Rintamäkeläiset-sarja
Onko kukaan katsonut Rintamäkeläiset-sarjaa, joko aikoinaan telkkarista tai sittemmin DVD:ltä tai YLE Areenasta? Jossain luonnehdittiin Rintamäkeläisiä maalaisidyllin kuvauksena ja sarjana, jossa ei tapahdu mitään. No ei ole kyllä kumpaakaan. Sarjassahan tapahtuu vaikka mitä, tunnetasolla tosin, ja idylli on kaukana. Katsoin huvikseni juuri ensimmäisen jakson, jossa naapurin rouva on Rintamäellä kylässä. Naapuri vuoroin piikittelee ja vuoroin kadehtii emäntää ja ehtii loukkaantuakin tälle useamman kerran. Emännän vanhin tytär on edellisestä suhteesta ja isättä kasvanut, mistä hän syyllistää äitiään. Tytär ei ole oikein löytänyt suuntaa elämälleen. Isäntä taas on sodan traumatisoima totinen ja pihi ukko, joka piilottelee kaljapullojaan. Perheenjäsenten välinen keskustelu on riitelyä, moittimista ja vähättelyä. Emännän ja naapurin rouvan välit ovat kompleksiset. Tuntuu, ettei ainakaan ystävyydestä ole kyse. Tuli kyllä jotenkin ahdistunut olo. Tuollaisiako me suomalaiset olemme tai olemme olleet? Negatiivisia, kateellisia, näköalattomia ja ivallisia.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsuuteni 70-luvun Kainuussa pientilalla ja kyllä tuossa on paljon yhtymäkohtia omiin kokemuksiin.
Näin kaupungissa 70-luvulla kasvaneena olisi todella kiinnostava tietää minkälaisia yhtymäkohtia?
Lehmiä hoidettiin, naapureilla käytiin kylässä, television tulo oli iso juttu kaikille, kahvia tarjottiin aina, itse tehtiin kaikki. Myymäläauto kiersi kylillä, oli vielä kyllä kyläkauppojakin ja posti joita ei tässä sarjassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsuuteni 70-luvun Kainuussa pientilalla ja kyllä tuossa on paljon yhtymäkohtia omiin kokemuksiin.
Näin kaupungissa 70-luvulla kasvaneena olisi todella kiinnostava tietää minkälaisia yhtymäkohtia?
Lehmiä hoidettiin, naapureilla käytiin kylässä, television tulo oli iso juttu kaikille, kahvia tarjottiin aina, itse tehtiin kaikki. Myymäläauto kiersi kylillä, oli vielä kyllä kyläkauppojakin ja posti joita ei tässä sarjassa ollut.
Ja riitoja oli kyläläisten välillä mitä ihmeellisimmistä asioista. Usein ne unohdettiin kun naapureita ollut liikoja.
Jos katsoo nykyisin, niin tulee heti huudahtettua että Reinikainen ja Metsolan isäntähän ne siinä on. Ja Heikin ja Kaijan Kaija sekä Tankki täyteen-sarjan Viléénin rouva.
Vierailija kirjoitti:
Jos katsoo nykyisin, niin tulee heti huudahtettua että Reinikainen ja Metsolan isäntähän ne siinä on. Ja Heikin ja Kaijan Kaija sekä Tankki täyteen-sarjan Viléénin rouva.
Unohdin että onhan siellä myös Pelle Hermanni!
Olen katsonut koko sarjan Areenasta jo kolme kertaa läpi, samoin Heikin ja Kaijan. Loistavaa ajankuvaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut koko sarjan Areenasta jo kolme kertaa läpi, samoin Heikin ja Kaijan. Loistavaa ajankuvaa!
Tahattoman koomisia ja pitkäveteisiä.
Tunnusmusiikki on karseudessaan upea!
Menneen vuosikymmenten Metsolat. Mitähän meidän sukupolvesta? Uusperheitä, nyksiä ja eksiä?
Honkosen Veikko oli sikäli vähän epäuskottava hahmo, että hän demareita äänestävänä maatilan isäntänä halusi huonossa suhdanteessa myödä metsiensä puita halvalla, jotta tehdastyöläisillä riittäisi töitä...