Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko nuoren miehen pitää maksaa kotiin - eri mieltä miehen kanssa

Mielipiteitä kiitos
29.08.2017 |

Meillä on kohta 19 v. poika, joka käy etälukiota ja on yöt töissä varastolla. Koulumenestys on ollut surkeaa ja siksi vaihtoikin etälukioon. Töissä on viihtynyt hyvin ja ilmeisestikin pärjännyt.

Poika tienaa noin 2100-2200 kuussa käteen. Hänelle on ostettu muutaman tonnin auto käyttöön ja isänsä on tankannut sen satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kännykkälaskut on maksettu. Poika ei tee mitään kotitöitä vaikka pyydetään. Säästöön hän ele saanut yhtään rahaa, vaan on ostellut mm. 450 eurolla merkkilenkkareia.

Paljonko teidän mielestä tässä tilanteessa olisi oikein ja kohtuullista veloittaa pojalta osallistumisesta kustannuksiin? Mitä hänen pitäisi itse maksaa ja mitä maksaa kotiin? Hänellä on 20 m2 huone täällä kotona.

(Minulle itselleni jää käteen pari sataa enemmän kuin pojalla ja itselle jää omaa rahaa n. 700 euroa josta maksan terveys-, vaate- ym. omat kulut. Eli aika eri elintaso on mulla ja lapsellani.)

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kerta on duunissa ni laittakaa se muuttamaan omilleen. Huomaa sitten ennemmin tai myöhemmin ettei tuolla palkalla elätä kuin juuri ja juuri itsensä kun kaikki pitää maksaa itse. Alkaa opiskelu maistua.

Vierailija
2/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette markkinahintaisen alivuokrasopimuksen. Ruoat maksaa erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, mies, lapsi ja ? Eli mikä on perhe kokonne?

Vierailija
4/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa tilanteessa on kohtuullista periä asumisesta jonkinlaista vuokraa. Asia olisi mielestäni eri, jos kyse olisi reippaasta ja kunnianhimoisesta nuoresta, joka työskentelisi lähinnä säästääkseen rahaa tulevaisuuden varalle. 

Vierailija
5/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika omaan asuntoon. Noilla tuloilla saa hyvän elintason ihan omassa asunnossa ja saa elää kuin Ellun kanat jos haluaa.

Vierailija
6/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika tienaa noin paljon, miksi maksatte hänen bensat ja kännykkälaskut? Ehdottomasti poika maksaa jatkossa kaikki omat kulunsa. Vuokraa ja ruokarahaa voisi antaa kotiin vaikka muutaman satkun, jos ei kerran säästääkään osaa.

Vierailija
7/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kerta on duunissa ni laittakaa se muuttamaan omilleen. Huomaa sitten ennemmin tai myöhemmin ettei tuolla palkalla elätä kuin juuri ja juuri itsensä kun kaikki pitää maksaa itse. Alkaa opiskelu maistua.

Ai ettei 2100 euron nettopalkalla elätä itsensä kuin juuri ja juuri? No voi hemmetti, käyn kertomassa itselleni, että pitää perua reissut ja myydä omistusasunto ja lakata käymästä ulkona syömässä, kun ei mun palkallani elellä kuin juuri ja juuri. 

Vierailija
8/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2200 kuussa käteen tarkoittaa yli kolmen tonnin bruttoa, vähän toki verosuunnittelusta ym. riippuen. Ollaan aika lähellä suomalaisten palkkamediaania. Itse saan akateemisena nelikymppisenä suunnilleen tuon verran.

Vierailija
9/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kotona asuva lukiolainen, köy töissä, tosin vaan muutamana iltana viikossa ja silloin tällöin vkl, eli palkkaa tulee joiktakin satoja euroja /kk.

Asuminen, ruoka ja lukion oppimateriaalit maksetaan. ns. "omat menot" maksaa itse. Osa palkasta menee säästötilillte, vuoden päästä kirjoitusten jälkeen on muuttamassa omilleen. Vaatteitakin vielä kyllä hänelle ostelen, mutta en suostu osataa mitään satojen eurojen merkkilaukkuja tms.'

Ja kotitöihin osallistuu kaikki tässä talossa asuvat, se on selvä!

Vierailija
10/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, ettei opiskelu suju, jos tekee yöt töitä. Laittakaa omilleen asumaan, jos mielummin käy töissä.

Vierailija
11/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi maksamaan asumisestaan vaan pakottaisin säästämään vähintään puolet palkastaan, jotta saisi pesämunan asunnon ostoon tai takuuvuokriin. Eihän tuossa nykyisessä touhussa ole mitään järkeä.

Vierailija
12/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on neljä, lisäksi vielä teini-ikäinen tyttö, joka laittoi 880 euron säästöön 500 euroa.

Miehen mielestä 200 euroa kuussa on riittävä. Se sisältäisi puhelinkulut ja kaikki auton käyttökulut.

Vierailija
13/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laittaisi maksamaan asumisestaan vaan pakottaisin säästämään vähintään puolet palkastaan, jotta saisi pesämunan asunnon ostoon tai takuuvuokriin. Eihän tuossa nykyisessä touhussa ole mitään järkeä.

Kerropa vielä, miten pakotetaan täysi-ikäinen ihminen säästämään?

Vierailija
14/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimissään maksaa omat kännykät,bensan jne.Ja voit sanoa että maksaa koko vuokraa tai osallistuu xx määrään kotitöitä.

Vierailija
15/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika omaan asuntoon. Noilla tuloilla saa hyvän elintason ihan omassa asunnossa ja saa elää kuin Ellun kanat jos haluaa.

Mutta jos muutenkin koulunkäynti on vaakalaudalla, voi koko homma mennä läskiksi kun ei ole ketään katsomassa perään. Tuon ikäisissä on aika isoja kypsyyseroja.

Oma mieheni kävi lukion jälkeen pari vuotta töissä kotoa käsin ennen kuin aloitti yliopisto-opinnot. Hänen ei tarvinnut maksaa mistään mitään, mutta yhdessä vanhempien kanssa tekivät tulo- ja menoarvion ja perustivat osakesalkun. Siitä oli iso ilo myöhemmissä opinnoissa. Eli kannattaa mieluummin opettaa lapsi kalastamaan kuin antaa kala.

Vierailija
16/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis ihan eri linjoilla. Poika ei osaa säästää, joten haluaisin hänen maksavan meille 500 euroa, jonka me säästäisimme hänelle. Lisäksi hänen pitäisi mielestäni maksaa kaikki omat kulunsa.

Vierailija
17/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika! Hän on teidän lapsenne joten aika kohtuutonta on ruveta perimään mitään vuokraa tai ruokarahaa! Antakaa lapsenne nauttia elämästä ja tukekaa taloudellisesti sekä henkisesti myös lastanne.

Vierailija
18/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo näin aamutuimaan!

Vierailija
19/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos muutenkin koulunkäynti on vaakalaudalla, voi koko homma mennä läskiksi kun ei ole ketään katsomassa perään. Tuon ikäisissä on aika isoja kypsyyseroja.

Oma mieheni kävi lukion jälkeen pari vuotta töissä kotoa käsin ennen kuin aloitti yliopisto-opinnot. Hänen ei tarvinnut maksaa mistään mitään, mutta yhdessä vanhempien kanssa tekivät tulo- ja menoarvion ja perustivat osakesalkun. Siitä oli iso ilo myöhemmissä opinnoissa. Eli kannattaa mieluummin opettaa lapsi kalastamaan kuin antaa kala.

Haluatko sitten, että hän keskittyy kouluun? Sittenhän hänen tulisi olla pääsäntöisesti opiskeljia ja käydä töissä vain satunnaisesti. Koita itse käydä yöt töissä ja tämän jälkeen hoitaa koulu, kotityöt, jne...

Vierailija
20/52 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi kiinnostaa nuo varaston yötyöt, palkkaisivatkohan yhden maisterinkin sinne :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi