Parhaat vinkit kotitöiden jakoon?
Kertokaapas parhaat vinkkinne, jolla olette saaneet perheen työnjakoa tasaiseksi. Meillä tilanne, että on yritetty sopia asioista tyyliin minä hoidan asiat a, b ja c niin hoida sinä d, e ja f. Sitten minä hoidan oman osuuteni ja jossain välissä ilmenee, että mies on jättänyt omansa hoitamatta tai hoitamisen puolitiehen. Tai hoitaa jonkun asian (esim. roskien viennin) muutaman kerran ja sitten "unohtaa" että se oli sovittu hänen tehtäväkseen. Eikä tuon jälkeen enää vie, ellei hänelle asiasta huomauta. Ja jos huomautan, että nyt on asia x edelleen vuoden jälkeen hoitamatta, ei pyydä anteeksi, vaan loukkaantuu, että häntä arvostellaan.
Mies sanoo olevansa valmis kantamaan lisää vastuuta ja on itsekin todennut, että työnjako ei meillä ole tasainen, mutta silti epätasainen tilanne jatkuu aina vaan. Erityisesti suunnittelua vaativat tehtävä ovat kaikki kasaantuneet minulle ja alan olemaan todella poikki.
Teemme saman verran kodin ulkopuolisia töitä, minulla vastuullisempi työ ja isompi palkka. Lapset päiväkoti-ikäisiä. Ja joo, olisi pitänyt ennakoida tämä ennen lasten hankintaa ja jätä se sika, mutta jos tästä vielä toimivaa perhettä yrittäisi saada, niin mitä ehdottaisitte?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
1) Listaatte kumpikin mielestänne tärkeä tehtävät;
2) Jaatte ne tehtävät puoliksi jotka ovat kummankin listalla ja sovitte miten ne hoidetaan;
3) Kumpikin hoitaa omalla listallaan olleet tehtävät kuten parhaaksi katsoo.
Helppoa mutta yksinkertaista.
Tarkoitin:
3) Kumpikin hoitaa AINOASTAAN omalla listallaan olleet tehtävät kuten parhaaksi katsoo.
Se hoitaa joka ensiksi ehtii-periaate..??
Nakita miehellesi sellaiset tehtävät, joiden tekemättä jättäminen ei kaada maailmaa, mutta näkyy konkreettisesti heti kotona kuten esim. pyykinpesu tai roskien vieminen tai tiskaus. Äläkä tee niitä hänen puolestaan, vaan anna hänen vain herätä siihen todellisuuteen, että lapsilla ei ole vaatteita, jos ei niitä pestä säännöllisesti.
Aikuiset ihmiset, jotka ovat asuneet itsenäisesti, osaavat kyllä tehdä kotitöitä järjestelmällisesti koko ajan, niin etteivät ne vain pikku hiljaa jää hoitamatta. Tuollainen asioista luistelu johtuu todennäköisesti vain siitä, että ikävistä asioista voi luistella kun vaimo hoitaa ne jos itse jättää väliin.
Paras vinkki on se, että kumpikaan ei ole ns. uusavuton ja kykenee ajattelemaan omilla avoilla mitä pitää tehdä.
Kun roskapussi on täynnä se pitää viedä ulos, jos on aikaa pyykkikoneen voi laittaa pyörimään ja jokainen laittaa likaiset astia itse tiskikoneeseen ja tyhjentää koneen kun se on valmis. Ruokaa tekee se jolla on paremmin aikaa ja lapset kuskaa harrastuksiin kumpi ehtii. Ainoa mistä pitää siis keskustella on se mikä on aikataulu niin töiden, koulujen ja harrastusten suhteen. Imuriinkin voi tarttua ihan ilman sopimusta. Näin sen pitäisi mennä ja jos joudutaan sopimislinjalle luvassa on varmoja tappeluita esim.
- sun piti imuroida tällä viikolla ja mä en voi mopata ennenkuin täällä on imuroitu.
- älä raivo imuroin sitten sunnuntaina
tai
- mulla ei ole puhtaita alushousuja kun et ole pessyt pyykkiä vaikka se oli sun homma.
Ap voisi uhriutua ja tehdä kaiken itse.
Kysy aina tyyliin kumman haluat tehdä, viikata pyykit vai siivota keittiön. Toimii meillä aika hyvin.
Rintarinnan tehdään asioita, kumpikin omia vanhvuuksia käyttäen, eikä lasketa meneekö kaikki tasan. Mies parempi ruuanlaitossa, hän hoitaa sen. Pyykkejän hän ei vaan osaa ripustaa oikein kuivumaan, joten minä hoidan ne. :D Muun perussiivoukset hoitaa siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaa joka ensiksi ehtii-periaate..??
Tässä tulee ongelma vastaan, mikäli vain toinen on se, joka näkee tehtävät työt ja tarttuu niihin.
Istuin just alas, en ehdi.
Mulla on tää kahvi, en ehdi.
Mulle tuli just sähköposti, en ehdi.
Mulla on kössiaika, en ehdi.
Just aattelin kattoo ton leffan, en ehdi.
Kuppeja on vielä, ei tarvii tiskaa.
Roskapussi voi olla tuulikaapissa/parvekkeella, ei tarvii viedä.
Kävin ostaa sukkia, ei tarvii pestä pyykkiä.
Kävin matkalla mäkkärissä, ei mulla oo nälkä eli ei tarvii mennä kauppaan tai laittaa ruokaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) Jaatte ne tehtävät puoliksi jotka ovat kummankin listalla ja sovitte miten ne hoidetaan;
Tarkoitin:
3) Kumpikin hoitaa AINOASTAAN omalla listallaan olleet tehtävät kuten parhaaksi katsoo.
Mitä tuo hyödyttää? Ap on tehnyt jo listan ja jakanut tehtävät, mutta jos mies katsoo parhaaksi jättää oman osuutensa tekemättä, niin milläs sen pakotat?
Vierailija kirjoitti:
Paras vinkki on se, että kumpikaan ei ole ns. uusavuton ja kykenee ajattelemaan omilla avoilla mitä pitää tehdä.
Kun roskapussi on täynnä se pitää viedä ulos, jos on aikaa pyykkikoneen voi laittaa pyörimään ja jokainen laittaa likaiset astia itse tiskikoneeseen ja tyhjentää koneen kun se on valmis. Ruokaa tekee se jolla on paremmin aikaa ja lapset kuskaa harrastuksiin kumpi ehtii. Ainoa mistä pitää siis keskustella on se mikä on aikataulu niin töiden, koulujen ja harrastusten suhteen. Imuriinkin voi tarttua ihan ilman sopimusta. Näin sen pitäisi mennä ja jos joudutaan sopimislinjalle luvassa on varmoja tappeluita esim.
- sun piti imuroida tällä viikolla ja mä en voi mopata ennenkuin täällä on imuroitu.
tai
- mulla ei ole puhtaita alushousuja kun et ole pessyt pyykkiä vaikka se oli sun homma.
Mutta mitä jos mies on uusavuton, eikä tartu mihinkään ilman sopimista? Mun mies opetettu kotonaan siihen, että ei tartte tehdä mitään jase kyllä näkyy nyt.
Tehkää yhtä aikaa sellaiset kotityöt, jotka on mahdollista tehdä. Esim niin, että toinen imuroi ja toinen pesee vessan. On vaikea sluibailla, kun toinen näkyvästi häärii ja tekee jotain hyödyllistä. Voit myös kysyä, haluaako mies kääriä pyykit vai tehdä ruuan, saa valita mieleisensä ja tuo on mielestäni ihan neutraali keino muistuttaa, että kotitöitä on molempien tehtävä.
Sitten tietysti jotkut hommat vaan sopii toisen rytmiin paremmin kuin toisen. Meillä mies vie roskat töihin mennessään, kun kerran kävelee roskiksen ohi ja minulla on lapsi kamoineen vietävänä päiväkotiin ihan toisella suunnalla.
Minä taas useimmin laitan ruuan arkena, kun mies hakee lasta hoidosta ja käy vielä suihkussa töiden päätteeksi.
Tähän sopii yksi aihe vapaan vakiolauseista, se tekee kumpaa ärsyttää ja kumman siisteys käsitys on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai
Mutta mitä jos mies on uusavuton, eikä tartu mihinkään ilman sopimista? Mun mies opetettu kotonaan siihen, että ei tartte tehdä mitään jase kyllä näkyy nyt.
Eihän tuossa ole kuin kolme vaihtoehtoa
- keskustelet aiheesta miehen kanssa ja jos ei oikeasti ole idiootti niin ymmärtää asian ja alkaa tehdä hommia. Ne mitä ei osaa tehdä opetata. Jos mies haluaa tasavertaisen suhteen niin sitten hän toimii näin vaikka kotona olisi opetettu mitä.
- annat asian olla ja teet kaikki työt ja annat miehen vielä opettaa lapsillenne myös saman toimintamallin.
- jätät miehen
MIES
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin:
Mitä tuo hyödyttää? Ap on tehnyt jo listan ja jakanut tehtävät, mutta jos mies katsoo parhaaksi jättää oman osuutensa tekemättä, niin milläs sen pakotat?
Pointti oli etsiä ne tehtävät joita molemmat pitävät tärkeinä ja joihin molemmat ovat valmiit sitoutumaan, eli jotka ovat siis minimissään ne mitkä pitää hoitaa. Jos toinen haluaa enemmän sen lisäksi niin siitä että ne pitää tehdä itse ei voi kiukutella toiselle.
Viluttaahan se aina josks, esim. itse teen melkein kaiken kotona kun vaimon odotus ja käsitys siisteydestä on huomattavasti erilainen mutta ei maailma tähän kaadu. Me ei kyllä tehdä listauksia eikä sitoutumisharjoituksia vaan kumpikin tekee mitä viitsii ja ehtii ja kyllä tama jotenkin toimii vaikka olisihan se mukava jos välillä joku muukin ns. ottaisi vastuuta.
Näin meillä:
-minä hoidan arkisin ruuanlaiton, mies vkl
-perussiivoukset teen minä, suursiivouksia yhdessä ja esim mies pesee aina ikkunat
-mies hoitaa tiskit
-roskia viedään yleensä kun koira käytetään ulkona eli yleensä sekin on mies iltaisin
-koiran käytän minä päivällä ja mies illalla. Aamuisin koira pääsee pissalle miehen toimesta pihalle ja minä laitan koiran yleensä aitaukseen ulkoilemaan kun teen aamupuuhia
-ruohonleikkaukset ja lumenluonnit on yleensä miehen juttu, mä hoidan sitten istutuksia.
-pyykinpesun hoidan 90% minä arkisin
-kaupassa käydään vkl yhdessä isoilla ostoksilla, sitten minä käyn lasten kanssa hakemassa täydennystä ja mies tuo työmatkalta jos jotain unohtunut niinkun yleensä unohtuu
Hoidan siis meidän 3v ja 1,5 v lapsia kotona, mies töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin:
Kiitos! Kuulostaa kyllä ihan kokeilemisen arvoiselta idealta. Muutama kysymys: Mitä jos miehen listalle kertyy asioita 5 ja omalleni 20? Ottaako mies osan minun listaltani, vaikka ne eivät hänelle olisi kovinkaan tärkeitä asioita? Ja mitä jos jokin asia (tai kaikki) jäävät häneltä hoitamatta? Annetaan olla vaan? Tätä olen testannut nyt ikkunoiden pesun kanssa (sovittiin kolme vuotta sitten, että se on hänen hommansa). Tämä on tarkoittanut sitä, että ikkunoita ei tänä aikana ole pesty. Ikkunoiden pesu on sellainen asia, jonka hänelle voikin antaa "tehtäväksi", sillä kukaan ei siitä nyt erityisemmin kärsi, mutta esimerkiksi moni lapsiin ja talouteen liittyvä asia on sellainen, jota ei vuosikausiksi voi tekemättä jättää. AP
Asiaan kannattaa kiinnittää huomiota jo puolisoa valitessa. Ei tietenkään auta enää ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
Kysy aina tyyliin kumman haluat tehdä, viikata pyykit vai siivota keittiön. Toimii meillä aika hyvin.
Joo, lasten kanssa voi tehdä näin, mutta en ikinä ottaisi miestä, jota pitää kohdella kuin lasta. Asiaan siis on todellakin syytä kiinnittää huomiota jo puolisoa valitessa. Jos otat äidin pilalle passaaman pojan, on ongelmia tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mun mielestä tärkeitä tehtäviä on auton tankkaaminen, sulakkeiden vaihtaminen, nuohoojan tilaaminen ja koiran peseminen. Muut ei ole tärkeitä. Noi suostun tekemään.