Kerrostaloihin muuttaneet ihmiset jotka eivät ymmärrä käyttää väliovea
Ihmettelevät vain miksi ulko oven vieressä on toinen ovi ja jättävät auki.. Ei ymmärrä. Olen tavannut useita.
Kommentit (52)
Edellisessä asunnossani ei ollut väliovea, nykyisessä on ja aina kiinni. Minulle on muuten ihan sama, miten ihmiset oviaan pitävät, mutta naapurini voisin kuristaa. Jostain syystä naapurini ovat kyvyttömiä käyttämään liesituuletinta ja kun välioveakaan ei ilmeisesti osata sulkea, haisee heidän jauhelihasoosinsa lähes päivittäin minun eteisessäni omasta väliovestani huolimatta.
Uusissa asunnoissa ei saa olla väliovea. Paloturvallisuuden takia. Ärsyttää kyllä mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa asunnoissa ei saa olla väliovea. Paloturvallisuuden takia. Ärsyttää kyllä mutta minkäs teet.
Tämä. Taas uusi säädös jonkun byrokraatin mielikuvituksen takia.
Kumma, että USAssa asuntojen ovet usein avautuvat sisään päin, ja siellä se ei ole turvallisuusriski. Tosin poliisin on helpompi potkia ovet sisään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se ovi ei edes mene kunnolla kiinni. Pitäisi ryskää ja painia sen kanssa, jos sen oikeesti haluaa sulkea. Ja silloinkin se jossain vaiheessa aukeaa itsekseen ensin kolahtaen ja sitten pikkuhiljaa naristen. Vanha talo ja tuo ovi on vissiin ajan saatossa mennyt vähän kieroksi. Oon ajatellu että naapurit tykkäis vielä vähemmän, jos aina rynkyttäisin sitä ovea. Pitäisi varmaan hommata sellanen karsee ovistoppari pönkittämään ovea.
Jos oma, vaihda ovi. Jos vuokra, ilmoita vuokranantajalle, ettei ovi toimi. Kädetön asuja olet.
Eikö se ole sisäovi?
Se kannattaa pitää kiinni ja kunnossa tulipalonkin takia. Jos ovi on levällään ja falskaa, sieltä saattaa pösähtää kämppä täyteen savua, jos naapurissa tai porrashuoneessa syttyy palo.
Vaikka itse pääset pakoon parvekkeen kautta, kämppäsi on hetkessä savun mustaama ja pilalla. Ja siinä sitten tappelet vakuutusyhtiön kanssa, kuka korvaa pesun, savuuntuneet vaatteet ja huonekalut ja pintojen maalaukset. Kun oletus on, että pidät sen tuplaovesi kiinni tällaisen varalta.
Uudemmissa kerrostalokämpissä ei edes ole väliovea, vuonna 2019 voimaan tullut lakimuutos kieltää väliovet, ei toki koska vanhoja asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Kumma, että USAssa asuntojen ovet usein avautuvat sisään päin, ja siellä se ei ole turvallisuusriski. Tosin poliisin on helpompi potkia ovet sisään.
Ei toimi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua asiaan hieman tarkemmin, kyseessä ei ole mikään mielikuvitusjuttu, vaan sisäänpäin aukeaviin oviin liittyy ihan oikea riski tulipalon sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä asunnossani ei ollut väliovea, nykyisessä on ja aina kiinni. Minulle on muuten ihan sama, miten ihmiset oviaan pitävät, mutta naapurini voisin kuristaa. Jostain syystä naapurini ovat kyvyttömiä käyttämään liesituuletinta ja kun välioveakaan ei ilmeisesti osata sulkea, haisee heidän jauhelihasoosinsa lähes päivittäin minun eteisessäni omasta väliovestani huolimatta.
Tuttu ilmiö, eikä johdu väliovesta tai liesituulettimesta. Johtuupi siitä, että ilmanvaihto on antiikkinen ja toimii vain ajoittain, sekä siitä, että heillä on todennäköisesti keittiön ikkuna tämän vuoksi auki, jolloin keittiöön tulee ylipaine ja se työntää käryt muualle huoneistoon ja postiluukusta rappuun.
Sitten kun ilmanvaihtokone hörähtää käyntiin, se imaisee rapusta käryt sun asuntoosi. Ja muidenkin. Tyypillisesti ilmanvaihtokone toimiii tehostetusti ja ajastimella vain 3-4 kertaa päivässä eli aamulla, lounasaikaan, päivällisaikaan ja ehkä vielä illalla. Muulloin se toimii hiljaisemmalla teholla. Ja poistoilmakanava on yhteinen kaikkien päällekkäisten huoneistojen kanssa.
Uusissa asunnoissa on huoneistokohtainen ilmanpoistokanava ja sitä voi hallita liesituulettimen säätimistä. Ilmanvaihto on päällä koko ajan ja ruuanlaiton ajaksi sitä voi säätimellä tehostaa. Käryt menee ulos eikä rappuun tai yläkerran asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa asunnoissa ei enää saa olla väliovea. Turvallisuussyistä poistumistiellä ei saa olla sisäänpäin avautuvaa ovea. Asuintalossani vaihdettiin huoneistojen ulko-ovet, väliovia ei laitettu vaikka aiemmin sellaiset oli. Sama parvekkeen ovessa.
Meillä on parvekkeen ovia kaksi, ulko-ovia vain yksi. .Muusta syystä jätetty.
Mikä väliovi? Eikö se ole sisäovi?
Toivottavasti uudet ovet ovat sitten äänenvaimennusominaisuuksiltaan sen reilu 30 desibeliä parempia kuin ennen vuotta 2012 asennetut. Nimittäin jos mulla ei tässä vuoden 2006 asunnossa ole väliovi kiinni, kuuluu KAIKKI käytäviltä. Sekoaisin ilman väliovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua asiaan hieman tarkemmin, kyseessä ei ole mikään mielikuvitusjuttu, vaan sisäänpäin aukeaviin oviin liittyy ihan oikea riski tulipalon sattuessa.
Kaikkeen liittyy riskejä. Jos riski olisi vakava, niin myös vanhemmista asunnoista otettaisiin väliovet pois. Näin ei ole tehty eikä tulla tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti uudet ovet ovat sitten äänenvaimennusominaisuuksiltaan sen reilu 30 desibeliä parempia kuin ennen vuotta 2012 asennetut. Nimittäin jos mulla ei tässä vuoden 2006 asunnossa ole väliovi kiinni, kuuluu KAIKKI käytäviltä. Sekoaisin ilman väliovea.
Laita joku paksu verho oven eteen tai vastaavaa. Toimii.
Ei pidä paikkaansa. Meillä on väliovi aina kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuu siihen, että hmisiä kuolee tulipaloissa lähelle ulko-ovea, koska sitä ei omassa huoneistossa syttyneen tulipalon aiheuttaman ilmanpaineen takia saa auki. kuuma ilmahan laajenee ja painaa sisäovea kiinni voimalla, jota ihminen ei pysty vastustamaan. Toki vähän outoa, jos niin kävisi kun joka huoneistossa on nykyään ne taloyhtiön vahtimat pakolliset palovaroittimet. Toki känninen tai umpikuuro ei niitä kuule ja tulipalo leviää täyden palamisen vaiheeseen noin kuudessa minuutissa syttymisestään.
"Kaskismaa ja Kinnunen alkoivat kehittää turvalaitetta noin viisi vuotta sitten ennen poliisiuraansa palomiehenä työskennelleen Kaskismaan idean pohjalta. Kaskismaa oli miettinyt pitkään sitä, miksi osa tulipalon uhreista löydetään ulko-oven läheltä eteisestä.
Miksi asukas on päässyt lähelle ovea, mutta ei enää ovesta ulos? Kun perehdyin asiaan enemmän, löysin vastauksen. Asunnosta ei ole mitään mahdollisuutta päästä ulos silloin, kun tulipalon aiheuttama ilmanpaine kohdistuu parin neliön suuruiseen sisään päin aukeavaan oveen, Kaskismaa kertoo tedotteessa."
On olemassa siis turvalaite, jonka voi asentaa tuplaoveen ja pystyy poistumaan huoneistostaan, vaikka siellä olisi palo.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vertaillut palokuolemalukuja USA:n, Suomen ja Venäjän välillä, Igor? Teillä on jotain häikkää ikkunoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita joku paksu verho oven eteen tai vastaavaa. Toimii.
Eteinen on mulla leveä mutta lyhyt, melkein neliö. Ei taida saada järkevästi mihinkään kiinni. Onkohan edes noin pitkää verhotankoa.
Uusissa asunnoissa ei enää saa olla väliovea. Turvallisuussyistä poistumistiellä ei saa olla sisäänpäin avautuvaa ovea. Asuintalossani vaihdettiin huoneistojen ulko-ovet, väliovia ei laitettu vaikka aiemmin sellaiset oli. Sama parvekkeen ovessa.