Verenpaine heittelee! Auttakaa!
Minulla on korkea verenpaine, yleensä jotain 115/85. Jos nousen nopeasti ylös, se onkin hetken matala: noin 105/70. Sitten se taas kohoaa. Kun nousen ylös nopeasti, silmissäni mustuu. Mitä ihmettä tämä? Tarvitsenko lääkettä?
Kommentit (18)
No on se välillä enemmänkin, mutta pointti on se vaihtelu!
Kukaan ei auta. Luin, että verenpaineen vaihtelu on merkki sydänkohtauksesta!
sinuna soittaisin heti ambulanssin. Muuten voi käydä niin ikävästi, että et enää aamulla herää,
Ei tuo ole korkea verenpaine, yläpaine jopa matala. Korkea olisi, jos olisi koko ajan yli 140/90.
Verenpaineen lasku ylösnoustessa voi olla merkki jostakin sairaudesta, mutta sitä on kyllä useilla ihmisilla, kuten allekirjoittaneellakin on. Joskus se laskee ylösnoustessa vähän liikaa, = ortostatismi tai ortostaattinen hypotonia. Sille ei oikeastaan muuta hoitoa taida olla kuin että nouset varovaisesti ylös. Jos kuitenkin epäilet että terveydentilassasi on jotain häikkää, suosittelen kyllä menemään tutkimuksiin, erityisesti jos matalasta verenpaineesta on oireita kuten mainitsit. Joskus ikääntyminen tuo mukanaan muutokset. Jos siis on oireita, hakeudu lääkärin pakeille.
Itse asiassa edellinen lisää, ettei tuo mainitsemasi verenpaine vielä edes ole korkea, pikemminkin matala ja siksi sinua huimaa. Alapaine lievästi koholla.
Eikö tuo ole aika pieni vaihtelu? Minulla normaali n.100/65,Mutta raskausmyrkytyksen takia oli jopa 160/95.
Ei tollanen oo mitään heittelyä. Aivan normaalia.
Eikä sulla oo ees korkeeta verenpainetta, han optimissa itseasiaa.
Aamuksin kaikilla verenpaine alhaalla, normaalisti.
Nuorena joskus heräsin ja pomppasin suoraan ylös vessaan, ja pyörtysin.
Täysin terve ja normaali.
.
Jos asia vaivaa niin varaa mielenterveystoimistosta aika ja käy juttelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole aika pieni vaihtelu? Minulla normaali n.100/65,Mutta raskausmyrkytyksen takia oli jopa 160/95.
On pieni vaihtelu, normaalissa elämässäkin verenpaine vaihtelee päivän aikana yleensä enemmän. Esim. stressaantuneena tai rasituksessa (liikunta tms.) verenpaine nousee ja rasituksen päätyttyä taas laskee normaalilukemiin. Verenpaineen normaalilukemista puhuttaessa viitataan levossa mitattuun paineeseen eli pitäisi istua rauhassa paikallaan 15min., mahdollisimman rentoutuneena ja mittauksen aikana ei saisi liikkua tai edes puhua. Jos tuolla tavalla mitattu paine on jatkuvasti yli 140/90, niin voidaan diagnosoida verenpainetauti ja harkita lääkitystä.
Sun pumppu on kun tikittävä aikapommi... Kannattaa valmistautua siihen että joku kerta se pumppu sitten pettää!
Eikös tuo alapaine 85 ole aika korkea? Sehän on sydämelle vaarallista!
Verenpaine vaihtelee. Nuo on normaaleja lukemia. Puhutaan ortostatismista, kun paineet laskee noustessa. Ei muuta vaaraa kuin, että voi pyöryä, jos paineet laskee hurjasti. Varovainen ylösnousu muistettava.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole tietoa?
Tämä.Ei. Ole.Mikään.Lääkäripalsta.
Pliis