sisarusrattaista..
Raskaus on vielä todella alussa (la. 22.11.) ja ei ehkä pitäisi vielä miettiä tälläisiä asioita...mutta minkä sitä itselleen mahtaa, varsinkaan kun on raskaana. ;-)
Jos kaikki hyvin menee, meillä tulee lapsille ikäeroksi aika tarkalleen se 2 vuotta.
Nyt olen alkanut miettimään tuota vaunu asiaa..kannattaako hankkia kahden istuttavat vaunut, erillisillä selkänojilla jne.. Vai pärjäisikö sitä vauvan vaunuilla ja esim. sisarusistuimella.
Mielelläni luen muiden kommentteja ja kiitos jo etukäteen.
Kommentit (15)
mun tytöillä oli ikäeroa 1 v 10 kk
meillä oli aluksi (4 v sitten) Emmaljungan huskyt+sisaristuin. Vauva syntyi tammikuussa, oli vaikeaa tunkea isompaa sisaristuimeen ei todellakaan jaksanut talvitamineissaan kävellä pitkiä matkoja. Keväällä ostettiin sitten Cracon " Stadium Duot" , missä molemmille oma paikka. Tykkäsin että molemmilla oli oma rauha ja oma paikka siis isompi ei näplännyt vauvaa eikä esim herättänyt.
Ostaisin sinuna jonkinlaiset tuplarattaat, missä myös isomman saa tuulelta ja ttuiskulta suojaan kuomun alle, sullahan on koko pitkä talvi edessä.
Onnea odotukseen, itselle tulossa neljäs kesäkuussa!
Koska vauva syntyy talven loskan tai paksun lumen keskelle on ehdottomat hyväpyöräiset tuplat, joissa vauva voi nukkua kantokopassa ja isompi istua. Vauva vie vaunut esikoiselta (eli yleensä samalla ne rattaat, koska useimmilla on yhdistelmät), eikä munkaan mielestä vaunuihin laitettava sisaristuin tai seisomalauta kuulosta edes harkittavalta vaihtoehdolta. Meille ikäeroa tulee n. 2v8kk ja hankitaan silti hyvät (eli suht kalliit, ehkä Brion 450 euron) tuplat. Saahan ne sitten myytyä, jos esikoinen alkaakin jaksaa kävellä pian - tämä ei kyllä meillä tule tapahtumaan.
Onnellista odotusta!
Liinaharja 27+6
Yksi tuttu yritti pärjätä peräkkäin olevilla matkarattailla koko talven. Oikein säälitti kun se työnsi niitä loskassa niska hiessä ja pyörät vaan suti.
Meillä kävi hyvä tuuri, kun kaveri löysi kirpparilta matkarattaat 60 eurolla. Otetaan ne sitten shoppailu- ja mummolareissuille mukaan. Voihan olla, että ne jää ihan käyttämättä, kun ostetaan paremmatkin, mutta ei haittaa tuolla hinnalla!
talvella pärjää! Osta mielummin kunnon kuomurattaat, mihin saat jalkapeiton ja vaunukopan!
Matkarattaat keväälä kätevät ja shoppailuun myös. riippuu tietysti paljonko ulkoilet, käytätkö autoa tms..
tätä samaa aisaa olen myös pohtinut. La 25.11 ja ikäeroa 1v10kk. Eli varmaan mekin ostetaan suoraan tuplat. Täytyy myydä vain noi " vanhat" yhdistelmät alta pois.
Sitten te joilla jo on tuplat. laittakaahan tietoa mitkä ovat hyvät/ huonot? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon tuplia ostettaessa jne... linkkejä olis kiva saada, niin voi jo ajoissa ryhtyä miettimään.
KIITOS paljon jo etukäteen!!!
On kivan oloiset ja niihin kun saisi sen kaukalonkin kiinni. Meillä la 19.11 ja ikäeroa kuopukseen tulee 1v7kk, esikoiseen vajaa 4v. Asumme tuolloin " maalla" , hiekkatien takana ja vaunumatkat ovatkin sit pääosin hiekkatietä. Onkohan tuommoisilla ihan mahdotonta tulla toimeen? Eikös niihinkin ole erilaisia renkaita tarjolla?
Kuitenkin pääasiassa nuo peräkkäinistuttavat tulisi autossa mukana kulkemaan kauppa ym. reissuille, kotona sit vauva nukkuisi yhdistelmissä. Jotenkin nuo peräkkäinistuttavat olis kivanoloinen vaihtoehto kapealla hiekkatiellä työnnellä... Jos vaan siis toimivat niinkin maalaisissa maisemissa... ;)
ja tulimmekin miehen kans siihen tulokseen että hankimme perinteiset joku hybät brion tai emmaljungan vierekkäin istuttavat. meille tulee 12.9 ja ikäeroksi 1v 1.5kk ja vielähän tuo esikoinenkin on silloin vauva ja vaatii nukkumapaikkaa. Seisoma telineestä olen kuullut aika paljon negatiivista. se ei todellakaan ole hyvä vaihtoehto talvella, varsinkaan täällä Suomen talvessa. Ja ne peräkkäin istuttavat vaunut on siinä mielessä huonot että kun aikoo päästä kivetyksen yli niin se on monesti talvella hankalaa sillä pyörivät eturattaat keräävät lumen ja hajoavat helposti niin taytyy ne renkaat pitää ns. lukituksessa ettei ne pääse pyöriin. tällaista olen minä kuullut. mutta sehän riippunee tietenki mihin päin suomea on rattaat hommaamassa. asun itse lapissa ja täällä lunta riittää, eikä tiet aina ole niin hyvin aurattuja kun mitä esim helsingin suunnalla.
Mut mä suosin noita vierekkäin istuttavia, niitä mullekin on suositeltu !
Tulipa taas jaariteltua :)
miinaliisa 18+1
ikäeroa ekalle ja tokalle tuli n 1v 6kk - tulloin oli kaksostenrattaat aivan välttämättömät.
Kakkonen syntyi syyskuunlopussa ja vaunuhankinnan kriteereinä oli
- käännetävä työntösuunta (en halunnut, että talvella lumi tulee naamalle ja etenkin aluksi isompi oli " erittäin kiinnostunut" vauvasta eli piti vähän paimentaakin lapsia.
- Kunnon tavarakori (käyn kaupassa rattailla - tavarat saatava rattaiden alle)
- säädettävä työntäaisa (minä 162 cm mies 196 cm)
Joten näilläkriteereillä päädyimme
Emmaljungan Sport tvillig malli (tämä siis vuonna -04)
eli edellinen malli näistä
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=576&toim…
älä myy niitä yksösen rattaita pois, niitä tarvitaan esim. vauvan nukuttamiseen. Kaksostenrattaat on hyvä olla olemassa, mutta vielä niille yksösen rattaillekin on käyttöä!
Moi!
Mulla on kanssa se tilanne että kesäkuussa syntyy toinen lapsi, ikäeroa tulee 1v. 11kk. Olen tässä itsekin pähkäillyt mitä teen ja nyt alan kallistumaan tuplarattaiden kannalle. Soitin eilen vaunuaittaa täällä pääkaupunkiseudulla ja kyselin seisomalaudasta. Sieltä vastattiin että seisomalautaa suositellaan vasta alk 2,5v. lapselle koska pienempi ei jaksa yleensä seisoa laudalla ja välttämättä ei ymmärrä edes laudan tarkoistusta. Lisäksi noin 2v lapsi yleensä reagoi jotenkin pienen syntymään joten häntä voi olla vaikea saada pysymään laudalla. Mulle suosittelivat suoraan tuplarattaita kun rehellistä mielipidettä kyselin. Nyt vaan on ongelma että ostanko Briot vai Emmaljungat, heittoaisan mielelläni niihin haluaisin kuitenkin joten se karsii mallivaihtoehtoja hieman pois.
Kun niistä ei oikein saa selvää ovatko matkarattaat vai tavalliset? Onhan niissä kuitenkin kolme isoa ilmakumipyörää, mutta pärjääkö niillä talvella?
Meillä lapsille tulee siis ikäeroa 1v 8kk ja päädyimme noihin rattaisiin. Vaikka ensin tietysti harkitsimme vaihtoehtoja sisarusistuimesta lähtien. Ajattelin vauvan laittaa kevyeen kantokoppaan ja sisarukselle tarvittaessa peitto päälle, sillä jalkapeittoahan näissä rattaissa ei ole. Toisaalta vähän huolestuttaa, että toimiiko tämä ratkaisu. Mutta voihan pahimmilla/kylmimmillä keleillä käyttää autoa.
Meille tulee ikäeroksi 1v 5kk ja tarkoitus olisi tuplat hankkia.Olen katellut lähinnä peräkkäinolevia,koska liikun paljon julkisilla ja niihin on vähän hankala mennä vierekkäiolevilla.Aluksi katselin X-Adventuren Twin Svieveleitä(kaverilla on sellaset),mutta ne on maahantuojalta loppu.Sit iskin silmäni I' coon Platon Duohin mutta ne maksaa melkein tonnin.Mies kyllä jo vähän puoliks lupaili,että ne hankitaan..
Eli ovat todella hintavat,mutta kuulema hyvät..Mietin nyt,että tilataanko vaunut Saksasta,jolloin säästettäs melkein 300e.Saksastakin tilattuna hintaa tulee n:700e.
Isot pyörät talvella on ehdottomat,muita en vois edes ajatellakaan
Nää I' coon vaunut vaikuttaa muutenkin juuri meidän tarpeisiin sopivilta,saa toisen istuimen pois,sitten kun vanhempi jo kävelee eli vaunuista saa ihan tavan kuomikset tarvittaessa.Teleskooppiaisa,mikä on ehdoton,suuren pituuseron takia.Sekä ne on vaan 64cm leveät.
Ainoa,mutta on hinta..Mutta niinhän sitä sanotaan,että hyvästä kannattaa maksaa.
Itse en ostaisi matkarattaita ns:ykkösvaunuiksi.Kauppakeskus käyttöön varmaan hyvät ja sitten kun vauva on vähän isompi.Mutta syys/talvivauvalle jättäisin matkikset liikkeeseen.
... vaikka tuplista ei oikeastaan ole vielä kokemusta. Meillä on nyt noin kuukauden päivät ollut esikoisella käytössä Saksasta tilatut Quinny Freestyle 4XL Plus -rattaat, ja olen ainakin toistaiseksi sitä mieltä, että tein hyvät kaupat. Noihin saa kiinnitettyä toisen istuimen, ja molempien painoraja on peräti 20 kg, joten uskon että on perinteistä sisaristuinta jämäkämpi systeemi. Maksoin koko paketista toimituskuluineen noin 400 euroa. Lähtökohta minulla oli aika lailla sama kuin monella muullakin, eli halusin myös talvella ja huonommalla tiellä kulkevat rattaat puolentoista vuoden ikäerolla syntyville sisaruksille. Lisäksi meidän tuulikaappi on todella kapea, joten yhdetkään vierekkäin istuttavat ei olisi mahtuneet sisään.
Miettikää tosiaan huolella, kannattaako nykyiset rattaat myydä vai ei. Itsekin möin hyvät yhdistelmät uusien alta, ja nyt sitten ihmetellään, mihin esikoinen laitetaan mummolareissulla päiväunille, jos rattaat onkin jääneet/jätetty kotiin...
Olin suunnitellut vaikka minkälaisia tuplarattaita, etenkin isoja ilmakumisia, twincot houkuteli ym. ja loppujen lopuksti mies sanoi, että " niitä ei tulla käyttämään kuin ostoskeskusreissuilla joten pitää olla kevyet, että mahtuu autoon hyvin" .
Niinpä kaupat tuli tehtyä Carenan Twinshoppereista.
Illalla sitten pistin niihin Gesslein yhdistelmien pehmeän kantokassin istuimeen, joka just mahtui hienosti siihen. Minusta näyttää aika kivalle kun molemmilla sisaruksilla on omat jalkatuet, kuomut ja istuimet muutenkin. Pyörätkin on kohtuullisen kokoiset 20cm.
Meidän vauvan pitäisi syntyä toukokuussa jolloin isoveli on 1v.10 tai 11kk. On tosi vilkas poika, joka tykkää ainakin sisällä seisoa seisomalaudalla, joka on yhdistelmiin nyt hankittu. En usko, että hän viihtyy enää puolen vuoden päästä rattaissa kun nytkin on vaikeeta saada pysymään, joten käyttö jää tosiaan lyhytaikaiseksi.
Lisäksi kesällä uskon että päällystetyillä teillä pärjää hyvin ulkonakin tämänkokoisilla pyörillä ja ostarissa törmäsin heti samanlaisiin rattaisiin, joista kuulin erittäin hyvää käyttökokemusta samalla ikäerolla olevista lapsista ja olivat olleet jo puoli vuotta köytässä.
Kääntyvät etupyörät on ainakin asia, jota itse arvostan, kun kaupassa yrittää hyllyjen välissä pärjätä. Saa nähdä käytännössä tulenko katumapäälle vai täyttävätkö nämä tarkoituksensa.
Lenkkeilyvaunuiksi en näitä hommannut vaan tosiaan kaupunkiasioille, jollon vilkasta isoveljeä ei voi pitää vapaana juoksemassa.
Ärsytti todella paljon, kun myyjä vaunuliikkeessä parjasi ja haukkui kaikki rattaat jotka maksoivat alle 400euroa. Tuli lähinnä mieleen, että saavat liian vähän katetta....
unsku rv 34+5
Meille tulossa kans melko tarkalleen 2 v ikäerolla lapset. Esikoinen on ulkona vielä tähän asti ollut aika" rempulajalka" ...eli ei kävele mielellään " pitkiä" matkoja, joten olen jo päättänyt tuplat hommata. Saa toisen ainakin johonkin lepäämään ja niissä voi sitten ottaa torkutkin, jos kovasti väsyttää kävelylenkeillä.
Toinen vaihtoehto olis ottaa alkuun kantoliina vauvalle ja myöhemmälle syksylle /talvelle sitten seisomateline isommalle, mutta en ole kuullut mitään mairittelevaa seisomalaudoista talvella...pienet pyörät ei kulje lumessa, eikä reilu 2 v vielä jaksa kävellä/seisoakaan pitkiä matkoja.
Sisarusistuimista ei ole tietoa, niissä kuitenkin on painoraja n. 15 kg ja muuttavat vaunujen painopistettä käsittääkseni heilakammaksi.
T: Elovena