Mistä Seppälän syöksykierre lähti liikkeelle?
Sisäänostossa on ainakin ollut isoja ongelmia, koska 2000-luvun alun jälkeen valikoima on ollut äärimmäisen ankeaa ja huonoa. Mitä siellä on tapahtunut? Miten tuollaista liikettä on edes pyöritetty tässä yli kymmenen vuotta turhaan? Lähtökohta oli kuitenkin valmis brändi.
Kommentit (71)
Isoja syypäitä ovat ne, jotka käyvät Seppälässä vain kokeillakseen vaatteita, mutta tilaavatkin ne ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Isoja syypäitä ovat ne, jotka käyvät Seppälässä vain kokeillakseen vaatteita, mutta tilaavatkin ne ulkomailta.
Öh. Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä, merkkituotteissa näin voi olla. Kävelet intersporttiin testaamaan adidaksen leggareita jotka maksaa 50e mutta tilaatkin ne netistä puolella hintaa. Seppälän vaatteita voit toki testata Seppälän liikkeessä, ja tilata jotain vastaavaa netistä, mutta istuvuus ja koot eivät välttämättä ole kuitenkaan yksi-yhteen. Niitä kiinalaisia valmistajia on tuhansia eivätkä kaikki tee niitä kopiorättejä samasta muotista.
Vaatteet ei ole kivoja eikä laatukaan päätä huimaa. Itse esim. asun todella pienessä kunnassa ja vaihtoehdot ovat käytännössä Tokmannin Pola-vaatteet tai Seppälän rätit, tai sitten eksentriset tätivaatekaupat joista ei ikinä löydy mitään. Pola-vaatteissa huomaa miten vaikea Seppälän mitoitus on, nimittäin olen kokoa 40 ja joka ikinen Seppälän vaate näyttää kamalalta päällä. Polan tapauksessa taas melkein itkin ilosta kun löysin ne, kerrankin voi ostaa sopimisen puolesta lähes minkä tahansa vaatteen ja näyttää ihan ok. Kun siihen asti olin kärsinyt Seppälän sovituskopissa helvetin tuskia. Pitäisi ostaa vaatteet kauempaa isommista keskuksista mutta kun eipä vaan tuu lähdettyä varta vasten ajamaan.
Epäonnistunutta sisäänostoa minäkin ensimmäisenä syyttäisin. Viime vuosien aikana olen eksynyt liikkeeseen muutamia kertoja eikä ole tullut edes mieleen kokeilla mitään.
Ne kuteet on pitkään olleet huonolaatuisia riepuja. Alussa kun Liisa Seppälä vielä johti liikettä se oli trendikäs (80-luvun alussa).
Vierailija kirjoitti:
Ne kuteet on pitkään olleet huonolaatuisia riepuja. Alussa kun Liisa Seppälä vielä johti liikettä se oli trendikäs (80-luvun alussa).
Ei se silloinkaan trendikäs ollut, se oli se halvempi paikka ostaa nuorten vaatteita. Eikä ruotsalaisketjuja vielä ollut.
Ennen oli kivoja/hauskoja vaatteitta, mutta jossain vaiheessa mallisto muuttui ihan (omasta mielestäni) järkkyyn suuntaan :( En ole enää 10 vuoteen löytänyt sieltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ei ole kivoja eikä laatukaan päätä huimaa. Itse esim. asun todella pienessä kunnassa ja vaihtoehdot ovat käytännössä Tokmannin Pola-vaatteet tai Seppälän rätit, tai sitten eksentriset tätivaatekaupat joista ei ikinä löydy mitään. Pola-vaatteissa huomaa miten vaikea Seppälän mitoitus on, nimittäin olen kokoa 40 ja joka ikinen Seppälän vaate näyttää kamalalta päällä. Polan tapauksessa taas melkein itkin ilosta kun löysin ne, kerrankin voi ostaa sopimisen puolesta lähes minkä tahansa vaatteen ja näyttää ihan ok. Kun siihen asti olin kärsinyt Seppälän sovituskopissa helvetin tuskia. Pitäisi ostaa vaatteet kauempaa isommista keskuksista mutta kun eipä vaan tuu lähdettyä varta vasten ajamaan.
Kokomitoitus on ihan käsittämätön, tai leikkaus.
Jos koon puolesta pitäisi mennä päälle (ja mua ei haittaa vaikka niskassa lukisi XXXXL, kunhan näyttää hyvältä) niin istuvuus on olematon.
Toisaalta olen myös keski-ikäinen täti, joten vartaloni mittasuhteet eivät enää ole samat kuin ennen lapsia... En ole ylipainoinen, mutta en mikään sutjakan sporttinen. Vaatteet, jotka mahtuu päälle ja näyttää hyvältä löytyy muualta.
En tiedä, kenelle Seppälän valikoimat on tarkoitettu.
Ja selkeä alamäki alkoi mun mielestä siinä vaiheessa, kun ne aloitti sen suomalaisen designin tukemisen, koko hannasaren päätyi lopulta Stokkan outletin alennusrekkeihin. Toisaalta sain sieltä kahdella eurolla neulemekon, jota pidän yhä vieläkin.
http://www.vauva.fi/keskustelu/44677/ketju/seppala_by_hanna_sarn
Ja tässä siis vuosien takainen keskustelu siitä Seppälä-Sarenin konkurssiin johtaneesta yhteistyöstä...
Seppälässä oli kivoja asusteita ainakin vielä vuosina 2008-2010, olin silloin parikymppinen ja kiinnostunut pukeutumisesta. Tykkäsin myös Saren-mallistosta, mutta tuotteiden hinnat olivat liian korkeita tyypilliselle Seppälän asiakkaalle. Myös alusvaatepuoli oli Seppälässä aika hyvä. Vaatteiden kanssa oli sitten sellaista arpapeliä, joskus löytyi ihan kivojakin, mutta enemmän sellaista tätimäistä rättiä.
Nuorisopuolta leimasi tietynlainen rockhenkisyys ja emo-muoti, silloinkin kun nämä eivät olleet enää kovin suosittuja suuntauksia.
Vierailija kirjoitti:
Sisäänostossa on ainakin ollut isoja ongelmia, koska 2000-luvun alun jälkeen valikoima on ollut äärimmäisen ankeaa ja huonoa. Mitä siellä on tapahtunut? Miten tuollaista liikettä on edes pyöritetty tässä yli kymmenen vuotta turhaan? Lähtökohta oli kuitenkin valmis brändi.
Varmaan on isosti ollut ongelmia sisäänostossakin, eli tietynlaista jämähtyneisyyttä, kuten Anttilallakin. Itse en tuosta sisäänoston ongelmasta osaa oikein mitään sanoa, kun en ole kertaakaan tällä vuosituhannella Seppälässä poikennut. Ongelmista päätellen en ole ainoa, joka on Seppälän entinen asiakas. Eikä minulla siihen entisyyteen mitään erityistä syytä ole. Pikkuhiljaa vain vaatteidenostopaikkani muuttuivat ja Seppälä jäi pois kuvioista jo yli 20 vuotta sitten.
Ei ne sisäänoston ongelmat kuitenkaan ainoa syy varmaankaan ole. Maailma muuttu ja on tehnyt sitä erittäin rajusti nimenomaan tällä vuosituhannella. Yksi syy on tietysti se, että H&M, Kappahl ja muut rantautuivat aikoinaan Suomeen joten kilpailu koveni. Viimeisen 10 vuoden aikana nettimyynti on räjähtänyt aivan uusiin svääreihin etenkin vaatteiden myynnin osalta ja se on yksi suurimmista syistä halpavaateketjujen ongelmiin.
Ylipäätään kivijalkakaupat alasta riippumatta elävät kovia aikoja. Seppälän konkka ei varmaankaan monelle tullut yllätyksenä, sehän on ollut ensimmäisenä liipasimella jo vuosia. Sen entinen emoyhtiö Stokka lienee lankulla seuraavana, enkä kyllä jaksa uskoa, että Sokos-tavaratalotkaan enää kovin montaa vuotta sitkuttelee. Niillä toki turvana iso S-ketju ja sen kanta-asiaskasjärjestelmä, mutta eihän se ihan pieni ketju ollut Stokkakaan, joka on kohta enää pelkkä kiinteistöyhtiö ja sen vähittäiskauppa pelkkä muisto vain.
Maailma muuttuu, halusimme tai emme ja meidän on pakko muuttua siinä mukana.
Kummallisia kuoseja, räikeyttä ja halpoja materiaaleja, neuleet huonointa mahdollista polyesteriä... Sama tauti kuin KappAhlilla, ihmettelen miten sekin ketju voi vielä olla hengissä, niin kamalia vaatteita siellä on.
Ainoa mitä ikinä voisin ostaa noista, on esim. alusvaatteet ja sukkahousut. Tosin nekin ovat KappAhlissa käsittämättömn kalliita kökköön designiin nähden. Seppälästä sentään usein saa "osta 3, maksa 2" -kampanjasta ihan ok laatuisia sukkahousuja. Mitään muuta ostettavaa en ole sieltä löytänyt.
🇺🇦🇮🇱
Seppälä ei ole uudistunut vaan jämähtänyt 90-luvulle ja laatu huonontunut vuosi vuodelta. Materiaalit sellaisia, että menee pilalle ekassa pesussa. Leikkaukset outoja, saumat kinnaa päällä sovituskopissa, joten ei voi ostaa. Mallit ei tätä päivää, lähinnä tulee mieleen neuvostoliitto siitä disainista.
Sanoisin, että suurimmat syylliset on vilkastunut nettikauppa (ostetaan ulkomailta) sekä ulkomaisten halpisrättikauppojen Suomeen tulo. Ei siinä suomalainen Seppälä voi pysyä mukana.
Mä sanoisin huonon hinta-laatusuhteen. Samanlaisia rättejä saa muista kaupoista halvemmalla. Joten jos sellaisia on etsinyt, on ne löytänyt varmasti muualta. Jotenkin ne mallistot ovat olleet outoja ja jämähtäneitä.
Suunnilleen vuosina 2006-2007 liikkeen valikoima vaihtui pissistyylisiin bilevaatteisiin jotka möivät vain hyvin kapealle asiakassegmentille. Aiemmin (2000-luvun alussa) siellä oli ihan kohtuullisia nuorten vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että suurimmat syylliset on vilkastunut nettikauppa (ostetaan ulkomailta) sekä ulkomaisten halpisrättikauppojen Suomeen tulo. Ei siinä suomalainen Seppälä voi pysyä mukana.
Olisi voinut, oikeanlaisella ryhtiliikkeellä ja uudelleenbrändäyksellä. Viitseliäisyyttä siihen ei kuitenkaan tuntunut löytyvän. Luulisi, että myyntikäyristä olisi jo ajat sitten saanut dataa siihen suuntaan, millaista vaatetta ei ainakaan kannata myydä. Seppälä on kuitenkin porskuttanut niin kauan, että konkurssi ei ole voinut tulla aivan hetkessä. Merkkejä asiakkaiden tyytymättömyydestä on ollut jo pitkään. Onkohan siellä vain levitelty käsiä ja etsitty syypäätä kaikesta muusta paitsi omasta tuotevalikoimasta?
Arvasin konkurssin olevan tuloillaan jo silloin, kun muutama kuukausi sitten tiedotettiin niistä jostain "saneeraustalkoista" (=kerjättiin asiakkaita ostoksille ja pelastamaan ketju). Sinänsä harmi, että suomalainen firma menee konkurssiin, mutta pelkällä suomalaisuudellakaan ei voi loputtomasti houkutella asiakkaita ja pitää firmaa pystyssä, jos vaatteiden laatu ja tyyli on sellainen, ettei tuotteita kukaan osta. Harmittaa myös työpaikkojen menetys.
Kivijalkakaupoilla on vaikeaa, koska ihmiset tilaavat netin kautta. Kuinkakohan kauan kestää, kunnes niitä ei ole enää ainakaan keskustoissa.
Vierailija kirjoitti:
Seppälässä oli kivoja asusteita ainakin vielä vuosina 2008-2010, olin silloin parikymppinen ja kiinnostunut pukeutumisesta. Tykkäsin myös Saren-mallistosta, mutta tuotteiden hinnat olivat liian korkeita tyypilliselle Seppälän asiakkaalle. Myös alusvaatepuoli oli Seppälässä aika hyvä. Vaatteiden kanssa oli sitten sellaista arpapeliä, joskus löytyi ihan kivojakin, mutta enemmän sellaista tätimäistä rättiä.
Nuorisopuolta leimasi tietynlainen rockhenkisyys ja emo-muoti, silloinkin kun nämä eivät olleet enää kovin suosittuja suuntauksia.
Kivoja asusteita? Siis huiveja ja rintaneuloja?
Niiden vaatteet on jo kymmenisen vuotta näyttäneet siltä, kuin olisivat ostaneet jotain neuvostoliittolaisia vaatetehdaskolhoosin ylijäämävarastoja. Ihan kauheita polyesterirättejä ja hinta kuitenkin laatuun nähden kalliita. Eihän sellaista kukaan osta.