Lapsiperheet! Kuinka usein syötte roskaruokaa?
Ostatte karkkia tms, käytte mäkkärillä, syötte muuta pikaruokaa?
Kommentit (22)
Karkkipäivä on kerran viikossa, lapsilla siis, itse en syö karkkia. Molemmat saavat ostaa kahdella eurolla. Ja n. kerran kuussa tai kahdessa tulee ulkoistettua ruoanlaitto mäkin autokaistalle. Lasketaanko itsetehty pizza roskaruoaksi? Kesällä on tullut kyllä grillattua pizzaa harva se viikonloppu.
Meidän lapset on enemmän suolaisen perään, joten joka perjantai jakavat popparipussin tai pienen sipsipussin. Lomareissuilla käydään sitten syömässä pikaruokaloissa, eli muutaman kerran vuodessa.
Einesruokaa syödään noin kerran viikossa, varsinaista roskaruokaa pari kertaa kuussa (subi, hese, pizza)
Karkkia tai sipsiä harvemmin.
Pari kertaa viikossa hese tai pizza, kerran viikossa sipsejä ja suklaata.
Ihan normi meille.
Pitsaa ehkä kerran kuussa, heseä harvemmin. Karkkia ostetaan vähintään viikonlopuksi. Itse syön karkkia eli suklaata joka päivä. En tiedä mikä nyt on varsinaista "roskaruokaa" jonkun mielestä hiilarit jonkun mielestä rasva... Eihän se että ostaa pitsan jossa on "leipää" tomaattikastiketta, tonnikalaa ja mozzarellajuustoa>/juustoa, ole sen kummempi kuin että syö kotona itse tehtyä tonnikalapastaruokaa, samat ainekset vähän eri muodossa.
Toisen lapseni suurin herkku on kirsikkatomaatit & popkorni ja toisen kevätkääryleet, joten sinänsä ei ole vielä ollut tarvetta pitää erillistä herkkupäivää :D
Joka perjantai käymme syömässä ravintolassa/haemme noutoruokaa.
Lomalla käytiin varmaan 10x burgereilla, mutta seuraavaan kertaan varmaan onkin vielä pitkä aika...
Kerran viikkoon Hese/Mäkkäri/pizza/Subi.
Karkkia ja sipsiä viikonloppuisin.
Miten milloinkin. Kaupungilla lukiota käyvä teini käy kerran pari viikossa mäkkärillä. Kotona on välipalana valmishamppareita ja -hodareita, ne kun pitävät nälän paremmin loitolla kuin joku voikkari, ja laadullista eroa ei nyt hirveästi ole, onko laittanut itse säpylän väliin makkaraa tai jauhelihapihvin vai ostaako sen valmiina pakkauksena. Valmiit pläjäykset on helppo lämmittää ja ne säilyvät paremmin (koska yksittäispakattuja) kuin joku avonainen leipäpaketti ja -leikkelepakkaus.
Karkkia on pitkin viikkoa saatavilla, mutta sitä syödään aika vähän. Ehkä pussillinen, pari per viikko per neljä henkeä. Koska siinä ei ole kielletyn hedelmän makua, sitä ei kukaan ahmi.
Ja iltaisin on itse tehty ruoka, joka syödään yhdessä. Harrastamme miehen kanssa ruuanlaittoa ja kokeilemme reseptejä viikonloppuisin, joskus arkisinkin, jos ei ole kovin aikaavievää ruokalajia.
Perheenä käymme pikaruokapaikassa ehkä kerran parissa kuukaudessa.
Ihan normaalipainoisia ollaan kaikki, teinit (2 kpl, 15 ja 17) jopa alapainoisia.
V.loppuisin tehdään joskus itse pizzaa tai hamppareita,mäkkärissä tms käydään kerran pari vuodessa. Karkkipäivä on lauantai,ostetaan yhteinen irtokarkkipussi josta syödään kaikki,tytöille poppareita koska pitävät enemmän niistä.
Yllättävän rehellisiä vastauksia, odotin enemmän näitä "lapseni herkuttelee raa'alla kukkakaalilla"- vastauksia ;)
Meillä viikottain, lapset teini- ikäisiä eli käyvät itse hampurilaisella/pizzalla tms. Jos kotona syödään pääasiassa normaalia kotiruokaa niin silloin tällöin einekset tai pikaruoka eivät maata kaada.
Karkkipäivä on lauantai ja ostetaan irtokarkkipussi, josta kaikki saa syödä. Pikaruokaa sitten syödään yleensä kun käydään ostoksilla, eli varmaan noin pari kertaa puolessa vuodessa. Sitten jos joskus oikein laiskottaa eikä jaksa millään tehdä ruokaa, saatan hakea pitsat. Aika harvoin roskaruokaa, mutta karkkia tosiaan kerran viikossa.
Määrittele roskaruoka?
Eineksiä syödään todella harvoin... Pakkasessa on jotain valmisjuttuja kuten nugetteja, kalapuikkoja yms mitä pahana päivänä voi laittaa pakastevihannesten kanssa.
Karkkia / sipsiä / limuja syödään ehkä kerran viikkoon. Ei näitä kaikkia edes joka viikko...
Hampurilaisella käydään joskus. Ehkä kuukauden parin välein...
Pizzaa tilataan eniten.. ehkä kerran kuukaudessa.
Mutta kaikki riippuu niin paljon siitä millaisia päivät ovat. jos lasten harrastukset ja oma työ tekevät viikosta hektisen ja tiukka aikatauluisen niin hyvällä omallatunnolla menen sieltä missä aita on matalin. Jos keskiviikkona mennään leffaan niin voidaan juoda limua ja syödä herkkuja. Lomalla voi ottaa rennommin ja syödä jätskiä vaikka joka päivä ja käydä hampparilla kavereiden kanssa. Vuoden kokonaismäärät pysyvät kuitenkin kohtuullisina.
Minulla ja lapsella on kummallakin torstaisin oma harrastus ja aina niinä päivinä haen poitsun eskarista aiemmin ja käydään yhdessä syömässä Subilla (jotku mieltää roskaruokaksi, jotku ei) Pizzaa haetaan kerran-pari kuussa kotiin, Hesellä/Mäkkärissä/BK:ssa käydään ehkä 4-6 kertaa vuodessa. Herkkupäivä on perjantai (ja välillä myös lauantai) Silloin poika saa ostaa itselleen eurolla mitä herkkua sattuukaan haluamaan.
No mä olen varmaan sitten se täydellinen terveysnatsimutsi, kun sanon ettei oikeastaan koskaan. En näe mitään syytä opettaa lapsilleni roskaruuan ja sokerin jatkuvaa syömistä. Jos ei huvita kokata, tilataan ravintolasta ruokaa tai mennään ulos syömään, mutta ei koskaan pikaruokalaan. Karkkia saa joskus jouluna ja juhlissa. Lapset on 9- ja 7-vuotiaat, eikä ainakaan vielä ole mankuneet karkkia tai hampurilaisia.
Meidän lapsilla (9v&7v) on semiterveelliset ykkösherkut joita saa muulloinkin kun karkkipäivänä.
9-vuotias rakastaa kiinalaista ruokaa ja suolakeksejä valkosipulivoilla ja 7-vuotiaan herkkuja ovat kananugetit ja oliivit. Nuita syövät kerran-pari viikossa.
Lähi-Hesburgerissa käydään joka toinen perjantai. Karkkipäivänä saavat kumpikin pienen karkkipussin.
Karkkia ostetaan harvoin itse mutta vieraat tuo sitä n. 2krt/vk.
Hesessä/mäkkärissä ei enää käydä kun hoksasin että abc:n seisovapöytä on saman hintainen lapsilta - siellä n. 1krt/kk
Ranskalaisia ja nakkeja on ruokana 2-3krt/kk. Muuten einesruokaa käytetään valmislihapullia n. 1krt/kk.
Sipsejä ehkä 4krt/ vuosi.
Jos olis parempi rahatilanne niin käytäisi varmaan enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen varmaan sitten se täydellinen terveysnatsimutsi, kun sanon ettei oikeastaan koskaan. En näe mitään syytä opettaa lapsilleni roskaruuan ja sokerin jatkuvaa syömistä. Jos ei huvita kokata, tilataan ravintolasta ruokaa tai mennään ulos syömään, mutta ei koskaan pikaruokalaan. Karkkia saa joskus jouluna ja juhlissa. Lapset on 9- ja 7-vuotiaat, eikä ainakaan vielä ole mankuneet karkkia tai hampurilaisia.
En tietenkään tiedä, millaista ruokaa ravintolasta tilaatte, mutta ihan ohiksena vain: ravintolaruoka voi olla todella suolaista ja usein myös rasvaista. Sekä suola että rasva korostavat tehokkaasti muita makuja, joten ne ovat monen kokin parhaita kavereita.
Karkkia/muuta herkkua saavat ostaa lauantaisin eurolla.
Hesessä käydään pari kertaa vuodessa, pizzaa haetaan kotiin noin kerran kuussa.