Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ruokaa ja rahat totaalisen loppu!

Vierailija
29.08.2017 |

Kaapissani on enää vähän margariinia ja sokeria mausteiden lisäksi ja rahaa ei ole sentin senttiä. Ulkoa voi hakea voikukanlehtiä salaatiksi, mutta ne ei täytä vatsaa. Menenkö kerjäämään vai paastoanko perjantaihin asti? Jos kerjäämään, onko parempi kertoa totuus vai väittää että raha menisi esim. kaljaan tai bussilippuun?

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden vesipaastoa ym ihmetelleille. Oman opskeluajan vaikein kuukausi oli aina kesäkuu. Opintotuki katkesi kesäksi ja opskelijastatuksella ei sossusta saanut helpotusta. Vuokra piti kuitenkin maksaa alkukuusta, vaikka kesätyön palkke maksettiin vasta heinäkuussa.

Tuet (opintotuki + asumislisä) n 450€ /kk. Keikkatyöstä sain palkkaa 200-250€ käteen /kk. Kesällä noin tonnin.

Menot: vuokra yksiössä 400€. Bussilippu 20€. Netti, sähkö ja puhelin laskut lisänä 30-40€/kk. Silloin ei vielä ollut älypuhelimia/netinjakojuttuja kuin ehkä tosi rikkailla.

Sain vuoden aikana säästettyä jonkun verran aina kesäkuun vuokraan, mutta en mitenkään koko summaa.

Opintolainaa en halunnut ottaa, koska tunsin juuri ja juuri pärjääväni näin.

Tuli kuitenkin tutuksi kaikki mahdollinen kaapinpohjan murunenkin syötyä aina kesäkuun loppuun mennessä.

Vierailija
162/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurahiutalepaketti 50snt Lidlissä, vesipuurolla pärjää huvin muutaman päivän. Tuohon tarvii muutaman pullon, tölkin, luulis löytyvän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tuttuja tai sukulaisia lähellä, jotka olisivat ikionnellisia, jos joku tulisi hetkeksi vahtimaan lapsia, ja itse pääsisi jossain käymään. Tai vaikka viettämään kahdenkeskistä aikuistenaikaa. Tuostahan voisi pyytää ruokarahat.

Tosin mullakin on sukulaisia ollut, joille olen ehdottanut tuota meidän lasten yhden illan katsomista, ja vaikka raha on ollut lopussa, mutta ei niin lopussa, että lapsia olisi viitsinyt vahtia. Rahaa kun pitäisi saada ilman ikävää työtä.

Mä en yleensä lainaa kenellekään rahaa, mutta ehdotan kyllä työsuoritusta, jolla voin antaa sen lainattavan summan.

Vierailija
164/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos asut lähellä, voin ostaa sulle säkin perunaa, makaronia, kaurahiutaleita, munia.

Kuulin äskettäin miehestä, joka elää sossutuilla. Ajelee kuitenkin taksilla, mihin itselläni ei varaa ole työssäkäyvänäkään. Toinen ottaa tatskoja ja kiukuttelee rahapulalla töissä.

Valintoja.

Elämä voi kyllä yllättää, mutta sitten katsotaan entistä tarkemmin, mihin rahat lopulta menee.

Vierailija
165/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene voggiin syömään. Ei se ruoka niin pahaa ole.

Ps. g=k

Vierailija
166/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hätä keinot keksii eikä perjantaihin ole onneksi pitkä aika. Jatkossa kannattaa kyllä ostaa sitä ruokaa varastoon silloin, kun on rahaa. Jossittelu ei nyt auta.

Keinoja siis:

-Facebook-kirpparit. Nälkää nähdessä laita myyntiin jotain, joka taatusti menee saman tien, vaikka joku tekisi yhdet oharitkin. Varmoja myyntikohteita esim. Vallilan tuotteet, muumituotteet, tietyt astiat, muodikkaat verhot ja tekstiilit, lipastot jne...

Noita mainittuja onkin varmasti köyhillä kaapit pullollaan...

Harva on ollut koko ikänsä köyhä. Monet ovat saaneet esim. astioita jo rippilahjoiksi. En tiedä montakaan ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään Teeman astiaa, kivituikkua, mariskoolia tai muumimukia. Nämäkin niitä, jotka menevät yleensä helposti kaupaksi.

Lähes kaikilla on turhia koristetyynyjä, useammat verhot tai muita tekstiilejä. Kyllä niilläkin pari euroa tekee.

Harva täällä oleva on niin köyhä, että asunnossa on vain patja lattialla.

Enkä siis kehota mitään rippiastioita myymään, vaan järkeä käyttäen. Ihmiset ostavat Facebook-kirppareilta mitä ihmeellisimpiä juttuja ihmeellisilläkin hinnoilla.

Sä et ole oikeasti koskaan tannut tavata oikeasti köyhää ihmistä... Omassa kaveripiirissä on paljon joilla ei ole todellakaan Vallilaa, muumimukeja tai lipastoja. Kaikki verhot ja kodintekstiilit on jo valmiiksi kirpparilta hankittu... Kattilat ja astiastot kirpparilta, eikä silloinkaan ole ollut varaa Iittalaan. Läppäriä ei ole koska ei ole varaa, koneella käydään koulussa tai kirjastossa. Ja kyllä, he ovat syntyneet myös köyhinä, rippijuhlia tai syntymäpäiviä ei ole vietetty joten ei ole näitä rippilahja Arabiaa.

Olen itse myös huonotuloinen ja tämä kuukausi menee ilman opintotukea tai mitään, mutta viimesillä rahoilla hain s-ryhmän -60% ruokaa. Tehdään monesti myös niin että tehdään kavereiden kanssa yhdessä ruokaa sen luona jolla sattuu olemaan ja pakataan jämät mukaan sille jolla ei ole kotona mitään. Ja tosiaankin kierrellään yhdessä iltaisin kauppoja että saa tarjousruokaa pakkaseen. Täälläpäin toimii myös hyvin nämä ruokajakelut.

AP:lle

Käy paikkakuntasi diakoniatoimistossa niin saat lappusia joilla voit ostaa ruokaa ja kysele samalla pahan päivän varalle että missä on ruokajakelua. Jos diakoniatoimisto ei satu olemaan auki, on yleensä esillä numero johon voi soittaa jos on oikeasti niin hätä että ei voi odottaa siihen että diakoniatoimisto on auki :)

Vierailija
167/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah. kirjoitti:

Leipäjonoon, sossuun tai kirkkoon...kaikki tahot auttavat. 

Tietysti onkimaankin voi mennä jos omaa välineet. 

Täällä Turussa voi saada kolmesta eri leipäjonosta tuoretta leipää,

kuivahtanutta leipää, vanhentuneita eineksiä, kevyesti pilaantuneita, syömäkelpoisia hedelmiä sekä teurasjätteitä.

"Sossu" ei ota kantaa. Kirkko voi auttaa enintään kaksi kertaa vuodessa siten, että varaa ensin ajan diakonille ajan muutaman päivän päähän. Sitten hänelle toimitetaan tulotiedot, verotustodistus, laskut, vuokrasopimukset ja tositteet.

Tämän jälkeen diakoni antaa taloudellisten neuvojen ja ylimielisen itsestäänselvyyksien hokemisen jälkeen maksusitoumuksen ruokakauppaan. Yksi ihminen saa 20€:n sitoumuksen ruokaostoksiin kahdesti vuodessa, jos ihmisellä on puoliso tai lapsi, hän saa 30€:n sitoumuksen.

Korkeat on Kokoomuslaisilla luulot Suomen sosiaaliturvasta, kun aina hokevat "köyhät saa sossusta kaiken. Niille maksetaan kaikki."

Todellisuudessa ei makseta mitään.

Vuokrat on rästissä, luottotiedot mustana, laskut tulee luukusta punaisena, häätö on edessä, tv rikki

ja jääkaappi tyhjä, mutta vielä saa vesihanasta vettä ja ruokajonosta munuaisia ja siansydäntä keitettäväksi pahimpaan nälkään.

Myönnän, etten itse ole ko. tahojen palveluihin koskaan joutunut tutustumaan. En tosin ole kokoomuslainen. 

Mutta sen tiedän, että kuivuneesta leivästä saa vielä hyvin köyhiä ritareita tai korppuja tehtyä. "Vanhentuneet einekset": katso, haista, maista. Yleensä nuo parasta ennen ja viimeiset käyttöpäivät ovat pelattu varman päälle. Eineksissä on niin paljon lisäaineita, että harvoin menevät ihan sillä päivämäärän ilmoittamalla sekunnilla syömäkelvottomiksi. 

Munuaiset, maksat ja sydämet paistan itse kevyesti kuumalla pannulla herkkusienien, sipulin ja runsaan voin kanssa. Kylkiäiseksi vanhaa kunnon perunamuusia ja puolukkahilloa. Nam nam! 

Vierailija
168/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljaan pyytämällä saa helposti rahaa. Sanot vaan että 50 senttiä tai euro puuttuu niin yllätyt kuinka helppoa homma on.

Vierailija
169/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mulla on kotona kuivaruokaa, säilykkeitä ym. aina ja lisäksi säästötilillä jonkin verran vararahaa yllättäviä tilanteita varten. Harvemmin tulee mikään äkkinäinen tilanne, joka veisi KAIKKI säästöt ja ruuat. Jotenkin aikuisen ihmisen pitäisi pystyä suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin eikä elää aina kädestä suuhun. Jos ei siinä onnistu, niin sietääkin kärsiä vähän nälkää.

Jos elää toimeentulotuella, ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin elää kädestä suuhun. Siitä ei yksinkertaisesti jää säästöjä isojen menojen varalle. Ja jos jääkin, ne voivat jatkossa estää tuen saamisen, joten säästäminen ei edes tukiasiakkaana kannata.

Kotivaraa kaappiin voisi silti kerätä. Sanoo vaan Kelassa että on isoruokainen.

Vierailija
170/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet päätynyt tuohon tilanteeseen? Olisiko kannattanut suunnitella rahankäyttö ja aiemmat syömiset tarkemmin?

Elämässä kun ei koskaan tapahdu mitään yllättävää. 

Ei mun elämässä ainakaan tapahdu. Joka aamu menen töihin ja joka ilta takaisin. Viikonloppuisin tulee vähän helpotusta tähän masennukseen. Eri asia jos sairastuisin syöpään tms, tosin silloin saisi sairauspäivärahaa. Jos olisin työttömänä niin kävisin luultavasti keräämässä tyhjiä tölkkejä. Joskus opiskelijana heitin lyhyitä keräilyrundeja ja 5 euroa tuli 1-2 tunnin kävelyllä. Nekin voi kätevästi palauttaa markettiin ja ostaa samalla ruokaa.

Vierailija
171/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hätä keinot keksii eikä perjantaihin ole onneksi pitkä aika. Jatkossa kannattaa kyllä ostaa sitä ruokaa varastoon silloin, kun on rahaa. Jossittelu ei nyt auta.

Keinoja siis:

-Facebook-kirpparit. Nälkää nähdessä laita myyntiin jotain, joka taatusti menee saman tien, vaikka joku tekisi yhdet oharitkin. Varmoja myyntikohteita esim. Vallilan tuotteet, muumituotteet, tietyt astiat, muodikkaat verhot ja tekstiilit, lipastot jne...

Harva on ollut koko ikänsä köyhä. Monet ovat saaneet esim. astioita jo rippilahjoiksi. En tiedä montakaan ihmistä, jolla ei olisi yhtäkään Teeman astiaa, kivituikkua, mariskoolia tai muumimukia. Nämäkin niitä, jotka menevät yleensä helposti kaupaksi.

Lähes kaikilla on turhia koristetyynyjä, useammat verhot tai muita tekstiilejä. Kyllä niilläkin pari euroa tekee.

Enkä siis kehota mitään rippiastioita myymään, vaan järkeä käyttäen. Ihmiset ostavat Facebook-kirppareilta mitä ihmeellisimpiä juttuja ihmeellisilläkin hinnoilla.

Sä et ole oikeasti koskaan tannut tavata oikeasti köyhää ihmistä... Omassa kaveripiirissä on paljon joilla ei ole todellakaan Vallilaa, muumimukeja tai lipastoja. Kaikki verhot ja kodintekstiilit on jo valmiiksi kirpparilta hankittu... Kattilat ja astiastot kirpparilta, eikä silloinkaan ole ollut varaa Iittalaan. Läppäriä ei ole koska ei ole varaa, koneella käydään koulussa tai kirjastossa. Ja kyllä, he ovat syntyneet myös köyhinä, rippijuhlia tai syntymäpäiviä ei ole vietetty joten ei ole näitä rippilahja Arabiaa.

Olen itse myös huonotuloinen ja tämä kuukausi menee ilman opintotukea tai mitään, mutta viimesillä rahoilla hain s-ryhmän -60% ruokaa. Tehdään monesti myös niin että tehdään kavereiden kanssa yhdessä ruokaa sen luona jolla sattuu olemaan ja pakataan jämät mukaan sille jolla ei ole kotona mitään. Ja tosiaankin kierrellään yhdessä iltaisin kauppoja että saa tarjousruokaa pakkaseen. Täälläpäin toimii myös hyvin nämä ruokajakelut.

Käy paikkakuntasi diakoniatoimistossa niin saat lappusia joilla voit ostaa ruokaa ja kysele samalla pahan päivän varalle että missä on ruokajakelua. Jos diakoniatoimisto ei satu olemaan auki, on yleensä esillä numero johon voi soittaa jos on oikeasti niin hätä että ei voi odottaa siihen että diakoniatoimisto on auki :)

Olen kyllä ollut vuoden työttömänä opiskelujen jälkeen enkä ole rikkaasta perheestä. Olen ollut toimeentulotukiasiakkaana. Ei olisi pitänyt mainita mitään noita esimerkkejä helposti myytävistä merkeistä. Olisi pitänyt vain sanoa, että astioita ja tekstiileja on helpoin myydä. Nyt ihmiset eivät oikein ymmärtäneet tuota pointtiani, joka oli, että myymällä jonkin tavaran vaikka kahdella eurolla, saa sillä hädässä ruokaa. Mainitsemani jutut olivat vain esimerkkejä niistä, jotka saa lähes poikkeuksetta menemään saman tien. Olen itsekin hädässä myynyt vaikka mitä. Mielestäni se on ollut hyvä keino, sillä raha tulee suoraan kotiovelle. Toimii paremmin kuin marja- tai sienimetsään lähteminen. Olen myynyt pois jopa itse kirpparilta ostamiani tavaroita.

Vierailija
172/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin ja jos et saa töitä, niin hae töitä.

Vierailija
173/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keinoja siis:

Olen kyllä ollut vuoden työttömänä opiskelujen jälkeen enkä ole rikkaasta perheestä. Olen ollut toimeentulotukiasiakkaana. Ei olisi pitänyt mainita mitään noita esimerkkejä helposti myytävistä merkeistä. Olisi pitänyt vain sanoa, että astioita ja tekstiileja on helpoin myydä. Nyt ihmiset eivät oikein ymmärtäneet tuota pointtiani, joka oli, että myymällä jonkin tavaran vaikka kahdella eurolla, saa sillä hädässä ruokaa. Mainitsemani jutut olivat vain esimerkkejä niistä, jotka saa lähes poikkeuksetta menemään saman tien. Olen itsekin hädässä myynyt vaikka mitä. Mielestäni se on ollut hyvä keino, sillä raha tulee suoraan kotiovelle. Toimii paremmin kuin marja- tai sienimetsään lähteminen. Olen myynyt pois jopa itse kirpparilta ostamiani tavaroita.

Siinä olet oikeassa että facebook-kirpparit vaikuttavat hyvältä pikatulolta kun ei oikeasti ole kaapissa edes makaronia. Mutta tavara mitä olisi myytävänä jos on ollu sosiaalihuollon asiakas jo lapsesta on mitä on :/ monestihan se on oma vika että on tilanteessa missä on, monesti ajatellaa että kyllä minä sitä työtä saan ja voin ottaa tämän osamaksulla, mutta kun sitä työtä ei ikinä löydy. Tai sitten masennus painaa päälle niin että ei pysty, ja masennuksesta tulee ahdistusta ja sitten alkaa masennuskivut ja sitten alkaa se pohjaton lääkärissä ramppaaminen ja laskuja tulee ja lääkkeet maksaa. Lääkäri lähettää lääkäriltä toiselle koska kukaan ei halua ottaa kantaa ja jokasesta käynnistä tulee uusi resepti ja uusi lasku. Jossain vaiheessa ne myytävät tavaratkin loppuvat.

Sitä en kyllä ymmärrä miten aletaan miettimään että mitäs minä tänään syön vasta kun rahat on loppu, sen tietää usein jo viikkoa kahta aikasemmin että rahat loppuu ja voi alkaa ehtimään millon mistäkin voi hakea ruokaa ja miten oman kunnan diakoniatoimisto on auki. Oikeastaanhan me elämme köyhien kulta-aikaa, pääsee nettiin, jos ei kotona niin kirjastossa, katsomaan ruokajakeluita ja facebookissa on avustavia ryhmiä. Ja vielä tämä että -30% ruoat on monissa kaupoissa sen -60% yhdeksän jälkeen. Ja jos on toimeentulon asiakas voi ihan hyvin käydä illalla useammassakin kaupassa katsomassa mitä löytyy ja useamman kerran viikossa jos ei ole pakastinta.

Vierailija
174/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullojen kerääminen on ihan hyvä neuvo, jos oikeasti ei ole mitään syötävää ja pakko saada 20 sentin makaronipussi. Itse vaan huomasin tuossa kaupassa käydessäni että 1.5 km matkalla ei tullut yhtään pulloa vastaan, kyllä ne tienvarret oli kaluttu jo muiden toimesta. Tämä on kuitenkin juoppoaluetta ja viikonloppuaamuisin näkee pulloja ympäriinsä. Varmaan jostain syrjempää olisi nytkin voinut löytyä jokunen pullo, mutta itselläni ei nyt ole rahat niin tiukilla että metsästäisin niitä.

Vierailija
175/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastaminen ongella ja sienestäminen ja marjastaminen ovat ilmaisia ja hyviä vaihtoehtoja. Ilmeisesti myös ruokajonosta saa ruokaa jos ei ole rahaa. Itse kerään ja kuivatan/suolaan/pakastan sieniä ja pakastan marjoja koko seuraavaa vuotta ajatellen. Kalaa taas saa kun vähän perehtyy sesonkeihin ja tekniikoihin. Tulee mukavasti vastaan kun rahat alkaa vähenemään että ottaisiko tänään pakkasesta verotonta.

Tilannetta parantaa se että nämä taidot paranevat vuosi vuodelta.

Vierailija
176/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah. kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta sossu ei enää jaa toimeentulotukea vaan sen tekee Kela. Eikä ensikertalaisen päätöstä toimeentulotuesta saa parissa päivässä, ei ole aikoinaan saanut edes sossusta.

Vierailija
177/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla ap:sta vielä, ratkesiko ongelma? Ja mitä aiot tehdä nyt kun saat perjantaina taas rahaa, jotta syksyn aikana ei tule uudestaan sama tilanne?

Vierailija
178/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiloita ja pihlajanmarjoja?

Vierailija
179/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wallah. kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta sossu ei enää jaa toimeentulotukea vaan sen tekee Kela. Eikä ensikertalaisen päätöstä toimeentulotuesta saa parissa päivässä, ei ole aikoinaan saanut edes sossusta.

Ja päätöksen saamisesta menee pari pankkipäivää, että rahat ovat tilillä. Päätös perjantaina, rahaa tiistaina...

Mehän ei tiedetä ap:n tilanteesta mitään. Rahapula voi iskeä monin tavoin, vaikkei olisi oikeutettu mihinkään tukeen. Moni elää joskus yli varojen ja yllättäviä menoja voi tulla kenelle vain. Joissain ammateissa sairaslomakin on katastrofi, sillä sairasloman ajalta jää urakka-ansiot saamatta.

Joillain ihmisillä on käsitys, että sossusta saa saman tien ruokarahaa tai maksusitoumuksen. En tiedä, onko koskaan saanut, mutta nykyään ei kyllä saa. Kelan päätöstäkin saa monesti odotella yli lain vaatiman ajan.

Vierailija
180/196 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullojen kerääminen on ihan hyvä neuvo, jos oikeasti ei ole mitään syötävää ja pakko saada 20 sentin makaronipussi. Itse vaan huomasin tuossa kaupassa käydessäni että 1.5 km matkalla ei tullut yhtään pulloa vastaan, kyllä ne tienvarret oli kaluttu jo muiden toimesta. Tämä on kuitenkin juoppoaluetta ja viikonloppuaamuisin näkee pulloja ympäriinsä. Varmaan jostain syrjempää olisi nytkin voinut löytyä jokunen pullo, mutta itselläni ei nyt ole rahat niin tiukilla että metsästäisin niitä.

Ei ehkä ole kovin kannattavaa, jos joutuu nälkäisenä kävelemään kilometrotolkulla makaronipussin vuoksi. Pyöräillen tietty mukavampaa ja helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä