Miksi hirveitä 70-luvun neukkubunkkerikerrostaloja ei pureta?
Suomi on läpeensä täynnä näitä kamalia 60-70-luvun neukkukolhooseja. Jostain luin että niiden suunniteltu käyttöikä olisi ollut vain 30 vuotta, eikä niitä ollut edes tarkoitettu kuin väliaikaisiksi asuinratkaisuiksi asuntopulaan.
Kuitenkin mm. useita samaan tyyliin rakennettuja ostoskeskuksia ja toimistoja on purettu ja tilalle rakennettu uusia.
Minua jaksaa kovasti ihmetyttää se, että jos nuo kamalat saman aikakauden asbestityrmäliikerakennukset eivät sovellu enää bisnekseen eivätkä työntekoon, niin miten sitten vastaavat kerrostalot asumiseenkaan?
Miksi näitä taloja viitsitään remontoida ja peruskorjata, kun tulisi varmaan halvemmaksi rakentaa tilalle kokonaan uusia? Ei niistä hyviä saa vaikka mitä tekisi.
Mikä meni pieleen? Eikö näistä kämäisistä neukkukuutioista päästä ikinä eroon?
Minua harmittaa suuresti että nämä rähjäiset neukkukompleksit ovat vallanneet useilla alueilla parhaat paikat, estäen samalla uudisrakentamisen.
Itse en onneksi asu sellaisessa, enkä tulekkaan asumaan. Ja jos olisi pakko, niin mieluummin vaikka listisin itseni.. :D
Kommentit (22)
Mieluummin neukkukuutiossa kuin nykyajan laaduttomalla rakentamisella aikaansaadussa home- ja kemikaalihelvetissä.
Minusta noissa taloissa on oma viehätyksensä. Ne ovat jollain vaatimattomalla ja karulla tavallaan kauniitakin. Olen sattunut asumaan lapsuuteni ja nuoruuteni kyseisenlaisessa talossa ja ei ole mitään pahaa sanottavaa. Lapsena oli aivan parasta kulkea ympyrää huoneiden välillä juosten tai kolmipyörällä. Vanhempani asuvat siellä edelleen ja mielestäni se on käytännöllisempi kuin oma 2000-luvun kerrostaloasuntoni.