempää lautasia kantamaan. Olisi tehnyt mieli sanoa suoraan, että ei 150 cm/55 kg pysty kolmatta lautasta kantamaan käsissään, koska vapisisin silloin. Välillä sitä toivoisi, että saisin fysiikkani takia vapautuksen kuin fyysisesti vammainen henkilö maratonin juoksemisesta, johon heitä ei sentään vaadita.

Tiedän, miten pessimistisen kuvan voin antaa teille itsestäni. Minulla on kuitenkin halu antaa itsestäni "normaalin" kuva käymällä töissä, enkä halua kuluttaa yhteiskunnan verovaroja. Minulle jo riittää heikon leimat, ja tämä "normaaliuden" osoittaminen on ollut myös vastaisku kiusaajille kuten miesvalintanikin, koska olen kokenut olevani "turvassa" ollessani parisuhteessa minua vahvemman miehen kanssa. Juuri koulukiusaaminen voi selittää nämä miesvalintani, vaikken mitään luolamiestä hae.

Vakava varoitus: Yrittäjänä putoat kaikkien tukien piiristä pois. Et saa rahaa mistään, jos firma ei tuota rahaa.

Älä vaan mene tommoseen. Menestyvän yrityksen pyörittäminen on todella vaikeaa. Perus toimeentulon ansaitseminen palkkatöissä on äärettömästi helpompaa.  Yrittävät huijata yrittäjäksi, että et enää saisi tukia!

Vierailija
242/245 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyötä tehnyt ilman koulutusta ja ollut kaupassa hyllyttämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/245 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kaverilla on todettu laaja-alaiset oppimisvaikeudet.

Hänestä tuli lähihoitaja. Työskentelee vanhainkodissa. 

Lähihoitajaksi opiskelemaan pääsi jonkun ammattistartin kautta jonnekin erityislinjalle. 

Vierailija
244/245 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulusta muistan kaksi tällaista tapausta. Toisesta tuli lastenohjaaja, joka vetää seurakunnan lastenkerhoja. Toinen pitää jotain eläintilaa maalla, käsittääkseni perheensä kanssa. 

Vierailija
245/245 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tehnyt päivääkään töitä. Ikää 36 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi