Minulla on ehkä paksusuolen syöpä. En aio kertoa läheisilleni. Huomaavatko he?
En myös aio hoidattaa sitä. Kuoleeko siihen?
Voi kuulostaa todella tyhmältä, mutta en jaksa. Juuri kun olen päässyt 7 vuoden paskasta ylös niin paska tulee takaisin ja ihan kirjaimellisesti.
Täytän kohta 27 v. Kertokaa millaisia ne hoidot/leikkaukset tuossa syövässä on? En halua mitään hoitoja. Enkä halua avannetta.. jos en hoidata, niin kuinka nopeasti siihen kuolee? Ja jos hoidatan, niin huomaako kukaan?
Itken. En halua tätä.
Kommentit (33)
Todennäköisesti sinulla on IBS kokemasi stressin laukaisemana.
Toki voit olla hakematta apua, jokaisella on oikeus kieltäytyä tutkimuksista ja hoidosta. Todennäköisyys on kuitenkin sen puolella, että vaiva on hoidettavissa. Tosin epäilen, että se ei miellyttäisi sinua koska on kivempaa "kuolla" luulotautiinsa, kuin kuulla lääkäriltä, että vaiva on ikävä, joskin vaaraton ja hoidettavissa omilla elämäntavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi. :( kyllä siihen kuolee jos sitä ei hoida. Etkä välttämättä edes saa avannetta.
Kyllä se avanne tehdään MELKEIN aina suolistosyövissä, jos ne leikataan. Mutta yleensä se ei ole pysyvä, vaan korjataan pois, jos kasvain ei ole ihan peräaukossa kiinni.
https://suolistosyopa.fi/yleista/perasuolen-syopa/
5
Ei tehdä avannetta yleensä. Lähtökohtaisesti ei tehdä. Joskus joutuu tehdä väliaikaisen avanteen. Leikkaus voi olla tähystysleikkaus josta toipuu nopeasti.
Ap tässä..
Kun käyn vessassa ja yritän ponnistaa (lopetin ponnistamisen kun tajusin että voi olla tämä),niin ulos tulee jotain pehmeää (peräsuoli luiskahtanut?) siihen suuaukolle. Kokeilin, ei siis ole ulostetta, vaan jotain hyi saakeli. Ja nota vatsakramppeja on ollut pitkään. Huimausta myös.
Ja niinkuin sanoin tämä ummetus alkoi n.kolme viikkoa sitten. Sitä ennen kävin isolla hädällä aina, joka päivä!
Ostin myös microlaxeja joista ei ollut mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä..
Kun käyn vessassa ja yritän ponnistaa (lopetin ponnistamisen kun tajusin että voi olla tämä),niin ulos tulee jotain pehmeää (peräsuoli luiskahtanut?) siihen suuaukolle. Kokeilin, ei siis ole ulostetta, vaan jotain hyi saakeli. Ja nota vatsakramppeja on ollut pitkään. Huimausta myös.Ja niinkuin sanoin tämä ummetus alkoi n.kolme viikkoa sitten. Sitä ennen kävin isolla hädällä aina, joka päivä!
Ostin myös microlaxeja joista ei ollut mitään apua.
Sulla on pukamia. Se tunne, että kakattaa johtuu niistä pukamista.
Ei ole syöpää. Menepä nyt lääkäriin, äläkä kärvistele yksin kotona. Voi olla vaikka salmonellaa, ärtynyt suoli, tulehduksellinen suolistosairaus, jne... tai sitten vaan joku vatsatauti (virus siis).
Todella tärkeää joka tapauksessa mennä hoidattamaan asia eikä muhia kotona tuollaisessa ajatusmaailmassa.
Jos sulla todella on peräsuolen ulosliukahdus, sekin pitää hoitaa. Reippaasti vaan, kyllä sut saadaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Olin suihkussa. En ehtinyt vastata heti. Luulin jo kolme viikkoa että minulla on ummetusta, mutta siis, paska tulee mutta on tunne niin kuin kaikki ei tulisi ulos. :( ja kuumeilua ja vatsakramppeja ollut jo kauan. Klamydia ei ole, testit otettu pari kk sitten. - Ap
Eli kärsit siis ummetuksesta. Et paksunsuolen syövästä.
Kokeile Pegorion, Levolac ja Laxoberon.
Vierailija kirjoitti:
Olin suihkussa. En ehtinyt vastata heti. Luulin jo kolme viikkoa että minulla on ummetusta, mutta siis, paska tulee mutta on tunne niin kuin kaikki ei tulisi ulos. :( ja kuumeilua ja vatsakramppeja ollut jo kauan. Klamydia ei ole, testit otettu pari kk sitten. - Ap
Ei sulla kuule mitään suolistosyöpää ole.
Tukkeumaa se ei kyllä ekana aiheuta, eikä kuumetta ollenkaan.
Joten menepä nyt lääkäriin, tuo saattaa olla ihan vaan joku suoliston bakteeriperäinen tulehdus, hoituu antibioottikuurilla.
5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi. :( kyllä siihen kuolee jos sitä ei hoida. Etkä välttämättä edes saa avannetta.
Kyllä se avanne tehdään MELKEIN aina suolistosyövissä, jos ne leikataan. Mutta yleensä se ei ole pysyvä, vaan korjataan pois, jos kasvain ei ole ihan peräaukossa kiinni.
https://suolistosyopa.fi/yleista/perasuolen-syopa/
5
Ei tehdä avannetta yleensä. Lähtökohtaisesti ei tehdä. Joskus joutuu tehdä väliaikaisen avanteen. Leikkaus voi olla tähystysleikkaus josta toipuu nopeasti.
Kyllä tehdään. Lue tuolta saitilta, jos et millään usko.
"Yksittäisillä potilailla, joilla on hyvin pieni syöpä, niin peräaukko voidaan säästää ja tehdä pelkkä paikallinen poisto peräaukon kautta. 3) Valtaosalla voidaan tehdä leikkaus, jossa poistetaan peräsuoli ja saumataan paksusuolen loppu peräaukon yläpuolelle (anteriorinen resektio). Sauma on kuitenkin aika heiveröinen aluksi ja siksi suurimmalle osalle potilaista tehdään suojaava myöhemmin poistettava avanne suolileikkauksen yhteydessä."
I rest my case.
5
Suolistosyövän oireet:
"Suolistosyöpä on varhaisvaiheessa lähes oireeton. Tyypillisiä oireita ovat suolen toiminnan muutokset, ripuli tai ummetus uutena tai vaihtelevasti, tunne ettei suoli tyhjene kunnolla tai suolitukos. Kasvaimen pinta on röpelöinen ja tästä syystä se vuotaa herkästi verta. Uloste voi verenvuodon seurauksena muuttua tummaksi tai sen seassa voi olla kirkasta verta. Jos verenvuoto jatkuu pitkään, potilaalle kehittyy anemia (ks. «Anemia (alhainen hemoglobiini)»1), jonka oireita ovat esimerkiksi hengenahdistus, kalpeus ja huimaus. Yleisoireita, kuten laihtumista, vatsakipua ja ruokahalun heikentymistä, esiintyy ajoittain."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
EI KUUMETTA.
Paksusuolen syovan esiastepolyypit voidaan vsin leikata pois.ummetus voi johtua munasarjakystasta tai -kasvaimesta
Peräpukamia. Niiden takia tulee usein tunne, ettei suoli tyhjene kokonaan.
Ponnistaessa pukama voi luiskahtaa ulos. Ei vaarallista, mutta epämiellyttävää. Oireina voi olla myös kipu, kirvely ja kutina. Myös verenvuotoa voi esiintyä.
Ystävälläni oli paksusuolensyöpä. Oireena oli mahan turpoaminen, syömisen jälkeen kipua toisella puolella mahaa ja lopulta verta tuli oikein kunnolla. Lisäksi vielä laihtui paljon, vaikka oli jo valmiiksi hoikka.
Joten kyllä noilla sinun oireilla veikkaan peräpukamia. Toki jos vaivaa asia kovasti, niin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myös aio hoidattaa sitä. Kuoleeko siihen?
Voi kuulostaa todella tyhmältä, mutta en jaksa. Juuri kun olen päässyt 7 vuoden paskasta ylös niin paska tulee takaisin ja ihan kirjaimellisesti.
Täytän kohta 27 v. Kertokaa millaisia ne hoidot/leikkaukset tuossa syövässä on? En halua mitään hoitoja. Enkä halua avannetta.. jos en hoidata, niin kuinka nopeasti siihen kuolee? Ja jos hoidatan, niin huomaako kukaan?Itken. En halua tätä.
Minä ymmärrän hyvin, että olosi on kaoottinen ja voimaton.
Mutta älä nyt oikeasti nuori ihminen heitä pyyhettä kehään!
Oletko ollut jo tähystyksessä? Mistä päättelet, että sinulla on paksunsuolen syöpä? Joku verenvuoto tai jatkuva ripuli ei välttämättä ole oire syövästä, muitakin selittäviä tekijöitä voi olla peräpukamista bakteerin aiheuttamaan ripuliin.
Ilman muuta kannattaa mennä nyt tutkimuksiin ja HETI.
Jos sinulla on peräsuolisyöpä, se kyllä hoitamattomana tappaa. Mutta hoidot tehoavat hyvin, noin 60-70 prosenttia paranee täysin.
Omalla miehelläni leikattii peräsuolisyöpä toissavuonna ja hän eli avanteen kanssa puolisen vuotta ja sitten oli korjausleikkaus ja suoli "kytkettiin" jälleen peräaukkoon. Nyt avannetta ei siis enää ole. Yleensä näin siinä toimitaankin, paitsi jos se syöpä on aivan peräaukossa.
Ja se avanne on oikeasti ihan ok sekin. Sen kanssa on ihmiset juosseet maratonejakin. Sen käyttö opetetaan jo sairaalassa, ei ole vaikeaa. Ei vuoda, mutta ok - jos vedät hernerokkaa niin voi kuulua pulinaa vatsalta, koska suolistokaasuthan poistuu sitä kautta, ei perästä...
Hänelläkin ehti olla monta KUUKAUTTA verenvuotoa ja ripulia, ennen kuin älysi mainita minulle ja minä raivosin hänet kolonoskopiaan. Äitinsä nimittäin on kuollut paksunsuolen syöpään, joten jos olisin tiennyt aiemmin, että jätkällä on verta paskassa, niin....
Mutta silti kasvain ei ollut levinnyt.
Ja hoitoina käytetään siis myös sädehoitoa ja solusalpaajia. Solusalpaajat eivät mun miehelle sopineet, sai sydänkohtausoireita. Mutta ei ole kasvainta näkynyt enää, joten taisi hoito silti tehota.
PS: hiukset eivät lähde suolistosyövän sädehoidossa.
Suolistosyöpää ei sädetetä. Mahdollisest kemoterapiaa annetaan, jos on levinnyt suolen ulkopuolelle.
Kummini kuoli paksunsuolen syöpään. Ennen viimeistä armollista tajutonta viikkoa hän paisui kuin pullataikina kun suoli oli tukossa. Kivut ja haju oli jotain sanoinkuvaamatonta. Ei kukaan tahdo siten kuolla.