Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit kotitöiden jakoon?

Vierailija
24.08.2017 |

Kertokaapas parhaat vinkkinne, jolla olette saaneet perheen työnjakoa tasaiseksi. Meillä tilanne, että on yritetty sopia asioista tyyliin minä hoidan asiat a, b ja c niin hoida sinä d, e ja f. Sitten minä hoidan oman osuuteni ja jossain välissä ilmenee, että mies on jättänyt omansa hoitamatta tai hoitamisen puolitiehen. Tai hoitaa jonkun asian (esim. roskien viennin) muutaman kerran ja sitten "unohtaa" että se oli sovittu hänen tehtäväkseen. Eikä tuon jälkeen enää vie, ellei hänelle asiasta huomauta. Ja jos huomautan, että nyt on asia x edelleen vuoden jälkeen hoitamatta, ei pyydä anteeksi, vaan loukkaantuu, että häntä arvostellaan.

Mies sanoo olevansa valmis kantamaan lisää vastuuta ja on itsekin todennut, että työnjako ei meillä ole tasainen, mutta silti epätasainen tilanne jatkuu aina vaan. Erityisesti suunnittelua vaativat tehtävä ovat kaikki kasaantuneet minulle ja alan olemaan todella poikki.

Teemme saman verran kodin ulkopuolisia töitä, minulla vastuullisempi työ ja isompi palkka. Lapset päiväkoti-ikäisiä. Ja joo, olisi pitänyt ennakoida tämä ennen lasten hankintaa ja jätä se sika, mutta jos tästä vielä toimivaa perhettä yrittäisi saada, niin mitä ehdottaisitte?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen voi myös "huijata", ettei joku toiselle tärkeä asia ole hänelle itselleen tärkeä, koska silloin hän pääsee hyötymään siitä tekemättä asian eteen mitään.

Vierailija
42/44 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kotityöt aina samaan aikaan.!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi oikeastaan sama, vaikka harvemmin tehtävät työt eivät menisikään tasan. Tällä hetkellä itselleni kaatuu tiskit, ruoanlaitto, pyykkihuolto, kissanlaatikon putsaus ja imuroiminen. Nämä tuntuvat loputtomalta työmaalta! Kun saat tasot tyhjiksi tiskeistä, on sama työ odottamassa taas jo seuraavana iltana...

Ajattelin itse tehdä jonkun taulukon, jossa olisi päivämäärät ja työt. Laitan siihen puumerkkimme sen mukaan mitä olemme tehneet. Ainakin luulisi tulevan selväksi, kuka täällä tekee suurimman osan?

Eipä tuota kyllä hetkauttanut, kun muistutin häntä siitä, ettei hän ole imuroinut viikkokausiin.

Vierailija
44/44 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöiden tekeminen yhdessä ja täsmälleen samaan aikaan on meillä ollut ratkaisu. Tässä tosin pitää sietää osittaista sosiaalitapauskoti-näkymää.

Kun keittiön tasot on täynnä likaisia astioita ja roskia, mies alkaa yleensä hommiin (2-3 päivän välein). Mies laittaa astiat koneeseen, roskat roskiin, vie roskat ja pyyhkii tasot. Mä käytän täsmälleen saman ajan siihen, että komennan lapsia tuomaan likaiset pyykit pesukoneen eteen ja viemään likaiset astiat keittiöön. Laitan pyykkikoneen päälle ja alan niputtamaan puhtaita kuivumassa olleita vaatteita.

Myöhemmin, kun pyykkikone on pessyt pyykit, mennään miehen kanssa yhdessä ripustamaan ne. Ellei mennä, pyykit jää just niin pitkäksi aikaa koneeseen. Mies ottaa märän pyykin, ravistaa suoraksi, antaa mulle ja mä asettelen sen narulle tai henkariin haluamaani järjestykseen, koska mä niputan ne kuivuneet pyykit ja tahdon että ne on silloin tietyssä järjestyksessä.

Siivouspäivä on kerran viikossa ja alkaa samalla kellonlyömällä molemmilla: Mies raivaa taas keittiön ja pesee vessat, minä järjestän kaikki talon tavarat takaisin paikoilleen ja vaihdan puhtaat pyyhkeet/otan likaiset lakanat pois ja ehkä myös pyykkään. Lapsi imuroi. Lakanat laitetaan yhdessä miehen kanssa takaisin.

Ikkunoiden pesu: Mies availee ja sulkee ikkunat ja imuroi liat ikkunanväleistä, mä pesen samalla pinnat.

Pihatyöt: Mies leikkaa nurmikkoa ja mä käytän saman ajan romujen ja roskien keräilyyn, rikkaruohojen kitkentään yms.

Lumityöt: Lapsi tekee.

Kaupassakäynti: Minä teen listan, mies käy kaupassa (koska miehellä selvästi lyhyempi työpäivä).

Arkipäivän ruuanlaitto: Minä mietin mitä tehdään, mies tekee (koska miehellä selvästi lyhyempi työpäivä).

Viikonlopun ruuanlaitto: Valmistetaan ruoka yhdessä, tai jos ei niin sitten syödään valmisruokaa.

Mies huolehtii autoista ja siitä että niissä on polttoainetta. Minä huolehdin vaatteista ja siitä että jokaisella on ehjiä ja sopivia oikeisiin tilanteisiin. Mies vie pahvit ja pullot kierrätykseen, minä myyn kodin ylijäämäkamat kirpparilla. Mies tekee polttopuut, minä maksan laskut ja hoidan muut raha-asiat.

Mutta siis tiivistettynä, kotityöajan samanaikaisuus on se juttu, molemmat kun toimii yhtä kauan niin ei voi vikistä ajankäytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän