Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisilla paikoilla huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat.

Vierailija
26.08.2017 |

Mikä vaivaa teitä joitakin vanhempia, jotka ette pidä, ette edes yritä pitää mukuloitanne kurissa? Mikä saa teidät kohauttamaan olkianne pikkuisenne riehumiselle ja huutamiselle julkisilla paikoilla? Onko se teistä jotenkin hyväksyttävää? Luuletteko, että kanssa ihmiset jotenkin nauttivat siitä? Vai mikä on se syy teille joillekkin, jotka annatte kakaroidenne käyttäytyä miten lystäävät? Kuvitteletteko olevanne jotakin maailmanomistajia?

Eilen sattui tällainen kauppareissulle taas vaihteeksi:

Olin kaupassa tuttuun tapaan, kun samalle reissulle osui muuan 3 lapsinen perhe. Lapset juoksivat ja kirkuivat ympäri kauppaa. Kirkuminen raikui koko suuressa kaupassa, kun sitä rallia vedettiin ihmispaljouden keskellä. Mitä vanhemmat tekivät? Eivät mitään. Tai no äiti teki: Naureskeli vain.

Osuin samaan aikaan kyseisen perheen kanssa viereiselle kassalle toiselle puolelle, jossa lapset pelleilivät jonossa ja vanhemmat eivät taaskaan viitsineet vaivautua. Noh lapset kävivät sitten toisenpuolen suljetun kassan porttiin kiinni ja retuuttivat sitä ja voitteko kuvitella! Tässä vaiheessa VIERAS mies karjaisi kauhukakaroille oikein kovaa, että "HEI! Älkää rikkoko sitä porttia ihan tahallane!!" Tästä lapset hieman säikähtivät ja antoivat portin olla, aloittivat kihertämisen ja ilveilyn.

Ei siinä voinut olla kuin suu auki taas.

Oletteko joutuneet ojetamaan vieraita lapsia, kun vanhemmat eivät ole viitsineet vaivautua??

Kommentit (239)

Vierailija
21/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kaupassa olin pakkaamassa ostoksia, ja siinä tasolla oli pieni lapsi "pakkaamassa" äitinsä ostoksia. Lapsi nappasi minun puoleltani kinkkupaketin ja nauraen sanoin lapselle jotain "hupsista, se taisi olla minun" ja yritin ottaa pakettia lapselta takaisin. Lapsipa ei antanutkaan sitä takaisin, ja kun vielä vähän kovemmin yritin ottaa sitä häneltä, hän viskasi sen maahan. Kauheaa käytöstä! Toki äiti ei olis tuossa tilanteessa väliin ehtinyt, mutta näki kyllä tilanteen, ja olisi voinut edes pahoitella lapsen puolesta.

Puhut lapsesta. Olisi tärkeää tietää oliko lapsi 1-vuotias vai 15-vuotias?

Olen varma, että äiti olisi pahoitellut, mutta ei tehnyt sitä, koska sinun naamasi näytti siltä, että vetäisit lasta kuonoon jos ei olisi muita näkemässä. 

Vierailija
22/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N30 kirjoitti:

No valitettavasti asiat ei aina mene kuin lapsettomien vaaleanpunaisissa mielikuvissa. Etenkin 3x alle kouluikäistä on kombo joka on haasteellinen kenelle tahansa ainakin aika ajoin. Joskus kaikki menee hyvin, joskus ei. Esim eilen oli pakko ottaa lapset mukaan kauppaan kenkäostoksille. Isompi alkoi itkemään koska ei saanut jotain uutuuslelua mikä oli sijoitettu näyttävästi siihen lasten kenkähyllyjen viereen (kiitos citymarket). Ja joo, ei saa koskaan itkemällä tai vinkumalla mitään mutta eilen jostain syystä pettymys oli hänelle sietämätön. Keskimmäinen olisi halunnut kokeilla kaikki prinsessakengät läpi. Lopulta vielä vauva hermostui ja kun häntä rauhoittelin kaksi isompaa villitsi toisensa ralliin hyllyjen välissä. Johon tietysti heti puutuin mutta sen johdosta myös lasten volyymit ja uhma kasvoi. Keräsin kengät koriin ja painelin kassalle mölylaumani kanssa. Jätin ruokaostokset tekemättä muiden asiakkaiden korvia ja hermoja säästääkseni, mutta sitä tuskin otti huomioon sekään keski-ikäinen pariskunta joka meitä naama norsunvitulla tuijotti.

Ja miehesi oli..? Eikö niitä kenkäostoksia voi tehdä lapsen kanssa kaksin ja mies hoitaisi toiset kotona?

Ohis, mutta kommentoija juuri kirjoitti, että oli pakko ottaa kaikki lapset mukaan. Toiset ihmiset tekevät esim. iltatöitä tai käyvät työmatkoilla, joten muille lapsille ei saa hoitajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Juuri vasta kirjoitin toiseen samanaiheiseen keskustelun tämän.

Olin hautajaisissa, joissa eräs lapsi juoksenteli hauta-arkun ympärillä. Ikää oli n. 5v eli ei enää mikään ihan kaikesta ymmärtämätön lapsonen. Olin aivan järkyttynyt jo tässä vaiheessa, kukaan ei tehnyt mitään, vähiten äiti. Kun siirryimme muistotilaisuuteen, oli siellä piano, jota tämä lapsi alkoi kesken kaiken rämpyttämään. Siinä vaiheessa menin, ja ärähdin lapselle. Lapsi ei enää pianoon koskenut, mutta juoksenteli ja huuteli ja terrorisoi koko tilaisuutta. Villitsi myös muita lapsia, joten minä LAPSETON kävin ohjaamassa kaikki lapset käytävälle.

Vaikutat sitten todella "mukavalta" ihmiseltä. Ihan höpöä kun sanotaan, että lapsettomat olisivat katkeria ja puutteessa olevia tiukkapipovanhapiikoja. Eivät vain ole vielä tavanneet sinua. :)

Kyllä meillä kasvatuksen keskeinen sisältö on ollut vauvasta saakka se, miten hautajaisissa käyttäydytään.  Vainajan kunnioitus on lapsiperheen a ja o. 

Siis vinoiletko sinä? Kasvatuksen keskeinen sisältö vauvasta asti se, miten hautajaisissa käyttäydytään? Todella outoa kettuilua.

Vierailija
24/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko sitten Lidlissä oli pariskunta kahden lapsensa kanssa. Lapset olivat noin 6-8 vuotiaita molemmat. Vanhemmat kai n.40 vuotiaita. Ulkonäön perusteella en oliai ikinä uskonut että nämä vanhemmat olisivat antaneet lastensa juosta ympäri kauppaa. Monet ihmiset katsoivat kauhuissaan kun lapset ravasivat ympäri kauppaa leikkien kai hippaa ja kirkuen. Välillä lapsille tuli riita ja he hakkasivat toisiaan. Vanhemmat olivat kuin jossain onnelisuuspillerin vaikutuksen alaisena kun tyytyvästi myhäillen vaan tekivät ostoksiaan. Mietin jossain vaiheessa että olenkohan piilokamerassa. Yhdessä vaiheessa lapset juoksivat kohti minua ja lapsiani ja toinen näistä törmäsi kärryyni kovassa vauhdissa pää edellä ja kaatui selälleen ja jotenkin liukui kärryn vierestä kaataen vieressäni seisseen 4 vuotiaan poikani. Omaan poikaani ei sattunut mutta tähän toiseen selkeästi sattui. Lisäksi kärryissä jota työnsin oli vauvani ja kärryt olisivat varmaan kaatuneet törmäyksen voimasta jos en olisi pitänyt niistä kiinni. Lasten isä oli muutaman metrin päässä ja näki tilanteen mutta ei sanonut edelleenkään mitään! Tässä vaiheessa raivostuin ja huusin lapsille jotain tämän tyylistä: Nyt riittää, tämä on kauppa ja täällä ei juosta! Törmäsit meihin ja nyt pyydät anteeksi ja häivyt sen jälkeen! Tämä lasten isä tässä vaiheessa rauhallisesti sanoi pojalle että nyt voisi vähän joo rauhoittua.

Olin huutanut ilmeisesti niin kovaa että mieheni oli muutaman hyllyn päässä kuullut huutoni ja arvasi kyllä kenelle huusin.

En edes ihmetellyt enää kun näiden raikulilasten juoksu jatkui samanlaisena minuutin päästä.

Teerkkuja!

Vierailija
25/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin hautajaisissa, joissa eräs lapsi juoksenteli hauta-arkun ympärillä. Ikää oli n. 5v eli ei enää mikään ihan kaikesta ymmärtämätön lapsonen. Olin aivan järkyttynyt jo tässä vaiheessa, kukaan ei tehnyt mitään, vähiten äiti. Kun siirryimme muistotilaisuuteen, oli siellä piano, jota tämä lapsi alkoi kesken kaiken rämpyttämään. Siinä vaiheessa menin, ja ärähdin lapselle. Lapsi ei enää pianoon koskenut, mutta juoksenteli ja huuteli ja terrorisoi koko tilaisuutta. Villitsi myös muita lapsia, joten minä LAPSETON kävin ohjaamassa kaikki lapset käytävälle.

Vaikutat sitten todella "mukavalta" ihmiseltä. Ihan höpöä kun sanotaan, että lapsettomat olisivat katkeria ja puutteessa olevia tiukkapipovanhapiikoja. Eivät vain ole vielä tavanneet sinua. :)

Kyllä meillä kasvatuksen keskeinen sisältö on ollut vauvasta saakka se, miten hautajaisissa käyttäydytään.  Vainajan kunnioitus on lapsiperheen a ja o. 

Mä en nyt oikein ymmärtänyt tuota kommenttia. Jos vainajan kunnioitus on tärkeää, niin miksi hautajaisissa lasten riehumiseen puuttuva on tiukkapipo?

Kirjoitin isolla olevani lapseton, sillä tilaisuudessa oli paljon äitejä, joiden lapset riehuivat, ja joiden olisin olettanut ottavan vastuuta lapsistaan. Minä, jolla ei ollut osuutta asiaan, jouduin siihen puuttumaan. Enkä ole vanhapiika, olen vielä lapseton koska olen aika nuori.

Äidin puolustukseksi kyllä todettava, että lapsi ei tainnut olla ihan normaali. Verrokkina saman ikäinen siskontyttöni, joka kyllä ympärillä nenäliinoihinsa niiskuttavista aikuisista tajusi, että nyt ei ole leikinaika.

Vierailija
26/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ymmärrä tätä myöskään. Jos vaikkapa hautajaisissa lapsi oli nyt sitten vaikka erityinen tai ei käyttäytyy häiritsevästi niin silloin se vanhempi joka on vainajalle kaukaisempi sukulainen vie sen lapsen ulos juoksemaan.

Vierailija
27/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vinoiletko sinä? Kasvatuksen keskeinen sisältö vauvasta asti se, miten hautajaisissa käyttäydytään? Todella outoa kettuilua.

En todellakaan vinoile. Kyllä 5-vuotiaan pitäisi jo hallita merkittävimpien riittijuhlien etiketti ja ydinmerkitys (kaste, rippijuhla, häät ja hautajaiset). Vähintään edellä mainitut ja niihin liittyvät virret. Soittaa saa jos hallitsee virsien säestyksen, muuten pianolle ei ole asiaa. Kohtaamasi lapsi oli todella moukkamainen ja epäkypsä 5-vuotias. Usko pois, vaikka sinulla ei lapsia olekaan. 

Vierailija
28/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvaa minäminä-sukupolvi...

Vierailija
29/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N30 kirjoitti:

No valitettavasti asiat ei aina mene kuin lapsettomien vaaleanpunaisissa mielikuvissa. Etenkin 3x alle kouluikäistä on kombo joka on haasteellinen kenelle tahansa ainakin aika ajoin. Joskus kaikki menee hyvin, joskus ei. Esim eilen oli pakko ottaa lapset mukaan kauppaan kenkäostoksille. Isompi alkoi itkemään koska ei saanut jotain uutuuslelua mikä oli sijoitettu näyttävästi siihen lasten kenkähyllyjen viereen (kiitos citymarket). Ja joo, ei saa koskaan itkemällä tai vinkumalla mitään mutta eilen jostain syystä pettymys oli hänelle sietämätön. Keskimmäinen olisi halunnut kokeilla kaikki prinsessakengät läpi. Lopulta vielä vauva hermostui ja kun häntä rauhoittelin kaksi isompaa villitsi toisensa ralliin hyllyjen välissä. Johon tietysti heti puutuin mutta sen johdosta myös lasten volyymit ja uhma kasvoi. Keräsin kengät koriin ja painelin kassalle mölylaumani kanssa. Jätin ruokaostokset tekemättä muiden asiakkaiden korvia ja hermoja säästääkseni, mutta sitä tuskin otti huomioon sekään keski-ikäinen pariskunta joka meitä naama norsunvitulla tuijotti.

Ja miehesi oli..? Eikö niitä kenkäostoksia voi tehdä lapsen kanssa kaksin ja mies hoitaisi toiset kotona?

Huoh... kun juuri sanoin ettei kaikki aika mene niinkuin suunnittelee ja vaaleanpunaisissa mielikuvissa jossa äiti on aina ennakoinut ja suunnitellut aivan kaiken menemään mallikkaasti ja täydellisesti.

Vierailija
30/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kaupassa olin pakkaamassa ostoksia, ja siinä tasolla oli pieni lapsi "pakkaamassa" äitinsä ostoksia. Lapsi nappasi minun puoleltani kinkkupaketin ja nauraen sanoin lapselle jotain "hupsista, se taisi olla minun" ja yritin ottaa pakettia lapselta takaisin. Lapsipa ei antanutkaan sitä takaisin, ja kun vielä vähän kovemmin yritin ottaa sitä häneltä, hän viskasi sen maahan. Kauheaa käytöstä! Toki äiti ei olis tuossa tilanteessa väliin ehtinyt, mutta näki kyllä tilanteen, ja olisi voinut edes pahoitella lapsen puolesta.

Puhut lapsesta. Olisi tärkeää tietää oliko lapsi 1-vuotias vai 15-vuotias?

Olen varma, että äiti olisi pahoitellut, mutta ei tehnyt sitä, koska sinun naamasi näytti siltä, että vetäisit lasta kuonoon jos ei olisi muita näkemässä. 

Kirjoitin, että pieni lapsi. Kirjoitin myös, että nauraen kommentoin lapselle, eli naama ei ollut norsunvitulla. Opetapa lapsesi käyttäytymään.

Vierailija
31/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin häpeään jos olisin niin epäonnistunut kasvattajana, normaalien lasten kanssa siis. 

Vierailija
32/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeä tuo hautajaisia terrorisoinut lapsi. Ihan verrokkina meillä 5-vuotias tekee joka sunnuntai kauppalistan Mitä tänään syötäisiin? -ohjelman perusteella ja huolehtii autojen katsastuksista.

Jos 5-vuotias ei vielä älyä kuolemaa ja luulee, että hautajaiset ovat vain jotkut normaalibileet missä soitellaan pianoa, niin vanhemmissa on todellakin vika, niinkuin tämä kirjoittaja sanoikin. Lapselle pitäisi opettaa pienestä saakka että hautajaiset ovat vakava juhla jossa itketään ja ollaan nöyriä 

Vierailija
33/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan vinoile. Kyllä 5-vuotiaan pitäisi jo hallita merkittävimpien riittijuhlien etiketti ja ydinmerkitys (kaste, rippijuhla, häät ja hautajaiset). Vähintään edellä mainitut ja niihin liittyvät virret. Soittaa saa jos hallitsee virsien säestyksen, muuten pianolle ei ole asiaa. Kohtaamasi lapsi oli todella moukkamainen ja epäkypsä 5-vuotias. Usko pois, vaikka sinulla ei lapsia olekaan. 

Tuo kommentoija en ollut minä, hautajaisissa ollut. Kirjoitin jo aiemmin, että lapsi ei ollut varmaankaan ihan normaali. Mutta kyllä vanhemman olisi silti jotain pitänyt tehdä. Todella epäkunnioittavaa antaa lapsen juoksennella hauta-arkun ympärillä ja osoitellen huudella "onko xx tuolla?!?".

Vierailija
34/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt oikein ymmärtänyt tuota kommenttia. Jos vainajan kunnioitus on tärkeää, niin miksi hautajaisissa lasten riehumiseen puuttuva on tiukkapipo?

Kirjoitin isolla olevani lapseton, sillä tilaisuudessa oli paljon äitejä, joiden lapset riehuivat, ja joiden olisin olettanut ottavan vastuuta lapsistaan. Minä, jolla ei ollut osuutta asiaan, jouduin siihen puuttumaan. Enkä ole vanhapiika, olen vielä lapseton koska olen aika nuori.

Äidin puolustukseksi kyllä todettava, että lapsi ei tainnut olla ihan normaali. Verrokkina saman ikäinen siskontyttöni, joka kyllä ympärillä nenäliinoihinsa niiskuttavista aikuisista tajusi, että nyt ei ole leikinaika.

Vaikutat muutenkin vähän tyhmältä. Jos mun lapselle tulet joskus karjumaan niin varaudu siihen, että karjun takaisin - ja lujempaa. 

Vierailija
35/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyseinen asia raivostuttaa. Ihan sama oletko kaupassa, raintolassa, lentokoneessa saatika ihan vaan kauppakeskuksessa. Tuntuu et lapset saa tehdä mitä huvittaa ja huutaa miten haluaa eikä vanhemmat tee elettäkään asian eteen. Ja tää tuntuu itestä oudolta kun mut on kasvatettu käyttäytymään pienestä pitäen hyvin.

Eikä nykyvanhemmat osaa enää kasvattaa käyötdtapoja vai missä vika? Olis kiva kuulla joltain vanhemmalta täällä että MIKSI ette puutu lapsen touhuun sillon ku desibelit alkaa nousta??

Vierailija
36/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Naurattaa aina yhtä paljon kuinka takakireitä suomalaiset on kun puhutaan kirkosta ja hautajaisista. Ajat muuttuu. Jotkut vainajat ei edes halua hautajaisiinsa sitä mustaa paatoksellisuutta. Voi olla jopa vainajan toive että lapset saa näkyä ja kuulua omissa hautajaisissa. Kirkossa pyritään noudattamaan esim vihkiparin toiveita toki, mutta esim meidän omissa häissä ja perhejoulukirkossa lapset sai/saa olla melko vapaasti. Pappi itse sanoi että antakaa lasten olla vapaasti ja tutkia, heidän alttarissa ei ole mitään joka menisi kovin helposti rikki :)

Vierailija
37/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa noita perheitä taitaa olla enemmän, kun itse en ole 30-vuotisen elämäni ainana nähnyt kuin muutaman tuollaisen ap:n kuvaaman kauhuperheen. Joskus joku yksittäinen lapsi hölmöilee tai kiukuttelee kaupassa mutta eipä ole käynyt mielessä, että kyseessä olisi välttämättä vanhempien hukkaamasta vanhemmuudesta. Lapset vielä harjoittelee elämää.

Tervetuloa vaikka Ouluun ja Tuiraan katsomaan.

Vierailija
38/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kommentoija en ollut minä, hautajaisissa ollut. Kirjoitin jo aiemmin, että lapsi ei ollut varmaankaan ihan normaali. Mutta kyllä vanhemman olisi silti jotain pitänyt tehdä. Todella epäkunnioittavaa antaa lapsen juoksennella hauta-arkun ympärillä ja osoitellen huudella "onko xx tuolla?!?".

Totta kai lapsi kysyy onko xx siellä. Lapselle kuolema on luonnollista eikä hän siihen liittyvää surua ja lopullisuutta ymmärrä. Vaikutatte kaikki vähän hitaasti käyviltä. 

Vierailija
39/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Naurattaa aina yhtä paljon kuinka takakireitä suomalaiset on kun puhutaan kirkosta ja hautajaisista. Ajat muuttuu. Jotkut vainajat ei edes halua hautajaisiinsa sitä mustaa paatoksellisuutta. Voi olla jopa vainajan toive että lapset saa näkyä ja kuulua omissa hautajaisissa. Kirkossa pyritään noudattamaan esim vihkiparin toiveita toki, mutta esim meidän omissa häissä ja perhejoulukirkossa lapset sai/saa olla melko vapaasti. Pappi itse sanoi että antakaa lasten olla vapaasti ja tutkia, heidän alttarissa ei ole mitään joka menisi kovin helposti rikki :)

Niinpä! Ja edelliset kirjoitukseni olivat siis SARKASMIA. Jos joku ei vielä ymmärtänyt..

Vierailija
40/239 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa on kasvattamattomat lapset ja sylttytehdas on heidän äitinsä. Olen vierestä katsonut, kun mamma komentaa ja komentaa, mutta mikään komento ei mene perille ja vahdi niiden noudattamista. Saattaa sanoa, että "älä nyt ota sitä sieltä" ja lapsi ottaa. Äiti ei reagoi mitään tai jatkaa "no, ota nyt sitten, mutta älä riko" ja hetken päästä "no, nyt se meni rikki, kun mä sanoin, että älä riko" jne.

Ehkä kaikkein ärsyttävin omalta kannaltani on se, kun joudun pyytämään lähtemään. Ei lähde muuten kulumallakaan. Viimeksi selitin kolmesti, että meillä on kyläily klo 15 ja pitää lähteä kahden jälkeen, kun pitää mennä kukkakaupan kautta. Lopulta kahden jälkeen sanoin vielä selvemmin, että "sori, mutta nyt meidän täytyy alkaa lähteä". Äiti sanoi lapsille, että heidän pitää lähteä, johon lapset protestoi huutaen. Äiti sanoi siihen, että "no, leikkikää nyt sitten hetki vielä..." Meinasin alkaa itkemään. Minä olen pyytänyt lähtemään menon takia ja äiti vielä antaa lisäaikaa lapsilleen. Uskomatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi