Kuinka monta vaatekappaletta ajattelit vielä tänä vuonna ostaa?
Lue tämä artikkeli ja mieti vielä kerran.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi ensimmäistä olisivat trolleja? Ei tämä maailmanparannushöpinä oikeasti kiinnosta suurta osaa ihmisistä. Ei minuakaan. Ostan vaatteita silloin kun sattuu huvittamaan.
Oletpa älykäs. Tosin uskon edelleenkin, että trollaat, luultavasti kaksi ensimmäistä kommenttia olivat molemmat sinun kirjoittamiasi, siksi aloitus on saanut vain yhden alapeukun (sinulta).
Oletpa väärässä. En ole kirjoittanut kahta ensimmäistä kommenttia. Enkä ole peukuttanut aloitusta enkä yhtään kommenttiakaan tässä ketjussa.
Olen vain kyllästynyt näihin tekopyhiin moralisoijiin.
Ajattelin ostaa uudet kävelykengät jotka maksavat n. 200e. Muuten en tarvitse mitään mulla on hirveästi vaatteita useimmat laatutavaraa ja ajatonta. Lisäksi on kenkiä ja laukkuja. Välillä vien niitä Fidaan ja nyt syksyllä myyn kirppiksellä. Jos eteen sattuu joku kiva vaate ostan sen. Harvoin mulla on roskikseen meneviä paitsi sukat ja alusvaatteet. Miksi ekat vastaukset olisivat trolleja tiedän paljon ihmisiä itseni lisäksi jotka ostavat paljon vaatteita. Usrimmiten ostan uutena joskus myös kirppikseltä. Sorry virheet olen puhelimella
En lue artikkelia. Vaatteita ostan sen mukaan kun tarvitsen. Joskus myös silloin kun sopiva osuu kaupassa silmiin, vaikka tarve ei olisi välttämätön. Nykyisin myydään pääosin niin järkyttävän näköisiä vaatteita, että hyvät on ostettava heti, kun sellaisia sattuu näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut täällä taas hurskastelee.
Kuinka paljon te hurskastelijat aiotte tuhlata tänä vuonna puhdasta vettä hiustenne pesemiseen? Kai tiesitte, että histenpesu ei ole välttämätöntä? Miksi teillä on enemmän astioita kuin on välttämätöntä? Kuinka kauan te aiotte vielä saastuttaa luontoa pesemällä kotianne puhdistusaineilla, ettekö tiedä, että lika ei ole vaarallista? Pesu kerran vuodessa riittäisi. Kuinka kauan vielä aiotte ostaa lapsillenne leluja, kun kävyillä ja kepeilläkin voi leikkiä? Miksi raiskaatte luontoa, mammat?
Menkää muualle hurskastelemaan!
Ei kukaan ole puhunut siitä, että pitäisi alkaa elää metsän keskellä omavaraisena, vaan siitä, ettei yksi ihminen tarvitse kymmeniä paitoja ja housuja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ainoastaan vahvistaa käsitystäni siitä, että hyväntekeväisyyteen ei kannata lahjoittaa - ei rahaa eikä tavaraa - koska ei se kuitenkaan mene sinne minne pitäisi.
On kuitenkin ehkä hiukan eri asia lahjoittaa rahaa kuin tunkea hm-rytkyjänsä uffiin ja kuvitella olevansa laupias hyväntekijä.
Aion ostaa sen mitä tarvitsen. Reippaan laihtumisen, raskauden, äitiysloman ja hoitovapaan jäljiltä vaatekaappini on melko surkea. Huomasin sen nyt kun palasin töihin, ei oikein ole päällepantavaa. Kummatkin farkuistani ovat melkein rikki haaroista, suorat housut menivät sen verran pahasti rikki että ei enää saatu korjattua, kaikki rintaliivit vetelevät viimeisiään, kaikki paidat ovat kulahtaneet. Syystakkikin on noin neljä kokoa liian iso, ja talvikenkiä ei ole, kun koko viime talven vedin miehen vanhoilla vaelluskengillä. Pitäisi ostaa jotain, kun töissä pitäisi olla edes etäisesti ihmisen näköinen, mutta vielä ei ole oikein varaa. Uudet silmälasitkin tarvitsen, vanhat ovat vinot enkä oikein näe näillä. Rahareikiä riittäisi...
Housuja itselleni, vihdoin ja viimein ajattelin ostaa kunnon toppahousut ja ehkä verkkahousut ja juoksuhousut. Lapselle 98-koon vaatteita täytyy vuoden lopulla alkaa pikkuhiljaa ostelemaan, tai ensi vuoden alussa viimeistään. Nämä ovat kaikki tarpeellisia, ei tule huono omatunto kun ostaa.
Kulutan vaatteet aivan loppuun, ostan uutta kun tarvitsen. Juuri uusin 7 vuotta vanhat farkut ja minulla on vain ne yhdet farkut kerrallaan olemassa. Tosin ne vanhat päätyi vielä pihatyöhousuiksi.
Halpaketjuliikkeitä yritän vältellä ja ostan mahdollisuuksien mukaan kotimaisessa omistuksessa olevista liikkeistä vaikka valmistus ei Suomessa olisikaan. Tänä syksynä kyllä täytyisi ostaa muutama erilainen paita, olen vetkuttanut tätä nyt niin kauan, että kohta ei kirjaimellisesti ole mitä päälle pukea.
Minulla on vain yksi pitkähihainen paita, että ehkä sellaisen ostan, jos hyvän löydän. Muutenkin lämmintä talveksi, pakkohan se on.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut todella paljon joten minulla on yhdet housut ja kaksi paitaa jotka ovat tällä hetkellä sopivia (eivät siis roiku päällä). Joten aion ostaa aika paljon vaatteita, ja toivon että löydän suurimman osan kirpparilta. En ymmärrä miten paljon muut ihmiset ostavat ja heittävät vaatteita pois jos artikkelin mukaan pois heitetään tyyliin 13 kg per henkilö. Itse olen tähän mennessä kuluttanut vaatteet aina aivan loppuun ettei niitä voi edes kirpparilla myydä.
Heitän pois kutistuneita, haalistuneita omiani ja lapsen pieneksi jääneitä ja painoa yhteensä ollut ehkä 8 kiloa näillä rytkyillä. Ei keskiverto suomalainen ole niin varoissaan, kuin moni tuntuu päällisin puolin luulevan.
Lisäksi, kun suurten ikäluokkien vinttivarastot joskus tyhjätään ja siivotaan, niin nähdään, ketkä niitä vaatteita on hamstranneet. He myös polttavat paljon jätettä itse, niin se sillä tavalla näy.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ainoastaan vahvistaa käsitystäni siitä, että hyväntekeväisyyteen ei kannata lahjoittaa - ei rahaa eikä tavaraa - koska ei se kuitenkaan mene sinne minne pitäisi.[/quote
Voi lahjoittaa myös kotimaiseen tarpeeseen. Kodittomille (VVA), Pelastusarmeijan kautta, Hursti ym. Googlesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Aion ostaa paljon vaatteita tänä vuonna. Kenkiä myös. Ei kiinnosta maailmanparantajien moralisointi.
Kuinka lähelle fyysistä elinpiiriäsi haitat voivat tulla että moralisointi alkaa kiinnostaa? Jos esimerkiksi joku haluaa roskata kotikatusi ja lähipuistosi, kiinnostutko asiasta? Piditkö perjantaista teinien puistokaaosta täysin ookoona toimintana? Jos lähialueiltasi halutaan kaataa kaikki vihreä, kiinnostutko?
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut todella paljon joten minulla on yhdet housut ja kaksi paitaa jotka ovat tällä hetkellä sopivia (eivät siis roiku päällä). Joten aion ostaa aika paljon vaatteita, ja toivon että löydän suurimman osan kirpparilta. En ymmärrä miten paljon muut ihmiset ostavat ja heittävät vaatteita pois jos artikkelin mukaan pois heitetään tyyliin 13 kg per henkilö. Itse olen tähän mennessä kuluttanut vaatteet aina aivan loppuun ettei niitä voi edes kirpparilla myydä.
Kyllähän sitä jätettä kertyy, vaikka käyttääkin vaatteet loppuun. Mitä halvempaa ja huonolaatuisempaa ostaa, sitä nopeampi kierto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jätettä kertyy, vaikka käyttääkin vaatteet loppuun. Mitä halvempaa ja huonolaatuisempaa ostaa, sitä nopeampi kierto.
Kertyy toki, eikä kukaan tavoittele tai pidä realistisena sitä että länsimainen nainen lopettaa yhtäkkiä kaiken kuluttamisen. Mutta niihin jätemääriin voi vaikuttaa huomattavasti käyttämällä harkintaa hankinnoissaan ja pysyttelemällä kohtuudessa. Typerin jäte on se, josta ei ole ollut edes hetkeäkään iloa omistajalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ainoastaan vahvistaa käsitystäni siitä, että hyväntekeväisyyteen ei kannata lahjoittaa - ei rahaa eikä tavaraa - koska ei se kuitenkaan mene sinne minne pitäisi.
On kuitenkin ehkä hiukan eri asia lahjoittaa rahaa kuin tunkea hm-rytkyjänsä uffiin ja kuvitella olevansa laupias hyväntekijä.
Luuletko, että ne sun rahat menee sen kummemmin perille sinne minne pitäisi?
Pitkähihainen trikoopusero ja siistit pitkät housut olisivat tarpeen, ostan ne, mikäli löydän passelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että ne sun rahat menee sen kummemmin perille sinne minne pitäisi?
Lahjoitan lähinnä suomalaisiin, lapsien tukemiseen liittyviin kohteisiin rahaa. Minulla on niistä hyviä kokemuksia. En kuvittele että biletopit afrikassa auttavat ketään. Niiden sinne kuskaamatta jättäminen saattaa auttaakin.
Miikka Heikkinen (vas.) ja Chitchanok Thongplian pakkaavat kierrätysvaatepusseja suuriin säkkeihin UFF:n lajittelukeskuksessa Nurmijärven Klaukkalassa. (KUVA: KALLE KOPONEN / HS)
Hyvä että täsmensivät, kuka on kuka.
Jotkut täällä taas hurskastelee.
Kuinka paljon te hurskastelijat aiotte tuhlata tänä vuonna puhdasta vettä hiustenne pesemiseen? Kai tiesitte, että histenpesu ei ole välttämätöntä? Miksi teillä on enemmän astioita kuin on välttämätöntä? Kuinka kauan te aiotte vielä saastuttaa luontoa pesemällä kotianne puhdistusaineilla, ettekö tiedä, että lika ei ole vaarallista? Pesu kerran vuodessa riittäisi. Kuinka kauan vielä aiotte ostaa lapsillenne leluja, kun kävyillä ja kepeilläkin voi leikkiä? Miksi raiskaatte luontoa, mammat?
Menkää muualle hurskastelemaan!