Miksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia?
"Joka viides suomalainen aikuinen on lihava
Suomalaisten miesten paino on noussut 1970-luvulta ja naisten 1980-luvulta lähtien. Kehitys on kuitenkin hidastunut ja jopa tasaantunut viimeisen vuosikymmenen aikana. Tästä huolimatta ylipainoisuus ja lihavuus ovat yleisiä Suomessa.
Paino nousee yleensä iän myötä saavuttaen huippunsa eläkeikään mennessä. Pääkaupunkiseudulla asuvilla ylipainoisuus on harvinaisempaa kuin muualla Suomessa asuvilla. Eroa on myös väestön koulutuksen mukaan; korkeasti koulutetuilla ylipainoisuus on harvinaisempaa kuin vähemmän koulutusta saaneilla.
Yli puolet aikuisista on vähintään ylipainoisia (painoindeksi vähintään 25), ja joka viides voidaan luokitella lihavaksi (painoindeksi vähintään 30 kg).
Työikäisten miesten keskimääräinen painoindeksi on 26,9.
Miehistä vähintään ylipainoisia on 65 % (painoindeksi 25 tai enemmän).
Miehistä lihavia on 20 % (painoindeksi 30 tai enemmän).
Työikäisten naisten keskimääräinen painoindeksi on 25,9. Naisista vähintään ylipainoisia on 46 % (painoindeksi 25 tai enemmän). Naisista lihavia on 20 % (painoindeksi 30 tai enemmän)"
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/…
Pitäisiköhän pikkuhiljaa herätä siihen että ylipaino alkaa olla jo hyvin iso ongelma väestön keskuudessa, varsinkin miehillä. Normaalipainoiset ovat jo vähemmistö. Mistähän tämä voisi johtua ja mitä voitaisiin tehdä ettei kansa enää lihoisi lisää?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kohta tulee miehet joukolla puolustautumaan kun se paino on miehillä lähinnä lihasta joka painaa enemmän kuin läski niin siksi miehillä on ylipainoa.
Tuo on totta että asialle pitäisi tehdä jotain ja ongelmat kyllä tiedeään mutta mitään ei viiti ihmiset tehdä. Ylipaino on kai siksi niin yleistä kun suomalainen luonne on niin laiska
Jos molemmat, mies ja nainen, ovat mitoiltaan 170/80, niin kumpikohan näyttää lihavalta?
Puhumattakaan ruumiillista työtä tekevä mies ja perusnaisen kevyitä töitä tekevä nainen, molemmat 170/100...
En voi muiden puolesta puhua mutta itse söin aikoinaan joka ilta pussillisen karkkia yksinäisyyteen. Siitä tuli hetkeksi hyvä olo.
Nykyään en syö karkkia ja yritän saada siitä aiheutuneet kilot pois.
Olen myös joutunut tekemään töitä henkisen hyvänolon vuoksi etten hakisi lohtua syömisestä. Nykyään viihdyn yksin ja nautin liikunnasta ja kirjojen lukemisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöllisesti ylipaino on selvästi suurempi ongelma naisilla. Terveydellisesti tosin miehillä, koska rasva kerääntyy vatsaan ja sisäelinten ympärillä olevaa vaarallista rasvaa on enemmän. Miehillä tosin ihanteellinen BMI on selvästi korkeampi kuin naisilla ja lihasmassa on selvästi suurempaa. Olisi kiva nähdä rasvaprosenttien vertailua.
Miesten keskimääräinen rasvaprosentti 23,3 ja naisten 33,5.
Vyötärölihavia molemmista sukupuolista n. 30 %, joten tuo väite miesten vaarallisemmasta lihavuudesta ei kestä tarkastelua.
Lähde: Finriski 2012
Kuulostaa oikealta. Aina nimittäin sanotaan kuinka miehet ovat ylipainoisempia, mutta katukuvassa nimenomaan naiset ovat ylipainoisia.
Arkiliikunnan väheneminen. Ei niinkään liikuntaharrastusten, vaan sellaisen huomaamatta tapahtuvan liikkumisen, pihalla puuhastelun, jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta vaativien ammattien muuttuminen tietokoneen naputteluksi jne.
Ja samalla roskaruoka on edullista lohtua. Harva muu välittömästi hyvää oloa (vaikkakin todella lyhytaikaista sellaista) tuova asia on lähes jokaisen saavutettavissa/maksettavissa, asemasta ja varallisuudesta riippumatta.
Ja lisäksi vielä se, että ihmisen geenit ohjaavat meitä keräämään varastoa pahojen päivien varalle. Suurimmalle osalle se tarkoittaa , että paino ei itsessään pysy samassa, vaan painoa pitää tarkkailla ainakin aika ajoin.
Elintason nousu, arkiliikunnan väheneminen ja teknologinen kehitys (internet) taitavat olla ne pääsyyt.
Olen huomannut, että suurimmat syöpöt ovat laihoja. Olen jatkuvasti tekemisissä n. 14 hengen naisporukan kanssa ja käymme syömässä usein työn merkeissä.
Kauheita, ihan miesten annoksia hoikat naiset vetävät : )
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että suurimmat syöpöt ovat laihoja. Olen jatkuvasti tekemisissä n. 14 hengen naisporukan kanssa ja käymme syömässä usein työn merkeissä.
Kauheita, ihan miesten annoksia hoikat naiset vetävät : )
Niillä on selkeästi bulimia
Eikö nuo ylipainoiset ihmiset tajua miten hirveältä näyttävät?
Helsingin katukuvassa aika hoikkaa raajaa, mutta HESAN ulkopuolella paksuu kupolii ja vyötäröö
Jossain kohtaa historiaa joku syömässämme ruuassa on muuttunut radikaalisti niin että ihmiset alkoivat lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöllisesti ylipaino on selvästi suurempi ongelma naisilla. Terveydellisesti tosin miehillä, koska rasva kerääntyy vatsaan ja sisäelinten ympärillä olevaa vaarallista rasvaa on enemmän. Miehillä tosin ihanteellinen BMI on selvästi korkeampi kuin naisilla ja lihasmassa on selvästi suurempaa. Olisi kiva nähdä rasvaprosenttien vertailua.
Kyllä nykyisin se rasva näyttää ihan kiitettävästi kertyvän myös naisten vatsaan. Melkoisen mahakkaita on nykyisin kummankin sukupuolen edustajat ihan tasapuolisesti ja ihan liian moni muistuttaa lähinnä tynnyriä ja on "vyötäröltä" yhtä leveä katsoi sitten edestä, takaa tai sivusta.
Olut ja siideri mutta ei kai tätä saanut sanoa :D
Mä olen omalla kohdallani epäillyt ainakin yhdeksi syylliseksi sitä sikainfluenssarokotetta. Sen jälkeen on painoa kertynyt vaikka ruokavalio on todella paljon terveellisempi, alkoholia en käytä enää lainkaan ja liikuntaakin tulee harrastettua nykyisin oikeastaan joka päivä.
Bmi tosiaan on aika surkea mittari. 'Itse olen tässä laihdutellut yli 15 kiloa ja olen silti edelleen samassa "lievästi ylipainoinen" lokerossa. Muutenkin kaikki punttiksella käyvät miehet on aika väkisin ylipainoisia, vaikka eivät todellakaan läskeiltä näytä.
Ei ainoastaan suomalaiset ole laiskoja ja välinpitämättömiä painonsa suhteen. Meillä USA:ssa lihavat on todella iso ongelma.
Tarkoitan näitä jotka painavat jopa satoja kiloja, eivätkä pysty poistumaan kotoa. Ja ihan katukuvassakin lihavat ovat yleisiä.
Alkoholi alkoholi. Liian isot annoskoot tarpeeseen nähden, ruuan saannin helppous. Ruokaan nykyään myös yhdistyy usein tunteita, mikä lisää ylensyöntiä.
Okei, tässä totuus: Lääkkeet (joita jokainen tuntuu nykyään syövän, kuten mieliala/nukahtamis/ja kipulääkkeet kuten panacod) jotka nostavat ruokahalua tai muuten lihottavat (vaikea löytää ketään jolla lääkkeitä päivisin käytössä joka ei olisi todella iso nykyisin), sekä hiilari-painotteinen ruoka varsinkin mikro-ateriat ja pakasteet. Tyhjiä kaloreita vaan nassuun, ihan miten ja milloin sattuu.
Ruoka ei itsessään lihottaisi (suurin osalihavista jotka tunnen eivät edes juuri syö), vaan ongelmana on se etteivät syö SÄÄNNÖLLISESTI (itse kun lihoin kerran paljon ja muutin ruoka-valion säännölliseksi kesti kuukauden että tippui 10kg painosta), vaan ongelmana on se milloin syö, ja se ettei esim. syö aamupalaa (kilpirauhanen ja ruumis ei herää polttamaan mitään rasvaa, josset aamulla anna sille energiaa!).
Eli mikroruoat/hiilaripainoitteinen ruoka, lääkkeet, kuvitelma että limsa ei lihota kun on "vain nestettä", se että syö IHAN miten sattuu (pitäis olla aamupala, lounas, päivällinen, illallinen ym. joka päivä samaan aikaan poikkeuksetta) jne. Samasta syystä koko länsimaat on tässä jamassa, varsinkin Britit ja Jenkit.
Koska ne syövät sata kiloa lihaa vuodessa. Lihasta saa hemmetin paljon enemmän kaloreita kuin tarvitsee, sillä proteiinikin varastoituu kehoon läskiksi.
Proteiinihan ei sitoudu lihaskudokseen, ellei tee raskasta lihastyötä, jossa lihakset kipeytyvät.
Lihan vähentäminen olisi paitsi ympäristöteko, auttaisi myös pudottamaan päivittäiskalorimäärää ja painoa.
Liian hyvät palkat, helpot työt ja halpa ruoka. Älkää kertoko Sipilälle.
Olen itse mies, laiha kasvissyöjä. Sellainen, jota kutsutaan "kukkakepiksi" tai "läpipaskoksi" yleensä joka kuukausi jonkun toisesta. Rasvakudosta ei taatusti ylimäärin, vatsalihakset tuntuvat pinnalla. BMI 24. Tästä ei tarvitsisi monta kiloa lihoa, että minut luokiteltaisiin mittareiden mukaan ylipainoiseksi.