Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska tämä maidosta vouhkaaminen loppuu?

Vierailija
29.08.2017 |

Jatkuvasti Valio tai THL tai joku muu taho on niin kamalan huolissaan että kun lapset eivät enää juo maitoa ja kyllä sitä nyt pitäisi juoda ja voi voi. Erittäin hyvä asia että useampi on vaihtanut maidon veteen ruokajuomana. Ärsyttää maidosta vouhottajat. Ei sitä maitoa ole mikään pakko juoda.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohoijaa

Hohoijaa itsellesi. Ei tietenkään maidonjuonti ole välttämätöntä. Mutta sä et myöskään voi perustella yhtään mitään asiaa sillä, että elukat luonnossa eivät tee niin. Se on virheellistä päättelyä eikä liity tähän asiaan mitenkään.

Mikäänhän ei estä sitä, etteikö ihminen voisi olla jopa täysin riippuvainen muiden elukoiden maidosta. Me nyt satumme tietämään, ettei ole, mutta tämä tieto ei ole jotain, jonka voisi päätellä käyttämälläsi virheellisellä logiikalla muiden elukoiden toiminnasta.

Voisithan sä sanoa apinoille ja marsuille, että eihän muut eliölajitkaan ole riiippuvaisia muiden eliöiden tuotamasta C-vitamiinista, joten ette tekään ole. Ja väärin menisi. Kyllä ovat.

Varmasti löytyy myös jokin eliö, joka on täysin riippuvainen jostain tietystä toisesta lajista, obligatorinen parasiitti tai joku. Auttaako sille sanoa, ettei muutkaan eliölajit ole? Ei auta.

Vierailija
22/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä näiden maidonvastustajien intohimoa saarnata muille maidon käytöstä. Miten se teidän elämää kutittaa, jos joku haluaa juoda maitoa? Oikeasti. Mulle on aivan sama mitä muut syö ja juo ja kaikista eniten ärsyttää nämä toisten ruokavalioon puuttuvat pätijät. Jokainen syö ja juo sitä minkä kokeen itselleen parhaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Nyt olisi hyvä miettiä hetki sitä, että kuka maidosta vouhkaa. Maito ei varmasti sovi kaikille, mutta samaan aikaan kun Suomessa on juotettu lapsille ja aikuisille maitoa, on meidän tervys ja eliniän odote kasvanut todella paljon. Joten ei siitä maidosta nyt ainakaan haittaa ole ollut. Kansanterveydelle.

Meitä ohjeistetaan myös syömään kalaa (elohopea!), rasvoja (hyi!), viljatuotteita (keliakia!!1) ja lihaa (epäeettistä!!!). Jos lähtisimme kaikkien vouhotusten mukaan, niin emme voisi enää syödä mitään.

Vierailija
24/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohoijaa

Hohoijaa itsellesi. Ei tietenkään maidonjuonti ole välttämätöntä. Mutta sä et myöskään voi perustella yhtään mitään asiaa sillä, että elukat luonnossa eivät tee niin. Se on virheellistä päättelyä eikä liity tähän asiaan mitenkään.

Mikäänhän ei estä sitä, etteikö ihminen voisi olla jopa täysin riippuvainen muiden elukoiden maidosta. Me nyt satumme tietämään, ettei ole, mutta tämä tieto ei ole jotain, jonka voisi päätellä käyttämälläsi virheellisellä logiikalla muiden elukoiden toiminnasta.

Voisithan sä sanoa apinoille ja marsuille, että eihän muut eliölajitkaan ole riiippuvaisia muiden eliöiden tuotamasta C-vitamiinista, joten ette tekään ole. Ja väärin menisi. Kyllä ovat.

Varmasti löytyy myös jokin eliö, joka on täysin riippuvainen jostain tietystä toisesta lajista, obligatorinen parasiitti tai joku. Auttaako sille sanoa, ettei muutkaan eliölajit ole? Ei auta.

Hyvä, että ollaan asiasta samaa mieltä. Kuten itsekin totesit, maidon juominen ei ole biologinen/ravitsemuksellinen välttämättömyys aikuiselle ihmiselle, vaikka sitä sellaisena mainostetaan ja maitotuotteiden käyttämistä perustellaan. Kyseessä on mukavuus. Nykyistä maidontuotantoa tai ylipäätään tuotantoeläinten kasvattamista ei voitane pitää symbioottisena suhteena, josta molemmat lajit hyötyisivät, tai loossuhteenakaan, koska edelleenkään, maito ei ole aikuiselle ihmiselle välttämätön ravintoaine tai elinympäristö, toisin kuin vaikkapa isäntäeliön suolisto kihomadolle.

Vierailija
25/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä näiden maidonvastustajien intohimoa saarnata muille maidon käytöstä. Miten se teidän elämää kutittaa, jos joku haluaa juoda maitoa? Oikeasti. Mulle on aivan sama mitä muut syö ja juo ja kaikista eniten ärsyttää nämä toisten ruokavalioon puuttuvat pätijät. Jokainen syö ja juo sitä minkä kokeen itselleen parhaaksi.

Amen!

Minäkään en kestä tätä milloin mistäkin asiasta valaistuksen kokenutta porukkaa, joka katsoo velvollisuudekseen saarnata muille näiden valintojen vääryydestä. Maidonvastustajat, vegaanit, karppaajat, paleot, voi-uskovaiset, superfood-fanaatikot, gluteeniyliherkät jne., jne. Ihan kiva, että olette löytäneet itsellenne toimivan tavan, mutta pakkoko sitä omaa uskoa on kaikille saarnata. Ei se muiden maidon juonti, lihan syönti, margariinin käyttö jne. ole teiltä pois, joten jättäkää ne muut ihmiset herran tähden rauhaan.

Vierailija
26/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valio on paha kun se mainostaa omia tuotteitaan. Samalla logiikalla myös se paikallinen lähiruokaleipomo on paha kun se mainostaa ja kertoo kuinka hyvää sen leipä onkaan. Saati sitten lisäravinnevalmistaja, joka kertoo, että jokainen tarvitsee K,D,C,A- vitamiineja juuri heidän purkistaa, koska ne ovat parhaita ja luonnollisia ja muuten tulee keripukki ja Valio joka katkoo luut.

Vierailija
27/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei huvittaisi maksaa toisten huonoista tavoista johtuvia terveydenhuoltokustannuksia? Noiden kustannusten räjähdysmäisen nousun takiahan budjetti on pahasti epätasapainossa ja velkaannutaan hurjaa vauhtia.

Tämä siis, jos ajattelee maidon johtavan epäterveelliseen lopputulokseen. Onhan siinä IGF-1 hormonia ja muuta syöpään yhdistettyä, ja syöpähoidot on aika kalliita.

Ei tällainen tutkimus kivaa luettavaa ole, jos juo maitoa:

http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

.

Vierailija
28/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ihmisen nyt pitäisi syödä..

Nuotiolla kypsennettyä lihaa ja juoda purosta vettä.

Mikään muu eläinlaji ei synnytä keskeneräisiä sikiöitä eikä elä vanhaksi vaikka onkin samaa kokoa..

Vierailija
29/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ärsyttää myös ne, jotka ovat sitä mieltä, että maito on saatanasta seuraava ja aiheuttaa kaikki mahdolliset sairaudet.

Luonnossa ei taida olla yhtään eläinlajia, ihmisen lisäksi, joka joisi toisen eläimen maitoa, vaikka satunnaisesti jossain kissavideoissa koirat imettävätkin kissanpoikia. Tai eläinlajia jonka aikuiset yksilöt joisivat maitoa. Tästä varmaan voidaan tehdä johtopäätöksiä maitoteollisuuden tarpeellisuudesta.

Mutta luonnossa mikään eläinlaji ei myöskään kypsennä ruokaansa. Eläimet eivät juo hanavettäkään...

Vierailija
30/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisitauti tulee jos ei syö c- vitamiinia. Luut katkee jos ei juo maitoa. Sikiö menee paskaksi jos ei syö foolihappoa, k- vitamiini pistos on vauvalle elintärkeä heti kun se on syntynyt...

Ihminen on ihme elukka.

Vierailija
31/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei huvittaisi maksaa toisten huonoista tavoista johtuvia terveydenhuoltokustannuksia? Noiden kustannusten räjähdysmäisen nousun takiahan budjetti on pahasti epätasapainossa ja velkaannutaan hurjaa vauhtia.

Tämä siis, jos ajattelee maidon johtavan epäterveelliseen lopputulokseen. Onhan siinä IGF-1 hormonia ja muuta syöpään yhdistettyä, ja syöpähoidot on aika kalliita.

Ei tällainen tutkimus kivaa luettavaa ole, jos juo maitoa:

http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

.

Äh. Älä jaksa. Ruokafanaatikkojen kanssa samaa kastia on nämä verorahansa korvamerkinneet tyypit, jotka ovat aina kovaan ääneen (ainoina Suomessa ilmeisesti) maksamassa muiden menoja. Ihan jokainen maksaa veroista kaiken se mistä tekin kovaan ääneen kuuluttajat. Kenenkään verorahat eivät ole korvamerkitty tiettyyn asiaan. Mistäs sen tiedät, että se oman terveytensä sinun mielestä maidon juonnilla pilannut (oikeasti hei...) onkin maksanut tuplaten terveyskuluja kuin sinä? 

Tuo "ei huvittaisi maksaa" -argumentti on hemmetin kulunut ja väsynyt eikä oikeastaan edes pidä paikkaansa. Vain suomalainen on niin tiukka omista rahoistaan, että kuvittelee että hänen  verorahansakin voidaan laittaa juuri siihen mihin hän itse haluaa. Valitettavasti se ei mene niin. Oli poliittinen voima mikä tahansa Suomessa niin verorahat menevät aina tiettyihin kohteisiin. Halusit tai et.

Vierailija
32/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Nyt olisi hyvä miettiä hetki sitä, että kuka maidosta vouhkaa. Maito ei varmasti sovi kaikille, mutta samaan aikaan kun Suomessa on juotettu lapsille ja aikuisille maitoa, on meidän tervys ja eliniän odote kasvanut todella paljon. Joten ei siitä maidosta nyt ainakaan haittaa ole ollut. Kansanterveydelle.

Meitä ohjeistetaan myös syömään kalaa (elohopea!), rasvoja (hyi!), viljatuotteita (keliakia!!1) ja lihaa (epäeettistä!!!). Jos lähtisimme kaikkien vouhotusten mukaan, niin emme voisi enää syödä mitään.

Itse asiassa maidon osuus ruokavaliosta on vähentynyt samalla kun elinikä on noussut. Maidon merkitys oli ennen sotia ja vielä 50-60-luvulla paljon suurempi kuin nykyään.

Vierailija
33/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään häiritsekään se mitä joku kotonaan juo mutta koulumaitotuki ja muu yletön propaganda on kyllä mennyttä maailmaa.

Vierailija
34/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua että nykyään kaikki kiinnittävät niin tarkkaan huomiota siihen mitä ruokaa syövät. Eli ei haluta esim. lisäaineita, eineksiä tai soijaa. Koska nämä ovat todistetusti ei terveellisiä. Mutta sitten kun kerrotaan että maito ei myöskään ole mikään terveysjuoma, niin sanotaankin että "no mitä sitten, kyllä minä maitoni silti juon". Onko tämä maito jotenkin suomalaisille niin tärkeä tuote, että ei haluttaisi uskoa sen olevan huonoksi terveydelle? Mä vähän luulen että se on näin.

Vierailija
35/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään häiritsekään se mitä joku kotonaan juo mutta koulumaitotuki ja muu yletön propaganda on kyllä mennyttä maailmaa.

Juuri näin. Ei ketään häiritse/ärsytä/vaivaa että joku kotonansa juo maitoa pullan kanssa. Mutta juurikin esimerkiksi tuo koulumaitotuki on ihan älytöntä hommaa. Ja kaikki saarnaaminen eri tahojen puolelta siitä kuinka se maito nyt on niin tärkeää ja välttämätöntä.

Vierailija
36/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin joku, joka ymmärtää minua! Olen ollut kasvisvoittoisella ruokavaliolla n. 40 vuotta. Vasta parin viime vuoden aikana on esim. työpaikalla loppunut eväideni kommentointi. Vanhat parrat siirtyvät enenevässä määrin samoille linjoille, nuoret ovat valmiiksi tai ovat muutoin hyvätapaisia ja keskittyvät omiin eväisiinsä.

Ikinä en ole sanallakaan maininnut, että se työkaverin nuudelikeiton haju on minusta kauhea, mutta itse olen saanut kuulla, miten esim. myslisekoitukseni (itse tehty, ravinto- ja vitamiinisisältö mietitty) on kummallisen näköistä - vaikkei se edes haise :D

Todellakin kukin tulkoon autuaaksi uskollaan ja syököön mitä tahtoo. Asia koskee minua ainoastaan siitä tapauksessa, jos joudun sen naapurinkin ruuan valmistamaan.

Vierailija
37/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi 100-vuotiaaksi eläneelle isoäidilleni ei tullut osteoporoosia eikä syöpää, vaikka joi maitoa jokaikinen päivä?

Vierailija
38/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sä ap nyt vouhotat täällä oikeen kunnolla maidosta!

Vierailija
39/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko nää maidon vastustusfanaatikot siirtää huomionsa muihin paljon vaarallisimpiin terveysongelmiin, kuten alkoholin liikakulutukseen, tupakointiin, mielenterveyssairauksien huonoon hoitoon, syrjäytymiseen, yksinäisyyteen ja niin edelleen. Niihin verrattuna myökkääminen maidosta ihmiskunnan tappajana tuntuu aika huvittavalta.

Vierailija
40/83 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisitauti tulee jos ei syö c- vitamiinia. Luut katkee jos ei juo maitoa. Sikiö menee paskaksi jos ei syö foolihappoa, k- vitamiini pistos on vauvalle elintärkeä heti kun se on syntynyt...

Ihminen on ihme elukka.

Riisitauti tulee D-vitamiinin puutteesta. Tulee myös muille elukoille, mutta aika harva elukka rakentaa tiiviin kopin asunnokseen ja pysyttelee siellä UV-säteiltä piilossa 23 tuntia vuorokaudesta.

C-vitamiinin puutteesta tulee keripukki. Eläimet tuottavat itse oman C-vitamiininsa, paitsi ihminen ja muut apinat sekä marsu, koska vuosimiljoonia sitten mutaatio on rikkonut tähän tarvittavan geenin. Rikkoutumisesta ei hirveästi ollut haittaa, koska hedelmiä on tullut syötyä melkein aina.

Foolihaposta iso osa hajoaa ruokaa kuumennettaessa. Ihmiselle tyypillinen ongelma tämä, nuotiot ja liedet kieltoon.

K-vitamiinipistos ei ole elintärkeä, ellei satu olemaan paha K-vitamiinipula. Johtunee mikrobiston puutteesta. Multasynnytykset kunniaan.