Miten opetella tuntemaan ns. kameleontti-ihmisen aito puoli?
Olen tuntenut ystäväni (?) kohta kuutisen vuotta. Nyt vasta olen tajunnut, että hän ei taidakaan olla sitä millaisen kuvan olen hänestä luonut:
Hän oli alusta saakka samaa mieltä kanssani lähes kaikesta ja osasi kertoa omia näkemyksiään niin, että samaistuin lähes kaikkeen. Luulin hänen oikeasti ajattelevan niin, mutta jälkeenpäin ajatellen hän ehkä muovaa noita juttujaan kuulijan mukaan.
Hänellä on suvaitsevaisia kavereita ja rasistikavereita, mutta minun kanssani noista asioista hän tuntuu olevan aina "samaa mieltä" tai ei esim. sano suoraan, ettei ajattele noin. Olen testannut häntä sanomalla asioita joista olen ollut aika varma, että olisi radikaalisti eri mieltä. Nyt en enää tiedä, mitkä ovat hänen aitoja ajatuksia ja mitkä muovattu minun mukaan.
Hän myös kuuluu esim. Facebookissa niihin tyyppeihin, jotka "osallistuvat" ties mihin tapahtumiin, mutta todellisuudessa makaavat kotona katsomassa telkkaria, käy taidetunneilla, mutta todellisuudessa ne kaksi kertaa jotka on ujutettu johonkin tilapäivitykseen ovat oikeasti ainoat kerrat, kun on käynyt taidetunnilla. Eli antaa itsestään ihan erilaisen kuvan kuin oikeasti on.
Miten selvitän, mikä on häntä itseään ja mikä esitettyä? Hän pitää jopa eri juhlia eri ihmisille, joten en enää näe häntä kuin tietyissä piireissä, esittääkö erilaista erilaisten kavereiden kanssa?
En haluaisi vielä ainakaan katkaista välejäkään, se mikä ehkä on aitoa häntä on se, että kuulema hänellä on paljon kavereita, mutta vähän todella läheisiä kavereita. No en ihmettele!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on tällainen. Hän käyttäytyy eri tavalla eri porukoissa. Olen analysoinut ja päätynyt samaan syyhyn kuten näissä aiemmissakin kommenteissa, eli että hän haluaa miellyttää muita.
Hän vaikuttaa ulkoisesti sellaiselta ihmiseltä, jolla on hyvä itsetunto. Mutta todennäköisesti hänet on kasvatettu tiukoilla vaatimuksilla täydellisistä suorituksista. Hänen on pitänyt olla paras kaikessa. Lisäksi kotona on ollut tyrannimainen, dramaattinen vanhempi, jota on pitänyt varoa suututtamasta, joten omia mielipiteitään ei ole voinut sanoa. Hänen toinen vanhempansa on sairastanut mielisaurautta, josta on vaiettu, ja tällainen kulissien kannattelu on ollut raskasta. Kaiken päälle häntä on kiusattu koulussa, minkä vuoksi hänestä on tullut sosiaalisissa suhteissaan ikätovereidensa miellyttäjä. Hän pyrki jo silloin koulun kerman piireihin, joissa käyttäytyi eri tavalla kuin muissa porukoissa.
Lopputulos: hän on aikuisenakin erilainen eri ihmisten kanssa.
Heinäveellä on Kerman kylä ja siellä ol Kerman koulu.
En tiedä onko ketjussa jo mainittu, mutta tutustu ap sellaiseen persoonallisuuden piirteeseen kuin "korkea sosiaalisuus" . Tästä ja muistakin korkea-matala -luokituksen piirteistä kirjoittaa ainakin Liisa Keltikangas-Järvinen. Jos oikein muistan niin korkea sosiaalisuus näkyy ainakin hyväksynnän hakuna miellyttämisen kautta.
Mielestäni on normaalia, että on vain vähän todellisia ystäviä ja loput kavereita. Sekä vahvuuteni, että heikkouteni on joustavuus. Voin olla hyvin monenlaisten ihmisten seurassa, mutta sydäntäni en jaa kaikkien kanssa. Uskon,että elämänkokemukset muokkaavat ihmistä.
Ystäväni mies on rasisti, minä en ollenkaan. Ystäväni mies on melkein vaikuttanut ystävääni, niin että ystävässänikin on melkein syntyi voimakasta vihantunnetta, rasismia. Kuitenkin viimeisenä 10 vuotena olen huomannut, että ystävästäni on kehittynyt ihmisiin yksilöinä suhtautuva, myös maahanmuuttajiin. 10 v sitten jouduin ottamaan vihaa niskoilleni, mutta silti kerroin, mikä ulkomaalisessa sytävässäni on hyvää ja miten mielestäni kaikilla ihmisillä on lähtökohtaiseti ihmisarvo, jota ei saa ottaa toiselta pois. Tässä esimerkki. Ystävän mies suhtautuu minuun jo mukavasti. Vedin rajani.
"Läheiset ihmiset tuntevat minut kaikkein huonoiten". Pitää olla: Tuntevat kaikkein huonoimmin.