Kuinka monta vaatekappaletta ajattelit vielä tänä vuonna ostaa?
Lue tämä artikkeli ja mieti vielä kerran.
Kommentit (51)
Olen viimeisen parin vuoden aikana hankkinut itselleni toimivan vaatekaapin laadukkaista materiaaleista joten juuri mitään uutta en tarvitse (akryylirytkyjä yms. en aio ostaa enää ikinä) Talvikengät aion ostaa, edelliset ovat palvelleet 3 vuotta eivätkä enää ole siistin näköiset, aion silti käyttää niitä pihalla tai ulkoillessa, mutta kaupungille sitten nuo uudet jalkaan.
Talvikengät on pakko ostaa, edelliset on jo linttaan astuttu. Ehkä parit sukatkin. Muita vaatteita minulla on tarpeeksi, alusvaatteitakin olen viimeksi ostanut niin että riittänee vielä pariksi vuotta eteenpäin. Eli tämän vuoden puolella ei juuri mitään paitsi ne kengät, eikä varmaan vielä ensi vuonnakaan ole tarvetta hankkia mitään.
Varmaan pari kuukaudessa. Ostan kyllä mielelläni laatua, mutta harvoin siihen törmää. Eikä minulla ole mitään isoa vaatevarastoa, mutta vaatteiden kierto on nykyisin melko nopeaa. Untuva- tai toppaliivi ja harmaa neuletakki on ensimmäisenä ostoslistalla. Nykyiseen harmaa neuletakkini on kyllä palvellut monta vuotta, mutta siinä on jälleen pieniä reikiä, enkä taida viitsiä enää kymmenen kertaa paikatussa kulkea.
En kyllä jaksa ymmärtää, miksi vaatteiden poisheittäminen olisi jotenkin suurempi synti kuin muunkaan poisheittäminen. Sitä muoviroskaa tulee varmasti vuoden mittaan käsittämättömän monta kiloa, ja varmasti ainakin yhtä hyvin ja puhtaasti käytetyt tekstiilitkin palavat. Toki niitä minun vanhoja vaatteitani saa ilomielin myydä myös Pelastusarmeijan kirpparilla tai viedä afrikkalaisille. Mutta jos sinne ei ole käyttöä, niin en näe mitään pahaa siinä että se mun reikäinen neuletakkini poltetaan kuten muutkin jätteet. Ihan olen iloinen siitä, että meillä oli hyvä yhteinen taival. :) Enemmän murehtisin vaikkapa kaikkea sitä, mitä käytetään vain kerran lähtien kertakäyttöastioista ruokapakkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sain pienen perinnön kesällä, joten uskallan tuhlata. Olen ostanut aika paljon vaatteita ja kenkiä sillä ajatuksella, että ne riittää loppuelämäksi. Ajattomia, laadukkaita (=kestäviä), ja valitettavasti kalliita. Olen viisikymppinen ja alan miettimään jo "loppuelämää". En yhtään tykkää shoppailusta, mutta olen nyt pakottanut itseni keskittymään tähän hommaan. Uskon pysyväni samankokoisena vielä pitkään.
Toiveena olisi , että tulevaisuudessa selviäisi vain suunnilleen alusvaateostoksilla. En mitään maailmanparannusta tässä ajattele, itsekkäästi itseäni vain. Luin kyllä tuon jutun jo lehdestä. Eli vastauksena kysymykseen: Aion ostaa vielä useita vaatteita ja kenkäpareja tänä vuonna.
Minä olen myös viisikymppinen, mutta en ole vielä ajatellut alkaa ostaa vanhainkotivaatteita tai hautajaisasuani.. Aiotko todella käyttää tänä vuonna ostamiasi vaatteita vielä 80-vuotiaana, n. 30 vuoden kuluttua? Nykyvaatteet ja -kengät eivät todellakaan kestä 30 vuotta, eivät edes kalliit. Vintagevaate vaikka kasarilta kestää, mutta nykyvaate ei.
Itse aion ostaa jos löydän jotain ihanaa. Muoti on minulle ilon aihe ja nautin siitä.
Sukkahousut ovat ikuinen murheenkryyni, niitä tulee varmasti useammat ostettua. Muita tarpeita ei varsinaisesti ole, joten veikkaisin että edellämainittujen lisäksi ehkä 1-2 vaatekappaletta tulee ostettua.
Kirpparilta ostan jos löydän jotain kivaa, ei voi tietää määrää etukäteen. Uutena haluaisin ainakin syystakin ja ulkoiluhousut talveksi, ja sukkahousuja sekä alusvaatteita.
En paljoakaan, en tarvitse juuri muuta kuin varrettomat kumisaappaat. Entiset hajosi jo alkukesästä.
Jos sattuisin löytämään sinisenä samanlaiset farkut kuin ostin keväällä mustina ostaisin heti. Ohuet, haalistumattomat ja siistit työkäyttöön.
Aion ostaa kolmet uudet aluhousut :)
Ap, ostan juuri niin monta kuin tarpeelliseksi katson ja huvittaa.
KAIKKI kuluttaminen on ympäristön kannalta haitallista, jos sikseen tulee. "Kauneudenhoito yhtä humpuukia, samoin hygienia. Miksi muka tarvitaan huonekaluja tai kodin tekstiilejä enempää kuin patja ja makuupussi? Autot vasta turhakkeita ovatkin, sotkekaa polkupyörillä, vanhoilla sellaisilla!"
Jos nykymaailmassa oikeasti alettaisiin laajalti elää täysin omavaraistaloudessa, talous romahtaisi ja samalla länsimainen elämäntapa kriisiytyisi. Koko arkinen elämämme perustuu kuluttamiselle ja esimerkiksi elintarvikkeistamme on enemmistö tuontitavaraa.
Niin ei kuitenkaan tule koskaan käymään. Ihmisellä on inhimillinen taipumus pyrkiä maksimoimaan elämisensä mukavuudet, jos niitä ei kollektiivisella päätöksellä kielletä.
Ei siinä mitään, voihan sitä kituuttaa ilman sähköjä ja juoksevaa vettä erämaamökissä, se on ihailtavan periaatteellista - ja TURHAA. Kas jos teet sen YKSIN, niin ei siitä ole kuin henkilökohtaiseksi vitutukseksi, jos koko muu maailman väestö jatkaa entiseen tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaksi ensimmäistä vastaajaa trollaavat.
En trollannut. Nuo maailmantilasta ahistujat voisivat tehdä ahistumisen sijaan jotain konkreettista kotimaassa, vaikka viedä mummoja ulos. Ihan oikeasti. Ihan tässä vieressä kun asuu vanhuksia joilta on poistettu oikeus ulkoiluun.Mietipä sitä.
Tämä! Kotimaassakin tarvitaan apua ja apu menee perille. Biletoppien raahaaminen jonnekin Afrikkaan on järjenköyhyyttä.