Miehen kaverit on jatkuvasti pummaamassa jotain. Alkaa olla kestämätöntä!
Myönnän aikoinani rakastuneeni mieheni hyväsydämisyyteen ja siihen, että antaa vähästään. Huom! Meillä on kuitenkin suht samanlaiset tulot enkä anna miehen maksaa menoistamme suurempaa osaa vaikka hän monesti onkin maksamassa kaupoissa ja joka paikassa. Miehen kaverit taas tuntuvat käyttävän miestäni surutta hyväkseen. Jos joku pyytää apua, niin mieheni ei vaan näytä tuntevani sellaista sanaa kuin ei, mikäli vaan mitenkään pystyy auttamaan. Ollaan asuttu vasta vuosi yhdessä, mutta tuo kavereidensa touhu on jo nyt näyttänyt olevan ihan käsittämätöntä.
Esim. miehen suvun mökki on ollut melkein koko kesäajan kaiken maailman kavereilla lainassa ihan ilman mitään korvausta. Mökillä on yhä tekemättä ne korjaustyöt, jotka mieheni isä toivoi meidän tekevän lomamme aikana. Milläs tehdään, kun ei miehen mukaan sinne kehtaa silloin tunkea, kun se on lainassa kaverin perheellä. Kesälomakin on jo lusittu. Samoin meidän yhteinen(!) auto melkein koko kesälomamme ajan on ollut kavereillaan lainassa ja monesti viikonloppuisin arkenakin. "Eipä Pete taaskaan tainnut muistaa tankata autoa palauttaessaan, no sellainen vesseli se on, hehhe!" Ihan kuin pelkkä auton lainaaminenkin ei olisi tarpeeksi paha, niin tosi usein mies lähtee kavereidensa juoppokuskiksi ja on monesti nakittanut myös minut siihen tehtävään. Muutenkin haetaan milloin kenellekin paketteja ja huonekaluja sieltä sun täältä. Mitään korvauksia tai edes menojen kattamista ei ikinä saada näiltä loisilta. Minä näen NIIIN punaista ja mies vaan naureskelee kavereidensa toilailulle.
Tavaroidenkin lainaamista pahempaa on minusta tuo kavereidensa jatkuva yöpyminen meidän nurkissa. Milloin on naisten kanssa kinaa ja kaverit tarvitsee yöpaikkaa, milloin on joku tapahtuma meidän lähellä, milloin baari-ilta venähtänyt. Aina mies ei itse ole edes kotona, jolloin lupaa asuntomme kavereilleen. Jos olisin tämän tiennyt ennen yhteenmuuttoa, niin olisin todellakin pitänyt oman asuntoni!! Täällä Helsingissä uuden asunnon etsiminen ja eroaminen ei käy mitenkään käden käänteessä.
Me tai mies ei itse ikinä pyydä näiltä kavereiltaan mitään läheskään näin suuria palveluksia kuin mitä me heille tehdään. Isoimmat mieheni kavereiltaan saamat palvelukset ovat joku kalastussetin lainaaminen yhdeksi viikonlopuksi ja yhden ulkomaalaisen bändin keikkalipun myyminen(!) miehelleni halpaan hintaan, kun kaveri itse estyi tulemasta. Oma mieheni olisi antanut taatusti lipun ilmaiseksi ja vieläpä varmaan hankkinut kaverille kyyditkin sinne keikalle.
Aaaargh, pakko oli avautua. Ensi viikolla on taas yksi Mikko tulossa punkkaamaan pariksi yöksi, vaikka mies itse on työmatkalla. Minun tietysti oletetaan taas passaavan kaverinsa pystyyn kuten kunnon vaimon kuuluu. Ihmettelen sitäkin, miten miehestä ei tunnu epämiellyttävältä pistää milloin mitäkin kavereitaan nukkumaan tyhjään asuntoon avovaimonsa kanssa? No luottamus on näköjään ainakin kunnossa, valitettavasti tässä kohtaa.
Kommentit (24)
EDIT:*av_i_ovaimonsa kanssa
Olen valitettavasti naimisissa tämän lapatossun kanssa, mutta tuskin kovin pitkään.
AP
Ja sä et sano mitään miehellesi, miksi?
Parempi että lähdet menemään. Nimittäin miehellesi, joka tuntuu olevan ihmisystävällinen ja reilu ihminen.
Toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut mitään, ettei tämän Mikon nyt sovi tulla kun vietät omaa aikaa?
Mitään ei saa, ellei suutaan avaa.
Arvaa vaan kuinka monta kertaa, koska tilanne ei todellakaan ole ensimmäinen laatuaan. Mies toppuuttelee aina, että pitäähän nyt kavereita auttaa, koska me ollaan "hyviä ihmisiä" ja kysyy, tahtoisinko muka hänen olevan ahne ja itsekäs k*sip** nykyisen anteliaan luonteensa sijaan. Olen vastannut, että tahtoisin miehen olevan antelias lähinnä omalle perheelleen ja vähemmän muille. Samalla olen muistuttanut isänsä penäämistä remonteista kesämökille, josta mies suuttuu. Se kun on kuulemma vaan materiaa, mutta ystävien auttaminen on "henkistä pääomaa". Saakeli, kun ottaa pannuun ja lujaa nämä miehen onnenkeksilauseet!
AP
Oletko koskaan kysynyt mieheltä, huomaako hän olevansa aina "kiltti" kaikille muille paitsi sinulle ja itselleen? Että onko hänen mielestään kilttiä laiminlyödä oma vaimo, oma koti ja oma suku niiden kaverien takia? Että onko se kohteliasta ja huomaavaista, että vaimo joutuu jo miettimään miehen käytöksen takia avioeroa?
Toinen kysymys sitten on, että jos asunto ja auto ovat teidän yhteiset, niin miksi SINÄkin suostut niiden lainaamiseen? Ethän syytä miestä asiasta, jota teet samalla itsekin? Myös sinulla on oikeus ja velvollisuus päättää mitä autolle, asunnolle ja tavaroillenne tehdään. Jos et itsekään kykene sanomaan ei, ei ole reilua vaatia sitä mieheltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Parempi että lähdet menemään. Nimittäin miehellesi, joka tuntuu olevan ihmisystävällinen ja reilu ihminen.
Toisin kuin sinä.
Aha, onko sinunkin kotisi tällainen yleinen hyväntekeväisyyskeskus, jota rahoitatte miehenne kanssa teidän molempien rahoilla? Niinpä, sillä meidän koti on sitä. Mikäli mies lainaisi kavereilleen vaan jotain omia tavaroitaan, niin tilanne olisi eri. Nyt vaan tuntuu, että kaikki meidän yhteisessä kodissa ja jopa se koti, ovat miehen kavereiden omaisuutta. Olen aika varma, että mies ei muutu ja tämä asia ajaa meidät eroon.
AP
Aika rajaton tämä miehesi. Kauhea miellyttämisenhalu kun oma perhekin jää kakkoseksi. Ei tuollaista iänkaiken jaksa, olla jonossa viimeisenä kaikenlaisten mikkojen jälkeen.
Miehelläsi on itsetunto-ongelma, ei koe saavansa arvostusta ja kaveruutta kuin olemalla kynnysmatto, majatalo ja kaikken suostuja. Ei ole normaalia tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan kuinka monta kertaa, koska tilanne ei todellakaan ole ensimmäinen laatuaan. Mies toppuuttelee aina, että pitäähän nyt kavereita auttaa, koska me ollaan "hyviä ihmisiä" ja kysyy, tahtoisinko muka hänen olevan ahne ja itsekäs k*sip** nykyisen anteliaan luonteensa sijaan. Olen vastannut, että tahtoisin miehen olevan antelias lähinnä omalle perheelleen ja vähemmän muille. Samalla olen muistuttanut isänsä penäämistä remonteista kesämökille, josta mies suuttuu. Se kun on kuulemma vaan materiaa, mutta ystävien auttaminen on "henkistä pääomaa". Saakeli, kun ottaa pannuun ja lujaa nämä miehen onnenkeksilauseet!
AP
Miehesi on näköjään laajentanut oman anteliaisuutensa myös sinuun. Ei hänellä ole oikeutta olettaa että sinä haluat hänen kavereitaan kotiinne, etenkään jos hän itse ei ole edes paikalla. Maailmaa syleilevä anteliaisuus on ok ja omastaan voi antaa, jos sitä toteuttamaan ei automaattisesti liitetä muita ihmisiä.
Ai kamala 😶
Miehesi kävelee ylitsesi niin, että hulina käy. Miehen kaverit käyttävät teitä häikäilemättä hyväkseen.
Muutosta ja rajoja voisitte miehesi kanssa alkaa pohtia ja vetää. Ainakin vähentää passaamistanne ja saatavuuttanne jonkin verran.
Voi olla pitkä tie, että tuohon on tultu ja muutos vaatii aikaa.
Reilua on myös auttaa, mutta on syytä muistaa myös vastavuoroisuus.
Miehen tulee kuunnella ja ajatella myös sinun parasta.
Outoa, että teillä majoittuu miehen kavereita myös silloin, kun miehesi ei ole itse paikalla. Mies ei taida epäillä uskollisuuttasi.
Tsemppiä :)
Nyt voisit ensimmäisenä keskustella miehesi kanssa siitä, että teidän kotinne on myös sinun kotisi ja mies ei voi kysymättä sinulta majoittaa ystäviään teillä. Ei ole kiva, jos vieraita pyörii nurkissa. Sovitte yhdessä voiko teille tulla. Etkä suostu passaamaan. Jos miehellä on kaveri kylässä, hän on itse silloin kotona ja passaa.
Jos miehelle on vaikea sanoa ei, niin harjoitelkaa tilannetta miten sanotaan "ei" ystävällisesti "Tämä viikonloppuna ei sovi, olen itse matkoilla ja Liisalla on ollut raskas työviikko, hän haluaa levätä rauhassa" ...."Katsotaan joku toinen viikonloppu, nyt ei sovi".
Sama koskee kaikkia mökkejä, autoja ja muuta omaisuutta. Ja sinua hän ei nakittaa juoppokuskiksi sopimatta siitä kanssasi.
Tämä olisi hyvä alku?
Sitten toi muu ylihöveliys. Mieti, mitä palveluksia keksisit miehen kavereilta pyydettäväksi. Samaa suuruusluokkaa kuin mies ystävilleen tekee. Kun heiltä ei saa vastapalveluksia, ole (muka) aidosti yllättynyt, että mitä eikö Pekka auttanut sinua, autoithan sinäkin häntä silloin kun xxxxx.....En tiedä auttaako, mutta jos miehesi tajuaisi, että hän on se ainoa, joka antaa vaikka paidan päältään.
Mites se oli, vaimo on vähissä vaatteissa aina kun miehen kaverit on luumuilemassa iltaa tai yötä teillä, tää ei toimi ellei mies ole itse kotona hämmentämässä ja ärsyyntymässä. Etkö saa haalittua jotain marttakööriä teille heti nyt kun se kaveri on teillä ja mies muualla. Tai liutaa hoitolapsia, koiria, kissoja, marsuja..
Ja sitten toi että alat tomerasti miehen kuullen lainaamaan heidän kavereiltaan isoja asioita ja hämmästelet etteikö nyt mitenkään onnistu kun Pekkakin teille lainasi sen ja sen. Hihkaiset vaan miehellesi et hei nyt lähdetään sinne ja sinne festareille/serkulle/näyttelyyn/kaupunkiin ja lainataan Rantasen asuntovaunu, eikun oitis soittamaan. Harmi kun meidän ruohonleikkuri, siimaleikkuri, akkuporakone, 10 hengen astiasto, polkupyörä, laskettelusukset on "jotain" pientä häikkää mutta minäpä kysyn oitis Rantasilta.
Ja joku oli miehelleen sanonut että nyt on avioero lähellä, olet rakas mutta tämä elämäntyyli on sietämätön vaimolle.
Kuka perkeleen tyyppi ellei sitten trolli anna lainaan koko kesäksi vanhempiensa mökin tai perheen auton :D
"Minun tietysti oletetaan taas passaavan kaverinsa pystyyn kuten kunnon vaimon kuuluu"
Näin nyt vinkkinä, luovu HETI tuosta asenteesta. Me emme elä 50 -luvulla, joten niin oletuksien vaimon tekemisistä pitää myös muuttua.
Paras olisi jos sanot, ettei käy. Kerrot, että tämä on myös MINUN kotini, eikä tämä voi toimia enää ilmaisena hotellina.
Jos kamu tulee, niin pistät tekemään töitä yllöspidon eteen. Tekee osana ruoasta jne.
Tai sitten olet vaan niin veemäinen, ettei kukaan halua toiste tulla.
Kannattaa varmaan miehelle sanoa suoraan, että hänen käytöksensä ajaa teidät eroon, sitäkö hän haluaa. Että tämä on myös SINUN kotisi ja jos mies kokee ettei sinulla saa olla kodissasi minkäänlaista päätös valtaa, on eri teille lähteminen paras vaihtoehto.
Reilu voi olla ilman ylimiellyttämistäkin, miehen kannattaisikin nyt tosissaan pohtia, haluaako menettää sinut helppo-Heinoutensa takia, tuskin kaverit edes ovat oikeita ystäviä, pelkkiä hyväksi käyttäjiä vain.
Yhteinen koti ja auto on yhteisiä, niistä saat luvan olla tarkkana. Ihan sama millainen huutoraivo teillä tulee, mutta ota asia esille miehesi kanssa.
Toinen on, että sano suoraan sille miehesi kaverille, että miehesi sinulta kysymättä lupaili yöpaikkaa. Äläkä nyt missään tapauksessa passaa niitä miehesi kavereita, ei edes silloin kun miehesi on poissa. Käy töiden jäökeen ravintolassa syömässä ja jääkaappiin et osta mitään. Ei todellakaan ole sinun asiasi passata miehesi kavereita, omiasi tottakai saat.
Nyt vaan kovat keinot käyttöön ja lopetat myötäilemästä miestäsi noissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette?
Mieheni on nelikymppinen ja minä kolmeviisi.
Alkoi tuntua tosi pahalta koko keskustelun aloittaminen, koska tämä oli ensimmäinen kerta, jolloin mainitsin eron mahdollisuuden. Siltä minusta kumminkin on alkanut tuntua. En jaksa enää tätä sirkusta, jossa mikään ei tunnu omalta, edes oma koti.
AP
Oletko puhunut eron mahdollisuudesta miehesi kanssa? Ärsyttäisi toi muakin.
Nainen kaipaa turvaa, uskallan jo varttuneena rämäpäänä sen tunnustaa, anonyymisti keskustelupalstalla. Miehesi tyyli luo turvattomuutta, hänen, sinun ja kotinne yli voi kävellä. Et turhasta valita, kotini ompi linnani.
Puhu miehellesi asiasta, siitä miltä sinusta tuntuu. Erityisesti siitä, että koti ja auto on myös sinun, miehesi ei voi lupailla niitä kenellekään ilman sinun lupaasi.
Ja seuraavan kerran kun miehesi kaveri tulee teille yöksi erityisesti miehesi ollessa pois, saat luvan olla todella töykeä sille tyypille. Ei mitään palvelua, ei juttelua, ei mitään. Kyllä se sana kirii miehesi muille kavereille. Sinun ei tarvitse välittää mitä sinusta puhutaan, koska teet aivan oikein.
Et voi elää taloudessa jossa sinun omistustasi jaellaan sinulta kysymättä. Kysy mieheltäsi saako/saatko myös panna miehesi kavereita, kun muutakin omaisuutta miehesi lupaa niille.