Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko nuoren miehen pitää maksaa kotiin - eri mieltä miehen kanssa

Mielipiteitä kiitos
29.08.2017 |

Meillä on kohta 19 v. poika, joka käy etälukiota ja on yöt töissä varastolla. Koulumenestys on ollut surkeaa ja siksi vaihtoikin etälukioon. Töissä on viihtynyt hyvin ja ilmeisestikin pärjännyt.

Poika tienaa noin 2100-2200 kuussa käteen. Hänelle on ostettu muutaman tonnin auto käyttöön ja isänsä on tankannut sen satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kännykkälaskut on maksettu. Poika ei tee mitään kotitöitä vaikka pyydetään. Säästöön hän ele saanut yhtään rahaa, vaan on ostellut mm. 450 eurolla merkkilenkkareia.

Paljonko teidän mielestä tässä tilanteessa olisi oikein ja kohtuullista veloittaa pojalta osallistumisesta kustannuksiin? Mitä hänen pitäisi itse maksaa ja mitä maksaa kotiin? Hänellä on 20 m2 huone täällä kotona.

(Minulle itselleni jää käteen pari sataa enemmän kuin pojalla ja itselle jää omaa rahaa n. 700 euroa josta maksan terveys-, vaate- ym. omat kulut. Eli aika eri elintaso on mulla ja lapsellani.)

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä potkisin ja kannustaisin poikaa käymään koulunsa. Enkä olisi kateellinen jos pojalla olisi varaa ostaa lenkkareita. Toi on kuitenkin väliaikaista. tuo yötyö ei vaan ole koulun kannalta hyvä, milloin poika jaksaa opiskella.

Vierailija
22/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kylmävarasto ja pojalla 6 kk:n sopimus -yölisä, kylmälisä ja pieni veroprosentti, koska vuositulo jää pieneksi. Poika on suorittanut nyt lukion kurssit, nyt syksyllä kirjoittaa englannin, joka on vahva ja keväällä muut, joihin tarvitsee paljon harjoitusta. Siksi ei mene enää keväällä töihin.

Me emme tarvitse pojan rahoja taloudellisesti, vaan koska minua kauhistuttaa se holtiton rahankäyttö ja haluaisin että oppii vähän suunnittelemaan talouttaan ja miettimään asioita eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika omaan asuntoon. Noilla tuloilla saa hyvän elintason ihan omassa asunnossa ja saa elää kuin Ellun kanat jos haluaa.

Mutta jos muutenkin koulunkäynti on vaakalaudalla, voi koko homma mennä läskiksi kun ei ole ketään katsomassa perään. Tuon ikäisissä on aika isoja kypsyyseroja.

Oma mieheni kävi lukion jälkeen pari vuotta töissä kotoa käsin ennen kuin aloitti yliopisto-opinnot. Hänen ei tarvinnut maksaa mistään mitään, mutta yhdessä vanhempien kanssa tekivät tulo- ja menoarvion ja perustivat osakesalkun. Siitä oli iso ilo myöhemmissä opinnoissa. Eli kannattaa mieluummin opettaa lapsi kalastamaan kuin antaa kala.

Haluatko sitten, että hän keskittyy kouluun? Sittenhän hänen tulisi olla pääsäntöisesti opiskeljia ja käydä töissä vain satunnaisesti. Koita itse käydä yöt töissä ja tämän jälkeen hoitaa koulu, kotityöt, jne...

Enpä oikeastaan erityisemmin "halua" ap:n todellisen tai kuvitteellisen lapsen tekevän yhtään mitään. Kunhan yleisellä tasolla muistutan, että täysi-ikäistäkin voi kasvattaa vielä aika paljon suuntaan tai toiseen. Ei komentamalla, vaan tukemalla. Omat lapseni ovat vielä aika pieniä, mutta lapsilisistä menee joka kuukausi opiskelurahastoon.

Vierailija
24/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyisin ensinnäkin parantamaan keskinäistä ymmärrystä. Äidin yksinään supisema kateus käyttörahasta ei tule olla tässä mikään liikkeelle paneva voima.

Ehdottaisin pojalle diiliä että laskette huoneelle markkinahintaisen vuokran jonka hän teille maksamisen sijasta sitoutuu säästämään asp-tilille. Toinen vaihtoehto muuttaa omilleen, jolloin siitä rahasta ei jää mitään kenellekään teistä. Kyllä hän pystyy tajuamaan miten fiksu diili hänelle ja fiksu tapa teille antaa ennakkoperintöä tällainen on kun rauhallisesti käytte sen läpi.

Toisekseen haluaisin itse että työssäkäyvä maksaa osan kulutuksestaan, eli ruoasta/sähköstä/vedestä. Osa suhteessa eri ihmisten tuloihin. Käytännössä pyytäisin että käy kerran viikossa kaupassa ja antaisin listan, koska mikään muu ei sen paremmin konkretisoi juustopaketin hintaa. Mikään laki ei velvoita vanhempia maksamaan 19-vuotiaalle kaikkea, kun lapsella on itselläänkin tuloja ja lähtökohtaisesti teidän elatusvelvollisuutenne on päättynyt. Mutta vanhemman kannattaa ilmaista tämä nätisti, ei huutamalla että minulla ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan. Pyrkikää yhteistyöhön! Kännykät ja bensat voi maksaa täysin itse, eikö ne ole ihan hänen omia asioitaan miten paljon puhelee ja miten paljon ajelee.

Kaiken tämän jälkeen hän on edelleen satoja euroja voitolla verrattuna omillaan itsenäisesti asumiseen.

En heittäisi opintojen kanssa kamppailevaa lasta ulos, vaan pyrkisin miettimään yhdessä miten hän saisi parhaan opiskelurauhan ja järjestämään sitä.

Oikeus elatukseen

Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Lapsella on oikeus riittävään elatukseen, joka käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.

Laki lapsen elatuksesta 1-2 § (704/1975, Finlex)

Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsensa elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa huomioon otetaan heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa. Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset. 

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

Vierailija
25/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kylmävarasto ja pojalla 6 kk:n sopimus -yölisä, kylmälisä ja pieni veroprosentti, koska vuositulo jää pieneksi. Poika on suorittanut nyt lukion kurssit, nyt syksyllä kirjoittaa englannin, joka on vahva ja keväällä muut, joihin tarvitsee paljon harjoitusta. Siksi ei mene enää keväällä töihin.

Me emme tarvitse pojan rahoja taloudellisesti, vaan koska minua kauhistuttaa se holtiton rahankäyttö ja haluaisin että oppii vähän suunnittelemaan talouttaan ja miettimään asioita eteenpäin.

Miksi haluat nyt vasta lapsen oppivan? Tämäkin oppi pitäisi opetella ikätasonsa mukaisesti jo lapsuudesta. Lapsi on jo iässä jossa vanhempien tulisi nauttia niistä kasvatuksen tuloksista, eikä alkaa vasta kasvattamaan.

Vierailija
26/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi 400 /kk, kai hän myös syö kotona. Tuosta palkasta olisi varaa maksaa paljon enemmänkin. Ja ehdottomasti lisäksi maksaa omat bensat, kännykät, vaatteet ym.

Vierailija
27/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette miehen kanssa jakaneet menot ja tulot? Maksatteko puoliksi, yhteisesti kaikki vai miten? 

Vierailija
28/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisin ensinnäkin parantamaan keskinäistä ymmärrystä. Äidin yksinään supisema kateus käyttörahasta ei tule olla tässä mikään liikkeelle paneva voima.

Ehdottaisin pojalle diiliä että laskette huoneelle markkinahintaisen vuokran jonka hän teille maksamisen sijasta sitoutuu säästämään asp-tilille. Toinen vaihtoehto muuttaa omilleen, jolloin siitä rahasta ei jää mitään kenellekään teistä. Kyllä hän pystyy tajuamaan miten fiksu diili hänelle ja fiksu tapa teille antaa ennakkoperintöä tällainen on kun rauhallisesti käytte sen läpi.

Toisekseen haluaisin itse että työssäkäyvä maksaa osan kulutuksestaan, eli ruoasta/sähköstä/vedestä. Osa suhteessa eri ihmisten tuloihin. Käytännössä pyytäisin että käy kerran viikossa kaupassa ja antaisin listan, koska mikään muu ei sen paremmin konkretisoi juustopaketin hintaa. Mikään laki ei velvoita vanhempia maksamaan 19-vuotiaalle kaikkea, kun lapsella on itselläänkin tuloja ja lähtökohtaisesti teidän elatusvelvollisuutenne on päättynyt. Mutta vanhemman kannattaa ilmaista tämä nätisti, ei huutamalla että minulla ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan. Pyrkikää yhteistyöhön! Kännykät ja bensat voi maksaa täysin itse, eikö ne ole ihan hänen omia asioitaan miten paljon puhelee ja miten paljon ajelee.

Kaiken tämän jälkeen hän on edelleen satoja euroja voitolla verrattuna omillaan itsenäisesti asumiseen.

En heittäisi opintojen kanssa kamppailevaa lasta ulos, vaan pyrkisin miettimään yhdessä miten hän saisi parhaan opiskelurauhan ja järjestämään sitä.

Oikeus elatukseen

Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Lapsella on oikeus riittävään elatukseen, joka käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.

Laki lapsen elatuksesta 1-2 § (704/1975, Finlex)

Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsensa elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa huomioon otetaan heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa. Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan sekä seikat, joiden johdosta vanhemmille ei aiheudu lapsen elatuksesta kustannuksia tai ne ovat vähäiset. 

Lähtökohtaisesti lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Elatusvelvollisuus voi päättyä jo aikaisemminkin, jos lapsi esimerkiksi kykenee täysin elättämään itsensä ansiotyöllään. Lisäksi oikeuskäytännössä on katsottu, että vanhempien elatusvelvollisuus päättyy, jos lapsi solmii avioliiton ennen kuin täyttää 18 vuotta.

Säästötilisysteemi pitää siis olla sellainen että sieltä ei saa niitä rahoja ulos hetken mielijohteesta. Saisiko pankin kanssa tehty jonkun vaikka 5-vuotissäästösopimuksen, mahdollisuudella nostaa aiemmin jos ostaa oman asunnon aiemmin? Voi olla rahastokin mutta sitten kannattaa paneutua asiaan hieman. ASP on hyvä vaihtoehto, sieltä ei voi nostaa rahaa noin vaan.

Vierailija
29/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat nyt vasta lapsen oppivan? Tämäkin oppi pitäisi opetella ikätasonsa mukaisesti jo lapsuudesta. Lapsi on jo iässä jossa vanhempien tulisi nauttia niistä kasvatuksen tuloksista, eikä alkaa vasta kasvattamaan.

Hei, sä oot nero! Ap voisi heittää poikansa pihalle ja pyöräyttää vielä yhden lapsen, jonka kasvattaisi ajoissa. Problem solved!

Vierailija
30/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako sitä yhden puolen vuoden takia alkaa mitään vaatimaan, jos sitä ei ole tähänkään mennessä tehty.

Vierailija
31/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä kiitos kirjoitti:

Meillä on kohta 19 v. poika, joka käy etälukiota ja on yöt töissä varastolla. Koulumenestys on ollut surkeaa ja siksi vaihtoikin etälukioon. Töissä on viihtynyt hyvin ja ilmeisestikin pärjännyt.

Poika tienaa noin 2100-2200 kuussa käteen. Hänelle on ostettu muutaman tonnin auto käyttöön ja isänsä on tankannut sen satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kännykkälaskut on maksettu. Poika ei tee mitään kotitöitä vaikka pyydetään. Säästöön hän ele saanut yhtään rahaa, vaan on ostellut mm. 450 eurolla merkkilenkkareia.

Paljonko teidän mielestä tässä tilanteessa olisi oikein ja kohtuullista veloittaa pojalta osallistumisesta kustannuksiin? Mitä hänen pitäisi itse maksaa ja mitä maksaa kotiin? Hänellä on 20 m2 huone täällä kotona.

(Minulle itselleni jää käteen pari sataa enemmän kuin pojalla ja itselle jää omaa rahaa n. 700 euroa josta maksan terveys-, vaate- ym. omat kulut. Eli aika eri elintaso on mulla ja lapsellani.)

Aika hyvä palkka pojalla varastomieheksi, jos nettoaa noin paljon kk:ssa? Varastomiehen keskipalkka on kyllä paljon huonompi.

Vierailija
32/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimies ja asun vanhemmillani toistaiseksi, lapsuuden kodissani.

Olen akateemiton työtön enkä periaatteen käytännössä tienaa euroja yhtään, hyvin pienien tukirahojen varassa elän. Noin 350€-400€ joka kuukausi.

Tästä rahasta minun täytyy kustantaa itselleni käytännössä kaikki paitsi pienimääräinen elintarvike jonka nautin vanhemmillani sekä he auttavat minua välillä bensan kanssa jotta pystyisin autoilla opintolaina autollani.

Ainoa mutta on se että, vanhemmillani on muitakin lapsia, eli minulla on sisaruksia. Kun minulle tulee rahaa joudun kustantamaan 18vuotiaalle veljelleni samalla lailla kaiken kuten itselleni, koska vanhempani ei pysty rahoittamaan hänen kulujansa?

Tämän tilanteen aikana vanhempani pakottaa minut maksamaan heille 200€ vuokraa joka toinen kuukausi.

Rahat on aika tiukilla!

Vierailija
33/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akateemiton työtön enkä periaatteen käytännössä tienaa euroja yhtään, hyvin pienien tukirahojen varassa elän. Noin 350€-400€ joka kuukausi.

Tästä rahasta minun täytyy kustantaa itselleni käytännössä kaikki paitsi pienimääräinen elintarvike jonka nautin vanhemmillani sekä he auttavat minua välillä bensan kanssa jotta pystyisin autoilla opintolaina autollani. Myös maksavat puhelinlaskuni noin 15€kk

Ainoa mutta on se että, vanhemmillani on muitakin lapsia, eli minulla on sisaruksia. Kun minulle tulee rahaa joudun kustantamaan 18vuotiaalle veljelleni samalla lailla kaiken kuten itselleni, koska vanhempani ei pysty rahoittamaan hänen kulujansa?

Tämän tilanteen aikana vanhempani pakottaa minut maksamaan heille 100€ vuokraa joka toinen kuukausi.

Rahat on aika tiukilla!

Muokkasin vähä jotai typoi

Vierailija
34/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan pitää maksaa kaikki autoon liittyvä. Remontit, katsastukset, vakuutus ja bensat. Sekä tietenkin oma puhelin lasku. Nämä nyt vähimmät. Sitten tietenkin pitää käydä ainakin silloin tällöin kaupassa ja ostaa rahoillaan ruokaa ym. koko perheelle. Miksi pitäisi olla rahaa pelkkiin huvituksiin?? Eihän sinullakaan ole laittaa noin 2000 e eli koko palkkaasi vain huvituksiin.

Vierailija
35/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et huomannut, ap:lla on kaksi lasta, joista toiselle oppi rahankäytöstä sekä luonteenpiirteet yhdessä tekivät sen että yli puolet kesätyörahoista meni talteen. Poika on saanut saman opin, mutta tekee ihan eri tavalla.

Vierailija
36/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä rahasta minun täytyy kustantaa itselleni käytännössä kaikki paitsi pienimääräinen elintarvike jonka nautin vanhemmillani sekä he auttavat minua välillä bensan kanssa jotta pystyisin autoilla opintolaina autollani.

Tämän tilanteen aikana vanhempani pakottaa minut maksamaan heille 200€ vuokraa joka toinen kuukausi.

Rahat on aika tiukilla!

Sun veljellä on kultainen veli. 

Vierailija
37/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pojan tulee maksaa (KAIKKI) omat menonsa, puhelimen kulut, auton kulut, vaatekulut ym. ja niitähän tuon ikäisellä pojalla riittää kun on tuloja. Lisäksi hänen pitää maksaa kotiin ainakin ruokaraha, jokuhan sen ruoan ostaa, kantaa kotiin, valmistaa ja vielä siivoaa jäljet. Ruokaraha voisi sisältää vähän vuokraosuutta, eli jos asutte pääkaupunkiseudulla niin 400€/kk on kohtuullinen puolin ja toisin, eihän hän varmasti osallistu muihinkaan kodin kuluihin, kuten sähkölaskuun, vesilaskuun yms. Tuo 400€ ei kata kuin ruoan ja vähän muita kuluja, sen lisäksi hänen pitää osallistua kodin töihin. Jos käskemällä ei poikaa saa hommiin niin sitten hänelle määrätään tietyt omat hommat, jotka ovat hänen vastuullaan aina, niin kauan kuin kotona asuu.

Minusta kyllä tuntuu että sinun täytyy pitää tiukka keskustelu miehesi kanssa siitä millaisen pojan haluatte kasvattaa ja sen jälkeen yhteisvoimin vaan ilmoitatte pojalle mitä olette päättäneet ja koska on ensimmäinen eräpäivä.

Vierailija
38/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on aika tiukilla!

Sun veljellä on kultainen veli. 

Kiitokset, tuota arvostan. En ole tuota ikinä kuullut.

Mutta kuitenkin, tilanne niin paha että veljeni pystyy minun tukiraha avustuksella vain opiskella, jos en enään rahallisesti tukisi kuten joskus olen raivoissani uhkaillut, 18 vuotias veljeni saisi kokea saman kuin minä, rahapulan takia KE opinnoista ja akateemiton työttömyys. Kokemuksesta VAIN tiedän, että sitä rakkaalle velipojalle en halua. Hän saa mahdollisuuden ainakin.

Vierailija
39/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ette yhtään ymmärrä kuinka käsittämättömän kallista tuo rahoittaminen itsekin tukirahoilla elävänä. Lähinnä sen takia olen velkaantunut ikuiseksi velkavangiksi.

Vierailija
40/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahat on aika tiukilla!

Öööööö.. mitä mä just luin.

Akateeminen työtön eli olet valmistunut korkeakoulusta?

Silti vaikea saada tekstistäsi mitään selvää kuka maksaa mitä kenelle milloin. Vanhempasi maksaa sinulle bensoja mutta sinä maksat veljesi kuluja kun vanhempasi eivät pysty?

Asut kotona ja aikuisena valitat kun joudut jotain siitä maksamaan?

Rahat on tiukilla mutta pidät autoa?

Kuulostaa siltä että olisit onnellisempi jos myisit auton ja muuttaisit keskustaan, vaikka sen 18 veljesi kanssa. Saatte tuet ja et tarvi autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi