Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka perjantai tai lauantai lapsilla karkkipäivä ? Ei ei..

Vierailija
27.08.2017 |

En ymmärrä ihmisiä, joiden lapsilla on joka PE ta la karkkipäivä. Sitten vedetään vielä päälle roskaruokaa..nakkia, ranskalaisia, limsaa..sekin joka pe tai la. Oletteko ajatelleet, että vaikka roskaruokaa syödään kerran viikossa , niin se on paljon,koska se toistuu joka ikinen viikko.
Meillä lapset saavat kerran kuukaudessa tai kolmessa viikossa ostaa karkkia tai sipsiä ja muuta roskaruokaa syödään ehkä vajaan kahden kuukauden välein. Onko siis mielestänne joka viikkoinen herkkupäivä tarpeellinen ?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä näkemys tuo et karkkipäivä = överit.

Mitä teillä syödään karkkipäivänä? 

Meilläkään ei säännöstellä herkutelua viikonpäivän mukaan. Olen ihan riittävästi nähnyt synttäreillä ja juhlissa niitä muksuja, jotka vetävät ihan järkyttävän määrän makeaa kun kerrankin saavat niitä ns. luvan kanssa syödä... 

Vierailija
22/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kossupäivä kirjoitti:

Karkkipäivästä alkaa suomalaisten "kaikki tai ei mitään"-ajattelu. 6 päivää ilman ja sitten liikaa. Sama jatkuu sitten aikuisena päihteiden kanssa. Askeesi ja hedonismi vuorottelevat ja sitten ihmetellään, miksi suomalaiset eivät ole kohtuudenystäviä.

Juuri näin! Voiko tuota enää paremmin sanoa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sä ap liioittelen ja kärjistät. Ne jotka vetävät tuon kaiken ovat jo lastensuojelun asiakkaita. Meillä on joka pe/la namipäivä, mutta eihän  mun lapset edes suostu limua maistamaan. En rupea nyt luettelemaan miten nirsoja mun pennut on, mutta jokainen valitsee yhden jonkun. Viimeksi poika otti kismetin ja tytöt karkkipussit. Siinä kaikki. Onko toi oikeesti liikaa kerran viikkoon? Ai niin, joskun lapset saattaa saada viikollakin jäätelöä ruoan jälkeen. ;)

Ns. mäkkäriruokaan en ota kantaa kun sitä meillä ei ikinä ole.

Vierailija
24/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onkin, aika moni tuntuu näin luulevan, ei meillä ainakaan lapsille ostettu överimääriä karkkia. Nyt ovat aikuisia eivätkä edelleenkään vedä karkkia eikä muuten alkoholiakaan överimääriä, päinvastoin.

Vierailija
25/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 12-vuotias on pienestä saakka saanut ottaa ruoan päälle pienen jätskin, muutaman karkin tai pari keksiä. Joskus ottaa, joskus ei. Ainoa sääntö on se, että ruokien välissä niitä ei hampaiden takia syödä. Karkit, keksit ja herkut voivat olla vapaasti esillä ilman että niitä kukaan ahmii.  Mieluummin näin, kuin se että herkkupäivää odotetaan kuin kuuta nousevaa ja sitten vedetään kamalat herkkuöverit.  Meillä myös herkut ovat osa arkipäivää ja tasapainoista ruokavaliota - tykkään itsekin ottaa pari palaa suklaata jälkiruoaksi. 

Käsittämätöntä, että luulet lapsesi käytöksen johtuvan omasta erinomaisuudestasi. Kuule voin kertoa että jos lapsesi temperamentti olisi toisenlainen, ei tuo onnistuisi. Nämä "meillä ainakin on aina herkkuja tarjolla eikä kukaan koskaan ota liikaa" -jankkaajat ovat varmaan samoja jotka eivät pysty käsittämään että on olemassa iltavirkkuja ja aamuvirkkuja..tms.perustavanlaatuista luonteessa johon ei voi vaikuttaa.

Vierailija
26/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki ajattelevat, että jos syö kerran viikossa karkkia niin sitten syödään ihan ähkyyn?

Meillä on karkkipäivä lauantaina ja otetaan pieni määrä karkkia. Yhteiseksi yksi pussi sipsiä. (Kaikki siis syövät siitä yhdestä pussista joten yhdelle on pieni määrä) Lisäksi laitan tarjolle hedelmiä ja marjoja (jos ei halua syödä herkkuja).

Kukaan ei ikinä vedä mitään övereitä tai kenellekkään ei tule maha kipeäksi.

Eli minulle karkkipäivä = kohtuullinen määrä herkkuja

Vierailija
27/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni saavat syödä jotain hyvää joka päivä. Ei välttämättä aina karkkia, mutta esim. pullaa, jäätelöä, keksiä tms.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee.

Joka päivä ? Apua. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapselle makeaa päivittäin ja altistaa diabetekselle.

Miten se altistaa diabetekselle? Ylipaino altistaa, ei sokeri.

Huono Provo.

En ole provo. Normaali ihminen voi syödä hieman sokeria päivittäin sen olematta mikään terveysriski.

Itse olen syönyt lapsena paljon enemmän sokeria kuin olisi pitänyt. En silti ole saanut diabetesta vielä. Normaalipaino vähentää riskiä sairastua todella paljon.

Hieman sokeria ei ole sama kuin jokapäiväinen pullan, jäätelön ja keksien syönti. Totta, että ihminen voi syödä sokeria , mutta ihan normaalista määristä kysymys. Päivittäinen jäätelöiden ja keksien syönti ei ole terveellistä ja todellakin voi altistaa diabetekselle. Se, että sinulle ei ole sitä tullut ei tarkoita, ettei lapsilledi voi tulla. Kyse on ihan tuurista.

Yleensä diabetekseen vaaditaan sukurasite yhdistettynä huonoihin elämäntapoihin.

Mistä tiedät minkä verran lapseni edes syö sokeria? Lapseni eivät ole huonolla ruokavaliolla tai elä muutenkaan epäterveellisesti. Oletko itse normaalipainoinen? Olen huomannut, että ylipainoiset naiset jotka eivät saa edes omaa painoaan pidettyä kurissa, ovat kaikista kärkkäimpiä arvostelijoita.

Sori vain, mutta olen hoikka nainen ja harrastanut liikuntaa päivittäin. Harmittaako? Tiedän, että pullan, jäätelön ja keksien vetäminen ei kuulu lapsien jokapäiväiseen elämään. Ihan on jo yläkoulussa opetettu. Tuli sitten diabetes tai ei, tuurista kiinni, mutta sen tiedän, ettei tuo ruokavalio ainakaan lapsiesi terveyttä edistä. Kyllä lapsesi elää terveellisesti, jos nuo kaikki oikeasti kuuluvat jokapäiväiseen arkeen. Se on fakta, joka ei muutu miksikään. Koita kysyä vaikka ravitsemisterapeutilta tai lääkäriltä, että on tuo ihan OK, jos et usko. Luulen, että on ei suosittele lapsien jokapäiväiseen ruokavalioon pullaa, keksiä ja jäötelöä .

Vierailija
28/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan!

Vierailija
29/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni saavat syödä jotain hyvää joka päivä. Ei välttämättä aina karkkia, mutta esim. pullaa, jäätelöä, keksiä tms.

Joka päivä ? Apua. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapselle makeaa päivittäin ja altistaa diabetekselle.

Huono Provo.

En ole provo. Normaali ihminen voi syödä hieman sokeria päivittäin sen olematta mikään terveysriski.

Itse olen syönyt lapsena paljon enemmän sokeria kuin olisi pitänyt. En silti ole saanut diabetesta vielä. Normaalipaino vähentää riskiä sairastua todella paljon.

Hieman sokeria ei ole sama kuin jokapäiväinen pullan, jäätelön ja keksien syönti. Totta, että ihminen voi syödä sokeria , mutta ihan normaalista määristä kysymys. Päivittäinen jäätelöiden ja keksien syönti ei ole terveellistä ja todellakin voi altistaa diabetekselle. Se, että sinulle ei ole sitä tullut ei tarkoita, ettei lapsilledi voi tulla. Kyse on ihan tuurista.

Yleensä diabetekseen vaaditaan sukurasite yhdistettynä huonoihin elämäntapoihin.

Mistä tiedät minkä verran lapseni edes syö sokeria? Lapseni eivät ole huonolla ruokavaliolla tai elä muutenkaan epäterveellisesti. Oletko itse normaalipainoinen? Olen huomannut, että ylipainoiset naiset jotka eivät saa edes omaa painoaan pidettyä kurissa, ovat kaikista kärkkäimpiä arvostelijoita.

Sori vain, mutta olen hoikka nainen ja harrastanut liikuntaa päivittäin. Harmittaako? Tiedän, että pullan, jäätelön ja keksien vetäminen ei kuulu lapsien jokapäiväiseen elämään. Ihan on jo yläkoulussa opetettu. Tuli sitten diabetes tai ei, tuurista kiinni, mutta sen tiedän, ettei tuo ruokavalio ainakaan lapsiesi terveyttä edistä. Kyllä lapsesi elää terveellisesti, jos nuo kaikki oikeasti kuuluvat jokapäiväiseen arkeen. Se on fakta, joka ei muutu miksikään. Koita kysyä vaikka ravitsemisterapeutilta tai lääkäriltä, että on tuo ihan OK, jos et usko. Luulen, että on ei suosittele lapsien jokapäiväiseen ruokavalioon pullaa, keksiä ja jäötelöä .

Eivät siis elä terveellisesti ..tuli virhe..

Vierailija
30/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kossupäivä kirjoitti:

Karkkipäivästä alkaa suomalaisten "kaikki tai ei mitään"-ajattelu. 6 päivää ilman ja sitten liikaa. Sama jatkuu sitten aikuisena päihteiden kanssa. Askeesi ja hedonismi vuorottelevat ja sitten ihmetellään, miksi suomalaiset eivät ole kohtuudenystäviä.

Juuri näin! Voiko tuota enää paremmin sanoa. :)

Voisi. Esimerkiksi totuudenmukaisesti.

En millään suostu uskomaan tällaista ilman päteviä tutkimustuloksia.

Vierailija
31/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 12-vuotias on pienestä saakka saanut ottaa ruoan päälle pienen jätskin, muutaman karkin tai pari keksiä. Joskus ottaa, joskus ei. Ainoa sääntö on se, että ruokien välissä niitä ei hampaiden takia syödä. Karkit, keksit ja herkut voivat olla vapaasti esillä ilman että niitä kukaan ahmii.  Mieluummin näin, kuin se että herkkupäivää odotetaan kuin kuuta nousevaa ja sitten vedetään kamalat herkkuöverit.  Meillä myös herkut ovat osa arkipäivää ja tasapainoista ruokavaliota - tykkään itsekin ottaa pari palaa suklaata jälkiruoaksi. 

Käsittämätöntä, että luulet lapsesi käytöksen johtuvan omasta erinomaisuudestasi. Kuule voin kertoa että jos lapsesi temperamentti olisi toisenlainen, ei tuo onnistuisi. Nämä "meillä ainakin on aina herkkuja tarjolla eikä kukaan koskaan ota liikaa" -jankkaajat ovat varmaan samoja jotka eivät pysty käsittämään että on olemassa iltavirkkuja ja aamuvirkkuja..tms.perustavanlaatuista luonteessa johon ei voi vaikuttaa.

Jos karkkeja, herkkuja ja muuta joutuu piilottamaan ympäri huushollia ettei niitä syödä vaikka se on _kielletty_ on kyse kyllä ennemminkin kasvatuksen puutteesta kuin luonteen "perustavanlaatuisesta" piirteestä. 

Vierailija
32/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä pikkulapsivaihetta enää. Varmaan siksi minusta on ihanaa katsella lauantaisin pikkulapsia irtokarkkihyllyn lähellä. Kassalla lapset menevät kassalinjan päähän odottamaan oman karkkipussinsa hidasta lähenemistä. Jos lapsia on enemmän kuin yksi, alkaa karkkien vertailu ja voi syntyä pientä nahistelua. Pidän itsellenikin välillä karkki- ja herkkupäivän huvikseni.

Vierailija
33/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Kyllä meitä niin nenänvartta pitkin katsotaan kun kerron meillä käytettävän karkkipäivä-systeemiä. "Meillä ainakin kannustetaan ja opetetaan kohtuuteen". Sitten hätäisesti änkätään "niin sehän on ihan järkevää..." kun paljastan että karkkipäivään kuuluu vaan sellaset 50grammaa karkkia. Vrt. kohtuukäyttäjän 300g jättipussi joka toinen päivä :D

Vierailija
34/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä syödään karkkipäivänä? 

Meilläkään ei säännöstellä herkutelua viikonpäivän mukaan. Olen ihan riittävästi nähnyt synttäreillä ja juhlissa niitä muksuja, jotka vetävät ihan järkyttävän määrän makeaa kun kerrankin saavat niitä ns. luvan kanssa syödä... 

Meillä syödään karkkipäivänä karkkia. (Yllätys?) Pienet pussit on lapsilla, yleensä irtokarkkeja. Ja kuule övereitä vetää ihan tasan samalla tavalla nekin, joilla ei ole mitään rajoitteita. Ei kai kukaan järkevä luule, että överien vetäminen olisi tällaisesta asiasta kiinni??? Kyllä se on enemmän geneettistä alttiutta makeanhimoon. Toki jotkut mammat haluaa päästä tälläkin loistamaan... siisssusssentään.

Vierailija
35/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ei koskaan ole karkki- tai herkkupäivää, vaan makeisia ja suklaata ja muita herkkuja on kaikkien saatavilla ja otettavissa joka ikinen päivä ruokailutilan kaapissa.

Ja meillä saa vapaasti ottaa, myös lapset, jos haluaa.

Mutta kun karkit ja herkut eivät ole kiellettyjä, eikä niistä tehdä sen kummempaa numeroa, kuin kaurahiutaleista, niin eipä juuri ketään kiinnosta, ei edes lapsia. Saattavat ottaa muutaman palan suklaata kuukaudessa, mutta jokin karkkipussi kestää yleensä kuukausia. Ja lapsia on kolme.

En usko ehdottomuuteen tai kieltoihin, se nähtiin jo kieltolain aikana. Kielletty hedelmä koukuttaa.

Vierailija
36/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki ajattelevat, että jos syö kerran viikossa karkkia niin sitten syödään ihan ähkyyn?

Meillä on karkkipäivä lauantaina ja otetaan pieni määrä karkkia. Yhteiseksi yksi pussi sipsiä. (Kaikki siis syövät siitä yhdestä pussista joten yhdelle on pieni määrä) Lisäksi laitan tarjolle hedelmiä ja marjoja (jos ei halua syödä herkkuja).

Kukaan ei ikinä vedä mitään övereitä tai kenellekkään ei tule maha kipeäksi.

Eli minulle karkkipäivä = kohtuullinen määrä herkkuja

Mikä siinä  on niin kamalaa, jos jakaa sen pienen karkki- tai sipsipussin määrän useammalle päivälle? 

Vierailija
37/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos karkkeja, herkkuja ja muuta joutuu piilottamaan ympäri huushollia ettei niitä syödä vaikka se on _kielletty_ on kyse kyllä ennemminkin kasvatuksen puutteesta kuin luonteen "perustavanlaatuisesta" piirteestä. 

Itse en todellakaan usko näin, eihän perheissäkään usein kaikki lapset ole yhtään samanlaisia tällaisissa asioissa. Sama kasvatus, miten voi olla mahdollista, että yksi on ylipainoinen hotkija ja kaksi kohtuullisesti nauttivia hoikkia? Selitäpä se.

Vierailija
38/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono Provo.

Hienoa. No kyllä esim. Pertti Mustajoki on sitä mieltä, että joka päivä voi syödä berliininmunkin. Ravitsemusterapeutit sanovat, että mitään ruokaa ei pidä demonisoida, vaan että pullaa ei saa sanoa huonoksi ruoaksi. Yksipuolinen ruokavalio on huono. Monipuolinen ruokavalio on hyvä.

Jos et ymmärrä mitä olen kirjoittanut vaan väität paskaa että lapseni söisivät päivittäin jäätelöä, pullaa JA keksejä niin sille en voi mitään.

Vierailija
39/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en todellakaan usko näin, eihän perheissäkään usein kaikki lapset ole yhtään samanlaisia tällaisissa asioissa. Sama kasvatus, miten voi olla mahdollista, että yksi on ylipainoinen hotkija ja kaksi kohtuullisesti nauttivia hoikkia? Selitäpä se.

Niin, meillä osa aamunvirkkuja, osa illantorkkuja, osa tykkää makeasta, osa pelaisi pleikkaa yökaudet, osa söisi pelkkiä nuudeleita jne,. jne, jne... Perheessä on pakko olla yhteiset pelisäännöt ja yksi niistä on se, ettei esim. mennä pakastimelle ja vedetä koko jätskipakettia yksin - ainakaan kysymättä lupaa. 

Vierailija
40/58 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosielämässä havainnoinut niinpäin, että kaikkein kiihkeimmin asiasta haluavat keskustella juuri nämä ei-karkkipäivälliset ihmiset. Heillä asia on lähes pakkomielle ja samaahan tukee tämäkin ketju. Karkkipäivälliset eivät suhtaudu asiaan kovin tunnepitoisesti, tai tee siitä numeroa, (toki korkeintaan puolustautuvat kun hyökätään) toisin kuin nämä itseään korostavat ei-karkkipäivälliset. Aina pitää olla tekemässä numero tästä.