Joka perjantai tai lauantai lapsilla karkkipäivä ? Ei ei..
En ymmärrä ihmisiä, joiden lapsilla on joka PE ta la karkkipäivä. Sitten vedetään vielä päälle roskaruokaa..nakkia, ranskalaisia, limsaa..sekin joka pe tai la. Oletteko ajatelleet, että vaikka roskaruokaa syödään kerran viikossa , niin se on paljon,koska se toistuu joka ikinen viikko.
Meillä lapset saavat kerran kuukaudessa tai kolmessa viikossa ostaa karkkia tai sipsiä ja muuta roskaruokaa syödään ehkä vajaan kahden kuukauden välein. Onko siis mielestänne joka viikkoinen herkkupäivä tarpeellinen ?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni saavat syödä jotain hyvää joka päivä. Ei välttämättä aina karkkia, mutta esim. pullaa, jäätelöä, keksiä tms.
Jokainen tekee miten parhaaksi näkee.
Joka päivä ? Apua. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapselle makeaa päivittäin ja altistaa diabetekselle.
Miten se altistaa diabetekselle? Ylipaino altistaa, ei sokeri.
Huono Provo.
En ole provo. Normaali ihminen voi syödä hieman sokeria päivittäin sen olematta mikään terveysriski.
Itse olen syönyt lapsena paljon enemmän sokeria kuin olisi pitänyt. En silti ole saanut diabetesta vielä. Normaalipaino vähentää riskiä sairastua todella paljon.
Hieman sokeria ei ole sama kuin jokapäiväinen pullan, jäätelön ja keksien syönti. Totta, että ihminen voi syödä sokeria , mutta ihan normaalista määristä kysymys. Päivittäinen jäätelöiden ja keksien syönti ei ole terveellistä ja todellakin voi altistaa diabetekselle. Se, että sinulle ei ole sitä tullut ei tarkoita, ettei lapsilledi voi tulla. Kyse on ihan tuurista.
Yleensä diabetekseen vaaditaan sukurasite yhdistettynä huonoihin elämäntapoihin.
Mistä tiedät minkä verran lapseni edes syö sokeria? Lapseni eivät ole huonolla ruokavaliolla tai elä muutenkaan epäterveellisesti. Oletko itse normaalipainoinen? Olen huomannut, että ylipainoiset naiset jotka eivät saa edes omaa painoaan pidettyä kurissa, ovat kaikista kärkkäimpiä arvostelijoita.
Sori vain, mutta olen hoikka nainen ja harrastanut liikuntaa päivittäin. Harmittaako? Tiedän, että pullan, jäätelön ja keksien vetäminen ei kuulu lapsien jokapäiväiseen elämään. Ihan on jo yläkoulussa opetettu. Tuli sitten diabetes tai ei, tuurista kiinni, mutta sen tiedän, ettei tuo ruokavalio ainakaan lapsiesi terveyttä edistä. Kyllä lapsesi elää terveellisesti, jos nuo kaikki oikeasti kuuluvat jokapäiväiseen arkeen. Se on fakta, joka ei muutu miksikään. Koita kysyä vaikka ravitsemisterapeutilta tai lääkäriltä, että on tuo ihan OK, jos et usko. Luulen, että on ei suosittele lapsien jokapäiväiseen ruokavalioon pullaa, keksiä ja jäötelöä .
Hienoa. No kyllä esim. Pertti Mustajoki on sitä mieltä, että joka päivä voi syödä berliininmunkin. Ravitsemusterapeutit sanovat, että mitään ruokaa ei pidä demonisoida, vaan että pullaa ei saa sanoa huonoksi ruoaksi. Yksipuolinen ruokavalio on huono. Monipuolinen ruokavalio on hyvä.
Jos et ymmärrä mitä olen kirjoittanut vaan väität paskaa että lapseni söisivät päivittäin jäätelöä, pullaa JA keksejä niin sille en voi mitään.
Just joo..:D vaikka niin.. Lueppa, mitä kirjoitit ? Kyllä tässä nyt on joku muu joka ei ymmärrä. Kirjoitat, että lapsesi saavat päivittäin syödä pullaa,keksiä ja jäätelöä ja samaan aikaan väität muuta ? Öö..nyt en ihan ymmärrä..
Mikä tekee suomalaisista lapsista niin erityisiä ja heikkoja, jos sokeri väistämättä johtaa ylipainoon ja sairauksiin.
Suomessa syödään muuten Eu-maista vähiten sokeria ja silti huoli terveydestä on kova.
Muualla maailmassa esim. Euroopassa jo taaperoikäisestä alkaen, aamu aloitetaan makealla ja niitä käytetään runsaasti - makeat hillot, suklaalevitteet, makeat kakut ja sämpylät jne. ja niitä nautitaan iltamyöhään. Ja silti, ei siellä sen sairaampia olla kuin Suomessa.
Sokeri on kauhu vain Suomessa. Eikä ihminen elä pelkästään terveellisellä ruualla, vaan kaipaa makuelämyksiä, nautintoa ja mielihyvää, mitä makean syöminen antaa.
Ja se opitaan jo äidin vatsassa, onhan lapsivesi makeaa, jota vauvaa hörppii ja jatkuu vauvan synnyttyä äidinmaidossa tai korvikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki ajattelevat, että jos syö kerran viikossa karkkia niin sitten syödään ihan ähkyyn?
Meillä on karkkipäivä lauantaina ja otetaan pieni määrä karkkia. Yhteiseksi yksi pussi sipsiä. (Kaikki siis syövät siitä yhdestä pussista joten yhdelle on pieni määrä) Lisäksi laitan tarjolle hedelmiä ja marjoja (jos ei halua syödä herkkuja).
Kukaan ei ikinä vedä mitään övereitä tai kenellekkään ei tule maha kipeäksi.Eli minulle karkkipäivä = kohtuullinen määrä herkkuja
Mikä siinä on niin kamalaa, jos jakaa sen pienen karkki- tai sipsipussin määrän useammalle päivälle?
Tätä kummastelen minäkin. Mikä siinä on se ero, että jos syö joka päivä siitä pikkupussista pari karkkia verrattuna siihen, että sen koko pikkupussin syö lauantaina?
Tulipa hiljaista... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni saavat syödä jotain hyvää joka päivä. Ei välttämättä aina karkkia, mutta esim. pullaa, jäätelöä, keksiä tms.
Joka päivä ? Apua. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapselle makeaa päivittäin ja altistaa diabetekselle.
Huono Provo.
En ole provo. Normaali ihminen voi syödä hieman sokeria päivittäin sen olematta mikään terveysriski.
Itse olen syönyt lapsena paljon enemmän sokeria kuin olisi pitänyt. En silti ole saanut diabetesta vielä. Normaalipaino vähentää riskiä sairastua todella paljon.
Hieman sokeria ei ole sama kuin jokapäiväinen pullan, jäätelön ja keksien syönti. Totta, että ihminen voi syödä sokeria , mutta ihan normaalista määristä kysymys. Päivittäinen jäätelöiden ja keksien syönti ei ole terveellistä ja todellakin voi altistaa diabetekselle. Se, että sinulle ei ole sitä tullut ei tarkoita, ettei lapsilledi voi tulla. Kyse on ihan tuurista.
Yleensä diabetekseen vaaditaan sukurasite yhdistettynä huonoihin elämäntapoihin.
Mistä tiedät minkä verran lapseni edes syö sokeria? Lapseni eivät ole huonolla ruokavaliolla tai elä muutenkaan epäterveellisesti. Oletko itse normaalipainoinen? Olen huomannut, että ylipainoiset naiset jotka eivät saa edes omaa painoaan pidettyä kurissa, ovat kaikista kärkkäimpiä arvostelijoita.
Sori vain, mutta olen hoikka nainen ja harrastanut liikuntaa päivittäin. Harmittaako? Tiedän, että pullan, jäätelön ja keksien vetäminen ei kuulu lapsien jokapäiväiseen elämään. Ihan on jo yläkoulussa opetettu. Tuli sitten diabetes tai ei, tuurista kiinni, mutta sen tiedän, ettei tuo ruokavalio ainakaan lapsiesi terveyttä edistä. Kyllä lapsesi elää terveellisesti, jos nuo kaikki oikeasti kuuluvat jokapäiväiseen arkeen. Se on fakta, joka ei muutu miksikään. Koita kysyä vaikka ravitsemisterapeutilta tai lääkäriltä, että on tuo ihan OK, jos et usko. Luulen, että on ei suosittele lapsien jokapäiväiseen ruokavalioon pullaa, keksiä ja jäötelöä .
Hienoa. No kyllä esim. Pertti Mustajoki on sitä mieltä, että joka päivä voi syödä berliininmunkin. Ravitsemusterapeutit sanovat, että mitään ruokaa ei pidä demonisoida, vaan että pullaa ei saa sanoa huonoksi ruoaksi. Yksipuolinen ruokavalio on huono. Monipuolinen ruokavalio on hyvä.
Jos et ymmärrä mitä olen kirjoittanut vaan väität paskaa että lapseni söisivät päivittäin jäätelöä, pullaa JA keksejä niin sille en voi mitään.
Just joo..:D vaikka niin.. Lueppa, mitä kirjoitit ? Kyllä tässä nyt on joku muu joka ei ymmärrä. Kirjoitat, että lapsesi saavat päivittäin syödä pullaa,keksiä ja jäätelöä ja samaan aikaan väität muuta ? Öö..nyt en ihan ymmärrä..
Niinpä :))
Yhdessä valion jugurtissa on jo lapsen päivän sokerikiintiö täynnä. Sokeri on kuin lasinsirpaleet verenkierrossa, pahaa tekee. On sitä varaa vähentää lasten ruokavaliosta, olipa karkkipäivä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono Provo.
Kirjoitin, että lapseni saavat syödä joka päivä jotain herkkuja. En sanonut, että he syö joka päivä noita kaikkia. Sanoin: esim. pullaa, jäätelöä tai keksejä, ei välttämättä karkkia.
Tätä kummastelen minäkin. Mikä siinä on se ero, että jos syö joka päivä siitä pikkupussista pari karkkia verrattuna siihen, että sen koko pikkupussin syö lauantaina? [/quote]
Tulipa hiljaista... :) [/quote]
Jääkö se niihin pariin karkkiin per päivä? Monilla ei takuulla jää.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kummastelen minäkin. Mikä siinä on se ero, että jos syö joka päivä siitä pikkupussista pari karkkia verrattuna siihen, että sen koko pikkupussin syö lauantaina?
Aivan. Suomalaisille on jo 60-luvulta pakkosyötetty porttiteoriaa. Ensimmäinen suklaapalan jälkeen nurkan takana väijyy diabetes tai lihavuusleikkaus. 😂
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysynykseen - miksi on terveydelle tai ihan mulle vaan haitallisempaa jakaa ne karkit useammalle päivälle?
Meillä on herkkupäivä, sillä olen saanut selitettyä 3v että en osta pillimehua joka kauppa reissulla. Herkkupäivänä hän saa valita itselleen pillimehun.
Karkkia en anna mutta jäätelöä ja keksejä saa silloin tällöin myös arkisin jälkiruoaksi.
Ja vaikka meillä on käytössä herkkupäivä ei tarkoita sitä että saa överit.
Tiedän kyllä niitäkin perheitä ketkä antavat syödä kokonaisen karkkipussin ja siihen päälle vielä kaikkea muuta mm limua, hamppareita yms.
Älkää siis yleistäkö
Tulipa hiljaista... :) [/quote]
Jääkö se niihin pariin karkkiin per päivä? Monilla ei takuulla jää.[/quote]
Et vastannut kysynykseen - miksi on terveydelle tai ihan mulle vaan haitallisempaa jakaa ne karkit useammalle päivälle?[/quote]
No sanotaan sitten näin, harva tyytyy kahteen karkkiin vaan vetää koko pussin jolloin kokonaismäärä viikossa syötyjen herkkujen osalta on takuulla suurempi kuin sillä joka syö kerran viikossa. Mieti nyt itse onko siitä haittaa vai ei.
Itse sain lapsena karkkia useamman kerran viikossa esim. suklaapatukan verran. Tämä on mielestäni ok. Oma lapseni ei tykkää muusta kuin suklaasta eikä pyydä sitä erikseen jossen ole jo valmiiksi ostanut sitä kotiin. Joten syö sitä ehkä kerran kuussa. Vanukkaita ja makeutettuja jugurtteja sen sijaan syö joka päivä. Laiha lapsi ja hampaat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysynykseen - miksi on terveydelle tai ihan mulle vaan haitallisempaa jakaa ne karkit useammalle päivälle?
No sanotaan sitten näin, harva tyytyy kahteen karkkiin vaan vetää koko pussin jolloin kokonaismäärä viikossa syötyjen herkkujen osalta on takuulla suurempi kuin sillä joka syö kerran viikossa. Mieti nyt itse onko siitä haittaa vai ei.
Entä jos ei vedä ja ne pari namia riittävät? Miksi on niin vaikea tajuta, että monelle lapselle - ja aikuiselle - se on ihan riittävästi (ilmeisesti juuri siksi, ettei makean syöntiä ole rajoitettu)? Totta kai tajuan, että koko pussin vetäminen muutaman kerran viikkoon on haitallista, mutten sitä mitä eroa on sillä että syö sen 50 grammaa lauantaina tai pitkin viikkoa.
Meillä ei ole karkkipäivää ja yritämme pääsääntöisesti muutenkin valita tuotteita, jotka eivät ole sokerilla kyllästettyjä. Herkuttelemme juhlissa tai reissussa voimme poiketa jäätelöillä ja jos on vieraita, niin kahvipöydästä saa ottaa.
Meillä lapset tietävät, että liiasta herkuttelusta tulee maha kipeeksi, joten kohtuutta tulee jo siitä. En ymmärrä, miksi pienet pitäisi opettaa sokeriin. Samalla tulee hyvin vähennettyä omaakin herkuttelua kun ei osteta herkkuja kotiin. Lapset 6v ja 8v
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole karkkipäivää ja yritämme pääsääntöisesti muutenkin valita tuotteita, jotka eivät ole sokerilla kyllästettyjä. Herkuttelemme juhlissa tai reissussa voimme poiketa jäätelöillä ja jos on vieraita, niin kahvipöydästä saa ottaa.
Meillä lapset tietävät, että liiasta herkuttelusta tulee maha kipeeksi, joten kohtuutta tulee jo siitä. En ymmärrä, miksi pienet pitäisi opettaa sokeriin. Samalla tulee hyvin vähennettyä omaakin herkuttelua kun ei osteta herkkuja kotiin. Lapset 6v ja 8v
Ei lapsia opeteta sokeriin, koska lapsi on tottunut sokeriin, jo ennen synnyttyä, äidin lapsivedessä, joka on makeaa.
Ja miksi lapset ahmisivat sokeria, niin että maha tulee kipeäksi?
Luulen syynä olevan yleiset asenteet ja se tapa, jolla asia tuodaan esille. Tästä hyvä esimerkki on tämäkin aloitus.
Kielletty hedelmä on aina koukuttanut ja kiinnostanut ihmisiä, jota vastaan uhmataan jo pienestä pitäen.
Ja kyllähän se tuntuu huvittavalta, kun lapselta kielletään makuelämykset ja nautinnot, jota makea antaa ja pullat, kakut, hillot äidit kieltävät lapsiltaan ja samaan aikaan pidetään kuitenkin karkki-ja herkkupäiviä, jossa lapsen on ahmittava itsensä täyteen.
Vastaavaan en ole törmännyt kuin Suomessa ja siihen ehdottomaan asenteeseen ja lapsen lisäksi syyllistetään vielä vanhemmat, kun esim. Ranskassa lapselle ostetaan aina oma leivos, kun vanhemmat käyvät kahviloissa. Eikä sielläkään lapset syö makeaa ylenmäärin, vaan tyytyvät yhteen leivokseen tai keksin.
Saa olla karkkipäivä kerran viikossa. Hankkikaa oikeita ongelmia elämäänne.