Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ruokaa ja rahat totaalisen loppu!

Vierailija
29.08.2017 |

Kaapissani on enää vähän margariinia ja sokeria mausteiden lisäksi ja rahaa ei ole sentin senttiä. Ulkoa voi hakea voikukanlehtiä salaatiksi, mutta ne ei täytä vatsaa. Menenkö kerjäämään vai paastoanko perjantaihin asti? Jos kerjäämään, onko parempi kertoa totuus vai väittää että raha menisi esim. kaljaan tai bussilippuun?

Kommentit (196)

Vierailija
121/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kuukauden vaihtuminen käsillä. Kelaan toimeentulotukihakemus ja pyyntö, että siitä antavat heti muutaman kympin verran ennakkoa ruokamaksusitoumuksella. Nyt kun voi hakea jo syyskuun tuen...

Pari päivää kestää syömättäkin.

Olin kesällä metässä ja osaalistuin survival-retkeen. Oli surkeet ruoat, kun mustikat ei ollut kypsynyt ja sieniä oli vain yks tai kaks viikon aikana. Aika nopeesti kroppa tottuu siihen että ei ole ruokaa. Hanasta pitäis tulla vettä, ettei kuivumaan pääse. Veteen saa makua kun lisää sinne ulkoa kasveja, jos välttämättä haluaa. Näin mä pärjäsin heinäkuussa sen viikon.

Vierailija
122/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole oikeasti mitään ongelmaa. Tuon ajan voi helposti vaikka paastota vedellä. Elimistö luultavasti vain tykkäisi siitä tämän "yltäkylläisyyden" keskellä. Ainakin itse olen huomannut paastojen parantavan olotilaa ensimmäisen paastopäivän jälkeen. Tiestysti jos on sairauksia niin sitten on eri juttu.

PS. Opiskeluaikoina pidin olosuhteiden pakosta vesipaastoja. Pisimmillään olin yhtäjaksoisesti viikon pekällä vedellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole oikeasti mitään ongelmaa. Tuon ajan voi helposti vaikka paastota vedellä. Elimistö luultavasti vain tykkäisi siitä tämän "yltäkylläisyyden" keskellä. Ainakin itse olen huomannut paastojen parantavan olotilaa ensimmäisen paastopäivän jälkeen. Tiestysti jos on sairauksia niin sitten on eri juttu.

PS. Opiskeluaikoina pidin olosuhteiden pakosta vesipaastoja. Pisimmillään olin yhtäjaksoisesti viikon pekällä vedellä.

Miksi? Saat ilmaisen tai todella halvan lounaan paikassa missä opiskelet ja saat opintuen sekä tukea asumiseen. Eikä pidä unohtaa opintolainaa, jonka saa anteeksi elämän kolhiessa. Siis miksi elit vain vedellä?

Vierailija
124/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400 grammaa vaaleaa makaronia maksaa tällä hetkellä erään ketjun kaupoissa 17 senttiä. Eli yhden tyhjän limsa/kaljatölkin verran. Taskun ja laukun pohjalta löytyy yleensä joku kolikko. Leipäjonoista saa hyvää ruokaa nykyään.

12 centtiä maksaa vaalea makaroni 400 gramman pussissa. Ei kai kukaan maksa siitä 17 centtiä!

Vierailija
125/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maksaa makaroonipussi 12 senttiä? Ei edes Lidlissä

Kyllä Lidlissä ja S-marketissa. K-supermarketissa hinta on 35 senttiä.

Vierailija
126/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Saat ilmaisen tai todella halvan lounaan paikassa missä opiskelet ja saat opintuen sekä tukea asumiseen. Eikä pidä unohtaa opintolainaa, jonka saa anteeksi elämän kolhiessa. Siis miksi elit vain vedellä?

Sori nyt vaan, mutta opiskelijalounas ei todellakaan ole "todella halpa". Ei mulla ainakaan ole varaa maksaa 2,60 € siitä, että saan ottaa lautasen täyteen perunaa tai vaaleaa riisiä ja siihen seuraksi esim. yhden uunimakkaran, jauhelihapihvin, pakasteseipalan tai 6 lihapullaa kastikkeessa. Lisäksi pienelle lautaselle porkkanaraastetta, kaaliraastetta yms. halpiskasviksia, lasi maitoa ja 2 siivua leipää margariinilla. Omat eväät tulee paljon halvemmiksi - ja samalla terveellisemmiksi!

Vierailija
127/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mulla on kotona kuivaruokaa, säilykkeitä ym. aina ja lisäksi säästötilillä jonkin verran vararahaa yllättäviä tilanteita varten. Harvemmin tulee mikään äkkinäinen tilanne, joka veisi KAIKKI säästöt ja ruuat. Jotenkin aikuisen ihmisen pitäisi pystyä suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin eikä elää aina kädestä suuhun. Jos ei siinä onnistu, niin sietääkin kärsiä vähän nälkää.

Jos elää toimeentulotuella, ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin elää kädestä suuhun. Siitä ei yksinkertaisesti jää säästöjä isojen menojen varalle. Ja jos jääkin, ne voivat jatkossa estää tuen saamisen, joten säästäminen ei edes tukiasiakkaana kannata.

No ehkä sen verran voisi ennakoida, että ostaa aina välillä ylimääräisen tölkin nötköttiä tai tonnikalaa ja pussin makaronia ja kaurahiutaleita. Tuskin ne nyt sossusta tulee töllistelemään ruokakomeroita, jos siellä "säästöjä" olisi. Se olisi jo pelastanut ap:n tilanteen, jos rahaa kuitenkin pian saa.

Mistä tiedät, ettei ap:llä ollut nötköttiä ja makaronia pahan päivän varalle? Paraskin ruokavarasto loppuu aikanaan ja silloin on kaappi tyhjä.

Sen ruokavaraston koko pointti on, ettei sen anneta loppua. Ostetaan lisää varastoon aina kun vaan pystytään (vaikka heti kun rahaa tulee tilille) ja ollaan mahdolisimman hyvin koko ajan tietoisia siitä, kuinka paljon siellä on ruokaa.

Miten ihmeessä tuollainen aivopieru on saanut enemmän plussia kuin miinuksia? Tietysti ruokavaraston tarkoituksena on, ettei se loppuisi koskaan. Mutta jos on varannut kaappiin ruokaa viikoksi, mitä sitten kun sillä pitäisi pärjätä 2 viikkoa? Tai jos on varannut ruokaa kokonaiseksi kuukaudeksi, entä sitten kun sillä pitäisi pärjätä puolet pidempään? Enkä nyt tarkoita, että ruokavarastojen varaan täytyisi jäädä yhtäjaksoisesti niin pitkäksi ajaksi. 5 rahatonta viikon pätkää riittää jo siihen, että kuukauden ruokavarastot keränneelle tulee kova nälkä. Niiden pätkien välissä kun voi tehdä niin tiukkaa, että varastojen täydentäminen ei millään onnistu.

Kuinka vaikeaa voi olla tajuta, että kaikkeen on mahdoton varautua? Ja mitä rajallisemmat resurssit on käytössä, sitä pienemmät mahdollisuudet varautumiseen on.

Itselläni loppui ruokavarasto, kun työttömyyden jälkeen pääsin osa-aikatöihin. Rahat menivät työmatkoihin, mutta Kelan kanssa jouduin odottamaan soviteltua työttömyysrahapäätöstä vielä pitkään. Ensin jouduin tietenkin odottamaan palkkaa ja sitten palkkakuittia toimitettavaksi Kelaan. Eka palkka meni vuokraan ja tuleviin työmatkoihin.

Mielestäni minulla oli hyvät varastot, mutta esimerkiksi rasvan loputtua on vaikeaa kokata. Nopeasti huomaa, miten kurjaa on, kun joudut vaikka syömään hernekeittoa jo aamupalaksi, kun olet täysin kyllästynyt puuroon, joka ei juurikaan pidä nälkää. Ruoat kävivät äkkiä yksipuolisiksi, kun esimerkiksi sipulit, ruokakermat, kermaviilit, ketsupit ja kaikki sellaiset loppuivat, joita ei edes tajunnut hamstrata. Ruoat loppuivat yllättävän nopeasti!

Toimeentulotuella pitempään eläessä ei kovin paljoa varastoja kasvateta. Niihin tulee myös helpommin kajottua, kun rahat ovat vähissä. Tämä on täällä ikuisuusaihe, kun osa pärjää kuulemma niin hyvin ja sukanvarteenkin jää... Kaikilla on eri tilanteet ja osalla on oikeasti todella tiukkaa.

Mieheni kun jätti minut, söin puoli vuotta puuroa joka toinen viikko. Joka toinen viikko söin lasten kanssa ruuan, mutta puoli vuotta söin joka ikinen aamu, lounas ja iltapala puuroa. Onneksi oli kaapissa hilloa. Teelusikallinen teki huomattavasti parempaa.

No, siinä laihduin yli 10 kg. Pattereitakaan ei ollut vaa assa ja en lähtöpainoa halunnut tietää.

Kyllä se piti nälkää, kun join ekana 2 dl vettä. Sitten puuron ja jälkiruuaksi 2 dl vettä.

Vierailija
128/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkälakkoa kirjoitti:

Nyt on kuukauden vaihtuminen käsillä. Kelaan toimeentulotukihakemus ja pyyntö, että siitä antavat heti muutaman kympin verran ennakkoa ruokamaksusitoumuksella. Nyt kun voi hakea jo syyskuun tuen...

Pari päivää kestää syömättäkin.

Olin kesällä metässä ja osaalistuin survival-retkeen. Oli surkeet ruoat, kun mustikat ei ollut kypsynyt ja sieniä oli vain yks tai kaks viikon aikana. Aika nopeesti kroppa tottuu siihen että ei ole ruokaa. Hanasta pitäis tulla vettä, ettei kuivumaan pääse. Veteen saa makua kun lisää sinne ulkoa kasveja, jos välttämättä haluaa. Näin mä pärjäsin heinäkuussa sen viikon.

Ei ihmiset voi vaan ajatella " JOO mä meen kelaan hakee rahaa! " vaan ottaa vastuu omasta elämästä ja tajuta se ettei meillä ole RAHAA! Tiedättekö yhtään paljonko valtion velka kasvaa joka hetki!? Valtiolla ei ole rahaa ja siksi pitää ottaa se vastuu omasta elämästä lopettaa se toimentulotuen ruinaaminen.

Vierailija
129/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori nyt vaan, mutta opiskelijalounas ei todellakaan ole "todella halpa". Ei mulla ainakaan ole varaa maksaa 2,60 € siitä, että saan ottaa lautasen täyteen perunaa tai vaaleaa riisiä ja siihen seuraksi esim. yhden uunimakkaran, jauhelihapihvin, pakasteseipalan tai 6 lihapullaa kastikkeessa. Lisäksi pienelle lautaselle porkkanaraastetta, kaaliraastetta yms. halpiskasviksia, lasi maitoa ja 2 siivua leipää margariinilla. Omat eväät tulee paljon halvemmiksi - ja samalla terveellisemmiksi!

Sinähän saat ihan itse ottaa sen lounaan siihen lautaselle. Joten ota siihen perunaa/riisiä, 3 jauhelihapiviä/ 2 palaa seitä tai 12 lihapullaa + lisäksi salaattia mikä on oikeaa salaattia ei raastetta. Kaksi lasia maitoa ja 4 leipää sekä margariinia siihen. Mitä omia eväitä saat 2, 60€ ?

Vierailija
130/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavippi, jos on oikeasti varma, että pystyy maksamaan lainan takaisin, eikä ole aikasemmin vippiä ottanut. Ainakin osa firmoista tarjoaa ensimmäisen lainan ilmaiseksi tai hyvin pienellä korolla. Ideana toki on, että lainailun helppouteen jää koukkuun ja seuraavana maksaakin jo järjettömiä korkoja. Mutta yhden kerran sitä voi käyttää hyväkseen, jos oikeasti on saamassa tiettynä päivänä rahaa ja osaa sitten hillitä itsensä ottamasta uutta lainaa.

Vierailija
131/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän saat ihan itse ottaa sen lounaan siihen lautaselle. Joten ota siihen perunaa/riisiä, 3 jauhelihapiviä/ 2 palaa seitä tai 12 lihapullaa + lisäksi salaattia mikä on oikeaa salaattia ei raastetta. Kaksi lasia maitoa ja 4 leipää sekä margariinia siihen. Mitä omia eväitä saat 2, 60€ ?

Peruna ja riisi on ainoita, joiden määrää ei ole rajattu. Jos vaikka makkaroita ottaa 2, ruuasta joutuu maksamaan 5,20 €, koska yhteen ateriaan sisältyy vain yksi makkara...

Tässä esimerkki halvemmasta ja terveellisemmästä lounaasta:

Peruna 200 g 0,10 €

Kasvikset 250 g 0,50 €

Maito 2 dl 0,15 €

Reissumies & levite 0,10 €

Liha/kana/kala tms. 1,00 €

Mausteet 0,05 €

Yht. 1,90 €

Vierailija
132/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivän paastoa tekee hyvää elimistölle. Muista juoda paljon vettä! Metsässä on marjoja ja sieniä, kuten kantarelleja ja suppilovaheroita. Omenoita ym.voisit ehkä myös saada jostain? Pavut, kaalit, sipuli ja porkkanoita ovat edullisisa ja niistä voi tehdä paljon hyviä ruokia. Erityisesti kukkakaali saa nyt edullisesti.

Vierailija
133/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittavaa, kuinka moni tarjoaa metsän marjoja ratkaisuksi nälkään. Onhan se yleisessä tiedossa, että marjojen poimiminen kuluttaa enemmän energiaa kuin ne syömällä saa.

Vierailija
134/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa yhtään, niin mun viesti tuntuu varmaan kettuilulta, mutta jos rahat on vähissä, suosittelen ostamaan ainakin näitä terveellisiä ja täyttäviä asioita, joilla pärjää pitkään:

Kaali, porkkana, sipuli, peruna ym halvat kasvikset.

Soijarouhe, pavut/linssit/kuivattu herne tai hernerouhe

Halvin pasta ja riisi, vähän paremmassa tilanteessa täysjyvä.

Kaurahiutale, suola, rypsiöljy.

Vierailija
135/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneks nyt kuunvaihde ja eka päivä on perjantai! Tässä on nyt useempi viikko kituutettu ja on kyllä sellaset bailuhalut, että tulee villi viikonloppu. Sitten voinkin tulla tänne itkemään kun ei oo rahaa enää ruokaan, mut sympatiaa taatusti löytyy eiks jeah? :) Tietenkään ei kannata kertoo mihin ne rahat oikeesti meni, elämässä kun tapahtuu kaikkee yllättävää. Ja joskus se viihteellä olokin venähtää vähän pitkäks...

Vierailija
136/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullojenkeräämisen ehdottelijat: oletteko koskaan kokeilleet sitä tyhjällä mahalla ja nälkäisenä? On muuten kovaa hommaa hyväkuntoisenakin.

Vierailija
137/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaronipussi on noin 60senttiä, nuudelit vain hiukan kalliimpia. Eikö sinulla oikeati ole edes tuon verran rahaa?

:D Siinä ihminen joka on aivan sekaisin hinnoista. Makaronipussi 400 grammaa maksaa 12 snt.

Olin opiskeluaikoina R-kioskissa töissä. Huomasin, että ne kauniisti sanottuna kaikkein kurjimman oloiset ihmiset jotka laskivat pennosiaan siinä kassalla, hakivat pari minuuttia viereisen K-kaupan sulkeutumisen jälkeen kioskilta kahvia, wc-paperia, maitoa ja mitä nyt sattuivat tarvitsemaan. Valittelivat hintojen kalleutta ja rahojen vähyyttä, mutta eivät saanett aikaiseksi mennä viereiseen markettiin sen aukioloaikana. Ei ne K-marketitkaan edullisia ole, mutta R-kioski oli todella kallis. Kai se rahanarvo jotenkin hämärtyy, kun ei joudu tekemään rahojensa eteen mitään.

Ei ole kyse siitä, vaan siitä, että he eivät enää jaksa välittää. Elämä on selviytymistä hetkestä toiseen, kun mitään odotettavissa olevaa parempaa hetkeä ei enää ole tulossa. He menevät sinne ärrälle, koska kaikki muutkin samanlaiset menevät, tuntevat toisensa ja myyjät nimeltä (eikö vain?!).

Vierailija
138/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän huvittavaa, kuinka moni tarjoaa metsän marjoja ratkaisuksi nälkään. Onhan se yleisessä tiedossa, että marjojen poimiminen kuluttaa enemmän energiaa kuin ne syömällä saa.

Tässä nyt on pointtina se, että niitä marjoja ja sieniä kannattaa kerätä sinne varastoon sillon kun ihmisellä on energiaa. Ei me ketään nälkästä patisteta metsään viimesillä voimilla hortoileen.

Vierailija
139/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykkaa

Kerää pulloja (siis pari joilla saa makaronia)

Lainaa kaverilta tai joltain

Vierailija
140/196 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna ja riisi on ainoita, joiden määrää ei ole rajattu. Jos vaikka makkaroita ottaa 2, ruuasta joutuu maksamaan 5,20 €, koska yhteen ateriaan sisältyy vain yksi makkara...

Tässä esimerkki halvemmasta ja terveellisemmästä lounaasta:

Peruna 200 g 0,10 €

Kasvikset 250 g 0,50 €

Maito 2 dl 0,15 €

Reissumies & levite 0,10 €

Liha/kana/kala tms. 1,00 €

Mausteet 0,05 €

Yht. 1,90 €

No jos on niin rehellinen niin sitten on. Sinä maksat sen ruuan ja menet hakemaan sitten seisovasta pöydästä ruokaa. Sitten sinä menet takaisin kassalle ja sanot " joo mä otin kaks kyrsää nyt... paljon mä maksan lisää? ".  Ei stana ihan oikeasti.

Mutta missä oikeasti reissumies maksaa 10 senttiä? Tai sdl maito 15 senttiä, kana/liha/kala yhden euron?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi