Työhöntulotarkastus ja aiemmat psyykkiset ongelmat, HS mielipidekirjoitus
Hesarissa oli taannoin juttu, jonka perusteella aiemmasta masennuksesta kärsineelle oli kirjoitettu lausunto työterveydessä, että ei sovellu työhön. Oli mielipidekirjoitus.
Mitä mieltä olette asiasta? Kokemuksia?
Kommentit (52)
En ole lukenut tuota juttua (onko vain tilaajille taas?), mutta totean aiheeseen liittyen näin: Jos masennus on mennyt ohi ja henkilö kokee pystyvänsä työntekoon (ja tätä puoltaa esim. lähipiiri), niin kaikkien edun mukaista olisi tarjota edes jotain töitä, eikä niin että yksi diagnoosi tai yhden henkilön lausunto (joka ei edes ilmeisesti ollut psykiatri) vie työllistymismahdollisuudet loppuiäksi. Jokainen työkyvyttömyyseläkkeelle tai toimeentulotuelle loppuelämäkseen joutunut kuormittaa systeemiä entisestään. Jos elämä on saatu takaisin raiteilleen, niin sitä kannattaisi tukea,koska mielekäs tekeminen myös tukee mielenterveyttä. Itse kokemuksesta puhun, ilman töitä vaan vajoaa helposti huonompaan suuntaan.
Joo, turha valittaa verorahoista ja tuista jos ei pääse töihin vaikka työnantaja on jo työhön valinnut. Silloin pakko elää muiden rahoilla.
Tuo on ihme höpöhöppöa. Sitä paitsi työelämässä on niin paljon diagnosoimattomia mielenterveysongelmaisia töissä, että jos nämä hoitoon saisi, niin ilmapiiriongelmat pienenisivät huomattavasti.
Olen sitä mieltä, että jos masennuksesta tai leikkauskomplikaatioista on parantunut, ei niiden pitäisi vaikuttaa. Sitten, jos uusiutuvat ja vaikuttavat työkykyyn, voi tilanteen arvioida uudestaan.
Kun juttu oli hesarissa niin ei ole totta. Joutavaa parran pärinää.
Onko hesarissa enää yhtään juttua mikä olisi totta?
Olisi kannattanut pitää Pentikäinen.
Saako työterveys tiedon psyykkisestä diagnoosista jps sitä ei itse kerro?
Tämä todistaa vain sitä, että diagnooseja käytetään aina sinua vastaan. Niistä tulisi ehdottomasti luopua kokonaan.
Esimerkiksi työhaastattelussa ei saa kysyä sairauksista. Sairauden perusteella ei saa syrjiä ihmistä pois työelämästä, jollei sairaus ole sellainen, että ihminen on ilmeisen kykenemätön hoitamaan työnsä. Monet kroonisetkin sairaudet ovat sellaisia, että ne eivät estä kaikkea työntekoa täysin. En siis ymmärrä, miten joku ohimennyt sairaus on millään tavalla uuden työnantajan asia. Itse laittaisin kaiken vaan salattavaksi Kannassa ja kieltäytyisin puhumasta yksityisasioistani- ne kun eivät kuulu työnantajalle millään tavalla. Se, että hoidanko työni ja millä tavalla, kuuluu, mutta se onkin täysin eri asia.
Linkki? Yritin etsiä kyseistä kirjoitusta mutta en löytänyt.
Niinpä. Itse sairastuin pari vuotta sitten ensimmäiseen maniaan. Olen nyt valmistumassa uuteen ammattiin ja mietin, mitä kertoa työhöntulotarkastuksessa?
Jos tuo mielipidekirjoitus pitää paikkansa, niin olisin kirjoittajana tehnyt valituksen lääkärin toiminnasta. Eihän tuossa ole kyse mistään muusta kuin kiusanteosta. Kirjoittaja ei edes sillä hetkellä ollut masentunut, tai ollut pitänyt em. syystä yhtään päivää sairaslomaa. Eli ei todellakaan kannata missään yhteydessä antaa itsestään mitään yksityisiä tietoja, jollei se ole aivan kriittisen välttämätöntä. Koskaan ei näköjään voi tietää mitä siitä seuraa.
Ei tietenkään kannata kertoa. Se on työnantajalle riski palkata. Masennuksen vuoksi sairasloma ei todellakaan ole 1-3 päivää. Se voi olla kuukausia. Helpolla pääsee kun syrjii kaikkia jolla mt-taustaa.
Harvassa on Suomessa ihmiset joilla ei mitää psyykkisiä ongelmia ole tai ole ollut.. unettomuutta, uupumusta jne. paska juttu, että ihminen joka on apua siihen uskaltanut hakea, ei ole oikeutettu enää työelämään.
No ei siellä työterveystarkastuksessa kaikkea tarvitse kertoa. Vähän pelisilmää pitäisi olla työhaastattelussa ja koeajalla.
Eikös siitä saa jonkun syytteen jos valehtelee/jättää kertomatta asioita työhöntulotarkastuksessa? Ja työnantaja voi vaatia korvauksia jos salaaminen tulee ilmi?
Vierailija kirjoitti:
Eikös siitä saa jonkun syytteen jos valehtelee/jättää kertomatta asioita työhöntulotarkastuksessa? Ja työnantaja voi vaatia korvauksia jos salaaminen tulee ilmi?
Vähintään 15 vuotta kuritushuonetta ja sata raipaniskua. Joo ei saa syytettä.
Jos valehtelee työhöntulotarkastuksessa sairaudesta, joka voi vaikuttaa työhön, niin työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sairausajan palkkaa ko. sairauden takia. Siinä voi hymy hyytyä, kun hakee lääkäriltä 2 kk sairausloman ja kuulee, että se on palkaton vain siksi, että työhöntulotarkastuksessa ei asiaa maininnut.
Jos on työnteon estäviä terveydellisiä syitä, niin ihan sama, onko se mielenterveysongelmat vai vakavat leikkauskoplikaatiot. Työnantaja ei ole sosiaalitoimisto.