Vieläkö joku kehtaa nykypäivänä pukeutua turkikseen?
Tietty ne ikivanhat hienostorouvat varmaan tänäkin syksynä kaivaa koipallojen seasta sen minkkiturkkinsa, mut entä nuoremmat? Viime vuosina tähän päivään on kohistu niin paljon turkistarhauksesta ja eläinoikeuksista, että pokkaa täytyy olla jos turkki päällä kehtaa kulkea. Luulis jo että toi turkistarhaajien elinkeino alkais hyytymään.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vihreät voivat käyttää turkkia, jos se on hankittu käytettynä tai varastettu jonkun muuttokuormasta. Tarkoitus ei ole kieltää turkkien käyttöä. Ainoastaan tuhota turkistenkasvatus suomesta.
Niin no, Vihreät ovat lähinnä vitsi nykyään kaikkine ulkomaan lentoineen. Mutta oikeasti vihreä (ei puolueellisesti) ajattelee myös asian eettistä puolta, eikä halua kävellä raato päällä ja markkinoida turkistuotantoa, saati, että näyttäisi itse hyväksyvänsä sen.
Turkisten vastustaminen on vähän samaa kuin ydinvoiman vastustaminen 50 vuotta sitten. Osa vastustaa edelleen, ja osa ymmärtää, että näiden olemassa olevien turkisten ja ydinvoimaloiden hyödyntäminen on tosiasiassa sitä oikeaa ekologisuutta. En sano, että kannattaisin turkistuotantoa, en todellakaan. Mielestäni on kuitenkin naiivia ja typerää vastustaa erittäin kestävän, jo olemassa olevan lämpimän takin käyttöä. Jotain takkia kun pitää kuitenkin käyttää, niin mikä voisi olla parempi vaihtoehto? Ostaa 3 vuoden välein joku rahtitakki? Kestäviä ja oikeasti lämpimiä villakangastakkejakaan ei saa enää kuin kirppiksiltä.
Kyllä. Mummoni vanhat ovat vielä hyvät. Kestävää kulutusta parhaimmillaan.
Olen hyvin syvästi luonnonystävä, ja todellakin käytän vanhoja kierrätysturkiksia mieluummin kuin ostan jotain uusia tehdasvalmisteisia toppavaatteita joita lapset ompelevat ja jätevedet valuvat luontoon. Minulle ei ole tärkeää se että näytän muiden silmiin luonnonsuojelijalta vaan se että toimin eettisesti.
Maailmassa on jo ihan tarpeeksi turkiksia, että sen luonnottoman ja rääkkäävän tarhauksen voisi lopettaa pikku hiljaa iän myötä. Kun tarhuri alkaa jäämään eläkkeelle, niin ei mitään sukupolvenvaihdoksia, vaan tarhan lopetus.
Se ja sama siis kuka pukeutuu mitenkin, mutta se eläinten sullominen pikkuriikkiseen koppiin on lopetettava!
Aidon kettulakin ostin joulun aikaan, myös turkis kintaat löytyy. Lämpimät ovat
Pitääkö mun heittää anopilta peritty hieno kevyt minkkiturkki roskiin ja ostaa öljypohjaisesta keinokuidusta tehty kylmä toppatakki tilalle.
Kumpi on ekologisempi valinta?
Ei. Korkeintaan lammasturkkiin (jota ei ole kasvatettu vain turkin takia)
Juuri ostin lopettavasta turkkikaupasta sisäturkin.
Samoin on käytössä äitini täyspitkä naarasminkkiturkki.
Ei ongelmia kehtaamisessa. Syön myös lihaa ja ajan autolla, lämmitän joskus takkaa puilla ja teen ulkomaanmatkoja lentokoneella.
En suostu siirtymään luoliin tulien ääreen syömään jäätyneitä puolukoita.
En käytä aitoa turkista. Lammas on poikkeus, koska lampaita ei kasvateta häkeissä pelkän turkin takia.
Turkis ei ole ekologinen. Tämä on myytti, jota turkisteollisuus mielellään toistaa. Turkisten tuottaminen saastuttaa huomattavasti.
Turkissomisteet ovat muuten kaikkein pahimpia, sillä ne tulevat yleensä jostain Kiinasta, jossa kidutetaan eläimiä siekailematta. Voi olla kania, tai voi olla kissaa, mutta melko varmasti kidutettua eläintä. Kannattaa todellakin tarkistaa, ettei somiste ole aitoa turkista.
Paras ratkaisu minusta olisi lopettaa turkistarhaus kokonaan. Vanhoja turkkeja voisi sitten toki käyttää, kun uusia ei voisi hankkia. Samoin tekoturkis on minusta ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Juuri ostin lopettavasta turkkikaupasta sisäturkin.
Samoin on käytössä äitini täyspitkä naarasminkkiturkki.
Ei ongelmia kehtaamisessa. Syön myös lihaa ja ajan autolla, lämmitän joskus takkaa puilla ja teen ulkomaanmatkoja lentokoneella.
En suostu siirtymään luoliin tulien ääreen syömään jäätyneitä puolukoita.
Jaa ihan luoliin syömään jäätyneitä puolukoita...
Minäkin syön lihaa ja ajan autolla. Takka on. Ulkomaanmatkat ei ongelma.
Joku raja pitää kuitenkin olla, ja minun moraalissani se kulkee turkisten kohdalla.
Pukeutuisitteko -30 asteen pakkasessa mielummin
nuoli ylös: turkikseen
vai
nuoli alas : tennareihin ja paljaisiin nilkkoihin?
Minun kohdallani kyse ei ole kehtaamisesta, vaan viitsimisestä. Olen sovittanut pitkää minkkiturkkia ihan vain hetken mielijohteesta. Se oli upean näköinen vaate, ja sopi minulle. Oli hyvän näköinen minun päälläni. Istui hyvin leveille hartioilleni. Mutta se oli ihan hirveän painava. Toinen syy, miksi se sai jäädä kauppaan, oli se, ettei minulle tullut mieleeni yhtään tilaisuutta, missä voisin sitä turkkia käyttää.
Eli yksinkertaisesti turkki ei sovi minun elämäntyyliini.
Eli luonnonsuojelun kanssa turkittomuudellani ei ole mitään tekemistä. Sitäpaitsi käytän paljon vaatteita, joista irtoaa mikromuovia vesistöihin. Eli siinä mielessä se voisi olla ekoteko, jos ostaisin seuraavaksi (ja ehkäpä jopa viimeiseksi) talvitakikseni turkin tai jonkun muun luonnonmateriaaleista valmistetun takin, enkä mitään muovivanutäytteistä toppatakkia, joka kestää max 5 vuotta minun käytössäni.
Kokeilin kerran edesmenneen mummini turkkia älkää kysykö mistä eläimestä ja herranjumala, kun oli painava ja kömpelö! Lämmin ehkä, mutta tunsin itseni ihan lumimieheksi :D
Retroturkki on paljon ekologisempi ja eettisempi valinta kuin vaikka uusi tekoturkis joka on muovia.
Vierailija kirjoitti:
Turkisten vastustaminen on vähän samaa kuin ydinvoiman vastustaminen 50 vuotta sitten. Osa vastustaa edelleen, ja osa ymmärtää, että näiden olemassa olevien turkisten ja ydinvoimaloiden hyödyntäminen on tosiasiassa sitä oikeaa ekologisuutta. En sano, että kannattaisin turkistuotantoa, en todellakaan. Mielestäni on kuitenkin naiivia ja typerää vastustaa erittäin kestävän, jo olemassa olevan lämpimän takin käyttöä. Jotain takkia kun pitää kuitenkin käyttää, niin mikä voisi olla parempi vaihtoehto? Ostaa 3 vuoden välein joku rahtitakki? Kestäviä ja oikeasti lämpimiä villakangastakkejakaan ei saa enää kuin kirppiksiltä.
Minulla on parkatakki, ihan superlämmin, liian kuma pienille pakkasille. Kotimainen Sasta muuten voitti juuri pohjoismaiden paras ulkoiluvaate kategorian.
Takki on tehty Ventile-puuvillasta. Kangasta ei laminoida tai käsitellä, vaan puuvillakuidut turpoavat kastuessaan ja tekevät materiaalista säänkestävän, tuulta pitävän ja hengittävän.
En ole turkisten ystävä, mutta jos pitäisi valita keinoturkiksen ja aidon välillä valitsisin sen aidon, uusiutuvan materiaalin.
Keinoturkis on ehdottomasti ei. Aito uusiutuva luonnontuote sen sijaan ok, jos on pakko valita. Aito nahkatakki on paras valinta yleistakkina, mutta talvella lämmin toppatakki paras.
Keinoturkis on aika samannäköistä, olisi kauheaa jos joku elänaktivisti merkitsee spreillä keinoturkishupun kun kävelee rauhassa kadulla.
Voisin ihan piruuttain käyttää. Ärsyttää nämä kaikesta vouhottajat.