Lihavuus hävettää ja surettaa
Olen lihonut viimeisen 3kk aikana 10kg lääkkeiden takia. Tuntuu että hävettää kulkea julkisilla paikoilla ja oma olo on tosi huono koko ajan. Tuntuu että muut ajattelevat että olen elämässä epäonnistunut possu.
En itse ajattele muista noin mutta miksi tää on niin hirveetä?? Olen ollut normaalipainon ylärajoilla normaalisti mutta sairauden lisäksi tää lihominen tuntuu kuluttavan mua aivan järkyttävästi. Itkin kun näin painoni.
Tiedän että pystyn kaikkiin normaaleihin arjen asioihin, liikun kolme kertaa viikossa ja syön terveellisesti mutta siitä huolimatta paino vaan nousee. Olen umpikujassa ja masentaa, mikä tähän auttaisi? VLCD?
Tiedän että maailmassa on suurempiakin ongelmia kuin ylipaino mutta jostain syystä tämä harmittaa itseäni suunnattomasti, varsinkin kun olen sinkku niin en kehtaa edes mennä treffeille koska inhoan jo itsekin itseäni niin paljon :(
Kommentit (3)
Jos kyseessä on mielialalääkitys tai ehkäisy, äkkiä lääkärille keskustelemaan. Pidä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa "todisteeksi", jotta lääkäri uskoo että elät terveellisesti eikä painonnousu johdu elintavoista.
Äidilläni on ollut samanlainen reaktio joihinkin lääkityksiin ja lääkärit ovat aina suostuneet kokeilemaan muita vaihtoehtoja, jos suinkin mahdollista. Yksi lääkäri totesi osuvasti, että kyllä se ylipaino tappaa siinä missä äidin sairauskin ja lisäksi saa mielen matalaksi.
Ja lopuksi, yritä muistaa että olet arvokas ja kelvollinen ihminen painonnoususta huolimatta. Panosta erityisesti nyt omaan jaksamiseesi ja yritä oppia hyväksymään ja rakastamaan myös muuttunutta vartaloasi. Niin painonhallintakin tulee olemaan helpompaa, sitten kun sen aika on (jos lääkkeet saa vaihdettua). Itsekin joskus viisitoista kiloa monen yrityksen ja erehdyksen kautta laihduttaneena huomasin, että stressaantuneena ja itseinhon vallassa vaa'an lukema ei liikahdakaan, mutta rentoutuneena ja itseensä lempeästi ja hyväksyvästi suhtautumalla lukema hujahti alaspäin ennätysvauhtia - ja pysyi halutussa lukemassa myös laihdutuksen jälkeen.
Muista, että olet oikeasti aivan yhtä ihana kuin ennen painonnousuasikin!
Sinulla on aineenvaihdunnassa isoja muutoksia ja olisi ihme ellei se heijastuisi mielialaankin. Että ei tunnu samalta, kun ei tunne itseään samaksi. Luettele itsellesi niitä asioita, joissa olit hyvä ennen painonnousua. Nehän ovat samoja asioita, ainakin kaikki ne tärkeät.
Halaus itselle. Sen jälkeen voit miettiä miten saisit kehoon paremman olon, miten saisit sisällä tuntumaan hyvältä. Suosittelen joogaa, joka alkaa sisältäpäin ja auttaa hyväksymään omat rajat ja laajentamaan niitä vähä vähältä (kun on hyvä ohjaaja - vaihda jos ei kerrasta osu oikea!). Kun olo on hyvä, haluaa itseä palkita vielä paremmalla ololla ja siihen käy erilaiset smoothiet ym. jotka jättävät kevyen mutta ravitun olon.
Itse lopetin lääkkeet koska huomasin pärjääväni paremmin ilman niitä, ne aiheuttivat minulle sietämättömiä sivuoireita sairaalloisen lihomisen ohella. Paino ei liikkunut mihinkään suuntaan niitä käyttäessä, ei vaikka söin terveellisesti ja liikuin säännöllisesti. On ilmeisesti niin, että mielialalääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa merkittävästi, ja aiheuttavat sen takia painonnousua joka johtaa lukuisiin terveydellisiin ongelmiin. Ihmetyttää ettei psykiatrit ota kuuleviin korviinsakaan potilaan huolia omasta fyysisestä terveydestään, kunhan hänet saadaan lääkittyä "yhteiskunta kelpoiseksi" on se ainoa asia mikä heille merkitsee.