Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä unilääke huonosti nukkuvalle?

Vierailija
18.08.2017 |

Viime vuodet ovat olleet melkoisen stressaavia, mikä on vaikuttanut nukkumiseeni. Vaikka olisin kuinka väsynyt, en useinkaan saa pitkään aikaan unta, kun menen sänkyyn. Samoin saatan herätä tuntia-paria ennen herätystä, enkä enää saa unta. Tarvitsisin ainakin kahdeksan tuntia unta yössä (mieluiten yhdeksän), mutta keskimääräinen nukkumisaikani on jossain 5-7 tunnin välillä, joinakin aikoina vielä vähemmän.

Nyt alkaa olla niin epätoivoinen tilanne, että tarvitsisin ehdottomasti jotain lääkettä tähän tilanteeseen. Ongelmana vain on se, että olen joskus kokeillut unilääkkeitä (en enää muista nimeä), jotka nukuttivat tehokkaasti, mutta joiden vuoksi olin koko seuraavankin päivän ihan kuutamolla. Menen ensinnäkin autolla töihin ja lisäksi minun on tärkeää olla töissä pirteänä ja toimintakykyisenä heti aamusta. Onko edes olemassa tehokkaita lääkkeitä, joiden vaikutus oikeasti lakkaisi max. 9-10 tunnin jälkeen? Ennen kuin menen lääkäriin, haluaisin kuulla suosituksia teiltä, jotka olette itse kokeilleet erilaisia uni- tai nukahtamislääkkeitä.

(Melatoniinit ja apteekeista saatavat rohdoslääkkeet on kokeiltu. Niistä voi saada pienen avun, kun ongelma on pienempi, mutta minulle niistä ei valitettavasti ole ollut apua.)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiini, vaarattomampi vaihtoehto kuin nukahtamis- ja unilääkkeet.

Vierailija
2/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin, neljäsosa 15 mg: n tabletista on auttanut minua (huom. juurikin tuo ihan pieni määrä). Olin kokeillut mm. melatoniinia, josta ei apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ulkoilmassa

Vierailija
4/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiapiini on se joka toimii itsellä parhaiten. Nukahdan hyvin ja herään pirteänä aina aamulla, eikä ole väliä olenko ehtinyt nukkumaan tunnin vai 9h... Olen tuota käyttänyt yli 7v, ei toleranssia ja pystyn nukkumaan ilmankin. Mitään haittavaikutuksia en ole havainnut.

Olen kipukroonikko, kiitos hoitovirheen. Kipu valvottaa ja väsyneenä kipukin on kovempaa. Tarvitsen jtn joka tarvittaessa "tipauttaa" uneen ja pitää unessa edes muutaman tunnin. Mirta ei minulla toiminut. Nukuin mutta aamulla olin tööt. Muutaman viikon jälkeen aloin touhuilemaan unissani.

Vierailija
5/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen unirytmi, liikunta ja ruokavalio terveellisemmäksi ellei jo ole. Alkoholin jättäminen pois. Liian raskaiden aterioiden syömistä välttäminen ennen nukkumaan menoa. Harhauta mielesi ennen nukkumaan menoa kirjalla tai ristikoilla tms. jos on siis ylim. stressiä.

Vierailija
6/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doxal.

Vierailija
7/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin poisjättämistä kannattaa ainakin kokeilla. Omalla kohdalla magnesiumsitraatin ottaminen illalla auttaa unen saamisessa, ja D-vitamiinin riittävä saanti (otan iltaruoan kanssa) auttaa nukkumaan paremmin.

Vierailija
8/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin, neljäsosa 15 mg: n tabletista on auttanut minua (huom. juurikin tuo ihan pieni määrä). Olin kokeillut mm. melatoniinia, josta ei apua.

Mirtsa ei auttanut mua nukahtamaan millään tavalla. Jos valvoin koko yön, mitä kävi pari kertaa niin aamullakaan ei mitään vaikutusta. Sitten jos nukuin mirtsaa ottaneena niin aamulla ei meinannut herätä millään. Jopa kaksi tuntia ylhäällä ja useampi iso kuppia kahvia niin sitten vasta alkoi tuntua heränneeltä.

Jos olisin ollut töissä kokeilun aikana se olisi loppunut lyhyeen. Syy oli että stellan ym muut lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet oli keikkalääkärin mielestä niin pahoja ettei niitä mielellään kirjoita. Kerroin kyllä etten mäkään niitä huvikseni syö.

Lopulta kävi niin että sanoin ettei tarvia uusia nukahtamislääkettä kun se on niin vaikeaa. En jaksanut kun aloin omasta mielestä kuulostaa lääkkeitä ruinaavalta. Sanoin että kirjoita melatoniinia jos se ei ahdista tohtorin moraalia. Kerroin vielä että saahan sitä kaupastakin jos vaivaa. Eihän se melatoni paljoa auta mutta edes vähän.

Mulle ei lääkärin tarvi kuin vähän nikotella kolmilääkkeistä niin ne jää pois. En tykkää niitä ottaa mutta pienempi haitta ne on kuin jatkuva unen puute. Suuri syy miksi lääkärit ei halua kirjoittaa tiettyjä lääkkeitä on niiden väärinkäyttö, siitä sitten kärsii ne joilla on oikea ongelma.

Vierailija
9/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo kokeillut tätä tuotetta? https://www.luontaistuotejasmin.com/tuotteet.html?id=19/1024

Vierailija
10/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ulkoilmassa

Jos luulet että tuosta on apua niin et tiedä oikeista uni/nukahtamis ongelmista mitään. Sitä voi olla kuten itse että täysin sippi ja väsyttää ihan helvetisti mutta ei vain nukahda. En suosittele kokeilemaan miten se pinna kiristyy kun valvot yön tai kaksi.

Vierailija
11/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan toi mainittu Mirtazapin. Otin eilen illalla sitä ensimmäisen kerran puolikkaan tabun (eli 7,5mg) ja nyt vasta alkaa pää selvitä. Nukuin kuin tukki, mutta herätessä oli kamalan outo olo, joka ei mennyt ohi. Olin ihan muissa maailmoissa, kuin unissakävelijä tai joku zombie. Eli jos aamulla pitää olla pirteä niin ei tuu mitään ton lääkkeen kanssa.

Vierailija
12/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

imovane tai stilnoct/stella

Vierailija
13/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos univaikeudet johtuvat stressistä, niin pitäisi poistaa se stressin aiheuttaja. Eli tarvitset jotain muutosta työ- tai yksityiselämääsi. Nukahtamislääke tuo tilapäisen avun mutta ei poista ongelman aiheuttajaa. Itselläni on kokemusta vain Tenoxista, ja olen ollut siihen tyytyväinen sen ahdistuneisuutta poistavan vaikutuksen takia. Nukahtamislääke ei muuten välttämättä takaa hyviä yöunia vaan auttaa vain nukahtamaan. Itse olen esim. joskus lääkkeen otettuani herännyt liian aikaisin tai nukkunut muuten huonosti ja ollut aamulla vähän tokkurainen. En joudu ajamaan autoa aamulla, joten sinänsä tällä ei ole ollut väliä. Olotila menee kuitenkin ohi.

Omilla toimilla voi jonkin verran helpottaa nukahtamista. Itseäni on auttanut rauhallisen liikunnan harrastaminen illalla, mielenkiintoisen kirjan lukeminen, joka vie ajatukset ikävistä asioista, ja ylipäätään se, että yrittää pitää elämänsä tasapainossa. Ei liikaa töitä, ei liiallista alkoholinkäyttöä, ihmissuhteet kunnossa, ongelmiin etsittävä keskusteluapua jne. Moni sanoo, ettei illalla kannattaisi syödä raskaasti, mutta itselläni hiilarien syönti kyllä auttaa nukahtamista. Eli silloin tällöin syön iltasella kunnon pasta-aterian.

Vierailija
14/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut atarax. Lyhentää nukahtamisaikaa ja vaikka yöllä herääkin, nukahtaa uudestaan nopeasti. Aamulla ei ole tahnainen tai pökkyräinen olo.

Vierailija
15/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapiinista tulee pökkyrä olo seuraavalle päivälle, vaikka otan neljänneksen 15mg pilleristä.

Levozin 5mg on toiminut kaikista parhaiten. Pitää vaan ottaa 3 - 4 tuntia ennen nukkumaan menoa.

Vierailija
16/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli litraa leijonaa

Vierailija
17/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxiinia! 150mg Venlafaxiinia!

Vierailija
18/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ganja)

Vierailija
19/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun bentsodiatsepiinit vaikuttavat moniin aivojen reseptoreihin, Nonbentsodiatsepiinitvaikuttavat vain muutamaan. Tästä johtuen nillä on yleensä vähemmän sivuvaikutuksia, eikä niillä ole juurikaan vaikutusta syvään uneen. Nonbentsodiatsepiinejä ovat zopiklooni (Lunesta, tsaleploni (Sonata) ja tsolpideemi (Ambien). Kaikki kolme lääkettä auttavat imisiä nukahtamaan nopeammin, mutta voivat olla hyödyllisiä eritilanteissa.  Zopiklooni pidentää kokonaista uniaikaa. Se vaikuttaa hitaammin kuin kaksi muuta lääkettä, mutta sen vaikutus kestää pitempään.

Tsolpideemi pidentää myös kokonaista uniaikaa. Se toimii nopeammin kuin Zopiklooni (alle 20 minuutissa) ja yleensä poistuu elimistöstä ennen kuin ihminen herää. Pitkävaikutteinen tsolpideemi (Ambien CR) auttaa imistä niin nukahtamaan, kuin pysymäänkin unessa."

Lähde: Treve.fi   www.terve.fi/unettomuus/74796-yli-unettomuudesta

Vierailija
20/31 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen unirytmi, liikunta ja ruokavalio terveellisemmäksi ellei jo ole. Alkoholin jättäminen pois. Liian raskaiden aterioiden syömistä välttäminen ennen nukkumaan menoa. Harhauta mielesi ennen nukkumaan menoa kirjalla tai ristikoilla tms. jos on siis ylim. stressiä.

Tällaisista neuvoista ei ole mitään apua kun on oikeasti uneton. Itse elän tiukalla rytmillä, urheilen (teen salilla raskailla painoilla treeniä) ja syön joka päivä terveellisesti. Alkoholia en voi tietenkään käyttää. Unettomuus ei ole mikään kevyt vitsi että "elä kato terveellisemmin"! Kun kortisolitasot ovat katossa ja keho jatkuvassa valmiustilassa. Sillon on pakko nukkua lääkkeillä tai sitä jää pian työttömäksi ja menettää sen peruselämän. Kokeile itse ajaa töihin aamulla ja tehdä työpäivä kun et ole vuorokausiin nukkunut...

Itsekin suosittelen ketipinoria. Toimii pitkässä käytössä, en ole saanut mitään haittavaikutuksia. Eikä nouse toleranssi kuten kävi imovanen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi