Voi kun olisi työpaikka josta saisi sellaista palkkaa, että jäisi jotain säästöön
Käyn nyt koulun ohella töissä ja kaikki mitä tulee, myös menee. En muista koska olisin viimeksi ostanut vaatteita tai mitään muutakaan. Viimeksi eilen tyhjäsin säästöpossuni, että saisin edes energiajuoman ostettua.
Kommentit (43)
Minä selvisin koko opiskeluajan pelkällä asumis- ja opintotuella ilman, että ikinä tarvitsi tyhjätä säästöpossua energiajuoman (tai ylipäänsä minkään) takia. Töissä olin ainoastaan kesäisin. Hyvin riitti rahat. En tosin koskaan käynyt missään enkä tehnyt mitään opiskelun lisäksi.
Kyllä joku elämänhallinnan ongelma täytyy olla työssäkäyvällä, jos säästöpossun tyhjentää energiajuomaa varten, rahasta valittaen.
Joulukuussa voit runoilla energiajuoma-kerjäyksen Jouluapuun. Kirjoita elokuisesta säästöpossun tyhjennyksestä juomaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku elämänhallinnan ongelma täytyy olla työssäkäyvällä, jos säästöpossun tyhjentää energiajuomaa varten, rahasta valittaen.
Joo. Pakollisiin menoihin menee yli puolet mun palkasta ja opintorahasta ja loput menee ruokaan. Vaikea tinkiä enää mistään. Viime palkasta oli pakko ostaa silmälasit, joten mulle jäi ruokiin hurjat 60e loppukuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Energiajuomaan tarttunut ei välttämättä ollut ihan väärässä, vaikka energiajuomat eivät se ongelmallinen menoerä olisikaan. Asunto? Auto? Valmiit kolmioleivät? Kaupungin kallein kuntosali? Kampaajakäynnit? Kosmetiikka? Löydä oma heikkoutesi.
Asun poikaystäväni kanssa kolmiossa ja maksan puolet asumismenoista, eli 400e kuukaudessa. Kampaajalla olen käynyt viimeksi puoli vuotta sitten, käyn koulun kuntosalilla ja kosmetiikkaan menee rahaa vain silloin kun joku tuote loppuu, eli aika harvoin, kun en meikkaa edes viikottain. Puhelin on osamaksulla, koska muuten olisin täysin ilman puhelinta.
Ei tosiaan vaikuta, että elätte leveästi ja törsäisitte. Älä välitä joidenkin muutaman euron energiajuomanipotuksesta. Mitä opiskelette, vieläkö mont vuotta edessä ja viekö opiskelu ja nykyinen työ kaiken ajan niin, ettei voisi ajatella vielä jotain sivuhommaa jos sellaisen onnistuisi saamaan?
Tsemppiä. Omat opiskelut on jo kauan sitten takana, ei ollut elämä silloinkaan leveää, mutta töitä löysi helpommin ja siinä teillä on nykyisillä asiat paljon huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuoman? Ilmeisesti sulla ois petrattavaa rahankäytössä. Energiajuomat ovat ihan turhakkeita. Elät yli varojesi, nyt menot seurantaan.
Energiajuoma maksaa 1.20e ja juon silloin kun en ole saanut nukuttua ja pitäisi jaksaa pysyä hereillä.
Älä selitä. Paketti kahvia maksaa 4e ja siitä juot kuukauden. Kahvi tehoaa jopa paremmin kuin nuo lisäainelitkut.
En juo kahvia, kun tulee ylös. Energiajuomiin menee kuukaudessa maksimissaan kolme euroa. Kahvipaketitkin ehtii aina vanheta mun kaapissa.
Ostatko jotenkin vajaita tölkkejä vai miten, kun 1,20 ei mene tasan kolmeen euroon..??
Meillä Suomessa on palautuspantit...
Mä opiskelin aikuisena AMK:ssa ja samassa talossa oli myös nuoriso-opiskelijoita, jotka suoritti merkonomitutkintoa. Näillä mun opiskelukavereilla ei kuulemma ollu varaa sijoittaa (vaikka opintojen kannalta olis ollut tärkeää, kun opiskeltiin rahoitusta) mutta kummasti niillä oli rahaa ostella koulun kahvilasta kahvia ja teetä ja niitä energiajuomia. Mulla oli välitunneilla ja koulupäivän jälkeen tapana kierrellä käytävät läpi ja sain helposti viisi euroa viikossa niistä tyhjistä panttipulloista, jotka tämä vähävarainen nuoriso jätti lojumaan ympäriinsä. Annoin nämä taskurahaksi lapselleni, joka oli silloin koululainen ja hänelle kertyi niiltä vuosilta hyvät säästöt. Ne parikymppiset opiskelijakaverit suhtautui mun tölkkikeräilyyn vähän huvittuneesti, minä taas en voinut käsittää miten toiset jättävät rahaa lojumaan pitkin käytäviä!
Et varmaan loppuelämääsi ole koulussa. On ihan normaalia olla vähän köyhä opiskeluaikana, sitten kun valmistuu saa parempaa palkkaa. Nuorilla ei ole minkäänlaista kykyä ajatella pidemmälle, kaikki vaan heti tänne ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Energiajuomaan tarttunut ei välttämättä ollut ihan väärässä, vaikka energiajuomat eivät se ongelmallinen menoerä olisikaan. Asunto? Auto? Valmiit kolmioleivät? Kaupungin kallein kuntosali? Kampaajakäynnit? Kosmetiikka? Löydä oma heikkoutesi.
Asun poikaystäväni kanssa kolmiossa ja maksan puolet asumismenoista, eli 400e kuukaudessa. Kampaajalla olen käynyt viimeksi puoli vuotta sitten, käyn koulun kuntosalilla ja kosmetiikkaan menee rahaa vain silloin kun joku tuote loppuu, eli aika harvoin, kun en meikkaa edes viikottain. Puhelin on osamaksulla, koska muuten olisin täysin ilman puhelinta.
Ei tosiaan vaikuta, että elätte leveästi ja törsäisitte. Älä välitä joidenkin muutaman euron energiajuomanipotuksesta. Mitä opiskelette, vieläkö mont vuotta edessä ja viekö opiskelu ja nykyinen työ kaiken ajan niin, ettei voisi ajatella vielä jotain sivuhommaa jos sellaisen onnistuisi saamaan?
Tsemppiä. Omat opiskelut on jo kauan sitten takana, ei ollut elämä silloinkaan leveää, mutta töitä löysi helpommin ja siinä teillä on nykyisillä asiat paljon huonommin.
Poikaystävä käy töissä, eikä opiskele. Itse opiskelen insinööriksi ja tarkoitus olisi valmistua kahden vuoden sisällä. Poikaystävänkään tulot eivät hirveän suuret ole, mutta sen verran tienaa kuitenkin, etten mä saa asumistukea. Toki voisin varmasti pyytää poikaystävältäni rahaa lainaksi, mutta luonne ei anna periksi ja poikaystävälläni menee rahaa myös autonpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energiajuoman? Ilmeisesti sulla ois petrattavaa rahankäytössä. Energiajuomat ovat ihan turhakkeita. Elät yli varojesi, nyt menot seurantaan.
Energiajuoma maksaa 1.20e ja juon silloin kun en ole saanut nukuttua ja pitäisi jaksaa pysyä hereillä.
Älä selitä. Paketti kahvia maksaa 4e ja siitä juot kuukauden. Kahvi tehoaa jopa paremmin kuin nuo lisäainelitkut.
En juo kahvia, kun tulee ylös. Energiajuomiin menee kuukaudessa maksimissaan kolme euroa. Kahvipaketitkin ehtii aina vanheta mun kaapissa.
Ostatko jotenkin vajaita tölkkejä vai miten, kun 1,20 ei mene tasan kolmeen euroon..??
Energiajuomia on eri hintaisia. Normaalisti ostan tuota 1.20 maksavaa, mutta joskus on ostettava eri merkkiä, joka on kalliimpaa.
Pässi! Tuolla aiemmin joku antoi selityksen tuohon hinta asiaan. Tähän se naapalmu ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävä käy töissä, eikä opiskele. Itse opiskelen insinööriksi ja tarkoitus olisi valmistua kahden vuoden sisällä. Poikaystävänkään tulot eivät hirveän suuret ole, mutta sen verran tienaa kuitenkin, etten mä saa asumistukea. Toki voisin varmasti pyytää poikaystävältäni rahaa lainaksi, mutta luonne ei anna periksi ja poikaystävälläni menee rahaa myös autonpitoon.
Nosta opintolaina.
Ap, älä kuuntele noita jotka kitisee täällä, että ei sitä rahaa työssäkäyvälläkään jää säästöön. Minä olen keskituloinen (noin 2800 e/kk brutto), asun vuokralla Helsingin keskustassa ja saan säästöön joka kuukausi vähintään 200 euroa, viime kuussa jäi 500 euroa. Puolisollani on hiukan isommat tulot (brutto noin 3500 e/kk) ja hän saa säästöön noin tuplasti sen mitä minä. Lisäksi panemme parisataa kuussa sijoituksiin. Säästöjä on joitain kymmeniä tuhansia. Kaikki tämä noilla palkoilla, muita tuloja meillä ei ole.
Älä hanki isoa asuntoa äläkä autoa kun menet töihin. Harkitse tarkkaan, ostatko asunnon vai oletko vuokralla, esim. meille vuokra on sopivampi vaihtoehto. Pidä huoli siitä, että pakolliset menot on kohtuulliset. Voit elää mukavasti, säästää ja matkustella. Jos haluat mökkeillä, vuokraa mökki, älä osta, siitä on jatkuvasti kuluja. Velkojen hankkiminen köyhdyttää ihmisen! Sijoita mieluummin vaikka rahastoihin.
Opiskelijalla on aina tiukkaa, työssä olevat järjestävät itse itselleen tiukat olot hankkimalla liian isot menot.
Noilla neuvoilla olen itse varsin hyvissä varoissa ja elän aika leveästi, vaikka minulla ei ole iso palkka.
N40
Ei sellaista työtä Suomessa ole, meillä on hyvät tulot mutta on myös 60% verot, enemmänkin tienaisin mutta siinä ei ole järkeä koska itselle jää vain 40%
Jos omaat lapsia 2-4 niin tiedät kyllä mihin rahat menee...oli tulot sitten ihan mitä vaan
Minkä merkkistä energiajuomaa ap juo?
M23
Mihin sun liksa menee, jos asumismenot on 400 euroa, ja syöt töissä ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK. Asia on toki teidän keskeinen, mutta kun kerran olette pari ettekä vain kämppikset, niin miksi jaatte kuluja kuten asumisen suhteen tasan, vaikka tulot on eri suuret?
En minä miehenä suostuisi siihen, että kumppanini maksaa puolet jos hänen tulot eivät olisi yhtä suuret kuin omani.
Omana aikanani opiskellessa minulla hieman oli vastaava tilanne, minä töissä (hain ja odotin opiskelupaikkaan pääsyä pari vuotta) tyttökaveri opiskeli yliopistolla, asuimme Hiekkaharjussa. Mulla oli vanha halpa auto ja olin töissä sisämaan kaupungissa viikot, josta ajoin viikonlopuksi hänen luokseen. Viikolla asuin äidin luona, jolla iso asunto ja paljon tilaa. Maksoin eläkkeellä olleelle äidilleni ruokarahaa kun söin aamiaisen ja illallisen viitenä päivänä siellä, hoidin myös hänen muita asioitaan mutta sovimme, että sillä kuittaan asumisen siellä. Samoin maksoin autopaikan molemmissa päissä, liikkumiseen kuluvan bensan, mutta Vantaan päässä jaoimme jo kaikki kulut tulojemme suhteessa kun tuloistani oli vähennetty nuo edellä mainitut.
En suostunut tasajakoon, ja että opintolainalla ja satunnaisilla pienillä keikkatöillä hieman lisätuloa saanut tyttöystävä olisi maksanut puolet kun minulle jäi kuitenkin kulujeni jälkeen joka kuukausi enemmän rahaa käytettäväksi kuin hänelle. Minusta kun asutaan yhdessä niin kukin maksaa kykyjensä mukaan ja yrittää parhaansa auttaa muita. Tiukka pitäytyminen tasajaossa ei ole parisuhteessa tarpeen, kämppisinä vain toki se on reilua.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia olla vähän köyhä opiskeluaikana, sitten kun valmistuu saa parempaa palkkaa.
1. Valmistuminen ei takaa parempaa palkkaa tai edes töitä.
2. Palkat poljetaan niin alas, että ne on kohta saman verran kuin tuetkin. Esim itse sain vain osa-aikaisen työpaikan, 1200e/kk. Toimeentulotuki on 1100e/kk. Ja olen valmistunut kolmesta koulusta, mukaanlukien amk.
Olen hakemassa nyt korkeampaan koulutukseen, jotta saisi sen työpaikan, josta ehkä maksetaan palkkaakin. Mutta se on vielä 7-8 vuotta köyhäilyä. Eli vasta 40-vuotiaana saa tietää, miltä tuntuu kun alkaa jäädä rahaa säästöön. Paitsi ei ehkä sittenkään, koska on opintolaina maksettavana ja varmaan muitakin. Täytyy varmaan heittää Antti Rinteelle pyyhe kehään, koska rahaa lasten saamiseksi ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia olla vähän köyhä opiskeluaikana, sitten kun valmistuu saa parempaa palkkaa.
1. Valmistuminen ei takaa parempaa palkkaa tai edes töitä.
2. Palkat poljetaan niin alas, että ne on kohta saman verran kuin tuetkin. Esim itse sain vain osa-aikaisen työpaikan, 1200e/kk. Toimeentulotuki on 1100e/kk. Ja olen valmistunut kolmesta koulusta, mukaanlukien amk.
Olen hakemassa nyt korkeampaan koulutukseen, jotta saisi sen työpaikan, josta ehkä maksetaan palkkaakin. Mutta se on vielä 7-8 vuotta köyhäilyä. Eli vasta 40-vuotiaana saa tietää, miltä tuntuu kun alkaa jäädä rahaa säästöön. Paitsi ei ehkä sittenkään, koska on opintolaina maksettavana ja varmaan muitakin. Täytyy varmaan heittää Antti Rinteelle pyyhe kehään, koska rahaa lasten saamiseksi ei ole.
Miten saat noin paljon tt- tukea kun normi on n 487 e?
Kyllä on nykyajan ihmisen työhön suuntautumisura vaikeata. Ensin opiskellaan 2-7 vuotta, asutaan vuokralla, nostetaan opintolainaa, tukiverkostoja ei ole. Työharjoittelupaikasta ei aukene edes kesätyöpaikkaa, saatika vakituista. Valmistunut ei pääse töihin, koska kouluttautuneita hakijoita on taivaallinen määrä. Lisä- tai uudelleenkoulutus, taas sama kuvio ja opintolainan nosto. Kolmikymppisenäkään ei ole vakituista työpaikkaa ollut kertaakaan, vain eri opiskeluja ja lainavankeus. Toista oli ennnen vanhaan, kun oppikoulun jälkeen vain mentiin suoraan töihin ja vanhemmat piti lapsensa lihoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun liksa menee, jos asumismenot on 400 euroa, ja syöt töissä ilmaiseksi?
En ole joka päivä töissä, koska mun täytyy opiskellakin, eli ihan ruokaan menee ja sitten hygieniaan menee rahaa.
Voi, kun olisi työpaikka.
Tämä pitkä sairastelu ja työttömyys ovat ilmeisesti tartuttaneet minuun jonkinlaisen ruton, kun hakemuksiin ei vastata vaikka etsin vain osa-aikaista työtä. Asun toki Helsingissä, missä on olevinaan tekijöistä pula.
t. N26