Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeluyhteisössäni oli kiusaamistapaus +mikä siinä ärsytti minua

Vierailija
18.08.2017 |

Näin oppilaitoksessani läheltä, miten yhtä opiskelijaa kiusattiin. Tai kiusaajat eivät varmaan itse pitäneet sitä kiusaamisena (sehän on tyypillistä), vaan ajattelivat, että kiusattu on ärsyttävä tyyppi, joka on itse ansainnut tulla kohdelluksi huonosti.

Kerran kiusattu oli osana kiusaajista pääosin koostuvaa itseohjautuvaa ryhmää (josta saa opintopisteitä ja kurssi tulee merkityksi suoritetuksi, mutta ryhmällä ei ole opettajaa, vaan opiskelijat laativat ja tekevät tehtävät itse, tiiviissä yhteistyössä). Kiusaajat yrittivät savustaa kiusatun ulos ryhmästämme. Olin siis itse osana tuota ryhmää, mutten osallistunut kiusaamiseen.

Jatkuvasta v*ttuilusta huolimatta kiusattu pysyi osana ryhmää ja teki hommansa asiallisesti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kerran kaksi kiusaajista vihjasi "kauniisti" häntä siirtymään toiseen ryhmään, mutta kiusattu ei siirtynyt, koska hänen aikatauluihinsa sopi meidän ryhmämme paremmin, kuten hän hermostumatta selitti.

Ja nyt siihen varsinaiseen ärsyttävimpään tapahtumaan.

Kuulin kahden kiusaajista keskustelevan tästä asiasta kurssin jo päätyttyä. Toinen heistä sanoi: "Ihan helvetin outoa, ettei se (kiusattu) tajunnut lähteä. Ei vaikka yritettiin hyvällä, ja ei vaikka yritettiin pahalla. Ei vaan tajunnut...", johon toinen heistä sanoi myötäilevästi: "Niin just. Ehkä se on se on vaan vähän hidaskin...".

Siinä vaiheessa näin punaista. Oli ihan sairaan ärsyttävää, että kiusaajat luulivat, että kiusaaja ei siirtynyt toiseen ryhmään, koska hän EI TAJUNNUT, että häntä ei haluta meidän ryhmäämme! Minulle sivusta seuranneena oli itsestäänselvää, että kiusattu kyllä TAJUSI että kiusaajat halusivat hänet pois ryhmästämme, mutta hän päätti jättää kiusaajien halut huomiotta ja pysyä ryhmässä siitä huolimatta.

Onkohan kiusaajille yleistäkin luulla, että heidän halunsa on laki, ja että jos joku ei elä heidän halujaan noudattaen, se on vain merkki siitä, ettei tämä joku vain ole TAJUNNUT mikä heidän halunsa asiassa on?? Että hän on niin TYHMÄ ettei TAJUA sitä?

Ihan saakelin ärsyttävää ja narsistista. Oli pakko saada tämä ulos.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näet kiusaamista niin avaa suusi äläkä tule vauva-aliasta purkamaan ärsytystä.

Vierailija
22/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, omaa selustaasi suojataksesi et puuttunut, koska sitähän voisi itse saada leiman otsaansa. On erittäin kaksinaismoralistista nyyhkiä kiusatun puolesta palstoilla tai turvallisissa ympyröissä, missä kukaan ei voi todellisuudessa vahingoittaa sinua, mutta olla puuttumatta asioihin silloin, kun ne ovat päällä ja puolustaa kiusattua. Näitä kiusaajien peesailijoita, luusereita on koulut ja työpaikat pullollaan ja sitten ihmetellään, miksi ilmapiiri monessa paikkaa on niin huono ja ihmiset voivat huonosti, sairastelevat ym.

Joo. Seuraavan kerran puutun.

Osoitin kyllä mieltä esim. siten, että kerran tervehdin ryhmän alussa kiusattua, mutta en tervehtinyt kiusaajia, vaikka kaikki tiesivät, etten tunne heistä ketään henk.koht. Eli osoitin hienovaraisesti, että kummalla puolella olen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ap:sta sentään tulee reilu ja suoraselkäinen kunhan uskaltaa puuttua kiusaamiseen.

Vierailija
24/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just typerää niin kouluissa kun työpaikoillakin. Vapaa-aika erikseen, ei ole pakko olla kenenkään kanssa tekemisissä jos ei halua, mutta koulu/työ on sellainen paikka missä pitäisi ja pitää tulla jkaikkien kanssa juttuun ja hoitaa yhteiset tehtävät asiallisesti yhdessä, taukoja eikä muuta aikaa tarvitse yhdessä viettää.

Onko se jotain pätemisen tarvetta vai mitä, ettei asiallisiin kouluun/työhön liittyviin kysymyksiin tai ehdotuksiin voi vastata asiallisesti, vaan puhutaan kun tyhmälle tai ylimielisesti heitetään jotain, yleensäkin tehdään yhden olo vaikeaksi kun kysymyksiin vastataan ilkeästi ja jos ei kysy, sanotaan ilkeästi. Pantataan tietoa yhdeltä, ei suostuta kertomaan (tärkeitä) koulujn/työhön liittyviä asioita. Tai nähdään jonkun tekevän jotain väärin, mutta vasta kun asian on saanut tehtyä tullaan sanomaan ettei noin olisi pitänyt tehdä vaan näin. Tai kun yksi (kiusattu) valitsee jonkin satunnaisen tehtävän tehdäkseen, tulee toinen sanomaan että: hei, ei kun minä teen sen, mene sinä tekemään muuta. Tai yhtenä päivänä jokin asia tehdään näin, huomenna eri tavalla, pääasia että kiusatulle päästään sanomaan tai huomauttamaan jostakin, vaikkakin yhdentekevästä asiasta. Pitemmän päälle alkaa lannistaa, kun joku tulee aina huomauttamaan vaikkei huomautettavaa oikeasti olisi. Esimerkiksi kiusattu sopii tekevänsä jonkun asian, kohta tulee toinen sanomaan että anna olla, ei sitä tarvitse tehdä. Parhaimmassa tapauksessa tuppaudutaan kiusatun paikalle ja työnnetään hänet ihan fyysisestikin syrjwäön, henkisesti toki myös. Tai otetaan kiusatun käsistä tavaroita tyyliin :anna tänne se nyt, minä tarvitsen sitä nyt heti. Luullaan varmaan ettei kiusattu tajua, voi kyllä tajuaa, pitää vaan suunsa kiinni, koska taitavimmat kiusaajat eivät kiusaa muitten läsnäollessa, vaan juuri silloin kun muita ei ole näkemässä. Tai tehdään kiusatun olo epämukavaksi ja turhaksi/turhautuneeksi tai muuten annetaan ymmärtää että sinä et tee nyt mitään, siinä sitten kiusattu tyhjän panttina katsoo sivusta, kun muut tekee, kuuntelee valitusta miten (muut) joutuu kaiken itse tekemään, mutta mitenkään ei voi osallistua kun sitä ei kiusaajat salli, tai sitten joutuu kaikkii hanttihommat tekemään, hae mulle se, vie tämä pois ja muuta, ettei kiusattu pääse sanomaan ettei ole saanut osallistua. Asiaa on vaikea ottaa puheeksi, kun yleensä se käännetään niin, että "no miksi et osallistu, itsekseenkö sinä tämän haluaisit tehdä, tämähän on ryhmässä yhdessä tehtävä asia, miksi et ole sanonut mitään. Aina saadaan syy vieritettyä kiusatun harteille jotenkin, että "mikäs sinä luulet olevas määräämään kaikesta, etkö sä osaa tehdä mitään ryhmässä, etkö sä tajua että muut vaan auttaa jne". Kiusaajat tekevät kaikkensa ja tekevät ylimääräistä työtä mitätöidäkseen kiusatun tekemän työn, ehkä vielä kääntävät asian niin, että kiusattu ei tee mitään, laiskottelee vaan kiusaajien tehdessä ahkerasti hommia. Ei anneta osallistua. Kiusattu yrittää kaikesta tästä huolimatta käyttäytyä normaalisti ja kohteliaasti. Kiusaajat saattavat jopa "ihmetellä", että mikä on, eikö seura kelpaa, luuletko olevasi parempi kun et meidän kanssa lähde syömään koskaan. Vaikka kaikki tietää varsin hyvin, ettei kiusattu ole tervetullut seuraan ja sitten sitä vasta ihmeteltäisiin, että eikö se oikeasti tajua ettei sen seuraa kaivata. Teit niin tai näin, on kiusaaja(t) sanomassa aina jotain, tai juuri ihmettelemässä että eikö se tajua, ettei tykätä siitä/ihmettelemässä että mikä outolintu se on kun on tuolla yksin taas. Ja kiusattu kyllä tietää että hänestä puhutaan selän takana koko ajan ja arvostellaan kaikkea hänen sanomaansa ja tekemäänsä. Miten siinä voi kiusattu käyttäytyä normaalisti, kun kiusaajat kohtelee niin kun kohtelee.

Vierailija
25/25 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et puuttunut kiusaamiseen? Sivustaseuraajat ovat mahdollistajia ja omalla tavallaan syyllisiä.

Viestitin ilmeilläni ja äänenpainoillani, etten hyväksy kiusaajien juttuja. En tunne heistä ketään henkilökohtaisesti. Kiusaamistilanteissa olin kuin lamaantunut enkä uskaltanut puuttua. Vasta tänään tuo viimeinen kiusaajien keskustelu "hän ei tajunnut" tuli mieleeni ja ymmärsin miten typerää se oli ja se alkoi raivostuttaa minua vielä enemmän kuin sillä hetkellä kun sen kuulin.

Ap

Olisit sanonut, että saatiinpa kuitenkin tehtyä se työ, joka oli kai se pointti tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi