Miten saada lisää painoa 10kg, kaikki vinkit tervetulleita?
Painan tällä hetkellä 50kg ja pituutta on 170cm eli reippaasti alipainoinen. Pitäis saada paino nousemaan kymmenisen kiloa, mutta tuntuu, ettei se vaan onnistu.
Allergioiden takia en voi syödä vehnää, ruista, ohraa, kauraa (kauraa siedän sen, mitä aamupuuroon menee), tomaattia, pähkinöitä, manteleita, suklaata, sitrushedelmiä, kiiviä, karpaloita, puolukoita, mansikoita ja juureksista/kasviksista useimmat sopii vaan kypsänä. Tämän lisäksi laktoositon ruokavalio.
Syön paljon kasviksia, koska en tykkää perunan mausta, vaikken sille varsinaisesti allerginen olekaan. Kaikki tuotteet ovat täysrasvaisia. Olen yrittänyt syödä enemmän, mutta jossain vaiheessa tulee mitta täyteen eikä vaan pysty syömään enempää.
Käyn 4-6kertaa viikossa 8-15km juoksulenkillä. Luultavasti liikunnan jättämisellä pois painokin nousisi, mutta liikunta on mulle jonkinlainen henkireikä, saa edes hetken olla omissa ajatuksissaan niin en mielelläni jättäis pois.
Kommentit (116)
Suosittelen avocadoja jos vain kukkaro sallii. Ne ovat energiapitoisia ja sisältävät paljon hyvänlaatuista rasvaa. Huono puoli tosiaan on avocadojen kallis hinta. Ehkä voisit myös lisätä puuroon ja ruokiin oliivi,- tai rypsiöljyä.
On harmi että painoa on vaikea nostaa terveellisillä jutuilla. Älä kuitenkaan missään nimessä jätä liikuntaa pois, koska sillä on niin paljon positiivisia vaikutuksia kehoon ja mieleen :)
Ainakin siinä yhdessä ohjelmassa mis ne lihavat ja laihat vaihtaa ruokavalioita niin sen ekan kokeilujakson jälkeen kun ne palaa koteihinsa ja ne laihat alkaa syömään ihan tavallista, terveellistä, ruokaympyrän tyylistä ruokaa ja annoksia niin niille tulee painoa. Sun kohdalla kun on allergioita niin kääntyisin vaikka jonkun ravintoterapeutin tai/ja lääkärin puoleen. Ihan vaikka terveyskeskukseen voit soittaa ja kertoa ongelman. En usko että sun tapauksessa on kovin paljoa hyötyä pelkän avocadon lisäyksestä ruokavalioon.
- Sixpäkki donitseja päivässä, kaksi parhaassa.
- Kittaa runsaasti kaljaa/siideriä
- Veltostu
Mutta vakavasti. Jos olet muuten terve, en oikein tiedä kannattaako väkisin lisätä massaa. Voit kokeilla jos tykkäisi hankkia lihaksia tavalla tai toisella, muut tavat ei suoraan sanoen ole mielestäni järkeviä.
Voisitko antaa esimerkin vaikka yhden päivän kaikista syömistäsi ruoista?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen avocadoja jos vain kukkaro sallii. Ne ovat energiapitoisia ja sisältävät paljon hyvänlaatuista rasvaa. Huono puoli tosiaan on avocadojen kallis hinta. Ehkä voisit myös lisätä puuroon ja ruokiin oliivi,- tai rypsiöljyä.
On harmi että painoa on vaikea nostaa terveellisillä jutuilla. Älä kuitenkaan missään nimessä jätä liikuntaa pois, koska sillä on niin paljon positiivisia vaikutuksia kehoon ja mieleen :)
Oliiviöljy ois muuten hyvä, mutten pidä sen mausta. Pienikin määrä aiheuttaa yökkäysrefleksin. Puuron teen kylläkin kermaan, joten siinä on kyllä normaalista enemmän rasvaa ja energiaa.
Avokadoja olen välillä ostanut ja niistä kyllä tykkään, mutta ovat tosiaan melko kalliita niin kovin usein ei tule ostettua.
Tietoisesti olen myös muihin ruokiin lisännyt rasvaa, esim. kasviksiin lisään aina voita. Tämä on siinä mielessä auttanut, ettei paino ole enää laskenut, kuten se vielä jokin aika sitten teki, mutta lisää painoa ei tälläkään ole tullut.
ap
Minkä ikäinen olet? Jos olet nuori ja just kasvupyrähdyksen ohittanut, niin kasvuun ei mene enää samalla tavalla energiaa ja paino voi pikkuhiljaa alkaa nousta. Juoksulenkit ja muu fyysinen aktivisuus kuluttaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
- Veltostu
Mutta vakavasti. Jos olet muuten terve, en oikein tiedä kannattaako väkisin lisätä massaa. Voit kokeilla jos tykkäisi hankkia lihaksia tavalla tai toisella, muut tavat ei suoraan sanoen ole mielestäni järkeviä.
Olet niin väärässä. Ei tietenkään painoa aleta nostamaan roskaruoalla. Ihan tavallisella, terveellisellä ruoalla painoa kyllä saa nostettua vaikka liikuntaa harrastaisikin. Tietenkään terveydestä ei tingitä. Aapeen tapauksessa kun on allergioita niin kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä ravintotieteiden ammattilaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siinä yhdessä ohjelmassa mis ne lihavat ja laihat vaihtaa ruokavalioita niin sen ekan kokeilujakson jälkeen kun ne palaa koteihinsa ja ne laihat alkaa syömään ihan tavallista, terveellistä, ruokaympyrän tyylistä ruokaa ja annoksia niin niille tulee painoa. Sun kohdalla kun on allergioita niin kääntyisin vaikka jonkun ravintoterapeutin tai/ja lääkärin puoleen. Ihan vaikka terveyskeskukseen voit soittaa ja kertoa ongelman. En usko että sun tapauksessa on kovin paljoa hyötyä pelkän avocadon lisäyksestä ruokavalioon.
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla, mutta häneltä en juuri muuta vinkkiä saanut, kun että pitäis syödä enemmän. Joo yritetty on, mutta tietyssä vaiheessa vaan tulee stoppi eikä pysty syömään enempää päivän aikana. Vika saattoi toki olla ravitsemusterapeutissakin, ei vaikuttanut kovin ammattitaitoiselta..
ap
Vierailija kirjoitti:
- Veltostu
No donitseissa on ainakin vehnää, jota en voi syödä. Alkoholia käytän muutaman kerran vuodessa ja silllonkin hillitysti, koska krapula muuttuu mulla aina migreenikohtaukseks.
Mä olen painanut aiemmin 60kg, mutta erään lääkkeen takia laihduin alipainoiseksi ja tämän takia kyseinen lääke jätettiin pois. Paino vaan ei noussutkaan takas, vaikka lääke lopetettiinkin.
Näytän oikeasti aivan liian laihalta ja olen joutunut uusimaan vaatekaappini käytännössä kokonaan, koska ne vaatteet, jotka oli sopivia 60kg painoisena niin roikkuu tällä hetkellä päällä.
ap
Mitkä makrosi on? Seuraatko? Jos et, niin se nyt on ensimmäinen askel.
Määrän lisäys. Syöt omia ruoka-aineita selvästi enemmän, vaikka ensin tekee tiukkaa. Vatsa tottuu pian ja alat haluta syödä enemmän.
Eli joko yksi kunnon ateria lisää tai annoskokoihin selvästi lisää. Älä vähennä liikuntaa.
En nyt oikein tajua, mikä se iso ongelma on. Olet tosi hoikka, mutta terveen ihmisen mitoissa toki.
Unohda koko lihotusprojekti! Syö mitä syöt mutta rupea käymään salilla. Nosta rautaa. Vähennä juoksemista.
On taas vaikeeta - useimmat suoraan sanottuna myisivät sielunsa ollakseen sun saappaissa.
Vaihda juoksu kuntosalilla voimaharjoitteluun ja syö yli3000kcal päivässä.
Rasva laihduttaa, ellei sitä syö hiilarin/sokerin kanssa.
Haluatko siis rasvaa vai lihasta? Soijaa, maissia, tehotuotettua lihaa. Terveysarvot näillä neuvoilla on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa esimerkin vaikka yhden päivän kaikista syömistäsi ruoista?
Tässä nyt eilisen syömiseni
Aamupalaksi kaurapuuro kermaan tehtynä, päälle marjoja. Lisäks pari kuppia kahvia kermalla.
Lounaaksi kanajuureskiusausta (kanaa, suikaloituja juureksia, kermaa, juustoraastetta) ja lisäksi keitettyjä kasviksia voilla höystettynä. Ruokaa oli varmaan arviolta 200-300g ja kasviksia ehkä saman verran. Ruokajuomana vesi
Välipalaksi kermarahka (250g purkista puolet) marjoilla
Iltaruoaksi kasvisgratiinia (parsakaali-kukkakaali-porkkanasekoitusta, kermaa ja juustoraastetta), kurkkua ja paprikaa. Gratiinia jotakuinkin saman verran kun kiusaustakin, paprikaa ja kurkkua ehkä joku 200g yhteensä
Iltapalaksi leipää (sisälsi soijajauhoa, juustoraastetta ja kananmunia), joiden päällä juustoa, leikkelettä ja paprikaa ja iso mukillinen teetä
Lisäksi vettä juon päivän aikana noin 3litraa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Jos olet nuori ja just kasvupyrähdyksen ohittanut, niin kasvuun ei mene enää samalla tavalla energiaa ja paino voi pikkuhiljaa alkaa nousta. Juoksulenkit ja muu fyysinen aktivisuus kuluttaa energiaa.
Mä olen 35v. Tiedän toki sen, että mm. nuo juoksulenkit kuluttaa energiaa, mutta poiskaan en niitä haluaisi jättää vain siksi, että paino nousisi.
ap
Hyvältä kuulostaa ruokavaliosi. Lihotuskuuriin esim 2 dl kermaa joka ilta/aamu tuohon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Määrän lisäys. Syöt omia ruoka-aineita selvästi enemmän, vaikka ensin tekee tiukkaa. Vatsa tottuu pian ja alat haluta syödä enemmän.
Eli joko yksi kunnon ateria lisää tai annoskokoihin selvästi lisää. Älä vähennä liikuntaa.
No tuota annoskokojen lisäystä voisin kyllä vielä yrittää kokeilla. Syön nyt sen 5kertaa päivässä niin aika ei riitä siihen kuudenteen ateriaan, koska viisikin tekee kiireisempinä päivinä tiukkaa.
ap
"Kiinalaisten" ravintoloiden ruoka!!!