E-pillerit ja akne - miten te toimisitte tilanteessani?
Olen varhaisteinistä saakka kärsinyt vaikeasta aknesta. Kohta 13 vuotta olen ravannut (vakio) ihotautilääkärin pakeilla ja kokeillut ties millaisia antibiootteja, voiteita ja lääkkeitä jolla saisi aknen taltutettua, mutta aina ollut sama tulos - auttanut kuukauden ajan, sitten tilanne palautunut lähtöruutuun. Osallistuin alaikäisenä moniin kokeellisiin lääketestauksiinkin, mutta ei tulosta.
Sitten sain e-pillerit, jotka rauhoittivat aknea hieman - patit vähenivät, mutta eivät poistuneet kokonaan. Päätimme ylläpitää aknea kurissa siis e-pillereillä tästä lähtien kun mikään muu ei auttanut. Olen ollut e-pillereillä nyt n. 3-4 vuotta ja tilanne on yhä suht. kurissa. En saanut nykyisestä merkistä mitään sivuoireita, muuta kuin kuppikoko kasvoi yhdellä.
Mietin, lopettaisinko pillerit ja katsoisin tilannetta puhkeaako akne takaisin vai pysyykö kurissa ilman? Olen kuitenkin muutamaa vuotta vailla 30v, harvalla aikuisella varmaan ihan sen ylitse jatkuu akne? Oma ihotautilääkärini siirtyi jo vuosi sitten eläkkeelle, joten en häneenkään taida saada yhteyttä ja kysyä mielipidettä. En ole tällä hetkellä parisuhteessakaan, joten ehkäisylle ei ole sen osalta tarvetta.
Tiedän että täällä on monia jotka "eivät halua tunkea vieraita aineita kehoonsa henkensä uhallakaan" ja kuinka "vaarallista on työntää keinotekoisia hormoneja itseensä ja lopetus tuhoaa elämän" jne, mutta haluaisin nyt ihan rehellisiä NEUTRAALEJA näkökulmia. Jatkaisinko käyttöä aknen takia ja mahdollisten tulevien suhteiden, vai lopettaisinko ja katsoisin miten naamalle käy?
Kiitos vinkistä. Saako noita voiteita apteekeista vai muualtakin? Osaisiko kukaan suositella jotain tiettyjä tuotteita?
Olen kovin herkkäihoinen, iho on kuin punaisilla valoilla valaistu joulukuusi ellei ole todella herkälle iholle tarkoitettu rauhoittava kosteusvoide (öljypohjaiset myös räjäyttää aknen). Mitään puhdistusaineita ym. en ole uskaltanut jatkuvasti käyttää kun iho tosiaan palaa kosketuksesta vaikka miten herkkäihoiselle tarkoitettuja tuotteita olen apteekinkin hyllyltä kokeillut.
AP