Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Potkut yt neuvotteluissa, mihin nyt? selostusta

Vierailija
27.08.2017 |

Sain vuoden palkan ja uudesta työstä ei tietoakaan. Ikää sen verran että uudelleen työllistyminen tulee olemaan vaikeaa ellei mahdotonta. Onnekseni talous on erinomaisessa kunnossa, oma maksettu asunto ja runsaasti säästöjä, sen verran että voisin melkein ostaa toisenkin asunnon muualta. Paikkakunnan vaihdos houkuttelee mutta pääkaupunkiseudun asuntohintoihin ei säästöt riitä. Mietin jäänkö tänne missä työllistymismahdollisuudet on huonot vai lähdenkö kokeilemaan onnea muualle. Mitä itse tekisit tilanteessani?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nykyisestä eläkekertymästä ja säästöjen määrästä. Jos rahat riittäisivät, jäisin, jos ei, niin lähtisin. 

Itse olin tuossa tilanteessa pari vuotta sitten ja etsin kiireesti uuden työpaikan, vaikka olisin voinut lomailla vuoden täydellä palkalla.

Vierailija
2/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistynyt kirjoitti:

Riippuu nykyisestä eläkekertymästä ja säästöjen määrästä. Jos rahat riittäisivät, jäisin, jos ei, niin lähtisin. 

Itse olin tuossa tilanteessa pari vuotta sitten ja etsin kiireesti uuden työpaikan, vaikka olisin voinut lomailla vuoden täydellä palkalla.

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistynyt kirjoitti:

Kuinka vanha olit ja maksettinko vuoden palkka kerralla jolloin siitä meni enemmän veroa jos olit tienannut osan vuodesta normaalipalkkaa?

Vierailija
4/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita asuntoon tai pariin, ja ota vuokralaisia. Tai ala airbnb yrittäjäksi. Tai omalla alallasi yrittäjäksi.

Vierailija
5/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen tilanteessasi enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. 

Voit kaikessa rauhassa katsella, mitä haluaisit tehdä. Voisit vaikka opiskella jotain, mikä kiinnostaa ja mihin ei ole koskaan ollut aikaa. Jos on säästöjä, mutta ei velkaa, niin et ole riippuvainen säännöllisistä palkkatuloistakaan. 

Vierailija
6/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan stadiin muuta! Elintasosi tippuu murto-osaan, eikä se työllistyminen ole helpompaa täällä. Kaikki nuoret koulutetut ovat täällä kilpailemassa. Valitse jokin toinen kaupunkikeskus, kuten Tampere tai Jyväskylä.

Vierailija
7/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistynyt kirjoitti:

Kuinka vanha olit ja maksettinko vuoden palkka kerralla jolloin siitä meni enemmän veroa jos olit tienannut osan vuodesta normaalipalkkaa?

Olin 44-vuotias. Meille pidettiin yt:t tammikuussa 2015 ja ilmoitettiin, että koko toimipiste suljetaan 31.12.2015. Töitä mahdollisesti lupailtiin toisista toimipisteistä ja moni saikin töitä firman sisältä. Jos en siis olisi työllistynyt sulkemisen jälkeen, minulle olisi maksettu ensin 8 kuukautta normaalia palkkaa, vaikka olisin mennyt töihin muualle. Ei siis kertakorvauksena.

Jos olisin sitten edelleen ollut työtön, olisi palkanmaksu jatkunut vielä 4 kuukautta. Sain kuitenkin uuden työpaikan jo toukokuussa 2015, joten menetin kaikki korvaukset. Olen turvallisuushakuinen, joten minusta oli suuri riski jäädä odottelemaan, saanko sitten töitä vai ei. Tartuin siis heti tilaisuuteen ja olen ollut tyytyväinen ratkaisuuni. Työmäärä väheni ja palkka nousi 500€/kk.

Vierailija
8/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitainen aloitus. Mutta jos olet yli 40 v. Niin et saa enää töitä. Mieti sen mukaan. Jos pk seitu on vieras, niin onhan se kalliimpi mitä ikinä uskoitkaan. Luuletko että joku Jakomäen hintataso on Helsinkiä, että sinne ja pitkäaikaistyötyömäksi, niin..

Vierailija
9/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitainen aloitus. Mutta jos olet yli 40 v. Niin et saa enää töitä. Mieti sen mukaan. Jos pk seitu on vieras, niin onhan se kalliimpi mitä ikinä uskoitkaan. Luuletko että joku Jakomäen hintataso on Helsinkiä, että sinne ja pitkäaikaistyötyömäksi, niin..

Mikä aloituksessa on ristiriitaista?

Vierailija
10/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetilanne? Perheen työllisyystilanne? Ikää yli 50?

Todennäköisesti tulet parhaiten toimeen, kun pysyt nykyisellä paikkakunnalla. Vuoden palkan jälkeen ansiosidonnainen päiväraha ja jatkossa työttömyysturvan minimi.

Mutta jos töihin haluat ja työllistymismahdollisuuksia on muualla, kannattaa laittaa heti toimeksi. Mahdollisuudet työllistyä vähenee joka hetki. Parin vuoden päästä oikeasti työttömänä se on jo likimain mahdotonta, vaikka alalla olisi työvoimapulaa.

Vierailija
11/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetilanne? Perheen työllisyystilanne? Ikää yli 50?

Todennäköisesti tulet parhaiten toimeen, kun pysyt nykyisellä paikkakunnalla. Vuoden palkan jälkeen ansiosidonnainen päiväraha ja jatkossa työttömyysturvan minimi.

Mutta jos töihin haluat ja työllistymismahdollisuuksia on muualla, kannattaa laittaa heti toimeksi. Mahdollisuudet työllistyä vähenee joka hetki. Parin vuoden päästä oikeasti työttömänä se on jo likimain mahdotonta, vaikka alalla olisi työvoimapulaa.

Olen eronnut ja aikuinen lapsi, siten mikään ei sido nykyiseen paikkaan. Ap

Vierailija
12/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin viisikymppinen ja tuossa tilanteessa, niin ostaisin tästä omalta paikkakunnalta pari yksiötä ja laittaisin ne vuokralle, olisi sitten vanhuuden turvana. Muuten elelisin rentoa elämää ja harrastaisin mitä haluaisin, menot olisivat niin pienet kun olisi maksettu kämppä, että pärjäisin työttömyyskorvauksella, hakisin töitä koska työkkäri pakottaa, mutta enhän minä luultavasti enää mihinkään pääsisi joten elämä olisi ihan leppoisaa. Ja kun vielä olisi niitä säästöjäkin niin ei mitään hätää vaikka tulisi joku isompi äkillinen meno.

Vierailija
13/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai yli 40v ei saa enää töitä.. jo on kommentti :D

Vierailija
14/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähteä Yt-verukkeella vuosi sitten heti äitiysloman jälkeen. Todellisuudessa irtisanominen oli laiton, mutta silti liitto onnistui neuvottelemaan vain 3 kk korvauksen normaalin 2 kk irtisanominajan palkan päälle. Riitauttaminen oli riski, enkä halunnut hukata vähäistä energiaani siihen. Mutta kieltämättä harmittaa, kun tiedän, että joissain firmoissa voi saada jopa kahden vuoden palkan.

Olin 40 ja kahden pienen äiti, joten pelkäsin, etten työllisty toimialalla, jossa kilpailu on kova. Toisin kävi. Sain jokaiseen hakemukseen haastattelukutsun ja työtarjouksen 2 viikkoa potkuista. Lopulta onni onnettomuudessa, että pääsen konkan partaalla olevasta firmasta ja sairaasta ilmapiiristä eroon. Uudessa työpaikassa henki oli toinen. Silti uskaltauduin vajaa vuosi myöhemmin hakemaan todellista unelmatyötä - ja sen sain! Olen nyt samassa asemassa ex-pomoni kanssa firmassa, jossa ihmiset viihtyvät. Kaikella oli tarkoituksensa, vaikka kova isku potkut olivatkin.

Vierailija
15/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet jo siinä iässä että et enää työllisty, siis eläkeiän korvilla ja rahaa sekä omaisuutta on, niin miksi ihmeessä notkut enää täällä. Myy asunto, ota rahat mukaan ja muuta Espanjaan, esimerkiksi Teneriffalla on leppeä ilmasto talvellakin.

Vai sitooko puoliso ja perhe sinut tänne?

Vierailija
16/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kouluttauduin 50-vuotiaana ammatilliseksi opettajaksi, ja olen tehnyt töitä siitä saakka.

Alakohtaista saako työtä keski-ikäisenä. Olen tyytyväinen valintoihini. 

Kun olet taloudellisesti riippumaton niin työhän ei ole sinulle elinehto. Tee mitä mielesi tekee, opiskele, matkustele, harrasta, nauti,  yms. Paikkakunnan vaihtamista mieti tarkkaan, onko ystäviä, sukulaisia nykyisellä paikkakunnalla joihin haluat pitää tiiviisti yhteyttä. Jos ei sidoksia niin aina voi muuttaa. Ikääsi et kertonut, se kiinnostaisi tietää. Katso oma eläkekertymäsi.

Vierailija
17/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet jo siinä iässä että et enää työllisty, siis eläkeiän korvilla ja rahaa sekä omaisuutta on, niin miksi ihmeessä notkut enää täällä. Myy asunto, ota rahat mukaan ja muuta Espanjaan, esimerkiksi Teneriffalla on leppeä ilmasto talvellakin.

Vai sitooko puoliso ja perhe sinut tänne?

Eläkeikään on vielä pitkälti, muttei liikaa sanotaanko näin ja perhettä ei ole sitomassa joten sikäli hyvä tilaisuus lähteä. Ap

Vierailija
18/18 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan stadiin muuta! Elintasosi tippuu murto-osaan, eikä se työllistyminen ole helpompaa täällä. Kaikki nuoret koulutetut ovat täällä kilpailemassa. Valitse jokin toinen kaupunkikeskus, kuten Tampere tai Jyväskylä.

Onko näin? Kallista on sehän on selvää, mutta vaikeampaa kuin esim. Jyväskylässä tai Tampereella tuskin.