Paljonko nuoren miehen pitää maksaa kotiin - eri mieltä miehen kanssa
Meillä on kohta 19 v. poika, joka käy etälukiota ja on yöt töissä varastolla. Koulumenestys on ollut surkeaa ja siksi vaihtoikin etälukioon. Töissä on viihtynyt hyvin ja ilmeisestikin pärjännyt.
Poika tienaa noin 2100-2200 kuussa käteen. Hänelle on ostettu muutaman tonnin auto käyttöön ja isänsä on tankannut sen satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kännykkälaskut on maksettu. Poika ei tee mitään kotitöitä vaikka pyydetään. Säästöön hän ele saanut yhtään rahaa, vaan on ostellut mm. 450 eurolla merkkilenkkareia.
Paljonko teidän mielestä tässä tilanteessa olisi oikein ja kohtuullista veloittaa pojalta osallistumisesta kustannuksiin? Mitä hänen pitäisi itse maksaa ja mitä maksaa kotiin? Hänellä on 20 m2 huone täällä kotona.
(Minulle itselleni jää käteen pari sataa enemmän kuin pojalla ja itselle jää omaa rahaa n. 700 euroa josta maksan terveys-, vaate- ym. omat kulut. Eli aika eri elintaso on mulla ja lapsellani.)
Kommentit (52)
Öööööö.. mitä mä just luin.
Akateeminen työtön eli olet valmistunut korkeakoulusta?
Silti vaikea saada tekstistäsi mitään selvää kuka maksaa mitä kenelle milloin. Vanhempasi maksaa sinulle bensoja mutta sinä maksat veljesi kuluja kun vanhempasi eivät pysty?
Asut kotona ja aikuisena valitat kun joudut jotain siitä maksamaan?
Rahat on tiukilla mutta pidät autoa?
Kuulostaa siltä että olisit onnellisempi jos myisit auton ja muuttaisit keskustaan, vaikka sen 18 veljesi kanssa. Saatte tuet ja et tarvi autoa.[/quote]
Sinun täytyy oppia lukemaan JA kirjoittamaan, käy koulusi juntti
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siis ihan eri linjoilla. Poika ei osaa säästää, joten haluaisin hänen maksavan meille 500 euroa, jonka me säästäisimme hänelle. Lisäksi hänen pitäisi mielestäni maksaa kaikki omat kulunsa.
Tämä olisi erittäin järkevää. Eihän tuolla nuorella miehellä ole nyt mitään käryä mitä eläminen oikeasti maksaa, ja paljonko normaalisti palkaa nuori ihminen tai nainen saa. Minä olen esimiesasemassa ja nelikymppinen ja käteen jää palkasta elle 1500€. Varmasti jos säästäisitte pojalle ne rahat, hän olisi niistä kiitollinen sitten kun alkaa tajuta asioita, viimeistään perhettä perustaessa.
En ymmärrä miksi te vanhempina maksatte aikuiselle ihmiselle yhtään mitään, tai teette hänen puolestaan kotityöt. Kuinka pitkälle tätä ideaa pitäisi viedä? Pitääkö munkin nyt alkaa ehdottelemaan kuusikymppisille vanhemmilleni että jospa he tulisivat tekemään kotityöt ja maksamaan meidän perheen laskut? Jossainhan se raja on mentävä että koska on aikuinen, ja noilla tuloilla pitäisi raja mennä siinä ekassa tilissä minkä saa.
Menojen mukaan, tekisin jonkun pohjan jota muutellaan tarpeen mukaan.
Hänen ikäisellään voi olla paljon hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Nuorimies ja asun vanhemmillani toistaiseksi, lapsuuden kodissani.
Olen akateemiton työtön enkä periaatteen käytännössä tienaa euroja yhtään, hyvin pienien tukirahojen varassa elän. Noin 350€-400€ joka kuukausi.
Tästä rahasta minun täytyy kustantaa itselleni käytännössä kaikki paitsi pienimääräinen elintarvike jonka nautin vanhemmillani sekä he auttavat minua välillä bensan kanssa jotta pystyisin autoilla opintolaina autollani.
Ainoa mutta on se että, vanhemmillani on muitakin lapsia, eli minulla on sisaruksia. Kun minulle tulee rahaa joudun kustantamaan 18vuotiaalle veljelleni samalla lailla kaiken kuten itselleni, koska vanhempani ei pysty rahoittamaan hänen kulujansa?
Tämän tilanteen aikana vanhempani pakottaa minut maksamaan heille 200€ vuokraa joka toinen kuukausi.
Rahat on aika tiukilla!
Minkä ihmeen takia aikuiset lapset asuvat vanhempiensa kanssa ja vielä valittavat siitä elämäntilanteesta?
Yleensä nuorilla alkaa itsenäistyminen kiinnostaa siinä 18-vuotiaana ja aletaan tekemään suunnitelmia. Tietenkin jotkut erityistapaukset ovat sitten erikseen, etteivät ole itsenäistymässä edes vielä 30-vuotiaana.
Itse en tiedä yhtäkään henkilöä, joka olisi asunut lapsuudenkodissa yli 20-vuotiaana, itseni mukaanlukien. Kyllä Suomessa luottotiedot omaava henkilö saa asunnon (luottotiedotonkin voi saada mm. kaupungin asunnon, mutta jonoa on...), vaikka eläisi tukienkin varassa, joten yllä oleva henkilö hop hop, nyt tekemään suunnitelmia kotoa pois muuttamiseen. Ota se pikkuveli mukaan ja jaatte asunnon ja menot. Kumpikin myös alkaa etsimään jonkinlaista työtä, vaikka ne ovatkin aikas kiven alla nykyään. Alkaa se teidänkin elämäinen siitä paranemaan ja helpottumaan. Tsemppiä!
Voi ei, kivaa olisi jos nuori tuo rahaa kotiin. Omani on armeijassa ja saa 140€/kk josta en tietenkään kehtaa pyytää itselleni mitään, jotta voi viikonloppulomalla tehdäkin jotain kavereiden kanssa mikä maksaa ja joskus ostaa jotain kasarmilla. Ruuat viikonloppuisin, kännykkälaskut ja muut pakolliset on yritettävä kustantaa vaikka tiukkaa se tekee kun on itsekin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
paljonko normaalisti palkaa nuori ihminen tai nainen saa.
Jaahas...
Ainakin Helsingissä on aika tavallista että 18 vuotta täyttänyt asuu vielä vanhempien luona, varsinkin jos opiskelee eikä elä sossupummina jolloin kaikki maksetaan asunnosta lähtien.
Omat kulunsa hoitakoon, bensat, puhelinkulut yms. Lisäksi ruokarahaa maksakoon 200 €/kk.
Tuo 500 kuulostaa hyvältä idealta että maksaa kuukaudessa teille ja te säästätte sen hänelle annettavaksi kun on muuttamassa omilleen. Siitä poika tulee aikanaan vielä kiittämään teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se kerta on duunissa ni laittakaa se muuttamaan omilleen. Huomaa sitten ennemmin tai myöhemmin ettei tuolla palkalla elätä kuin juuri ja juuri itsensä kun kaikki pitää maksaa itse. Alkaa opiskelu maistua.
2200 kuussa käteen tarkoittaa yli kolmen tonnin bruttoa, vähän toki verosuunnittelusta ym. riippuen. Ollaan aika lähellä suomalaisten palkkamediaania. Itse saan akateemisena nelikymppisenä suunnilleen tuon verran.
Yölisät luultavasti 40%
Ymmärrän, jos vuokran ja ruokarahan periminen omalta lapselta tuntuu ankealta (ainakin, jos perheellä velaton oma koti), mutta ainakaan mitään muita kuluja ei kannata työssäkäyvän nuoren puolesta maksaa! Poika maksakoon itse kännykkänsä, bensansa, työpaikkalounaansa ym. Poika on kuitenkin vasta 19, joten luulen kyllä, että hän alkaa aivan spontaanisti etsimään piakkoin uutta kotia, eikä teidän tarvitse tulehduttaa välejä painostamalla pois. Olen varma, että työssäkäyvää nuorta alkaa kyllä pian oma koti ja rauha kiinnostamaan. Katsokaa nyt ainakin siihen asti, että valmistuu sieltä iltalukiosta ja pääsee armeijasta. Hyvin harva nuori mies sinne peräkamariin armeijan jälkeen enää vapaaehtoisesti jää, vaikka ihmiset sellaista mielikuvaa mielellään vaalivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorimies ja asun vanhemmillani toistaiseksi, lapsuuden kodissani.
Olen akateemiton työtön enkä periaatteen käytännössä tienaa euroja yhtään, hyvin pienien tukirahojen varassa elän. Noin 350€-400€ joka kuukausi.
Tästä rahasta minun täytyy kustantaa itselleni käytännössä kaikki paitsi pienimääräinen elintarvike jonka nautin vanhemmillani sekä he auttavat minua välillä bensan kanssa jotta pystyisin autoilla opintolaina autollani.
Ainoa mutta on se että, vanhemmillani on muitakin lapsia, eli minulla on sisaruksia. Kun minulle tulee rahaa joudun kustantamaan 18vuotiaalle veljelleni samalla lailla kaiken kuten itselleni, koska vanhempani ei pysty rahoittamaan hänen kulujansa?
Tämän tilanteen aikana vanhempani pakottaa minut maksamaan heille 200€ vuokraa joka toinen kuukausi.
Rahat on aika tiukilla!Öööööö.. mitä mä just luin.
Akateeminen työtön eli olet valmistunut korkeakoulusta?
Silti vaikea saada tekstistäsi mitään selvää kuka maksaa mitä kenelle milloin. Vanhempasi maksaa sinulle bensoja mutta sinä maksat veljesi kuluja kun vanhempasi eivät pysty?
Asut kotona ja aikuisena valitat kun joudut jotain siitä maksamaan?
Rahat on tiukilla mutta pidät autoa?
Kuulostaa siltä että olisit onnellisempi jos myisit auton ja muuttaisit keskustaan, vaikka sen 18 veljesi kanssa. Saatte tuet ja et tarvi autoa.
Akateemiton vitun paskahousu
Nyt ymmärrän paremmin!
Tuo kuvio on todella kummallinen tähän maahan. Teillä on varmasti joku tuki hakematta, nimittäin 350-400e ei ole laskennallisesti se mitä viranomaiset ajattelee riittävän 2 ihmisen elatukseen, joku keino varmasti olemassa. Tässä maassa kuitenkin voi käydä hakemassa luukulta rahaa jopa ilman että on laillisesti maassa, edes oikeaa henkilöllisyyttä ei tarvitse kertoa.
Akateemiton vitun paskahousu