Rintamäkeläiset-sarja
Onko kukaan katsonut Rintamäkeläiset-sarjaa, joko aikoinaan telkkarista tai sittemmin DVD:ltä tai YLE Areenasta? Jossain luonnehdittiin Rintamäkeläisiä maalaisidyllin kuvauksena ja sarjana, jossa ei tapahdu mitään. No ei ole kyllä kumpaakaan. Sarjassahan tapahtuu vaikka mitä, tunnetasolla tosin, ja idylli on kaukana. Katsoin huvikseni juuri ensimmäisen jakson, jossa naapurin rouva on Rintamäellä kylässä. Naapuri vuoroin piikittelee ja vuoroin kadehtii emäntää ja ehtii loukkaantuakin tälle useamman kerran. Emännän vanhin tytär on edellisestä suhteesta ja isättä kasvanut, mistä hän syyllistää äitiään. Tytär ei ole oikein löytänyt suuntaa elämälleen. Isäntä taas on sodan traumatisoima totinen ja pihi ukko, joka piilottelee kaljapullojaan. Perheenjäsenten välinen keskustelu on riitelyä, moittimista ja vähättelyä. Emännän ja naapurin rouvan välit ovat kompleksiset. Tuntuu, ettei ainakaan ystävyydestä ole kyse. Tuli kyllä jotenkin ahdistunut olo. Tuollaisiako me suomalaiset olemme tai olemme olleet? Negatiivisia, kateellisia, näköalattomia ja ivallisia.
Kommentit (54)
Kyllä on Suomi muuttunut viimeisen 40 vuoden aikana, voi jestas.
Olen viettänyt lapsuuteni 70-luvun Kainuussa pientilalla ja kyllä tuossa on paljon yhtymäkohtia omiin kokemuksiin.
Toi Leena eli Sirkka Lehto on minusta tosi kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsuuteni 70-luvun Kainuussa pientilalla ja kyllä tuossa on paljon yhtymäkohtia omiin kokemuksiin.
Näin kaupungissa 70-luvulla kasvaneena olisi todella kiinnostava tietää minkälaisia yhtymäkohtia?
Jossa GoT:ssä ei tapahdu mitään. No kerran kaudessa lohikäärmeet hyökkää - naurettavaa!
Rintamäkeläisissä on koko ajan isoja jännitteitä. Ja perustuu ihan todellisuuteen, eikä jonkun pilvessä olleen hollywoodturhakkeen kuvitelmiin haltijoista!
Vierailija kirjoitti:
En ole katsonut, olen 70-luvun lapsi. Luin tuon lehtijutun. Meinaatko että kannattaisi katsoa kuitenkin?
Ite olen kans 70-lukulainen ja todellakin katsoin jo pienenä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä tekstitys? Että vois huonokuuloinenkin katsoa.
Ensimmäisessä jaksossa oli, mutta siitä eteenpäin ei tainnut sitten ollakaan. Vai osaako joku korjata tietoni?
Asun kaukana lapsuudenkodistani, ja olen nyt nauttinut kotoisasta olosta Rintamäkeläisiä katsellen. Kuvaa lapsuudenkotini kulttuuria niin hyvin, enkä edes ole kuin juuri ja juuri kolmekymppinen.
Löytyy kaikki DVD:llä. Kunnon dialogia, eikä mitään salkkarit-nönnönnöötä. Ukkojen Venäjän reissu on parasta ja Tenho Sauren kaappijuoppona pappina.
Jäi vaivaamaan viimeisessä jaksossa tuo Leenan "temppu", eli ensin ei ollut muka mitään tarjottavaa kirkkokahveille ja sitten kuitenkin oli, repäisi jopa täytekakun komerostaan pöytään. Miksi siihen tuollainen tempaus oli kirjoitettu, mielestäni se ei sopinut yhtään Leenan luonteeseen. Muutenkin sarjan päätösjakso oli pettymys, jotenkin lattea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä tekstitys? Että vois huonokuuloinenkin katsoa.
Ensimmäisessä jaksossa oli, mutta siitä eteenpäin ei tainnut sitten ollakaan. Vai osaako joku korjata tietoni?
Minulla ensimmäisen jakson tekstityksestä puuttui varmaan puolet tekstistä, aina kun kohtaus vaihtui, ekat vuorosanat puuttuivat. Äänityksen laatu on ollut Ylellä vuosikymmeniä surkea, tekstitys on usein hyväkuuloisenkin pelastus.
Suuria aiheita. Virkistävää, kun ihmiset puhuu mitä ajattelevat, paitsi Hokkosen isäntä.
Hauskaa, kun jokainen lause alkaa tuumailulla.
Ilmankos häneen luotetaan?
Juoruajia aina riittää.
Ahdistaa tuo naisten systemaattinen vähättely ja akattelu. Noinhan miehet naisista puhuivat kun olin lapsi 70-luvulla, ja jotkut valitettavasti vieläkin. Ja toi ketjupolttaminen, yök.
Vierailija kirjoitti:
Jäi vaivaamaan viimeisessä jaksossa tuo Leenan "temppu", eli ensin ei ollut muka mitään tarjottavaa kirkkokahveille ja sitten kuitenkin oli, repäisi jopa täytekakun komerostaan pöytään. Miksi siihen tuollainen tempaus oli kirjoitettu, mielestäni se ei sopinut yhtään Leenan luonteeseen. Muutenkin sarjan päätösjakso oli pettymys, jotenkin lattea.
Sarja olisikin mielestäni päättynyt mukavammin, jos viimeinen jakso olisi keskittynyt perheiden, nuoremmat sukupolvet mukaan lukien, ympärille ja poliittiset riidat olisi rähisty loppuun jossain aiemmassa episodissa. :)
Hauska nähdä, että Rintamäkeläiset on herättänyt näin paljon keskustelua. Katsoin eilen kolmannen jakson. Siinä vietettiin Rintamäen Antin syntymäpäiviä. Tupa oli täynnä vieraita, ja Antti ryyppäsi salaa naapurin ukon kanssa. Sitten taas riideltiin. Antti haluaisi jättää talon perinnöksi pojalleen Aarnelle, joka ei halua sitä. Antin tytär Elina on naimisissa ja asuu kaupungissa eikä hänkään tarvitse taloa. Tytärpuoli Sirkka-Liisa haluaisi jäädä taloon emännäksi, mutta Antti ilmoitti ennemmin hävittävänsä talon. Siis aivan kauhea ukko! Kohtelee vaimoaan ja tytärpuoltaan törkeästi. Ei ole kyllä mikään hyvän mielen sarja tämä.
Kiitos ap aloitteesta. Löysin jaksot Yle Areenasta googlen kautta.
Tänään katsoin jo kaksi ensimmäistä jaksoa. Oudolta tuntui kun sarja alkaa mustavalkoisena. Läppärilläni on valoisuus tapissaan, mutta silti vaikea välillä nähdä mitä tapahtuu kun tausta on tumma, vaatteet ja tavarat ovat mustia tai tummia. Luonnosta puhumattakaan. Vaikuttaa, että myöhemmissä jaksoissa väritkin tulee mukaan. Mukava juttu.
Tekstitys on melko suurin kirjaimin ja yllätin itseni usein lukemasta tekstiä enkä seurannut näyttelijöiden puhetta kunnolla. Joko ei kuule niin hyvin, että saisi puheesta selvää, tai sitten huudetaan kovaa. Äänitys ei taida poiketa kovasti esim. vahnoihin suomileffoihin verraten.
Perheen solttu oli (rooli-ikäänsä vanhemman oloinen) yllättävän aikuisen näköinen ja oloinen. Sarjan katsominen jatkuu, haluan katsoa kaikki jaksot :)
Haluaisin lukea lisää mielipiteitänne Rintamäkeläiset sarjasta.
Tarkoitukseni on vielä tänään katsoa ainakin pari jaksoa.
Ajankuvaa. Olen nuorena katsonut joitakin jaksoja. Aikuisena sarjan hahmottaa paremmin. Mukava oli katsoa, katsoin kaikki jaksot putkeen.
Siis tuo hääpäiväjakso 17/30... Tarviin nitroja tai jotain tähän ahdistukseen 😞