Voiko epävakaa persoonallisuushäiriö olla lievänä muotona?
Kysymys otsikossa. Onko mahdollista, että epävakaus ei näy selvästi ulos, koska asianosainen ei "kilahtele" tai sekoile julkisesti, mutta sitten omissa oloissaan neljän seinän sisällä kyllä.
Kommentit (11)
Mitä teet tällä tiedolla? Kaveri, puoliso?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan se yleisintä onkin.
Itse olen käsittänyt, että epävakailla on nimenomaan ulos selvästi näkyvää käytöstä ja sekoilua sekä esim im-yrityksiä ja holtittomuutta.
Mulla oli juuri noin nuorempana ja todettiin "epävakaan piirteitä".
Vierailija kirjoitti:
Ihan minä itse. Olen traumataustalla ja ahdistuneisuushäiriö todettu. Luulen kuitenkin, että olen enemmän epävakaa. Olen jo 45-vuotias ja nyt kun ajattelen taaksepäin, niin kaikki täsmää epävakauteen. Ei kovin kiva diagnoosi, vaikka itsen sen olen diagnosoinutkin. Tosin eipä tuo ahdistuneisuushäiriö kiva ole sekään.
Ole siis työssäkäyvä ja vakaata elämää elävä ihminen. Puolisoni kärsii joskus oireistani, mutta pystyn salaamaan ne esim töissä. Mielialat vaihtelee, tosin vähän helpottuneet iän mukana. Tunnen huonoa omaatuntoa kun puolisoni vuoksi, mutta kun mieliala heilahtaa se tulee sieltä nopeasti. En ole aggressiivinen tai väkivaltainen, mutta vedän kierroksia joskus nopeasti. Toisina päivinä kestän mitä vaan ja olen ihan zen.
ap
Ei taida olla mitään hoitomuotoa tähän, paitsi mielialalääkitys ja terapia?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mitään hoitomuotoa tähän, paitsi mielialalääkitys ja terapia?
Terapialla hoidatin noita epävakaan piirteitä, lääkkeitä en ole syönyt.
- 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan minä itse. Olen traumataustalla ja ahdistuneisuushäiriö todettu. Luulen kuitenkin, että olen enemmän epävakaa. Olen jo 45-vuotias ja nyt kun ajattelen taaksepäin, niin kaikki täsmää epävakauteen. Ei kovin kiva diagnoosi, vaikka itsen sen olen diagnosoinutkin. Tosin eipä tuo ahdistuneisuushäiriö kiva ole sekään.
Ole siis työssäkäyvä ja vakaata elämää elävä ihminen. Puolisoni kärsii joskus oireistani, mutta pystyn salaamaan ne esim töissä. Mielialat vaihtelee, tosin vähän helpottuneet iän mukana. Tunnen huonoa omaatuntoa kun puolisoni vuoksi, mutta kun mieliala heilahtaa se tulee sieltä nopeasti. En ole aggressiivinen tai väkivaltainen, mutta vedän kierroksia joskus nopeasti. Toisina päivinä kestän mitä vaan ja olen ihan zen.
ap
Epävakaaseen persoonallisuuteen liittyy muitakin oireita kuten hylätyksi tulemisen pelkoa ja vaikeuksia muodostaa ammatillista identiteettiä. Tiedän yhden epävakaan naisen, joka yhtäkkiä halusi vanginvartijaksi, mutta myöhemmin oli tosi helpottunut ettei toteuttanut sitä, joka olisi ollut virhe.
Voi olla kyllä eritasoisena. Lievimmillään todetaan juuri vain niitä piirteitä ja pahimmillaan onkin sitten suljetulla osastolla eripituisia jaksoja (ja päätyy tappamaan itsensä). High functioning -termiäkin käytetään heistä, jotka kykenevät työelämään.
Minulla on epävakaan persoonallisuuden piirteitä mutten täytä diagnostisia kriteereitä. Varmaan tämä on vähän sama kuin se mistä Ap puhuu.
Näkyy aina jossain muodossa muille. Vaikka itse luulet ettei näy. Näkyy epävarmuutena, varmisteluna, epäluottamuksena, tunkeiluna
Tuohan se yleisintä onkin.