Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeluyhteisössäni oli kiusaamistapaus +mikä siinä ärsytti minua

Vierailija
18.08.2017 |

Näin oppilaitoksessani läheltä, miten yhtä opiskelijaa kiusattiin. Tai kiusaajat eivät varmaan itse pitäneet sitä kiusaamisena (sehän on tyypillistä), vaan ajattelivat, että kiusattu on ärsyttävä tyyppi, joka on itse ansainnut tulla kohdelluksi huonosti.

Kerran kiusattu oli osana kiusaajista pääosin koostuvaa itseohjautuvaa ryhmää (josta saa opintopisteitä ja kurssi tulee merkityksi suoritetuksi, mutta ryhmällä ei ole opettajaa, vaan opiskelijat laativat ja tekevät tehtävät itse, tiiviissä yhteistyössä). Kiusaajat yrittivät savustaa kiusatun ulos ryhmästämme. Olin siis itse osana tuota ryhmää, mutten osallistunut kiusaamiseen.

Jatkuvasta v*ttuilusta huolimatta kiusattu pysyi osana ryhmää ja teki hommansa asiallisesti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kerran kaksi kiusaajista vihjasi "kauniisti" häntä siirtymään toiseen ryhmään, mutta kiusattu ei siirtynyt, koska hänen aikatauluihinsa sopi meidän ryhmämme paremmin, kuten hän hermostumatta selitti.

Ja nyt siihen varsinaiseen ärsyttävimpään tapahtumaan.

Kuulin kahden kiusaajista keskustelevan tästä asiasta kurssin jo päätyttyä. Toinen heistä sanoi: "Ihan helvetin outoa, ettei se (kiusattu) tajunnut lähteä. Ei vaikka yritettiin hyvällä, ja ei vaikka yritettiin pahalla. Ei vaan tajunnut...", johon toinen heistä sanoi myötäilevästi: "Niin just. Ehkä se on se on vaan vähän hidaskin...".

Siinä vaiheessa näin punaista. Oli ihan sairaan ärsyttävää, että kiusaajat luulivat, että kiusaaja ei siirtynyt toiseen ryhmään, koska hän EI TAJUNNUT, että häntä ei haluta meidän ryhmäämme! Minulle sivusta seuranneena oli itsestäänselvää, että kiusattu kyllä TAJUSI että kiusaajat halusivat hänet pois ryhmästämme, mutta hän päätti jättää kiusaajien halut huomiotta ja pysyä ryhmässä siitä huolimatta.

Onkohan kiusaajille yleistäkin luulla, että heidän halunsa on laki, ja että jos joku ei elä heidän halujaan noudattaen, se on vain merkki siitä, ettei tämä joku vain ole TAJUNNUT mikä heidän halunsa asiassa on?? Että hän on niin TYHMÄ ettei TAJUA sitä?

Ihan saakelin ärsyttävää ja narsistista. Oli pakko saada tämä ulos.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuhhhhhh!! Amismeininkiä? Lukio? Amk????

Vierailija
2/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin he ilmeisesti ajattelevat, vaikka asiallisissa hommissa pitäisi pystyä parempaan ja vapaa-ajalla sitten eri  asia. Ei mene kaaliin, että muutkin saavat olla ja elää ja toimittaa rauhassa asioitaan, vaikka kiusaajaa ärsyttää ja ei tykkää. Se ärsyttävän näköinen tai oloinen halutaan savustaa pois ryhmästä, luokasta, koulusta "koska mä haluun".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puuttunut kiusaamiseen? Sivustaseuraajat ovat mahdollistajia ja omalla tavallaan syyllisiä.

Vierailija
4/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin huippuärsyttävää ja uskomattoman surkeaa!

Vierailija
5/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse sanonut mitään? Tämä on juuri ongelmana edelleen, kiusaajia kyllä löylytetään keskusteluissa tilanteiden jälkeen mutta samalla selviää että itse ei ole tehty yhtään mitään, vaan katsottu sivusta. Olisit ihan hyvin voinut sanoa että tämä ryhmätehtävä pitää nyt saada tehtyä, eikä käyttää turhaa aikaa vääntämiseen siitä kuka saa tai ei saa ryhmässä olla. Lapsellista käytöstä ksiken kaikkiaan, kiusattu vaikuttaa olleen se porukan älykkäin ja sietokykyisin.

Vierailija
6/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa typerältä touhulta. Oletteko yläasteella?

Taidat luulla olevasti itse jotenkin muita parempi. Jos kuitenkin kiusaamista oli, etkä puuttunut siihen mitenkään, olit yhtälailla mukana.

Vierailija
7/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin oppilaitoksessani läheltä, miten yhtä opiskelijaa kiusattiin. Tai kiusaajat eivät varmaan itse pitäneet sitä kiusaamisena (sehän on tyypillistä), vaan ajattelivat, että kiusattu on ärsyttävä tyyppi, joka on itse ansainnut tulla kohdelluksi huonosti.

Kerran kiusattu oli osana kiusaajista pääosin koostuvaa itseohjautuvaa ryhmää (josta saa opintopisteitä ja kurssi tulee merkityksi suoritetuksi, mutta ryhmällä ei ole opettajaa, vaan opiskelijat laativat ja tekevät tehtävät itse, tiiviissä yhteistyössä). Kiusaajat yrittivät savustaa kiusatun ulos ryhmästämme. Olin siis itse osana tuota ryhmää, mutten osallistunut kiusaamiseen.

Jatkuvasta v*ttuilusta huolimatta kiusattu pysyi osana ryhmää ja teki hommansa asiallisesti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kerran kaksi kiusaajista vihjasi "kauniisti" häntä siirtymään toiseen ryhmään, mutta kiusattu ei siirtynyt, koska hänen aikatauluihinsa sopi meidän ryhmämme paremmin, kuten hän hermostumatta selitti.

Ja nyt siihen varsinaiseen ärsyttävimpään tapahtumaan.

Kuulin kahden kiusaajista keskustelevan tästä asiasta kurssin jo päätyttyä. Toinen heistä sanoi: "Ihan helvetin outoa, ettei se (kiusattu) tajunnut lähteä. Ei vaikka yritettiin hyvällä, ja ei vaikka yritettiin pahalla. Ei vaan tajunnut...", johon toinen heistä sanoi myötäilevästi: "Niin just. Ehkä se on se on vaan vähän hidaskin...".

Siinä vaiheessa näin punaista. Oli ihan sairaan ärsyttävää, että kiusaajat luulivat, että kiusaaja ei siirtynyt toiseen ryhmään, koska hän EI TAJUNNUT, että häntä ei haluta meidän ryhmäämme! Minulle sivusta seuranneena oli itsestäänselvää, että kiusattu kyllä TAJUSI että kiusaajat halusivat hänet pois ryhmästämme, mutta hän päätti jättää kiusaajien halut huomiotta ja pysyä ryhmässä siitä huolimatta.

Onkohan kiusaajille yleistäkin luulla, että heidän halunsa on laki, ja että jos joku ei elä heidän halujaan noudattaen, se on vain merkki siitä, ettei tämä joku vain ole TAJUNNUT mikä heidän halunsa asiassa on?? Että hän on niin TYHMÄ ettei TAJUA sitä?

Ihan saakelin ärsyttävää ja narsistista. Oli pakko saada tämä ulos.

Korjaus: yhdessä kohtaa kirjoitin vahingossa kiusaaja, vaikka piti kirjoittaa kiusattu... Vaikka kyllähän sen asiayhteydestä varmaan tajusi.

Ap

Vierailija
8/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa typerältä touhulta. Oletteko yläasteella?

Taidat luulla olevasti itse jotenkin muita parempi. Jos kuitenkin kiusaamista oli, etkä puuttunut siihen mitenkään, olit yhtälailla mukana.

No eihän. Jotain rajaa nyt näihin juttuihin

Vierailija
9/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten lapsellista 😝😜😛. En edes jaksa kommentoida enempää.

Vierailija
10/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat voisivat kasvaa vähitellen aikuisiksi.

Vierailija
11/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto. Hävettää sanoa. Sen takia Suomi on näin paskassa jamassa, kun yhteiskunnan oppineistossa on tällaista sakkia.

Ap

Vierailija
12/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

👎

Vierailija
13/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat on oksettava, ne ei näe kiusatussa mitään hyvää vaan pelkkää huonoa.

Vierailija
14/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto. Hävettää sanoa. Sen takia Suomi on näin paskassa jamassa, kun yhteiskunnan oppineistossa on tällaista sakkia.

Ap

Kauppasurkea? Tai sitten humanistinen/yhteiskuntatieteellinen ja tyypillä on "vääriä" poliittisia mielipiteitä

Vierailija
15/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien empatiakyky? No toisaalta en mäkään tahtoisi kiusaajia samaan ryhmään. 😢

Vierailija
16/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et puuttunut kiusaamiseen? Sivustaseuraajat ovat mahdollistajia ja omalla tavallaan syyllisiä.

Viestitin ilmeilläni ja äänenpainoillani, etten hyväksy kiusaajien juttuja. En tunne heistä ketään henkilökohtaisesti. Kiusaamistilanteissa olin kuin lamaantunut enkä uskaltanut puuttua. Vasta tänään tuo viimeinen kiusaajien keskustelu "hän ei tajunnut" tuli mieleeni ja ymmärsin miten typerää se oli ja se alkoi raivostuttaa minua vielä enemmän kuin sillä hetkellä kun sen kuulin.

Ap

Vierailija
17/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne kehtaa?

Vierailija
18/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei valitettavasti riitä tuo nonverbaalisella viestinnällä tapahtuva mielen osoittaminen ilmeilyllä, vaan pitää sanoa asiat ääneen. Nuokin kiusaajat vaikuttavat olevan täysin sokeita muiden ihmisten reaktioille ja tunnetiloille ylipäätään, kerran eivät edes tajunneet että kiusattu kyllä ymmärtää ettei häntä ryhmään haluta (kuka muka ei ymmärtäisi tuollaisesta käytöksestä?), mutta on päättänyt olla pelaamatta heidän pussiinsa ja piti oman päänsä.

Vierailija
19/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, omaa selustaasi suojataksesi et puuttunut, koska sitähän voisi itse saada leiman otsaansa. On erittäin kaksinaismoralistista nyyhkiä kiusatun puolesta palstoilla tai turvallisissa ympyröissä, missä kukaan ei voi todellisuudessa vahingoittaa sinua, mutta olla puuttumatta asioihin silloin, kun ne ovat päällä ja puolustaa kiusattua. Näitä kiusaajien peesailijoita, luusereita on koulut ja työpaikat pullollaan ja sitten ihmetellään, miksi ilmapiiri monessa paikkaa on niin huono ja ihmiset voivat huonosti, sairastelevat ym.

Vierailija
20/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

💔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme