Koska tämä maidosta vouhkaaminen loppuu?
Jatkuvasti Valio tai THL tai joku muu taho on niin kamalan huolissaan että kun lapset eivät enää juo maitoa ja kyllä sitä nyt pitäisi juoda ja voi voi. Erittäin hyvä asia että useampi on vaihtanut maidon veteen ruokajuomana. Ärsyttää maidosta vouhottajat. Ei sitä maitoa ole mikään pakko juoda.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ärsyttää myös ne, jotka ovat sitä mieltä, että maito on saatanasta seuraava ja aiheuttaa kaikki mahdolliset sairaudet.
Luonnossa ei taida olla yhtään eläinlajia, ihmisen lisäksi, joka joisi toisen eläimen maitoa, vaikka satunnaisesti jossain kissavideoissa koirat imettävätkin kissanpoikia. Tai eläinlajia jonka aikuiset yksilöt joisivat maitoa. Tästä varmaan voidaan tehdä johtopäätöksiä maitoteollisuuden tarpeellisuudesta.
Sen sijaan löytyy monia muita lajeja jotka ajavat autoa, käyttävät sähköä ja osaavat lukea. Lukumääräisesti suurin määrä lajeja elää planktonilla, en epäile yhtään että tämän kuultuasi sinä menet ja upotat pääsi lähimpään järveen kun on nälkä. Logiikkaa.
Miksi kissalle syötettäisiin lihaa eikä esim kehittyneempää ravintoa kuten proteiinipatukoita tai prodevanukasta?
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään verorahat eivät ole korvamerkitty tiettyyn asiaan.
Miksi pitäisikään olla? Väitätkö, että jos terveysongelmien määrät kasvavat, niin ne eivät aiheuta lisäkustannuksia? Väitätkö, ettei näitä kustannuksia edes osittain oteta julkisista varoista? Väitätkö, etten maksa osuuttani julkisten varojen keräämisestä veroina?
Mistäs sen tiedät, että se oman terveytensä sinun mielestä maidon juonnilla pilannut (oikeasti hei...) onkin maksanut tuplaten terveyskuluja kuin sinä?
Mitä ihmeen merkitystä tällä olisi? Mikäli kyseinen henkilö maksaisi ENEMMÄN veroja juodessaan maitoa kuin juodessaan vettä, eli korvaisi sitä kautta minulle aiheutuvan verorasituksen, niin ongelmaahan ei olisi. Näin ei nähdäkseni tehdä. Vai tehdäänkö sinun mielestäsi?
Vain suomalainen on niin tiukka omista rahoistaan, että kuvittelee että hänen verorahansakin voidaan laittaa juuri siihen mihin hän itse haluaa.
Kuka täällä on kuvitellut moista?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi 100-vuotiaaksi eläneelle isoäidilleni ei tullut osteoporoosia eikä syöpää, vaikka joi maitoa jokaikinen päivä?
Koska osteoporoosi ei ole riippuvainen maidonjuonnin määrästä ja syövän saaminen on todennäköisyys.
Onko siitä maidon juomisesta jotain haittaa? Olen kyllä kuullut että se saattaa estää tiettyjä ravintoaineita imeytymästä kunnolla... Meillä pojat sattuu vaan hirveesti tykkäämään maidosta, ovat koko ajan vinkumassa sitä ruuan ja välipalan kanssa, joskus jopa janojuomaksi. Itse kyllä uskon, että saisivat tarpeeksi calsiumia ym. niistä juustoista, rahkoista, jugurteista ja ravintolisitä joita syömme. Mutten viitsi kieltää kun tykkäävät... voiko se siis oikeasti olla hautallista?? Liikunnallisia, terveitä ja hoikkia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ärsyttää myös ne, jotka ovat sitä mieltä, että maito on saatanasta seuraava ja aiheuttaa kaikki mahdolliset sairaudet.
Luonnossa ei taida olla yhtään eläinlajia, ihmisen lisäksi, joka joisi toisen eläimen maitoa, vaikka satunnaisesti jossain kissavideoissa koirat imettävätkin kissanpoikia. Tai eläinlajia jonka aikuiset yksilöt joisivat maitoa. Tästä varmaan voidaan tehdä johtopäätöksiä maitoteollisuuden tarpeellisuudesta.
Luonnossa ei ole myöskään yhtään eläinlajia, ihmisen lisäksi, joka käyttäisi turvavöitä. Tästä varmaan voidaan tehdä johtopäätöksiä turvavöiden tarpeellisuudesta.
Huono logiikka.
Paremminkin niin, että turvavöitä kannattaa käyttää JOS on pakko ajaa autolla. Myös laktoosilääkkeitä kannattaa syödä JOS on pakko juoda lehmän maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin maito saa aivan kohtuuttomat mittasuhteet juuri neuvolassa yms. Tyyliin lapsen pitäisi juoda lähes litra maitoa päivässä. Apua, ette ole tosissanne.
Kalsiumia on monissa vihanneksissa, marjoissa, kalassa, muissa maitotuotteissa... Itse en ole koskaan pikkulapsiajan jälkeen juonut maitoa, enkä ymmärrä sen autuutta ollenkaan.
Saat syödä muuten aika helkutisti vihanneksia ja marjoja jos meinaat saada päivän kalsium tarpeen niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa ei ole myöskään yhtään eläinlajia, ihmisen lisäksi, joka käyttäisi turvavöitä. Tästä varmaan voidaan tehdä johtopäätöksiä turvavöiden tarpeellisuudesta.
Huono logiikka.
Paremminkin niin, että turvavöitä kannattaa käyttää JOS on pakko ajaa autolla. Myös laktoosilääkkeitä kannattaa syödä JOS on pakko juoda lehmän maitoa.
Aika pitkät välimatkat Suomessa ilman autoa. Hevosta nyt ei viitsi hankkia
Itse en ole koskaan juonut maitoa. Maitotuotteita olen käyttänyt kyllä. Siis jugurttia, juustoa, voita, kermaa, smetanaa ym. Aiemmin söin paljon jugurttia ja rahkaa. Nykyään syön tosi vähän mitään maitotuotteita, pääasiassa vain ruuanlaiton yhteydessä esim. voita. Tein tämän muutoksen, koska halusin kokeilla onko minulla henkilökohtaisesti parempi olla ilman maitotuotteita. Itselleni tämä poisjättäminen/vähentäminen on aiheuttanut paremman olon. Maitotuotteista tulee minulle sellainen tukkoinen ja turvonnut olo, ja nieluun kertyy helposti inhottavaa limaa. Näitä ongelmia ei enää ole. Lisäksi iho on parempi. Kuitenkin, tämän lisäksi olen jättänyt pois/vähentänyt viljatuotteiden käyttöä. Näitäkin syön hyvin vähän, ja olo on parempi kun aiemmin. Olen siis vähentänyt maitotuotteita ja viljoja, ja lisännyt kasviksia ja rasvaa ruokavaliooni.
Suosittelen kaikille kokeilemaan, että mikä teille sopii parhaiten. Se ei välttämättä ole tämä sama kuin minulla, mutta kokeilkaa jotain muutoksia. Saatatte yllättyä :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä näiden maidonvastustajien intohimoa saarnata muille maidon käytöstä. Miten se teidän elämää kutittaa, jos joku haluaa juoda maitoa? Oikeasti. Mulle on aivan sama mitä muut syö ja juo ja kaikista eniten ärsyttää nämä toisten ruokavalioon puuttuvat pätijät. Jokainen syö ja juo sitä minkä kokeen itselleen parhaaksi.
Sinua ei kiinnosta yhtään lypsylehmien olot tai maidon haittavaikutukset?
Tai se miten suuryritykset saavat monopoliaseman maidon avulla?
Mä muistelisin, että meillä ei koulussa ala-asteella SAANUT juoda (ainakaan pelkkää) vettä ruoan kanssa. Maitoa oli pakko ottaa. Mitä hemmettiä? Minä ja muutama kaveri oltiin helpottuneita päästessämme yläasteelle, missä vesi kelpasi ruokajuomaksi. Koulussa oli myös jotain Maidosta voimaa -kampanjoita, missä siis sitä maidon ihmeellisyyttä syötettiin joidenkin pelien tms kautta. Tätä 2003-2009, yläasteella vouhotus vähän väheni. Kai maitomeininki tästä edes vähän on edelleen hiipunut?
T. Vahvaluinen ilman maitoa, vau!!
Vierailija kirjoitti:
Hei ap! Nyt olisi hyvä miettiä hetki sitä, että kuka maidosta vouhkaa. Maito ei varmasti sovi kaikille, mutta samaan aikaan kun Suomessa on juotettu lapsille ja aikuisille maitoa, on meidän tervys ja eliniän odote kasvanut todella paljon. Joten ei siitä maidosta nyt ainakaan haittaa ole ollut. Kansanterveydelle.
Meitä ohjeistetaan myös syömään kalaa (elohopea!), rasvoja (hyi!), viljatuotteita (keliakia!!1) ja lihaa (epäeettistä!!!). Jos lähtisimme kaikkien vouhotusten mukaan, niin emme voisi enää syödä mitään.
Matkapuhelinten yleistyminen lisää elinikää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin maito saa aivan kohtuuttomat mittasuhteet juuri neuvolassa yms. Tyyliin lapsen pitäisi juoda lähes litra maitoa päivässä. Apua, ette ole tosissanne.
Kalsiumia on monissa vihanneksissa, marjoissa, kalassa, muissa maitotuotteissa... Itse en ole koskaan pikkulapsiajan jälkeen juonut maitoa, enkä ymmärrä sen autuutta ollenkaan.
Saat syödä muuten aika helkutisti vihanneksia ja marjoja jos meinaat saada päivän kalsium tarpeen niistä.
Nojaa, vaikkapa mustaherukkaa syömällä ei mitään älyttömiä määriä tarvita. Bataatti myös oikein hyvä kalsiumin lähde. Ja tosiaan, kun voi sitten syödä vaikka juustoa, keittää puuroa maitoon, rahkaa, ... eikai nyt kukaan ajattele, että söisi pelkkiä marjoja kalsiuminlähteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ihminen ei pysty imettämään vauvaansa? Jätetäänkö vauva kuolemaan ilman ravintoa? Onneksi on äidinmaidonkorvikkeet.
Oon miettinyt että miksi sitä oikein tyrkyttämällä tyrkytetään? Kaikki suositukset ja "Miksi et juo maitoa?"-kysymykset mitä kuulee.
Kovin yksinkertaista: jos tulee informaatiota, jota et halua, älä kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä näiden maidonvastustajien intohimoa saarnata muille maidon käytöstä. Miten se teidän elämää kutittaa, jos joku haluaa juoda maitoa? Oikeasti. Mulle on aivan sama mitä muut syö ja juo ja kaikista eniten ärsyttää nämä toisten ruokavalioon puuttuvat pätijät. Jokainen syö ja juo sitä minkä kokeen itselleen parhaaksi.
Sinua ei kiinnosta yhtään lypsylehmien olot tai maidon haittavaikutukset?
Tai se miten suuryritykset saavat monopoliaseman maidon avulla?
No en jaksa tumputtaa asiasta fantasioimalla niin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi saada pelkistä kasviksista, jos ei juo maitoa? Onhan juustot ja muut maitotuotteet käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi saada pelkistä kasviksista, jos ei juo maitoa? Onhan juustot ja muut maitotuotteet käytettävissä.
Kuka sua raukkaa pakottaa juomaan maitoa? Äitiskö? No tietty jos äitisi sinut elättää niin hän saa päättää mitä teidän jääkaapissa on.
Niinno, meidän kansalliset terveyssuositukset nyt eivät kaikilta osin ole ihan tätä päivää. Tai sanotaanko, että ovat liian mustavalkoisia. Jos joku nauttii maidosta ja juo sitä, fine. Jos joku taas syö muuten monipuolisesti kalsiumia ajatellen, hyvä niin. Olennaista olisi kai keskustella siitä, mitä hivenaineita ihminen tarvitsee ja mistä niitä voi saada.
Hieman sama pätee rokotuskeskustelussa (ei, en ole rokotevastainen, päinvastoin). On yksi ja oikea totuus. Edes kriittisten kysymysten esittämistä ei vaikkapa neuvolassa katsota hyvällä.
Näin yleisesti asioita ajattelevan ihmisen näkökulmasta kaikki ehdottomat ohjeet tuntuvat aina hieman epäilyttäviltä.