E-pillerit ja akne - miten te toimisitte tilanteessani?
Olen varhaisteinistä saakka kärsinyt vaikeasta aknesta. Kohta 13 vuotta olen ravannut (vakio) ihotautilääkärin pakeilla ja kokeillut ties millaisia antibiootteja, voiteita ja lääkkeitä jolla saisi aknen taltutettua, mutta aina ollut sama tulos - auttanut kuukauden ajan, sitten tilanne palautunut lähtöruutuun. Osallistuin alaikäisenä moniin kokeellisiin lääketestauksiinkin, mutta ei tulosta.
Sitten sain e-pillerit, jotka rauhoittivat aknea hieman - patit vähenivät, mutta eivät poistuneet kokonaan. Päätimme ylläpitää aknea kurissa siis e-pillereillä tästä lähtien kun mikään muu ei auttanut. Olen ollut e-pillereillä nyt n. 3-4 vuotta ja tilanne on yhä suht. kurissa. En saanut nykyisestä merkistä mitään sivuoireita, muuta kuin kuppikoko kasvoi yhdellä.
Mietin, lopettaisinko pillerit ja katsoisin tilannetta puhkeaako akne takaisin vai pysyykö kurissa ilman? Olen kuitenkin muutamaa vuotta vailla 30v, harvalla aikuisella varmaan ihan sen ylitse jatkuu akne? Oma ihotautilääkärini siirtyi jo vuosi sitten eläkkeelle, joten en häneenkään taida saada yhteyttä ja kysyä mielipidettä. En ole tällä hetkellä parisuhteessakaan, joten ehkäisylle ei ole sen osalta tarvetta.
Tiedän että täällä on monia jotka "eivät halua tunkea vieraita aineita kehoonsa henkensä uhallakaan" ja kuinka "vaarallista on työntää keinotekoisia hormoneja itseensä ja lopetus tuhoaa elämän" jne, mutta haluaisin nyt ihan rehellisiä NEUTRAALEJA näkökulmia. Jatkaisinko käyttöä aknen takia ja mahdollisten tulevien suhteiden, vai lopettaisinko ja katsoisin miten naamalle käy?
Kommentit (21)
Aknea voi olla aikuisellakin. Jotenkin sellainen mielikuva, että se olisi lisääntynyt, tai sitten siitä vain puhutaan enemmän. Menisin itse ihotautilääkärille, jos suinkin on varaa. Pillerien lopetus voi olla ok, mutta ihan yhtä hyvin se saattaa roihahduttaa aknen.
Kokeilisin lopettaa. Lopettaessa ihon kunto yleensä hetkellisesti huononee, mutta puolessa vuodessa tai vuoden sisällä sen tulisi vakiintua. Itselläni ei ole koskaan varsinaista aknea ollut, mutta muuten todella hankala, näppylöityvä ja rasvainen iho, ja pillerit tekivät siitä täydellisen. Siksi oli vaikeaa tehdä päätös pillereiden lopettamisesta, vaikka muuten kehoni ei näyttänyt niitä kestävän, sairastelin ja päätä särki koko ajan ja jatkoinkin melkein kolme vuotta.
Kun pillerit sitten lopetin, alkoi rasvaa ja näppylää puskea ensin kasvoihin ja kasvojen rauhoituttua rintaan, lopuksi selkään. Mutta kun tästä kurimuksesta pääsin, on iho ollut aivan asiallinen, ei ole palannut samanlaiseksi kuin ennen pillereiden aloittamista. Ilmeisesti hormonitoimintani oli ehtinyt pillereitä syödessäni muuttua, kai olin kasvanut kunnolla aikuiseksi sillä välin.
Jos ihosi pärähtää aivan sietämättömäksi eikä rauhoitu, menisin taas ihotautilääkärin luo keskustelemaan muista hoitovaihtoehdoista, jos nyt tässä vaiheessa tehoaisivat paremmin kuin silloin vuosia sitten. Jos e-pillereistä ei varsinaista haittaa sinulle ole ja väliaikaisemmista keinoista ei löydy apua, niin tietysti lienee järkevintä palata niihin. Mutta jonkin aikaa joutuu pillereiden lopettamisen jälkeen tosiaan odottelemaan, jopa vuoden, että lopullinen tulos näkyy, ja huomattavaan pahenemisvaiheeseen saa alussa varautua.
Jos on taipumus noin vahvasti akneen niin luultavasti e-pillereiden lopetuksen jälkeen akne palaa heti.Moni kärsii siitä aikuisenakin siis yli kolmikymppiset. Sitten on syötävä antibioottikuuria sekä mahdollisesti vielä roaccutan. Kumpi on parempi e-pillerit vai muu aknelääkitys mielestäsi?
Olisi varmaankin aika saada a-vitamiinilääkitys, joka on niin raju, että akne talttuu taatusti. Hoidon aikana ei saa tulla raskaaksi, joten e-pillerien käyttö jatkuu. Käyt myös raskaustestissä kuukausittain.
Kaikesta rankkuudestaan huolimatta hoito kannattaa käydä loppuun asti. Been there, done that.
Minä kuuluin noihin "ei vieraita aineita kehoon henkenikään uhalla" mutta olen nyt kuitenkin muutamia pillereitä. Oireet on yleensä loppunut melko nopeasti lopettamisen jälkeen etenkin nuo mitkä vaikuttaa ihoon.
Eli sinun kokeilisin, voit sitten jatkaa jos akne räjähtää eikö?
Roaccutan ja taisi olla joitain muita isotretinoiinilääkkeitä olen kokeillut aikoinani, eivät auttaneet kuin kuukauden ajan kuten kaikki muutkin lääkkeet. E-pillerit ovat siis olleet ihan ainoat olemassaolevat aineet jotka hillitsivät pysyvästi aknea.
AP
Mitä merkkiä käytät? Teininä minulla oli akne sitten se helpotti ja nyt lähellä kolmeakymmentä naama taas näppyläinen pillereiden takia. Merkkiä olen vaihtanut kaksi kertaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkkiä käytät? Teininä minulla oli akne sitten se helpotti ja nyt lähellä kolmeakymmentä naama taas näppyläinen pillereiden takia. Merkkiä olen vaihtanut kaksi kertaa jo.
Mercilon.
AP
Vielä selvennykseksi, aikoinaan oli rintakehä ja selkä kaulan sivuja myöten pateissa. Muutamat isotretinoin-kuurit auttoi niihin, eikä ole sen jälkeen tullut patteja näille alueille. Naamaan ei ollut vaikutusta. Kasvoihin ja leukapieliin on ainoastaan e-pilleri auttanut, kun niiden syyn epäiltiin olevan hormonaalinen.
AP
Itse varmaan jatkaisin, jos on noin paha akne ollut eikä sivuoireita pillereistä ole.
Tuo ihon paraneminen vuosi lopetuksen jälkeen on yleensä sellaisilla, joilla ei ole ollut pahaa aknea nuorempana. Nuo e.pillerit tosiaan voisi myös olla ihan hyvä pitää suhteiden kannalta, mutta aina sitä voi myös kokeilla miten käy ja aloittaa uudestaan jos ei akne taltu.
Joo mulle kyllä tuli akne takaisin 26-vuotiaana kun lopetin pillerit n. 10 vuoden käytön jälkeen... Sitten raskaaksi tultua helpotti, nyt synnytyksen jälkeen taas puskee takaisin niitä näppylöitä. Jee.
Nelikymppisenä vielä puski naamaan joitain näppyjä vaikka e-pillereitä käytin pitkäänkin aknen takia, kokeilin itse lopettaa niin tuntui kuin nuoruus olisi tullut takaisin naaman osalta. Aloitin uudelleen pari vuotta lopetuksen jälkeen ja iho on tasaantunut, oli muutenkin ehkäisylle tarvetta.
Minulla on ikää 57v. Finnejä 12-vuotiaasta.
Nykyään ei määrätä herkästi antibiootteja akneen. Koska ne auttavat vain hetkellisesti ja niitä ei muutenkaan suositella syötävän turhaan.
Sinun vaihtoehtosi on Roa. Sitä syödään pitkään ja samalla käytetään rasvoja. Lääkkeeseen liityy pahenemisvaihe, mutta suurin osa saa siitä avun.
Missä asut? Joa asut pk-seudulla tiedän erinomaisen ihotautilääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaankin aika saada a-vitamiinilääkitys, joka on niin raju, että akne talttuu taatusti. Hoidon aikana ei saa tulla raskaaksi, joten e-pillerien käyttö jatkuu. Käyt myös raskaustestissä kuukausittain.
Kaikesta rankkuudestaan huolimatta hoito kannattaa käydä loppuun asti. Been there, done that.
Alapeukutin tätä siksi, koska kärsin samasta vaivasta, ja olen syönyt yli puolen vuoden kunnolliset isotretinoiinit kahdesti, mutta akne on palannut silti noin vuoden kuluttua kuurista :( eli pysyvää apua ei siitäkään välttämättä saa. Ja sekin aine kertyy hetkeksi elimistöön sekä rasittaa maksaa.
Raskaus ja imetys paransivat mun aknen, eikä se ole vielä palannut, puoli vuotta imetyksen lopettamisesta. En meinannut uskaltaa lopettaa imettämistä, kun se oli niin hyvä aknelääke :P
Pillereistä cypretyl (=diane nova) ja yaz auttoi hyvin mun akneen, niin kauan kuin niitä jaksoin syödä. Mielialat niiden kanssa heitteli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ikää 57v. Finnejä 12-vuotiaasta.
Nykyään ei määrätä herkästi antibiootteja akneen. Koska ne auttavat vain hetkellisesti ja niitä ei muutenkaan suositella syötävän turhaan.
Sinun vaihtoehtosi on Roa. Sitä syödään pitkään ja samalla käytetään rasvoja. Lääkkeeseen liityy pahenemisvaihe, mutta suurin osa saa siitä avun.
Missä asut? Joa asut pk-seudulla tiedän erinomaisen ihotautilääkärin.
Poikkeaako Roaccutan muista isotretinoiinilääkkeistä? Minulla on jo ollut muutamia kuureja, en enää muista oliko Roan nimellä vai muulla nimellä. Eivät auttaneet kuin selän ja rintakehän akneen.
Valitettavasti en asu pk-seudulla.
AP
Mun mielestä kannattaa kokeilla lopettaa ja nähdä miten käy, mutta se sitten tarkoittaa montaa kuukautta jotta e-pillereiden teho on hävinnyt ja tilanne normalisoituu. Pillerithän on helppo aloittaa uudestaan.
Ja jos päädyt pitämään yllä e-pillereitä, niin kannattaa kokeilla kosmetiikasta niitä akneen oikeasti tehoavia aineita kuten BHA, retinoli, AHA, bentsyyliperoksidi, c-vitamiini ja kunnon kosteuttavat tuotteet. Ei nämä paranna sun aknea mutta hillitsee sitä vielä lisää.
Mullakin esim. apteekin aknevoiteet eivät toimineet ollenkaan, kunnes yhdistin sen tuohon BHA-tuotteeseen (salisyylihappo) ja alkoi tuloksia näkyä.
Roaccutan ei tietääkseni eroa muista isotretinoiini-tuotteista muuten kuin nimensä ja eri tuottajansa kohdalla, joten jos edelliset samaa ainetta olevat kuurit eivät tehonneet, Roaccutan tuskin on poikkeus.
Oletko koskaan ottanut roaccutan-kuuria? Se on rankkaa keholle, mutta vain väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Roaccutan ei tietääkseni eroa muista isotretinoiini-tuotteista muuten kuin nimensä ja eri tuottajansa kohdalla, joten jos edelliset samaa ainetta olevat kuurit eivät tehonneet, Roaccutan tuskin on poikkeus.
Tämä. Jos ap on jo ottanut isotretinoiinikuureja, ei kannata roaccutania enää kokeilla kun se auttaa vain vähäksi aikaa. Jatkaisin itse e-pillereillä, enkä kokeilisi enää uusia noin monen kokeilun jälkeen.
Mä olen 44-vuotias ja edelleen tulee joka kk hormonaalisia, kipeitä patteja naamaan. Kärsinyt aknesta 16-vuotiaasta asti. Pillereiden lopettamisen jälkeen naama räjähti (26-vuotiaana). Molempien raskauksien aikana unelmaiho. Syönyt vielä nelikymppisenä yhden 3 kk antibioottikuurin.